logologo_small

Analýza efektivity vynakladania výdavkov na znalcov, tlmočníkov, prekladateľov a činnosť niektorých právnických profesií

utorok, 22.02.2011|Posledná aktualizácia 23.10.2019 22:25
Autor: Peter Sepeši, Spracoval: UčPS tím

V medzirezortnom pripomienkovom konaní sa nachádza Analýza efektivity vynakladania výdavkov na znalcov, tlmočníkov, prekladateľov a činnosti niektorých právnických profesií.

Analýza efektivityvynakladania výdavkov na znalcov, tlmočníkov, prekladateľov a činnosti niektorýchprávnických profesií

Analýzaje vypracovaná na základe úlohy B.23. uznesenia vlády SR zo 17. novembra 2010 č. 805 uloženej ministerke spravodlivosti Slovenskejrepubliky „prehodnotiť výšku poplatkov,resp. náhrad vyplácaných podľa vyhlášky č. 491/2004 Z. z. o odmenách, náhradáchvýdavkov a náhradách za stratu času pre znalcov, tlmočníkov a prekladateľov vznení neskorších predpisov, vyhlášky č. 655/2004 Z. z. o odmenách a náhradáchadvokátov za poskytovanie právnych služieb v znení neskorších predpisov,vyhlášky č. 31/1993 Z. z. o odmenách a náhradách notárov v znení neskoršíchpredpisov a vyhlášky č. 288/1995 Z. z. o odmenách a náhradách súdnychexekútorov v znení neskorších predpisov“.

A1) Všeobecná analýza čerpania vybraných výdavkov štátnehorozpočtu v rokoch 2006 – 2010

Čerpanievybraných výdavkov štátneho rozpočtu v rokoch 2006 – 2010 v obvodochjednotlivých krajských súdov

Výdavky

Rok

KS
Bratislava

KS
Trnava

KS
Trenčín

KS
Nitra

KS
Žilina

KS
Banská
Bystrica

KS
Prešov

KS
Košice

ŠTS

Sumár
(v eurách)

