Program konferencie "ŠPORT a MÉDIÁ 2021"
27. októbra 2021 (streda)
Sumarizácia vybraných zaujímavých myšlienok, výrokov či konštatovaní diskutujúcich účastníkov
"Šport a médiá 2021"
(spracoval JUDr. Peter Mihál)
Moderátori: Martin Čánik, Róbert Kotian a Juraj Čurný
Motto konferencie Šport a médiá 2021:
„Cieľom argumentácie alebo diskusie by nemalo byť víťazstvo, ale pokrok.”
(Joseph Joubert)
Úvodné príhovory
Iveta Radičová
Máme záujem čítať a písať o športe?
Róbert Kotian
Lukáš Vráblik,
Vladimír Pančík,
Ján Kováčik
Iveta Radičová
Kniha Miroslava Mackulína - Mentalita víťaza
Významné športové podujatia na Slovensku
Ivan Sabovik – ME 2022 v hádzanej mužov
Peter Hamaj – EYOF 2022 Banská Bystrica
Športovci v moderátorskom kresle
Janka Wolnerová (Gantnerová) – lyžovanie
Martina Halinárová-Jašicová – biatlon
Boris Valábik – hokej
Marián Zeman – futbal
Športové médiá budúcnosti
Roman Neuschl – JOJ Šport
Martin Lisý – TV Markíza
Michal Choleva – sportnet.sk
Ladislav Šestina – Digital Motorsport
Jakub Bubeník – Iná liga
Futbal story a osobnostný rozvoj
Krátka ukážka filmu “Futbalstory Martin Murcko” a diskusia
Tomáš Medveď – člen VV SFZ a podpredseda o.z. LOSS,
Róbert Jano – predseda o.z. LOSS
Program konferencie "ŠPORT a PRÁVO 2021"
28. októbra 2021 (štvrtok)
Sumarizácia vybraných zaujímavých myšlienok, výrokov či konštatovaní diskutujúcich účastníkov
"Šport a právo 2021"
(spracoval JUDr. Marcel Blažo)
Moderátor: Martin Čánik, Róbert Kotian a Juraj Čurný
Motto konferencie Šport a právo 2021:
„Cieľom argumentácie alebo diskusie by nemalo byť víťazstvo, ale pokrok.”
(Joseph Joubert)
Úvodné príhovory
Zákon o športe – 1. časť
Vyslovil názor a presvedčenie, že nesmie v budúcnosti nastať situácia, aby sa len tak nejaké vedenie národného športového zväzu rozhodlo, že ide usporiadať vrcholné podujatie (ME, MS a pod.) a k podujatiu dostane len následne politický prísľub na pridelenie dotácie, ktorá nakoniec nebude priznaná a národný športový zväz sa z tohto dôvodu dostane do ťažkostí a dlhov, ktoré musí v konečnom dôsledku zaplatiť členská základňa národného športového zväzu. Je preto potrebné stanoviť vopred jasne dané pravidlá a podmienky pre uchádzanie sa o podporu štátu pri usporiadaní takýchto vrcholových podujatí, ktoré sú nepochybne cennou propagáciou Slovenska v zahraničí. Podľa jeho názoru by mala strešná organizácia SOŠV vždy akosi posvätiť, odobriť, že daný národný športový zväz je v kapacite niečo tak náročné a významné usporiadať, k tomu by sa mala pridať samospráva s podporou usporiadania podujatia s deklarovaním toho, čím sa bude tiež na podujatí spolupodieľať. Ďalej, aby bolo vopred zrejmé, že podujatie bude pokryté aj mediálne (regionálne TV, RTVS a pod.) a súčasne sa uvedú podmienky aj iného komerčného krytie rozpočtu podujatia a až potom by sa daná záležitosť mala predložiť štátu ako zámer. Až po takomto nejakom procese by sa vôbec daný národný športový zväz mal prihlásiť na usporiadanie daného vrcholného podujatia, aby sa neopakovala situácia napríklad s podujatím Majstrovstiev sveta v kanoistike na divokej vode v roku 2021, keď sa po štáte požadovalo financovanie celého objemu rozpočtu podujatia. MŠVVaŠ SR uvažuje a pracuje nad ideou vytvorenie jasných a predvídateľných pravidiel pre uchádzanie sa o podporu štátu na usporiadanie takýchto podujatí na území Slovenskej republiky.
