Športovci, športové kluby či zväzy mali nedávno možnosť navštíviť „Sériu seminárov 2019“, ktoré v tomto roku niesli názov “Zákon o športe - zmluvné vzťahy, dane, odvody a špecifiká účtovníctva v športe alebo Financovanie klubového športu na Slovensku - kde sú zdroje, kde sa dá ušetriť a ako na to ?" Sériu seminárov každoročne organizuje občianske združenie Učená právnická spoločnosť (UčPS).
Prinášame Vám rozhovor redaktorky Martiny Radošovskej s Petrom Sepešim k projektu "Séria seminárov 2019", ktorý bol publikovaný aj na stránke mytrnava.sme.sk - TU
Športovci, športové kluby či zväzy mali nedávno možnosť navštíviť „Sériu seminárov 2019“, ktoré v tomto roku niesli názov “Zákon o športe - zmluvné vzťahy, dane, odvody a špecifiká účtovníctva v športe alebo Financovanie klubového športu na Slovensku - kde sú zdroje, kde sa dá ušetriť a ako na to ?" Sériu seminárov každoročne organizuje občianske združenie Učená právnická spoločnosť (UčPS).
O ich záslužnej práci, o Zákone o športe, ale aj o tom, čo by športovým klubom mohlo pomôcť, sme sa porozprávali s jej spoluzakladateľom a členom Petrom Sepešim, prokurátorom Generálnej prokuratúry SR, členom výkonného výboru SFZ a v neposlednom rade stále aktívnym športovcom.
Ústrednou myšlienkou je podporiť zlepšovanie znalostného manažmentu v športe. Seminár organizuje pracovná skupina, ktorej viacerí členovia sa zároveň podieľali na príprave návrhu Zákona o športe a práve týmto seminárom vyjadrujeme aj prijatie zodpovednosti vo vzťahu k legislatíve, na ktorej sme sa podieľali, aj keď nie je úplne v tej podobe ako sme ju navrhovali a aj keď medzitým bol zákon zmenený dosť zásadne novelou, na ktorú sme dosah nemali. Napriek tomu považujeme za zodpovedné pomáhať športovým klubom a zväzom pri správnej aplikácii legislatívy a zároveň zisťujeme, čo v praxi zafungovalo a čo by bolo možno potrebné upraviť inak. Nová znalosť, nová skúsenosť posúva v poznaní nielen účastníkov našich seminárov ale aj nás.
Áno, stále sa pokúšame navrhovať zmemnyrobiť právnej úpravy, pretože je cítiť, že v legislatíve sa veľmi málo tu akcentuje osobitosť športu. Keď si napríklad vezmeme verejné obstarávanie, ako môže niekto obstarávať letenku, keď ešte nevie, či postúpi do nejakej súťaže, pričom a v nadväznosti s tým sú však spojené aj lehoty, ktoré potom klub alebo zväz nevie dodržať. Rovnako pri nákupe výstrojae pre športovca nemôžu byť predsa kritériá kúpiť výstroj na základe najlacnejšej ponuky, keď ju športovec potrebuje vyrobiť na mieru.
Okrem toho od začiatku opakujeme návrhy na zlepšenie financovania zo súkromných zdrojov, na pomoc profesionálnemu športu, keďže štát má príjem zatiaľ z preddavkovej dane z príjmu profesionálnych športovcov, ktorí vykonávajú závislú prácu, ale športové organizácie nemajú možnosť si tieto dodatočné náklady kompenzovať inými príjmami. Navrhujeme tiež zníženie DPH na vstupné na športové podujatia a rôzne iné nástroje ako zlepšiť športové prostredie. Bohužiaľ ako subjekt tretieho sektora máme len možnosť navrhovať riešenia, ale na ich prijímanie už nemáme dosah.
Sú však rôzne oblasti, kde šport potrebuje právnikov, ktorí povedia, kde by šport s ohľadom na jeho osobitnú povahu dôvodne potreboval nejakú odchýlku alebo výnimku. Práve toto je našou úlohou ako organizácie pôsobiacej v rámci tretieho sektora, poukazovať na to, ako štát dodržiava zákony a prísľuby v oblasti športu a vytvárať pozitívny tlak, viesť verejné diskusie o aktuálnych témach športu. V občianskej spoločnosti momentálne plníme úlohu konštruktívneho oponenta a ponúkame alternatívy a riešenia.