Znalečné

2006

158 789

125 306

99 908

182 910

154 796

167 048

146 446

208 352

2 705

1 246 260

2007

211 323

169 047

214 498

212 928

182 154

233 715

300 777

279 612

4 875

1 808 929

2008

177 023

116 124

140 014

127 998

193 700

150 235

161 486

118 709

4 946

1 190 235

2009

70 499

73 083

65 812

48 469

93 980

78 467

75 729

156 522

5 673

668 234

2010

407 969

284 257

305 445

402 886

348 728

439 515

451 647

559 203

7 269

3 206 919

Advokáti

2006

321 481

202 658

292 044

366 516

265 511

632 548

334 688

284 939

3 324

2 703 709

2007

385 684

260 491

498 786

431 785

723 687

952 201

1 194 148

1 307 086

88 413

5 842 281

2008

384 082

191 629

154 745

238 950

233 112

332 271

166 183

130 424

52 519

1 883 915

2009

76 450

127 364

300 132

106 728

463 229

204 841

337 860

244 170

83 156

1 943 930

2010

1 055 348

604 986

1 030 540

1 019 704

1 263 194

2 157 901

1 707 431

2 575 501

136 214

11 550 819

Notári

2006

49 026

38 760

16 300

43 130

36 821

53 674

33 328

27 120

0

298 159

2007

45 305

46 727

38 583

55 979

34 951

70 055

64 271

100 600

0

456 471

2008

37 477

35 096

20 588

21 061

31 360

37 559

19 211

12 737

0

215 089

2009

4 749

17 265

11 685

6 908

9 140

14 743

27 129

30 761

0

122 380

2010

100 411

62 116

94 114

159 980

87 889

114 876

94 422

165 923

46 683

926 414

Exekútori

2006

0

0

0

0

5 508

0

292

0

0

5 800

2007

24 151

29 519

9 122

35 121

28 459

66 456

15 975

49 694

0

258 497

2008

29 415

7 727

12 059

11 558

11 421

25 768

2 429

5 576

0

105 953

2009

12 216

3 035

3 785

8 211

17 237

15 463

6 113

6 845

0

72 905

2010

40 924

12 995

31 569

111 988

89 551

165 726

94 516

178 872

0

726 141

Svedočné

2006

11 384

4 840

18 269

16 894

25 024

16 984

16 517

27 243

8 883

146 038

2007

10 335

4 445

122 345

14 324

23 694

19 389

281 186

22 417

10 607

508 742

2008

17 686

5 337

19 048

15 841

24 554

23 194

20 923

21 776

7 789

156 148

2009

15 565

6 964

10 311

21 290

23 059

21 899

17 188

19 037

4 477

139 790

2010

32 550

7 338

23 301

37 976

35 758

36 798

35 837

27 312

0

236 870

Tlmočné,
preklad.
Činnosť

2006

71 153

23 826

12 224

36 075

42 669

33 176

12 697

37 182

6 641

275 643

2007

69 097

25 828

23 966

62 288

58 194

41 187

92 344

45 262

7 150

425 316

2008

73 387

25 117

29 270

27 069

49 923

41 091

19 225

26 819

12 891

304 792

2009

38 274

12 612

10 795

35 348

29 350

20 740

7 343

30 766

2 625

187 853

2010

158 686

53 290

81 856

166 682

94 398

112 486

66 437

101 562

0

835 397

Náklady
na súdne
konanie

2006

635 984

395 390

438 745

645 525

530 329

903 430

543 968

584 836

21 553

4 675 609

2007

751 159

536 057

907 300

812 425

1 051 139

1 383 003

1 948 701

1 804 671

111 045

9 300 236

2008

701 871

381 030

375 724

442 477

544 070

610 118

389 457

316 041

78 145

3 856 132

2009

246 461

240 323

402 520

226 954

635 995

356 153

471 362

488 101

95 931

3 135 092

2010

1 766 348

1 024 982

1 566 825

1 899 216

1 919 518

3 027 302

2 450 290

3 608 373

190 166

17 482 560

Nálezy
ústavného
súdu

2006

309 020

72 446

50 453

14 911

168 259

65 141

28 816

245 891

0

954 937

2007

207 052

65 647

54 864

9 134

109 547

39 508

53 427

288 867

0

828 046

2008

212 756

90 029

19 744

25 419

142 971

69 340

62 686

150 984

0

773 929

2009

167 507

96 996

41 846

23 754

171 320

42 584

32 360

179 999

0

756 366

2010

332 330

133 775

27 170

23 491

202 568

37 700

79 068

291 839

0

1 127 941

Spolu
výdavky

2006

920 853

467 836

489 198

660 436

698 588

968 571

572 784

830 727

21 553

5 630 546

2007

952 947

601 704

962 164

821 559

1 160 686

1 422 511

2 002 128

2 093 538

111 045

10 128 282

2008

931 826

471 059

395 468

467 896

687 041

679 458

452 143

467 025

78 145

4 630 061

2009

385 260

337 319

444 366

250 708

807 315

398 737

503 722

668 100

95 931

3 891 458

2010

2 128 218

1 158 757

1 593 995

1 922 707

2 122 086

3 065 002

2 529 358

3 900 212

190 166

18 610 501

  • Čerpanie v kategórii 640 Bežné transfery 6 557 337 Eur
  • Z toho Nálezy Ústavného súdu 1 127 941 Eur
  • % podiel 17,20 %
A2) Špecifickáanalýza štruktúry jednotlivých výdavkov