Uviedol zámer MŠVVaŠ SR pri meraní záujmu o šport zabezpečiť prieskumy tak, aby sa záujmy merali s rotovaním období vykonávania prieskumov, a to tak v čase, keď sa podujatia konajú, ale aj kedy, keď sa nekonajú žiadne podujatia, aby sa pokiaľ možno čo najviac prieskumami objektivizoval záujem o šport počas celého nejakého rozhodného obdobia, v ktorom pochopiteľne v čase konania podujatia je záujem ovplyvnený aktuálnych podujatím, jeho mediálnym pokrytím, ktorý záujem však o nejaký čas môže byť viac či menej odlišný. Z aktuálneho prieskumu sa vyhodnotia zistené nedostatky a tie sa už v nasledujúcom prieskume zapracujú, čím sa vec realizácie prieskumov posúva k ešte lepšej objektivizácii výsledkov prieskumov. Následne sa všetky prieskumy budú vyhodnocovať vo vzájomnej súvislosti priemerovania, čo opätovne je ďalšou nadstavbou smerom k čo možno najväčšej objektivizácii zistenia popularity športov na Slovensku ako parametru vstupujúceho do vzorca na výpočet príspevku uznaným športom.
Pripomenul, že prieskum medzi národnými športovými zväzmi na pozadí aktuálneho právneho stavu “covidovej” výnimky z účelov použitia príspevku uznaným športom, t.j. stavu 80% voľného použitia prostriedkov na športovú činnosť a limitácie 20% na použitie na správu a prevádzku (réžiu) príspevku uznaným športom ukázal, že národné športové zväzy, by uvítali ponechanie tohto systému a súčasne, že 92% národných športových zväzov samo rozdelilo klubom 15% ale aj viac percent; čo ukazuje, že by sa v budúcnosti mohli fixovať len percentá na správu a prevádzku (réžiu), ďalej na rozdelenie medzi kluby a ostatné percentá, by už boli voľné.
Taktiež uviedol a zdôraznil, že ak je snaha MŠVVaŠ SR urobiť poriadok v športe zdravých, tak musí a aj bude snahou MŠVVaŠ SR urobiť aj v športe zdravotne znevýhodnených športovcov.
Potvrdil pohľad MŠVVaŠ SR na systém vzorcu, ktorý považuje za správny a že MŠVVaŠ SR počúva každý jeden podnet a vyhodnocuje ho z hľadiska jeho prínosu na prípadnú racionálnu zmenu v športe.
Z hľadiska toku financií do športu by MŠVVaŠ SR rado isté percento prostriedkov smerujúcich do športu vyčlenilo priamo na školský a univerzitný šport ako dôležitú súčasť športu ako takého a pohybových aktivít mládeže.
Jedným z hlavných cieľov MŠVVaŠ SR pri zmenách v budúcnosti, a aj v Zákone o športe, je predovšetkým verifikácia vstupných dát, transparentnosť a stanovenie určitého paušálu, paušálnej sumy (napríklad cca do 30.000 Eur) pre každý z národných športových zväzov pre vyčlenenie a použitie na administratívu a správu národného športového zväzu a plnenie si povinností voči štátu zo zákona o športe a až následne, by sa objem prostriedkov delil podľa vzorca. Súčasne pripomenul veľkú výzvu, a síce vedenie úvah ako vyriešiť otázku rýchleho rastu nových a populárnych športov vo vzťahu k nastaveným ochranám pred prudkým nárastom a poklesom príspevku uznanému športu.
