logologo_small

Pripravovaná vyhláška o kamerových zabezpečovacích systémoch zvyšuje nároky na minimálne technické požiadavky

sobota, 14.06.2014|Posledná aktualizácia 23.10.2019 22:16
Autor: Ministerstvo vnútra SR, Spracoval: UčPS tím

 Ministerstvo vnútra predložilo do medzirezortného pripomienkového konania návrh vyhlášky o podrobnostiach o kamerovom zabezpečovacom systéme. Jeho vypracovanie vyplýva zo zákona č. 1/2014 Z. z. o organizovaní verejných športových podujatí a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ktorý zavádza povinnosť zriadiť kamerový zabezpečovací systém na niektorých verejných športových podujatiach. Národná rada SR schválila tento zákon 4. decembra 2013 s účinnosťou od 1. februára 2014, keď ním bola zároveň zrušená vyhláška č. 332/2009 Z. z. o kamerovom zabezpečovacom systéme.

Ministerstvo vnútra predložilo do medzirezortného pripomienkového konania návrh vyhlášky o podrobnostiach o kamerovom zabezpečovacom systéme. Jeho vypracovanie vyplýva zo zákona č. 1/2014 Z. z. o organizovaní verejných športových podujatí a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ktorý zavádza povinnosť zriadiť kamerový zabezpečovací systém na niektorých verejných športových podujatiach. Národná rada SR schválila tento zákon 4. decembra 2013 s účinnosťou od 1. februára 2014, keď ním bola zároveň zrušená vyhláška č. 332/2009 Z. z. o kamerovom zabezpečovacom systéme.

Rozdiel medzi návrhom novej vyhlášky v porovnaní so zrušenou vyhláškou je predovšetkým vo zvýšených nárokoch na minimálne technické požiadavky systému.

Využitie kamerového systému

  • Dôvodom zriadenia kamerového zabezpečovacieho systému je snaha o zamedzenie prejavov diváckeho násilia, extrémizmu a vandalizmu na verejných športových podujatiach. Ide o jeden z preventívnych prostriedkov ako predchádzať protiprávnemu konaniu.
  • Vyhotovené záznamy je možné podľa zákona využiť na účely trestného, priestupkového, správneho, občianskeho alebo disciplinárneho konania. Kamerový systém bude tiež slúžiť na identifikáciu osôb, ktorým bola uložená sankcia v podobe zákazu účasti na verejných podujatiach, a na základe tejto identifikácie sa takejto osobe neumožní vstup na podujatie.

Kde je kamerový systém povinný

  • Kamerový zabezpečovací systém je povinný zriadiť organizátor rizikového podujatia.
  • Povinný je ho zriadiť aj organizátor podujatia na futbalovom alebo hokejovom podujatí najvyššej celoštátnej súťaže v kategórii dospelých, a ak to ustanovujú požiadavky medzinárodnej športovej organizácie alebo národného športového zväzu.

Fungovanie a zloženie kamerového systému

Kamerový zabezpečovací systém umožní v čase konania verejného športového podujatia nepretržité monitorovanie priestorov a identifikáciu fyzickej osoby alebo iného predmetu a zabezpečí záznam v digitálnej forme.

Skladá sa z identifikačného podsystému a monitorovacieho podsystému.

  • Identifikačný podsystém tvoria kamera, vyhodnocovacie zariadenie a softvér. Umiestňuje sa pri vchodoch a východoch športového zariadenia a slúži na snímanie tváre osôb a ich porovnávanie s evidenciami informačného systému o bezpečnosti na športových podujatiach. V prípade, že sa nasnímaná osoba nachádza v evidencii informačného systému, identifikačný podsystém na to vhodným spôsobom upozorní.
  • Monitorovací podsystém tvoria kamera, softvér, prenosová sústava, digitálne záznamové zariadenie a zobrazovacie zariadenie. Umiestňuje sa v priestoroch športového zariadenia a slúži na snímanie osôb, uchovávanie záznamu z kamier a zároveň zobrazuje záznamy na zobrazovacom zariadení. Oproti zrušenej vyhláške sa ustanovuje, že svetelné podmienky pri snímaní kamerovým monitorovacím systémom musia byť také, aby bolo možné jednoznačne identifikovať fyzickú osobu alebo iný predmet.