OS Košice I

OS Prešov

OS Trnava

2009

2010

2009

2010

2009

2010

Odmena

99,85

98,28

91,86

92,28

80,96

68,53

Hotové výdavky

0

0

6,65

7,32

7,4

5,82

Cestovné

0,05

0,69

0,43

0,63

5,53

4,8

Strata času

0,1

1,03

1,06

1,48

6,33

19,63

OS Košice I

OS Prešov

OS Trnava

2009

2010

2009

2010

2009

2010

Odmena

99,89

údaje

nie sú k dispozícii

96,83

96,43

73,96

78,56

Hotové výdavky

0,11

3,17

3,47

6,31

4,66

Cestovné

0

0

0

0,97

0,66

Strata času

0

0

0

4,51

1,1

DPH

0

0

0

14,26

15,02

OS Košice I

OS Prešov

OS Trnava

2009

2010

2009

2010

2009

2010

Odmena

94,78

83,56

údaje

nie sú k dispozícii

84,3

85,18

86,06

Hotové výdavky

4,26

16,76

6,05

13,5

13,36

Cestovné

0,59

0,34

0,27

1,32

0,92

Strata času

0,37

0

1,28

0

3,16

DPH

0

0

8,18

0

0

OS Košice I

OS Prešov

OS Trnava

2009

2010

2009

2010

2009

2010

Odmena

95,7

95,65

údaje

nie sú k dispozícii

88,72

91,13

96,28

Hotové výdavky

4,3

4,35

9,67

6,83

3,28

Cestovné

0

0

0

1,58

0

Strata času

0

0

1,61

0,23

0,39

OS Košice I

OS Prešov

OS Trnava

2009

2010

2009

2010

2009

2010

Odmena

72,08

55,37

údaje

nie sú k dispozícii

54,06

76,27

59,95

Hotové výdavky

27,92

44,63

31,07

10,85

27,53

Cestovné

0

0

0

12,88

12,52

Strata času

0

0

0

0

0

DPH

0

0

14,5

0

0

Čerpanie výdavkov na vybraných podpoložkách„súdne konanie“ bolo všeobecne za roky 2006 - 2010 ovplyvnené najmä:

a) nízkym objemompridelených rozpočtových prostriedkov v zákone o štátnom rozpočte v rokoch 2006 - 2010,

b) neuhradenýmiplatbami výdavkov na súdne konanie z titulu nedostatku rozpočtovýchprostriedkov

c) viazaním rozpočtových prostriedkov Ministerstvom financií SR nazáklade uznesenia vlády SR č. 93z 28.1.2009 a č. 460 zo17.6.2009.

Rok2006

Ø Čerpanie v kategórii 630 Tovarya služby 29 700 550 Eur

Ø Z toho náklady na súdne konanie 5 630 546 Eur

Ø % podiel 18,96 %

Rok 2007

Ø Čerpanie v kategórii 630 Tovarya služby 40 835 722 Eur

Ø Z toho náklady na súdne konanie 10 128 282Eur

Ø % podiel 24,88 %

V celkovom objeme výdavkov40 835 722 Eur v kategórii 630 v roku 2007 sú obsiahnuté:

*Osobitným rozpočtovým opatrením Ministerstvafinancií SR v novembri 2007 pridelené rozpočtové prostriedky vo výške 405 673 Eur, ktoréboli určené ako prvotné výdavky súvisiace so zriadením deviatich okresnýchsúdov od 1.1.2008,

*Osobitným rozpočtovým opatrenímMinisterstva financií SR v decembri 2007 boli pridelené rozpočtovéprostriedky vo výške 16 298 214 Eur. Prostriedky boli určené nadoplatenie 14. platu sudcom na základe rozhodnutia Ústavného súdu Slovenskejrepubliky za roky 2003 - 2006 (7 818 927 Eur) a zvyšok 8 479 287 Eurbol vyčerpaný na súdne konanie, nálezy Ústavného súdu SR, odškodnenie.

Rok 2008

Ø Čerpanie v kategórii 630 Tovarya služby 27 790 381 Eur

Ø Z toho náklady na súdne konanie 4 630 061 Eur

Ø % podiel 16,66 %

Z celkového objemu výdavkov27 790 381 Eur bola zabezpečená aj prevádzka a činnosť deviatichzriadených okresných súdova od 1.4.2008 aj vzdelávacia činnosť Justičnej akadémiev rekonštruovanom objekte v Omšení.