Pripomenul minulé roky, najmä rok 2016, kedy diskutovali veľké národné športové zväzy. Vtedy sa všetky zhodli a súhlasili, že budú vo vzorci a o rok nato došlo k zásahu do systému vzorca s odôvodnením a súčasne s nepochopením, že vyčlenenie futbalu a hokeja ochráni práve malé národné športové zväzy a že SFZ spolu so SZĽH tak nebudú brať prostriedky malým národným športovým zväzom. Avšak práve prax ukázala presný opak. Práve SFZ spolu so SZĽH berú o 1,5 mil. eur viac na úkor malých národných športových zväzov, za čo ale samozrejme SFZ a SZĽH nemôžu, keďže išlo v roku 2017 o politické rozhodnutie. Vyslovil presvedčenie, že je správne, aby boli všetky národné športové zväzy vo vzorci a práve brzdy a ochrana sú systemovým riešením pred náhlym medziročným poklesom, resp. aj nárastom príspevku uznaným športom pre jednotlivé národné športové zväzy.
Namietol, že zo strany štátu stále chýba verifikácia údajov vstupujúcich do vzorca, najmä čo sa týka členskej základne, čo je veľký a zásadný problém a súčasne poukázal aj to, že existujú “chytráci”, ktorí počtom základne len sledujú ziskanie peňazí z príspevku uznanému športu a na to treba prijať systémové opatrenia na MŠVVaŠ SR a v samotných národných športových zväzoch. Je je potrebné zadefinovať, čo teda je súťažou pre získanie status aktívneho športovca, na tom zapracovať, aby to bola reálna členská základňa, ktorá sa systémovo venuje športu s výhľadom pre rozvoj a udržateľnosť športovca v športe i naďalej.
Z hľadiska krátenia príspevku uznanému športu pre rok 2021 zdôraznil, že krátenie považuje za veľmi citlivé. Zväzy majú už schválené rozpočty na rok 2021, sumy zazmluvnené a zväzy mali vedieť o tom skôr, pričom zdôraznil to, že to nie sú peniaze pre zväzy, ale že sú to prostriedky pre komunitu zväzu. t.j pre kluby a športovcov.
Za aktuálnu potrebu považuje mať systémový nástroj a mechanizmy na možnosť usporiadania vrcholných podujatí so súčasným prepojením na možnosti ich usporiadania vo vhodnej infraštruktúre a možnosti budovania na usporiadanie takýchto podujatí vhodnej infraštruktúry. Najprv musí byť vhodná infraštruktúra a až potom je sa možné sa vôbec uchádzať o usporiadanie vrcholových podujatí akými su ME, MS, MSJ a pod. Na pozadí skúsenosti SVF s usporiadaním ME vo volejbale v podmienkach SVF je zrejmé, že ďalších 20 rokov nič SVF neusporiada a súčasne poukázal na ako nesystémové a nenáležité, ak zo strany STZ zaznieva ponuka na využívanie NTC v Bratislave, čo je však centrom vystavaným za štátne financie a národné športové zväzy si majú toto NTC prenajímať za vysoké denné nájomne pohybujúce sa v komerčných 10 tis. sumách. Takáto infraštruktúra by mala byť povinne k dispozícii za určitých jasne daných podmienok aj ostatným štátom uznaným športom. Dlh vytvorený.
Dlh SVF z usporiadania ME vo volejbale si žiaľ SVF musí len rozložiť v čase, nie je ho schopná vyrovnať naraz, hoci akokoľvek chcela. Memorandá zo štátom sú nevymožiteľným a nič negaratnujúcim papierom.
Ku vzorcu uviedol výhradu v tom zmysle, že upravuje vek 23 rokov ako mládež fixne, čo nevyhovuje všetkým športom, volejbalu určite nie. Na tento vek sú viazané inštitúty výchovného, zmluvných vzťahov, prerozdelenia financií do klubov a iné, ale mnoho športov v tomto veku je ďaleko za mládežníckou kategóriou.
