logologo_small

Register účtovných závierok

štvrtok, 28.07.2011|Posledná aktualizácia 19.10.2019 13:14
Autor: Mgr. Ján Cuhanič

Ministerstvo financií SR vypracovalo a predložilo na rokovanie poradných orgánov vlády SR materiál, ktorým by sa mali docieliť zmeny v súčasnosti platnej legislatíve týkajúcej sa účtovných závierok.

Súčasná legislatíva ukladá povinným subjektom predkladať účtovnú závierku na viaceré predkladacie miesta, čo v praxi podľa názoru Ministerstva vnútra SR nebolo vždy dodržané. Ministerstvo vnútra SR sa uvedeným materiálom snaží predstaviť svoj úmysel vytvoriť centrálny register účtovných závierok.

V súčasnosti platná legislatíva ukladá právnickým osobám a fyzickým osobám – podnikateľom (ktorí preukazujú svoje výdavky na účely zistenia základu dane) predkladať individuálnu účtovnú závierku vždy ako súčasť daňového priznania a ďalej podľa toho, o aký typ účtovnej jednotky ide, majú povinnosť predkladať individuálnu účtovnú závierku podľa osobitných predpisov. Napr. obchodná spoločnosť, ktorá má povinnosť overenia účtovnej závierky audítorom, predkladá riadnu individuálnu účtovnú závierku alebo jej časť, minimálne trikrát (daňovému úradu, Zbierke listín Obchodného registra a Obchodnému vestníku), naviac ak ide o spoločnosť, ktorá je emitentom cenných papierov, regulovanú spoločnosť, ktorá žiada o štátnu záruku, bude mať povinnosť predkladať alebo zverejňovať riadnu individuálnu účtovnú závierku alebo jej časť ešte aj na internetovej stránke subjektu, Ministerstvu financií SR (ďalej len „MF SR“), Úradu pre reguláciu sieťových odvetví.

Podrobný prehľad miest predkladania účtovných závierok (riadnych, mimoriadnych a priebežných) v nadväznosti na povinnosti vyplývajúce z rôznych predpisov uvádzame v prílohe č. 1.

Ak právnická osoba alebo fyzická osoba dodatočne opravuje účtovnú závierku má povinnosť opravenú účtovnú závierku opätovne predložiť na všetky predkladacie miesta, pričom ale prax ukazuje, že túto povinnosť si plnia spoločnosti iba čiastočne a tak sa môže v praxi vyskytnúť situácia, že nie všetky predložené účtovné závierky za jednu účtovnú jednotku sú totožné. Spracovávanie účtovných závierok rôznymi predkladacími miestami tiež administratívne zaťažuje ministerstvá a subjekty, prevažne verejnej správy, ktoré s účtovnými závierkami pracujú.

V tejto súvislosti si vláda SR stanovila nasledovné ciele:

  • posúdiť zavedenie registra účtovných závierok tak, aby účtovné jednotky nepredkladali závierky viacerým štátnym orgánom,
  • odstrániť niekoľkonásobne sa opakujúce požiadavky na informácie, doklady a údaje podnikateľov,
  • zefektívniť procesy vo všetkých oblastiach, kde dochádza k interakcii verejnej správy s podnikateľskými subjektmi a tak vytvoriť stimulujúce podmienky na široké využívanie elektronickej komunikácie podnikateľov a štátnej správy vrátane systému elektronickej verifikácie s cieľom znižovania administratívnej náročnosti podnikania.
Ministerstvo financií SR sa pri tomto projekte ako takom zameriava na dva základné ciele, a to:
  • vytvoriť centrálne miesto na ukladanie a zverejňovanie účtovných závierok, pričom prístupy používateľov budú definované v zmysle platnej legislatívy,
  • prakticky využiť vytvorené databázy údajov pri tvorbe analýz a pri prognózovaní ekonomického vývoja spoločnosti.

Štádium materiálu: Rokovanie poradných orgánov vlády SR

Materiály na stiahnutie:

Mgr. Ján Cuhanič
Mohlo by vás zaujímať

FAQ00401 - 3. Môžem ako športovec tipovať na zápasy v súťaži v ktorej hrajem? Samozrejme myslím, nie zápasy môjho vlastného tímu.

23.10.2019

FAQ00398 - 6. Aké snahy vyvíjajú slovenské športové zväzy v boji proti korupcii? Na futbalovom zväze je vaša pozícia integrity manažéra, aké snahy vyvíja futbalo...

23.10.2019

FAQ00395 - 9. Myslíte si, že v riešení korupcie zohráva úlohu nedôvera ľudí v políciu a súdnictvo? V prieskume respondenti odpovedali na otázku: Ak by ste sa str...

23.10.2019

FAQ00389 - 15. Aké snahy vyvíjajú slovenské športové zväzy v boji proti korupcii?

23.10.2019

FAQ00385 - 19. Je podľa vás väčší problém s korupciu za účelom kúpenia si výhry v zápase alebo v súvislosti s výhrou v športovom stávkovaní?

23.10.2019

FAQ00403 - 1. Prečo sa zrovnoprávnila výška trestu pre osobu, ktorá upláca a osobu ktorá príjme úplatok?

23.10.2019

FAQ00400 - 4. Aký je váš názor na korupciu v športe, vnímate ju ako problém? Ako proti nej môžete bojovať?

23.10.2019

FAQ00396 - 8. Je korupcia v športe na Slovensku odhaľovaná a trestaná, ale verejnosť o tom nie je informovaná? V článku v médiách ste uviedli, že dostávate veľa ...

23.10.2019

FAQ00394 - 10. Stretli ste sa pri riešení kauzy DAC s nejakými problémami?

23.10.2019

FAQ00393 - 11. Vo vyriešených kauzách v SR a ČR boli vinníci potrestaní uložením podmienečného trestu. Nie je podľa vás takýto trest málo odstrašujúci a je dosta...

23.10.2019

FAQ00390 - 14. Boli v tejto súvislosti potrebné zmeny v Trestnom zákone? Prípadne ako rieši túto problematiku zákon o športe?

23.10.2019

FAQ00387 - 17.Čo by podľa vás najviac pomohlo pri odstraňovaní podvodov pri športovom stávkovaní? Regulácia možnosti stávok (možnosť stávky iba na prvú ligu, nem...

23.10.2019

FAQ00384 - 20. V čom vidíte hlavnú príčinu výskytu korupcie v športe?

23.10.2019

FAQ00402 - 2. Hrozí mi ako športovcovi trest ak viem o korupcii, aktívne sa do nej nezapojím a nenahlásim ju?

23.10.2019

FAQ00399 - 5. Venuje sa tejto problematike na Slovensku dostatočná pozornosť? Existujú nejaké štúdie, prípadne sa tomuto problému niekto dlhodobo venuje?

23.10.2019