Rok 2009

Ø Čerpanie v kategórii 630 Tovarya služby 25 607 653 Eur

Ø Z toho náklady na súdne konanie 3 891458 Eur

Ø % podiel 15,20 %

Každoročné znižovanie výdavkov rozpočtuna tieto účely spôsobilo, že súdy a ostatné organizácie rezortu koncomroka 2009 už nemali rozpočtové prostriedky na zabezpečenie základnej prevádzkovej činnosti. Okrem iných neuhradenýchvýdavkov neboli v niektorýchprípadoch zaplatené faktúry za poštové a iné služby. Tieto výdavky boliuhradené na úkor rozpočtových prostriedkov roka 2010. Okrem toho súdya ostatné organizácie rezortu museli uhradiť v jednotlivých prípadochdodávateľom úroky z omeškania, čo si vyžiadalo ďalšie peňažnéprostriedky. Nedostatok rozpočtových prostriedkov od roku 2008 spôsobil,že dochádzalo k celkovému narušeniu financovania súdnych konanía rozhodovania vo veciach. Na Ministerstve spravodlivosti SR, na krajských a okresných súdochsa hromadili písomné sťažnosti advokátov, znalcov, tlmočníkov,notárov, prekladateľov.Čiastočne k nepriaznivej situácii prispieva prax súdov priplatení odmienznalcom,keď od účastníkov nie sú vopred vyžadované primerané preddavky na trovyznaleckého dokazovania. V konečnom dôsledku pri rozhodnutí vo veci samej(čo je častokrát o niekoľko rokov) bývajú síce účastníci zaviazaní uhradiťnáhradu trov, ktoré štát platil. Tieto prostriedky však plynú do príjmovej časti rozpočtu.

Civilná časť kapitoly vykazovala kukoncu roka 2009 v kategórii 630 Tovary a služby neuhradené platbya záväzky v celkovej výške 10 935 995 Eur,ktoré prešli na ťarchu roku 2010. Išlo o  neuhradené platby za:

- znalecképosudky..............................................................1522 546 Eur,

- právneslužby advokátov...................................................6 479725 Eur,

- právneslužby notárov...........................................................452847 Eur,

- právneslužby exekútorov......................................................383 954Eur,

- svedočné.................................................................................11 434 Eur,

- tlmočnícku a prekladateľskú činnosť...................................362 898 Eur,

- ostatné(poštové poplatky, energie)......................................886 583 Eur,

- odškodneniea ostatné na MS SR ........................................ 836 008 Eur.

Rok 2010

Ø Čerpaniev kategórii 630 Tovary a služby 43 385 453Eur

Ø Z tohonáklady na súdne konanie 17 482 560 Eur

Ø %podiel 40,30%

Čerpanie výdavkov v roku 2010bolo ovplyvnené najmä osobitnými rozpočtovými opatreniami Ministerstva financiíSR v druhom polroku 2010, ktorými boli pridelené rozpočtové prostriedky na zaplatenie neuhradených platieba faktúr k 31.7.2010 a ďalej za obdobie august až december 2010.Tým ministerstvo spravodlivosti v roku 2010 zabezpečilo splnenie záväzkuvyplývajúceho z  programového vyhlásenia vlády SR t.j. uhradiť dlhy štátuvoči advokátom, znalcom, notárom, tlmočníkom, prekladateľom za ich službyposkytnuté v rezorte spravodlivosti a k 31.12.2010 nie súvykázané žiadne záväzky.


Ministerstvošpecificky analyzovalo podrobnejšie štruktúru výdavkov vybraných súdov (Okresnýsúd Trnava, Okresný súd Košice I, Okresný súd Prešov) vo vzťahuk vyplácaniu odmien, náhrad a poplatkov advokátom, notárom,tlmočníkom, prekladateľom a znalcom. Cieľom bolo podrobnejšie preskúmanieštruktúry výdavkov a ich percentuálne vyjadrenie vo vzťahu k sumárnymúdajom, ktoré plynú zo všeobecnej časti analýzy.

Trestné konania - advokáti

Civilné konania - advokáti

Znalci

Tlmočníci a prekladatelia

Notári

Zošpecifickej časti analýzy vo všeobecnosti vyplynulo, že pri výdavkoch naadvokátov v trestnom konaní je zrejmá tendencia ustanovovaťv prípadoch nutnej obhajoby najmä tzv. miestnych advokátov, čo je danévšak možno špecifickým zameraním sa na súdy, kde sa v blízkosti nachádzaústav na výkon väzby. Z hľadiska štruktúry výdavkov teda vždy viac ako 90%tvorí odmena advokáta. V civilných konaniach je tendencia podobná, aj keďje možné vidieť už menší pomer odmeny na celkových výdavkoch, ktorý odhadujeme,že sa pohybuje spravidla okolo 70% - 90%. Pri znalcoch odhadujeme, že odmenaznalca sa na celkových výdavkoch podieľa 80% - 90%, čo je zrejme tiež spôsobenétendenciou poverovať vypracovávaním znaleckých posudkov najmä znalcovv obvode súdu. Pri prekladateľoch a tlmočníkoch sa ich odmena nacelkových výdavkoch podieľa približne 90%. Po špecifickej analýze výdavkov nanotárov je možné postrehnúť tendenciu medziročného znižovania podielu odmeny nacelkových výdavkoch, čo je zrejmé spôsobené stagnáciou výšky odmeny a zvyšovanímsumy hotových výdavkov notárov.

