Výkon funkcie kontrolóra v športovej organizácii, vzhľadom na účel, cieľ a právnu úpravu tohto inštitútu, nemá byť vykonávaný kontrolórom na základe pracovnej zmluvy so športovou organizáciou, v ktorej vykonáva činnosť kontrolóra vymedzenú zákonom, pretože nejde o vykonávanie závislej práce (ako podriadený predsedu/prezidenta športovej organizácie), ale ide o výkon funkcie, do ktorej je kontrolór zvolený alebo inak ustanovený najvyšším orgánom športovej organizácie.
Kontrolór preto nemá byť zamestnancom športovej organizácie a nemá mať pracovnú zmluvu so športovou organizáciou, v ktorej bude vykonávať funkciu kontrolóra (na výkon tejto funkcie), pretože na základe takejto zmluvy by vykonával závislú prácu podľa § 1 ods. 2 zákona č. 311/2001 Z. z. Zákonníka práce, ktorej jedným z definičných znakov ja nadriadenosť a podriadenosť (vo vzťahu ku štatutárnemu orgánu či iným výkonným orgánom športovej organizácie):
„Závislá práca je práca vykonávaná vo vzťahu nadriadenosti zamestnávateľa a podriadenosti zamestnanca, osobne zamestnancom pre zamestnávateľa, podľa pokynov zamestnávateľa, v jeho mene, v pracovnom čase určenom zamestnávateľom.“
Príjem kontrolóra bude podľa § 5 ods. 1 písm. d) zákona o dani z príjmov považovaný za príjem zo závislej činnosti ako "odmena za výkon funkcie v orgánoch iných právnických osôb".
Za výkon funkcie kontrolóra môže byť kontrolórovi vyplácaná náhrada za stratu času a odmena, ktorej výšku alebo spôsob jej určenia schvaľuje najvyšší orgán športovej organizácie, aby sa kontrolór nedostal do vzťahu závislosti od orgánov výkonnej moci zväzu.
Kontrolór má právo na náhradu hotových výdavkov účelne a preukázateľne vynaložených v súvislosti s výkonom funkcie kontrolóra, ktoré musí vedieť preukázať, odôvodniť a príslušná športová organizácia mu je ich povinná uhradiť/preplatiť.