Vývojári Volva so špecialistami švédskej energetickej spoločností Vattenfall si za základ zvolili model kombi strednej triedy V60. Žiaden exot. Volvo V60 Plug-in Hybrid od sériového modelu navonok rozoznáte len podľa krytu elektrickej zástrčky na ľavom prednom blatníku.
Aerodynamická optimalizácia predného nárazníka je pohľadom prakticky nepostrehnuteľná a pneumatiky so zníženým valivým odporom sa už dnes vyskytujú takmer bežne. V interiéri sú úpravy zjavnejšie. Prístrojové vybavenie informuje nielen o spotrebe nafty, ale aj elektrickej energie, zvyškovej kapacite batérií a aktuálnom dojazde.
Turbodiesel a elektromotor
Základný kameň pohonnej sústavy Volva V60 Plug-in Hybrid tvorí známy vznetový päťvalec D5 so zdvihovým objemom 2,4 litra. Jeho maximálny výkon motorári zvýšili o osem kilowattov na 158. Krútiaci moment, ktorý vrcholí na úrovni 440 Nm, prenáša šesťstupňová automatická prevodovka na predné kolesá.
Ďalším dôležitým prvkom avantgardného Volva je zostava lítiovo-iónových akumulátorov s úhrnnou kapacitou 12 kWh. Dobíjať sa dajú z bežnej spotrebiteľskej elektrickej siete s napätím 230 voltov. Celý proces trvá od troch do 7,5 hodiny. Akumulátory majú za úlohu napájať elektromotor s výkonovým potenciálom 52 kW.
Tri tváre full-hybridu
Aby bolo jasné, Volvo V60 Plug-in Hybrid patrí do kategórie full-hybridov, dokáže jazdiť v čisto elektrickom režime a s nulovými emisiami. Kapacita batérií garantuje akčný rádius 51 kilometrov. V prípade Volva má bezemisná jazda príznačné označenie Pure a využívať sa bude predovšetkým v meste. Keď však šofér prepne volič do štandardného módu Hybrid, elektromotor a turbodiesel začnú efektívne spolupracovať. Už to nie je bezemisná promenáda, ale objem produkovaného CO2 na úrovni 49 g/km je pozoruhodne nízky.
Neuveriteľne znie aj údaj o priemernej spotrebe – 1,9 l/100 km v kombinovanom cykle. A môžete sa voziť bez dotankovania do vzdialenosti 1 200 kilometrov. Obraz krotkého spoločníka zresetuje režim Pover. Turbodiesel a elektromotor sú opäť v záprahu, ale tentoraz sa ich kooperácia prejaví do súhrnného maximálneho výkonu 209 kW a 640 Nm krútiaceho momentu. Z nenáročného pustovníka sa stane trénovaný šprintér. Rýchlosť 100 km/h zaznamená už 6,9 sekundy po pevnom štarte.
Predaj v budúcom roku
Volvo V60 Plug-in Hybrid sa v Ženeve predstavilo v predsériovej podobe aj s kompletnou zostavou bezpečnostných systémov na palube. Nechýba kontrola stability a trakcie, ba ani avantgardný balík City Safety so systémom detekcie chodcov. Sériový model sa na trhu objaví v budúcom roku.
Cenu výrobca nezverejnil, ale predpokladáme, že najmä set lítiovo-iónových akumulátorov ju v porovnaní s verziou Volva V60 s klasickým spaľovacím motorom posunie nahor. Ale potenciálny zákazník môže rátať s tretinovými nákladmi na pohonné látky a s dobrým pocitom, že čosi urobil pre planétu.
Zdroj: profit.etrend.sk; 27.03.2011 / Jozef Prosnan