B)Analýza opatrení

Všeobecne je možné uviesť, že cieľom prípadnýchopatrení by mala byť optimalizácia výdavkov štátu súvisiacich so súdnymikonaniami a zameranie sa na tie výdavky, ktoré sú vynakladané neefektívneresp. nie je dôvodné, aby ich znášal štát. Vzhľadom na zadanie úlohy je vhodnérozčleniť analýzu do viacerých samostatných častí, v ktorých jeopodstatnené samostatne analyzovať možnosti zefektívnenia výdavkov vo vzťahuk do úvahy prichádzajúcim opatreniam.

1./Notári

1.1)Právna úprava - vyhláška č. 31/1993 Z. z. (NT), občianskysúdny poriadok (OSP), zákon o súdnych poplatkoch (ZoSUP)

1.2) Všeobecné zhodnotenie – malý priestor na zlepšenie stavuverejných financií, nízky podiel na výdavkoch rozpočtu

1.3) Priame opatrenia

1.3.1) Príjmy

O prehodnotení výšky súdnychpoplatkov vzťahujúcich sa na prejednanie dedičstva je možné uvažovaťs poukazom na položku 18a ZoSUP najmä pokiaľ ide o spoplatnenienávrhu na prejednanie dedičstva o novoobjavenom majetku, kde minimálnasadzba súdneho poplatku predstavuje v súčasnosti 6,50 EUR. Zvýšenie sadzbymôže prispieť aj k procesnej disciplíne účastníkov a ochrane veriteľov,ktorí mali pohľadávky voči poručiteľovi a z dôvodu nedostatku majetkuporučiteľa zistenému v (základnom) dedičskom konaní neboli uspokojené.

Ďalej je možné uvažovaťo prehodnotení základu pre vyberanie súdneho poplatku za konanieo dedičstve vo vzťahu k zmene základu pre vyrubovanie súdnehopoplatku z „čistej hodnoty dedičstva“ na „všeobecnú hodnotu aktív dedičstva“ s prípadnýmznížením sadzby. V súčasnom stave sa ako základ pre vyrubovanie súdnehopoplatku uvažuje s čistou hodnotou majetku dedičstva, čo zodpovedáv pomeroch súkromného práva pojmu imanie (aktíva mínus pasíva). Podstatounesporového dedičského konania nie je primárne riešenie pasív dedičstva, alezabezpečenie prechodu aktív dedičstva na dedičov. Vzhľadom na nesporovýcharakter konania je aj problematické s definitívnou záväznosťou určiť(deklarovať), či určitý záväzok má byť uspokojený s majetku patriaceho dodedičstva a či sa tak v budúcnosti naozaj stane. To vytvára neistotuv určení základu pre vyberanie poplatku. Je teda odôvodniteľné, aby sa základ pre vyrubenie súdneho poplatkupredstavovali „aktíva“ dedičstva. Pomer, v akom by sa dedičia podieľali naúhrade súdneho poplatku, by sa určoval podľa čistej hodnoty nadobudnutéhodedičstva resp. je možné uvažovať o zavedení spoločnej a nerozdielnejpovinnosti dedičov na zaplatenie súdneho poplatku za dedičské konanie (t.j.vonkajší vzťah dedičia - štát). Vo vnútornom vzťahu by sa dedičia vysporiadalipodľa veľkosti podielov na čistej hodnote dedičstva, čo by mohlo priniesťzníženie administratívnej záťaže pri vymáhaní súdnych pohľadávok a čiastočné zvýšeniepríjmov.

