logologo_small

Návrh zákona o zrušení kolkových známok

utorok, 09.08.2011|Posledná aktualizácia 19.10.2019 15:14
Autor: Mgr. Ján Cuhanič

Používanie kolkových známok podľa predkladateľa v praxi stráca svoj pôvodný význam, ktorým bola jednoduchosť realizácie platenia, všeobecná a ľahká dostupnosť a nízke náklady ich výroby.

Odstupom času sa zvyšujú náklady na výrobu najmä v súvislosti s aplikovaním ochranných prvkov pred falšovaním kolkových známok, vznikajú v praxi problémy s dostupnosťou kolkových známok priamo na príslušných orgánoch a existujú nové, pružnejšie spôsoby platenia poplatkov elektronickými prostriedkami.

V súlade s Programovým vyhlásením vlády Slovenskej republiky na obdobie rokov 2010 – 2014 a s Plánom legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na rok 2011 sa predkladá návrh zákona, ktorým sa zrušujú kolkové známky, ako jedna z možných foriem platenia správnych a súdnych poplatkov a zavádza povinnosť pre každú inštitúciu, ktorá vyberá správne a súdne poplatky, prijímať menšie platby poplatkov aj v hotovosti.

Používanie kolkových známok podľa predkladateľa v praxi stráca svoj pôvodný význam, ktorým bola jednoduchosť realizácie platenia, všeobecná a ľahká dostupnosť a nízke náklady ich výroby. Odstupom času sa zvyšujú náklady na výrobu najmä v súvislosti s aplikovaním ochranných prvkov pred falšovaním kolkových známok, vznikajú v praxi problémy s dostupnosťou kolkových známok priamo na príslušných orgánoch a existujú nové, pružnejšie spôsoby platenia poplatkov elektronickými prostriedkami.

So zreteľom na súčasné znenie zákona č. 264/2008 Z. z., ktorý upravuje okrem kolkových známok aj ďalšie súvisiace právne predpisy, navrhuje sa zrušiť len článok I tohto zákona a taktiež vykonávaciu vyhlášku Ministerstva financií SR č. 346/2008 Z. z., ktorou sa ustanovujú technické parametre, grafická úprava, vzhľad kolkových známok, spôsob použitia kolkových známok a ďalšie náležitosti kolkových známok. Súčasne sa navrhuje novelizovať tie právne predpisy, ktoré zrušením kolkových známok budú dotknuté. Ide o zákon č. 71/1992 Zb. o súdnych poplatkoch a poplatku za výpis z registra trestov v znení neskorších predpisov, zákon č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov, zákon č. 440/2000 Z. z. o správach finančnej kontroly v znení neskorších predpisov, zákon č. 502/2001 Z. z. o finančnej kontrole a vnútornom audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a tiež zákon č. 349/2004 Z. z. o transformácii Slovenskej pošty, štátneho podniku.

Zrušením kolkových známok zostáva naďalej v platnosti platenie poplatkov poštovým poukazom, prevodom z účtu v banke a v hotovosti do pokladnice správneho orgánu. S prihliadnutím na Programové vyhlásenie vlády SR sa však pre všetky orgány verejnej správy ukladá zákonná povinnosť prijímať platby poplatkov v hotovosti pre prípad, ak sa poplatník rozhodne túto formu úhrady poplatku využiť. V záujme urýchlenia platieb poplatkov sa navrhuje rozšíriť spôsob platenia o platbu platobnou kartou. Súčasne sa ustanovuje možnosť platenia poplatku prostredníctvom krátkej textovej správy (SMS), ak budú zo strany príslušných inštitúcií vytvorené technické predpoklady na realizáciu tohto spôsobu platenia.

V súvislosti s ukončením používania kolkových známok, ich výroby a distribúcie, v predloženom návrhu zákona predkladateľ upravuje spôsob nakladania s materiálom, ktorý sa používal pri ich výrobe, proces stiahnutia kolkových známok z obehu a ich bezpečné uskladnenie do doby ich likvidácie.

V predloženom návrhu sa ustanovuje možnosť použiť kolkové známky na platenie správnych a súdnych poplatkov do konca septembra 2013, za predpokladu, že ich poplatník bude mať už skôr zakúpené. Kolkové známky sa súčasne od ich zrušenia nebudú ďalej predávať. Od 1. januára 2013 do konca decembra 2013 sa navrhuje upraviť aj možnosť vrátenia kolkových známok prostredníctvom Slovenskej pošty, a.s. Banská Bystrica.

V návrhu zákona sa upravuje zároveň aj sadzobník správnych poplatkov, ktorý tvorí prílohu zákona č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov. Navrhuje sa spresniť položky sadzobníka správnych poplatkov nadväzne na potreby praxe správnych orgánov. V oblasti civilného letectva sa navrhuje vykonať úpravy spoplatňovaných úkonov v súvislosti s prijatím novej legislatívy Európskou úniou v jej členských krajinách a tiež z dôvodu nižších správnych poplatkov ako v členských krajinách Európskej únii a Dohovoru o medzinárodnom civilnom letectve.

