logologo_small

Návrh zákona o kontrole hraníc a pobyte cudzincov

piatok, 29.07.2011|Posledná aktualizácia 23.10.2019 22:26
Autor: Mgr. Ján Cuhanič

Nový zákon upravuje pôsobnosť Policajného zboru pri zabezpečovaní kontroly hraníc a v oblasti pobytu cudzincov, práva a povinnosti osôb pri kontrole hraníc a pri pobyte cudzincov, povinnosti štátnych príslušníkov tretích krajín, občanov Európskej únie (ďalej len „EÚ“) a ich rodinných príslušníkov a tiež priestupky a iné správne delikty na úseku kontroly hraníc a na úseku pobytu cudzincov.

Návrh zákona o kontrole hraníc a pobyte cudzincov a o zmene a doplnení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov sa predkladá na základe Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na rok 2011. Potreba jednotného zákona sa odôvodňuje úzkym prepojením problematík služby hraničnej polície a služby cudzineckej polície. Nakoľko predmetom úpravy návrhu zákona sú vzťahy v príbuznej oblasti ako je oblasť vstupu a výstupu osôb cez hraničný priechod, vykonávanie hraničnej kontroly u týchto osôb, vykonávanie hraničného dozoru na pozemnej vonkajšej hranici mimo hraničný priechod a pobyt cudzincov na území Slovenskej republiky, je navrhovaný zákon z pohľadu aplikačnej praxe žiaduci. Uvedené oblasti sú úzko prepojené aj v európskej legislatíve a v prípade predloženia návrhu sa predišlo duplicitnej úprave v národnej legislatíve, nakoľko sa zabezpečilo jednotné prebratie transpozície konkrétnych smerníc.

Predložením návrhu zákona sú sledované najmä tieto ciele:

  • zjednotenie problematiky zabezpečovania kontroly hraníc zameranej na vykonávanie hraničnej kontroly osôb, vykonávanie hraničného dozoru na pozemnej vonkajšej hranici mimo hraničný priechod s problematikou na úseku pobytu cudzincov do jedného právneho predpisu;
  • zabezpečenie súladu ustanovení návrhu zákona s európskou legislatívou v oblasti vykonávania kontroly hraníc a na úseku pobytu cudzincov odstránením nedostatkov transpozície niektorých právnych aktov Európskych spoločenstiev a Európskej únie, a dosiahnutie jeho úplnej kompatibility vo vzťahu k občanom Európskej únie, ich rodinným príslušníkom a k štátnym príslušníkom tretích krajín a
  • implementácia právneho predpisu Európskej únie upravujúceho podmienky vstupu a pobytu štátnych príslušníkov tretích krajín na účely vysokokvalifikovaného zamestnania a právneho predpisu Európskej únie stanovujúceho minimálne normy pre sankcie a opatrenia voči zamestnávateľom štátnych príslušníkov tretích krajín, ktorí sa neoprávnene zdržiavajú na území členských štátov.

Nový zákon upravuje pôsobnosť Policajného zboru pri zabezpečovaní kontroly hraníc a v oblasti pobytu cudzincov, práva a povinnosti osôb pri kontrole hraníc a pri pobyte cudzincov, povinnosti štátnych príslušníkov tretích krajín, občanov Európskej únie (ďalej len „EÚ“) a ich rodinných príslušníkov a tiež priestupky a iné správne delikty na úseku kontroly hraníc a na úseku pobytu cudzincov. Súčasne zakotvuje aj podmienky vstupu, pobytu a vycestovania cudzincov z územia Slovenskej republiky, ktoré nie sú upravené v Kódexe schengenských hraníc alebo medzinárodných zmluvách. Rovnako sa zaoberá podmienkami vydávania dokladov pre cudzincov a postupom pri evidencií cudzincov a kontrole pobytu. Predmetom jeho úpravy sú ďalej aj podmienky a postup administratívneho vyhostenia a zákazu vstupu štátneho príslušníka tretej krajiny, občana EÚ a jeho rodinného príslušníka z územia Slovenskej republiky, podmienky a postup pri zaistení štátneho príslušníka tretej krajiny a jeho umiestnenia v zariadení pre cudzincov, podmienky policajného prevozu a leteckého tranzitu štátneho príslušníka tretej krajiny cez územie Slovenskej republiky a podmienky policajného sprievodu štátneho príslušníka tretej krajiny z územia Slovenskej republiky.