Na záver poukázal na svoju skúsenosť a dojem v tom, že právne povedomie ľudí pôsobiacich v športe je na úplnom minime a je nedostatočné pre vedenie a manažovanie športu.
Zákon o športe – 2. časť
V diskusii za účasti pána Ivana Husára – štátneho tajomníka pre šport MŠVVaŠ SR, dám Zuzany Zajíčkovej – poradkyne štátneho tajomníka pre šport na MŠVVaŠ SR, Márie Berdisovej – vedúcej oddelenia strategických projektov SFZ a pána Jaroslava Čolláka – zástupcu UčPS, sa prezentovali pohľady na inštitút Hlavného kontrolóra športu a jeho budúcnosť v rámci zámeru novelizácie Zákona o športe.
Diskutujúci sa zhodli, že inštitút Hlavného kontrolóra športu má byť zachovaný, že má a musí dôjsť k prehodnoteniu, utriedeniu jeho kompetencií a aj ich racionalizovaniu, tak aby tieto kompetencie Hlavný kontrolór športu vedel aj riadne realizovať. Je súčasne potrebné uvažovať nad ukotvením Hlavného kontrolóra športu v rámci kontroly Ministerstva školstva, v jeho Útvare kontroly alebo niekde popri tomto útvare, avšak s možnosťou rýchlejšieho a efektívnejšieho riešenia prípadného porušenia predpisov, pričom priamo nebude ukladať sankcie, ktoré bude naďalej udeľovať len orgán štátnej správy ako správny orgán.
Súčasne bola akcentovaná potreba aj zamerania sa Hlavného kontrolóra športu, nielen na kontrolu s prípadným následkom v podobe sankcií, ale aj na vzdelávanie, pomoc a kooperáciu.
Pri akejkoľvek úvahe nad inštitútom Hlavného kontrolóra športu sa je nutné pozerať už len smerom do budúcnosti a nie do minulosti.
Aktuálna pani Hlavná kontrolórka športu bola hodnotená veľmi pozitívne a neporovnateľne iným a kvalitatívnym prínosom pre hodnotenie a vnímanie inštitútu Hlavného kontrolóra športu, jeho nezávislosti.
Školský šport
Šport v poslaneckých oblekoch
Poslanci NR SR zodpovedali na moderátorovu položenú otázku čo považujú za najväčší problém slovenského športu a čo môžu s tým urobiť poslanci NR SR z ich pozície.
1. pohybovú (ne)gramotnosť detí na 1. stupni základných škôl, 2. vo vrcholovom športe je veľký odliv športovcov vo veku na stredných školách a vysokých školách pre nedostatočné podmienky vytvárané všetkým subjektami športu, od vytvárania podmienok na kvalitnú infraštruktúru i pre zabezpečenie kvalitne vzdelávaných trénerov.
Za nosnú vec financovania športu považuje nevyhnutnosť digitalizácie celého športu ako nástroja evidencie športovcov a vykazovania vyúčtovania financií v športe, ktorú sa snaží presadzovať a pracovať na nej.
Voľnočasové poukazy považuje za dobrý a vhodný nástroj otočenia toku financií namiesto smeru reťazca štát - ministerstvo - národný športový zväz - klub - športovec, na smer reťazca štát - rodič (športovec) a od nich do klubov.
Otvorené športové otázky – záverečná diskusia dňa
Ataky na inštitút vzorca ako algoritmu rozdeľovania príspevku uznanému športu sú veľké, ale MŠVVaŠ SR je odhodlané tento inštitút a nástroj obhajovať a aj ho obháji; určite bude a musí sa iba zlepšovať, aby bol čo najviac korektný a na tom bude MŠVVaŠ SR pracovať.