Ľudia nás už poznajú z verejných dišpút, ktoré sme robili v súvislosti so Zákonom o športe v Košiciach, Bratislave a Žiari nad Hronom, poznajú nás zo 7 ročníkov konferencie Šport a právo ako aj zo seminárov, pracovných stretnutí z úrovne národných zväzov či z úrovne klubov. Navštívili sme s bezplatnými odbornými seminármi všetkyviaceré krajské i iné mestá (cca 50 seminárov). Ľudia, s ktorými sme prišli do kontaktu, poznajú naše zámery, našu energiu, náš systematický štýl práce, naše myslenie. Poznajú našu webovú stránku aj stránku na facebooku. Prirovnal by som nás k bežcom na dlhé trate, ktorí sa snažia hľadať rozumné usporiadanie vecí a dlhodobo udržateľné riešenia. Nie sme tu na štyri roky, UčPS má v júni 10 rokov a mnohí z nás sa venujú športu od detstva. Šport je náš životný štýl, sme presvedčení, že je kľúčový pre šťastný život nás, našich detí a detí ich detí. Preto ho treba skúmať a riadiť na základe znalosti a výsledkov pluralitnej diskusie zdola, nie na základe mocenských ambícií ovládnuť priestor športu či už zo strany politických predstaviteľov alebo aj zo strany športových funkcionárov alebo manažérov.
Keďže budujeme znalosť pre slovenskúej športovúej obece, sme otvorení akýmkoľvek otázkam či prosbám o pomoc. Neustále sa snažíme zbierať odborné materiály, riešime emailové otázky, takto vznikli aj často kladené otázky, a keď sme si uvedomili, že rovnaký problém, ktorý aktuálne riešime s niekým, kto nám napísal alebo sme sa s ním stretli, môže mať hneď viacero zväzov, klubov, športových odborníkov alebo športovcov na Slovensku, začali sme odpovede na tieto otázky zovšeobecňovať (máme ich spracovaných už vyše 500). Problém sme vyriešili, zovšeobecnili a “zavesili” na príslušnú tematickú kartu na webe, kde si ju môžu všetci vyhľadať.
http://www.ucps.sk/keyword-1/%C4%8Casto+kladen%C3%A9+ot%C3%A1zky+%28FAQ%29
Táto povinnosť vzniká klubom a oddielom zriadeným vo forme občianskych združení a to na základe novelizácie Zákona č. 83/1990 Zb. o združovaní občanov. Ide o nové ustanovenia v § 20a ods. 1, ktoré občianskemu združeniu ukladáajú povinnosť ohlásiť písomne ministerstvu vnútra aktuálne údaje o štatutárnom orgáne alebo členoch štatutárneho orgánu združenia. Oznámenie údajov musí byť podpísané štatutárnym orgánom alebo takým počtom členov štatutárneho orgánu, aký je potrebný podľa zaregistrovaných stanov združenia a súčasne musí byť pravosť podpisov úradne osvedčená u notára alebo na matrike.
„Táto povinnosť vznikla v súvislosti s tým, že doteraz neexistoval žiadny verejný register, kde by bola informácia o štatutárnom orgáne občianskeho združenia overiteľná. Stalo sa veľa prípadov, že zmluvné vzťahy alebo prestupy športovcov podpísali ľudia, ktorí na to neboli oprávnení a v súvislosti s tým vznikali veľké problémy,“ upresnil dôvody Sepeši.
Čo sa stane, ak si kluby túto povinnosť nesplnia?
„Následok je ten, že zákonné ustanovenie § 6 ods. ods. 1 písm. a) Zákona č 346/2018 Z.z. o registri mimovládnych neziskových organizácií zakazuje poskytnúť združeniam, ktoré túto povinnosť nebudú mať splnenú do 30. 6. 2019, financie z verejných zdrojov, to znamená, že financie im neposkytne obec, samosprávny kraj ani štát. Tí, ktorí si túto povinnosť splnia budú úspešnejší pri získavaní dotácií. Občianskym združeniam by som chcel zároveň poradiť, aby poslali oznámenie ministerstvu vnútra na doručenku alebo aby si vyhotovili a dali podpísať kópiu oznámenia pri jeho osobnom podaní, pretože proces spracovania údajov do registra bude na ministerstve vnútra trvať pár mesiacov. Kluby tak budú mať v rukách doklad, že si túto povinnosť splnili v stanovenej lehote a budú vedieť to dokázať aj pri uchádzaní sa o dotácie po dobu, kým nebudú ich údaje spracované a zaevidované v registri,“ pokračoval Sepeši.