Návrh zákona o zrušení kolkových známok bol zaslaný v rámci medzirezortného pripomienkového konania 62 subjektom, ktorý spolu vzniesli 69 pripomienok. Z celkového počtu pripomienok bolo 32 zásadných, z ktorých sa 18 pripomienok akceptovalo a 6 čiastočne akceptovalo. Predmetom rozporového konania bolo 14 pripomienok, ktoré sa uskutočnilo 29. júna 2011. V rámci rozporového konania s Ministerstvom spravodlivosti SR, Ministerstvom vnútra SR a Generálnou prokuratúrou SR sa tieto pripomienky odstránili. Ostatné pripomienky boli odporúčacie, z ktorých sa po uvážení niektoré zapracovali a prijali sa všetky legislatívnotechnické pripomienky. Hromadná pripomienka verejnosti nebola uplatnená.

Návrh zákona sa predkladá na rokovanie Hospodárskej a sociálnej rady SR, poradného orgánu vlády SR.

Z hľadiska finančných dôsledkov možno očakávať pozitívny vplyv predloženého návrhu na príjmy štátneho rozpočtu zrušením platenia provízie za distribúciu kolkových známok Slovenskej pošte, a.s. Banská Bystrica a úsporou nákladov na ich výrobu, ktorá v úhrne predstavuje 4,8 mil. eur. Výdavky spojené so zrušením kolkových známok budú predmetom rokovania o štátnom rozpočte na príslušný rok.

Príjmy zo správnych a súdnych poplatkov predmetný návrh neovplyvní, nakoľko poplatky sa budú platiť naďalej len inými spôsobmi.

Predložený návrh zákona nebude mať vplyv na podnikateľské prostredie, na zamestnanosť, nemá sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie a ani vplyvy na informatizáciu spoločnosti.

Materiál sa predkladá bez rozporov.

Návrh zákona bol dňa 2. augusta 2011 prerokovaný v Legislatívnej rade vlády SR a jej pripomienky sú v predloženom návrhu nového znenia zákona zapracované.


Štádium materiálu: Predložený na rokovanie vlády SR: 55/2011, 10.08.2011, 5. bod programu

Materiál na stiahnutie

Mgr. Ján Cuhanič
Mohlo by vás zaujímať

FAQ00354 - 1. Mám nasledovnú otázku k povinnosti vyhotovovať výročnú správa podľa § 9, ods.4 Zákona o športe: § 9 (4) Športová organizácia, ktorá má právnu for...

23.10.2019

FAQ00352 - 3. Žiadosť o usmernenie - písomnú odpoveď ohľadom povinnosti auditu za rok 2015 v športovom zväze v zmysle zákona o športe: § 9 odst. 4. Rozumieme p...

23.10.2019

FAQ00351 - 4. Veta "Členské príspevky sú príjmom športovej organizácie oslobodeným od dane z príjmov." platí len za predpokladu, že na tieto členské príspevky my...

23.10.2019

FAQ00350 - 5. Čo musí študent pri uzatvorení zmluvy o profesionálnom vykonávaní športu splniť? Musí sa registrovať na daňovom úrade? Je povinný platiť odvody do ...

23.10.2019

FAQ00349 - 6. Chcel by som sa spýtať, či mi neviete povedať, ako je to s účtovným rokom pre športové organizácie. Zákon o športe v paragrafe 9 ods. 3 hovorí: Špo...

23.10.2019

FAQ00344 - 11. Na základe akých ustanovení je považovaný nárok zahraničných hráčov na zdravotné poistenie za zákonný? Nakoľko klubom odmietajú poisťovne poistiť...

23.10.2019

FAQ00342 - 13. Ak mesto poskytlo dotáciu občianskemu združeniu, ktoré je platcom DPH na šport (napr. 10.000 EUR) a občianske združenie použije a vyúčtuje výdavky...

23.10.2019

FAQ00353 - 2. § 9 Hospodárenie športovej organizácieŠportová organizácia, ktorá má právnu formu občianskeho združenia a je prijímateľom verejných prostriedkov,[...

23.10.2019

FAQ00348 - 7. Aké odvodové a daňové povinnosti vyplývajú zo zmluvného vzťahu uzatvorenom medzi s.r.o. a odborníkom v športe?

23.10.2019

FAQ00347 - 8. Od 1.1.2018 platí zmena v zákone o dani z príjmov, ktorou sa u príležitostného príjmu do 500.- € zmenilo oslobodenie od dani, ak je daňovník v nej...

23.10.2019

FAQ00346 - 9. Môžem časť nákladov za nákup auta dať do výdajov na 2 %? Môžem náklady na prácu Dobrovoľníkov (Dobrovoľnícke zmluvy) dať do výdajov na 2%?

23.10.2019

FAQ00345 - 10. Dobrovoľník neprekročil na našom projekte stanovený limit počtu hodín resp. výšku príjmu do 500 Eur. Sú príjmy z takýchto zmlúv o...

23.10.2019

FAQ00343 - 12. Aká vysoká je hranica príjmov fyzickej osoby (mimo príjmu zamestnanca podľa § 5 zákona o dani z príjmov), pri ktorej podľa zákona o dani z príjmov...

23.10.2019

FAQ00341 - 14. Je vhodné výslovne uviesť v stanovách medzi príjmami občianskeho združenia aj "príležitostné príjmy z reklamy" a prečo?

23.10.2019

FAQ00340 - 15. Ak mesto poskytlo dotáciu občianskemu združeniu na šport a združenie je platcom DPH. Napr. 10.000 EUR a občianske združenie použije a vyúčtuje výd...

23.10.2019