Kamerový zabezpečovací systém musí byť zriadený tak, aby nezasahoval do súkromia fyzických osôb, ktoré nie sú účastníkmi podujatia. Priestory monitorované kamerovým systémom musia byť zreteľne označené ako monitorované.

Účinnosť vyhlášky sa navrhuje od 1. augusta 2014. Kamerový systém zriadený podľa doterajších predpisov musí byť v súlade s touto vyhláškou do 31. decembra 2014. 

Ministerstvo vnútra SR, Spracoval: UčPS tím
Mohlo by vás zaujímať

FAQ00445 - 31. A čo ak má taká fyzická osoba príjmy iba z dobrovoľníckej činnosti (napr. študent, dôchodca, nezamestnaný, osoba na materskej/rodičovskej dovolenk...

1.2.2022

FAQ00446 - 30. Údajne je možnosť preplatenia činnosti dobrovoľníka (ktorý pomáha pri organizácii športových podujatí) - nie je mi však jasné koho máme žiada...

1.2.2022

FAQ00447 - 29. Dobrovoľník neprekročil na našom projekte stanovený limit počtu hodín resp. výšku príjmu do 500 Eur. Sú príjmy z takýchto zmlúv o...

1.2.2022

FAQ00448 - 28. Miestny športový klub (o.z.) plánuje podpísať s futbalistami zmluvu o výkone dobrovoľnícke činnosti v športe, podľa môjho názoru so zreteľom na § ...

1.2.2022

FAQ00449 - 27. Športová organizácia, má na zmluvu o dobrovoľníctve podľa zák. č 406/2011, trénera pre mladších žiakov. Ten ich aj vozí na turnaje a otázka je, či...

1.2.2022

FAQ00450 - 26. V akej evidencii má byť zapísaný dobrovoľník, s ktorým je uzatvorená zmluva o výkone dobrovoľníckej činnosti a ktorý nie je športovým odborníkom a...

1.2.2022

FAQ00451 - 25. Môže člen klubu vykonávať v tom istom klube (ako jeho člen) dobrovoľnícku činnosť? Príklad: Osoba "A" vykonáva odbornú činnosť - zapisovateľ (ako ...

1.2.2022

FAQ00452 - 24. Môže dobrovoľník vykonávajúci dobrovoľnícku činnosť v oblasti športu poskytnúť podiel zaplatenej dane (2 %, resp. 3 %) športovej organizácii, pre ...

1.2.2022

FAQ00453 - 23. Prekážky v práci na strane dobrovoľníka vykonávajúceho dobrovoľnícku činnosť v oblasti športu - je zamestnávateľ povinný uvoľniť zamestnanca na vý...

1.2.2022

FAQ00454 - 22. Je vysielajúca organizácia alebo prijímateľ dobrovoľníckej činnosti povinný pripraviť dobrovoľníka na výkon dobrovoľníckej činnosti v oblasti špor...

1.2.2022

FAQ00455 - 21. Kto môže byť prijímateľom dobrovoľníckej činnosti v oblasti športu? Môžu využiť dobrovoľnícku činnosť napr. obce pri organizovaní športových poduj...

1.2.2022

FAQ00456 - 20. Musí byť výkon dobrovoľníckej činnosti v oblasti športu dlhodobý/krátkodobý, pravidelný/nepravidelný? K § 2 zákona č. 406/2011 Z. z. o dobrovoľníc...

1.2.2022

FAQ00457 - 19. Je športová organizácia povinná vydať dobrovoľníkovi potvrdenie o výkone dobrovoľníckej činnosti? Čo musí obsahovať takéto potvrdenie? K § 4 ods. ...

1.2.2022

FAQ00458 - 18. Poučovacia povinnosť voči dobrovoľníkovi o rizikách spojených s výkonom dobrovoľníckej činnosti. K § 4 ods. 8, § 5 ods. 5 zákona č. 406/2011 Z. z....

1.2.2022

FAQ00459 - 17. Akým spôsobom a za akých podmienok sa poskytujú dobrovoľníkovi v športe náhrady (za stratu času, cestovné náhrady a pod.)? Je dobrovoľník vykonáva...

1.2.2022