Právny predpis Európskej únie upravujúci podmienky vstupu a pobytu štátnych príslušníkov tretích krajín na účely vysokokvalifikovaného zamestnania musí byť do právneho poriadku Slovenskej republiky transponovaný do 19. júna 2011, okrem čl. 15 ods. 6, ktorý je uplatniteľný od 19. decembra 2011. Právny predpis Európskej únie stanovujúci minimálne normy pre sankcie a opatrenia voči zamestnávateľom štátnych príslušníkov tretích krajín, ktorí sa neoprávnene zdržiavajú na území členských štátov musí byť transponovaný do 20. júla 2011. V súvislosti s predmetným návrhom zákona sa vyžaduje aj novela zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a zákona č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov

Predmetný návrh zákona predpokladá zvýšené nároky na rozpočet verejnej správy na roky 2011, má pozitívny vplyv na zamestnanosť a nemá vplyv na podnikateľské prostredie, na životné prostredie, na rozpočty obcí alebo rozpočty vyšších územných celkov a na informatizáciu spoločnosti.

Predkladaný návrh zákona bol predmetom medzirezortného pripomienkového konania a jeho vyhodnotenie tvorí súčasť materiálu.


Štádium materiálu: Rokovanie poradných orgánov vlády SR

Materiály na stiahnutie:

Mgr. Ján Cuhanič
Mohlo by vás zaujímať

Počet aktívnych športovcov. Jeden z parametrov vzorca na výpočet príspevku uznanému športu alebo prvok kreativity?

10.3.2021

FAQ00362 - 3. Aké sú základné a nevyhnutné body pre štatút reprezentanta? Štatútov je veľa, takže príkladov je dosť, len by sme chceli vedieť, či má štatút repre...

23.10.2019

FAQ00360 - 5. Dobrý deň, pokiaľ má športovec s klubom zmluvu o profesionálnom vykonávaní športu a počas trvania tejto zmluvy je povolaný do reprezentácie, kde mu...

23.10.2019

FAQ00363 - 2. Môže mať profesionálny športovec v klube iný status, keď je nominovaný do športovej reprezentácie?

23.10.2019

FAQ00364 - 1. Športovci, ktorí reprezentujú SR a odmeny, ktoré dostávajú na základe reprezentácie: Ak som správne pochopila aj v prípade ak športovec, či už zame...

23.10.2019

FAQ00359 - 6. Chceli by sme opýtať na príspevok športovému reprezentantovi, ktorý žije v SR viac ako 50 rokov, no nie je občanom SR. Športový reprezentant spĺňal...

23.10.2019

FAQ00361 - 4. Je škola povinná uvoľniť žiaka/študenta na sústredenia, prípravné súťaže a významné súťaže, ktoré sú v pláne práce reprezentačného družstva a na kt...

23.10.2019

FAQ00241 - 5. Podľa § 15 ods. (6) zákona o športe, „Fyzická osoba ani právnická osoba nesmie mať kontrolu alebo vplyv v dvoch alebo viacerých športových kluboch,...

23.10.2019

FAQ00238 - 8. Chceli by sme sa informovať ohľadne doplnenia a registrovania stanov klubov. Je to potrebné do 30.6.2016?

23.10.2019

FAQ00239 - 7. .... je športová organizácia, ktorá vytvára vhodné podmienky na vykonávanie športu, organizovanie súťaží a na prípravu a účasť jednotlivcov alebo d...

23.10.2019

FAQ00232 - 14. Za aktívneho športovca môže byť považovaný len profesionálny alebo amatérsky športovec ("... na vykonávanie ktorého je registrovaný v zdrojovej ev...

23.10.2019

FAQ00245 - 1. Dobrý deň prajem, chcem požiadať o usmernenie týkajúce sa výkladu nového zákona o športe. Konkrétne na situáciu v našom meste, kde športové oddiely...

23.10.2019

FAQ00235 - 11. Nové stanovy, ktoré po posúdení pošleme na MV SR na schválenie, budú mať úplne nové číslo alebo bude len pridané ďalšie pod číslo k pôvodne evidov...

23.10.2019

FAQ00236 - 10. Komu a hlavne do akého termínu by mal poslať náš športový klub návrh našich nových stanov na posúdenie? Do akého termínu je náš športový klub povi...

23.10.2019

FAQ00230 - 16. Ako by mala po zmene právnej úpravy (po 1.1.2016) vyzerať formulácia predmetu činnosti obchodnej spoločnosti, ktorá vykonáva športovú činnosť pros...

23.10.2019