Ak je predmetom nášho záujmu šport, pPrijímateľom prostriedkov z charitatívnej reklamy môže byť len športová organizácia, ktorá je neziskovou účtovnou jednotkou. Takýto klub môže prijať od všetkých poskytovateľov maximálne 20 000 eur ročne, ktoré sú a zároveň je oslobodenéý od dane z príjmov za podmienky, že ich klub použije na verejnoprospešný účel uvedený v § 50 ods. 5 zákona o dani z príjmov, kde jedným z takýchto účelov je aj šport, ale aj dobrovoľníctvo, vzdelávanie, veda, výskum či zachovanie kultúrnych hodnôt. U poskytovateľa nie je zákonom určený limit na to, koľko subjektov a v akej celkovej výške môže ročne podporiť. U poskytovateľa sa prostriedky vynaložené a poskytnuté v rámci charitatívnej reklamy považujú za daňové výdavky, o ktoré je možné znížiť základ dane.
„Ide o nový inštitút, ktorý bol zavedený v roku 2018 a nevieme, ako budú prvé prípady posudzované zo strany daňových úradov a či sa budú zaoberať primeranosťou protiplnenia vo forme reklamy a jej hodnoty. Charitatívna reklama má v názve stále slovo reklama, ktoré znamená predvedenie, prezentácia alebo iné oznámenie v každej podobe súvisiace s obchodnou, podnikateľskou alebo inou zárobkovou činnosťou s cieľom uplatniť produkty na trhu. V tomto smere sme zatiaľ opatrnejší, pretože je to aj o zodpovednosti, čo ľuďom povieme, aby niečomu slepo neuverili,“ dodal k charitatívnej reklame Sepeši.
Tu je potrebné rozlíšiť dva druhy príspevkov. Príspevok na športovanie deti podľa navrhovanej novely Zákonníka práce má byť dobrovoľný, na jednej strane nebude nútiť zamestnávateľov k povinným príspevkompoukazom, na druhej strane zas od zamestnávateľa nie je možné automaticky netreba očakávať takýto príspevok. Podľa poslaneckého návrhu zákona pôjde maximálne o sumu 275 eur za kalendárny rok (55% z 500 eur, 45% je spoluúčasť zamestnanca). Tento príspevok však nové deti zrejme nerozhýbe, pretože podmienkou poskytnutia príspevku je, že musí ísť o dieťa, ktoré je osobou s príslušnosťou k športovej organizácii podľa osobitného predpisu po dobu najmenej 6 mesiacov pred podaním žiadosti o príspevok - čiže ide o už existujúceho registrovaného športovca. Ale treba sa snažiť využiť každý inštitút na podporu športu, ak bude schválený vo forme zákona a stane sa súčasťou nášho právneho poriadku.
Pokiaľ ide o športové poukazy, ktoré by mal poskytovať štát v zmysle zákona o fonde na podporu športue, žiadnae sumay, ktorá by bola vyčlenená výlučne na športové poukazy sa zatiaľ v zákone nikde neuvádzajú. V návrhu zákona sa predpokladá ročný príspevok pre fond od štátu najmenej vo výške 20 mil. eur, ktoré môžu byť fondom poskytnuté na rôzne typy projektov podpory športu mládeže, vrcholového športu, športovej reprezentácie Slovenskej republiky, športu pre všetkých alebo športu zdravotne postihnutých. V návrhu zákona nie sú určené ani kritériá, na základe ktorých sa prostriedky z fondu na podporu športu budú rozdeľovať, ak tento návrh bude schválený v predloženom znení.
„Učená právnická spoločnosť návrh zákona podrobuje analýze a v nadväznosti na to uverejní vecné stanovisko k predloženému návrhu z hľadiska jeho obsahovej stránky, ako aj z hľadiska uplatneného legislatívneho procesu,“ uzavrel Peter Sepeši.