1.3.2) Výdavky

V zmysle §140 ods. 3 OSP hotové výdavky a odmenu notára v niektorých prípadochplatí štát. Priamy priestor na úsporuposkytuje prehodnotenie ustanovenia § 11NT, v zmysle ktorého odmena za úkony vykonané v konaní o dedičstve, ktorébolo zastavené, je 13 eur. Vzhľadom na „monopol“ postavenia notárov priprejednávaní dedičstva je možné uvažovať o zrušení tejto položky vo vzťahuk povinnosti štátu platiť notárovi odmenu v týchto prípadoch.V konaniach o dedičstve, kde konanie bude zastavené z dôvodu, žeporučiteľ nezanechal majetok (§ 175h OSP) bude mať notár nárok len na náhraduhotových výdavkov, ktoré by vzhľadom na tendenciu nárastu v poslednomobdobí bolo dôvodné podrobnejšie upraviť.

1.4) Nepriameopatrenia

V rámci nepriamych opatrení jemožné uvažovať o naviazaní odmeny notárov na „všeobecnú hodnotu aktívdedičstva“ v spojení s adekvátnym znížením sadzieb aj z inéhopohľadu. (V súčasnom znení § 11a 13 NT nie je úplne zrejmé, či sa odmena má vypočítavať z čistejhodnoty dedičstva, alebo majetku t.j. aktív dedičstva. V praxi savypočítava z čistej hodnoty dedičstva). V súčasnom stave naviazania odmenynotára len na čistú hodnotu dedičstva (aj s poukazom na § 175k ods. 3 OSP)nie je notár motivovaný viesť účastníkov dedičského konania v k vyporiadaniupasív dedičstva v rámci tohto konania, keďže to má zjavne vplyv na výškujeho odmeny, čo je spôsobilé odraziť sa následne určitou mierou na počte vecíprejednávaných súdmi v sporových konaniach a aj na právnej neistotededičov. Je vhodné uvažovať s motiváciou notára na vyporiadanie aj pasívdedičstva už v rámci dedičského konania, pričom do úvahy by prichádzalazmena právnej úpravy umožňujúca riešiť pasívadedičstva v rámci konania o dedičstve mediačnými postupmi.

2./ Znalci,tlmočníci a prekladatelia

2.1) Právnaúprava – z č.382/2004 Z.z. (ZZTP), vyhl. č. 491/2004 Z.z. (ZT), Občiansky súdny poriadok(OSP), Trestný poriadok (TP)

2.2) Všeobecné zhodnotenie – malý priestor na zlepšenie stavuverejných financií priamymi opatreniami. Čiastočný priestor na zlepšenie efektívnostivynakladaných prostriedkov nepriamymi opatreniami. Odmenaza znaleckú, tlmočnícku a prekladateľskú činnosť bola stanovená ZT od1.9.2004, pričom odvtedy nebola valorizovaná. Už v tom čase aplikačnáprax signalizovala, že odmena dostatočne nezohľadňuje potrebu rozsiahlycha náročných vedomostí znalca pri výkone jeho činnosti v spojenís potrebou primeraného, avšak finančne náročného prístrojového vybaveniav niektorých odvetviach. Táto skutočnosť sa spolu so značne vysokýminárokmi kladenými na výkon znaleckej, tlmočníckej a prekladateľskejčinnosti javí ako značnou prekážkou toho, aby štát garantoval vysokú kvalitu týchtoslužieb. Najmä v prípade znalcov je potrebné uvažovať skôrs primeraným zvýšením sadzieb tarifných odmien. V opačnom prípadehrozí nebezpečenstvo, že postupne značná časť kvalitných nebude mať záujem navýkone tejto činnosti. V súčasnosti Ministerstvo spravodlivosti SRzaznamenáva značný pokles znalcov v menej lukratívnych odboroch (napr.geodézia a kartografia) , a zároveň značný nárast v niektorýchodboroch (napr. stavebníctvo). Účelom by však malo byť udržanie prijateľnéhostavu znalcov vo všetkých odboroch.

2.3) Priame opatrenia

2.3.1)Príjmy

Priamym príjmom štátu je správny poplatok za zápisdo zoznamu znalcov, tlmočníkov a prekladateľov v sume 165,50 eura (položka 5 prílohy zákona NRSR č.145/1995 Z.z. o správnych poplatkoch). Akékoľvek zvyšovanie tohto poplatkuby prinieslo len zanedbateľný príjem štátnemu rozpočtu a preto takétoopatrenie nie je možné odporučiť.

2.3.2)Výdavky

2.3.2.1)Znalci

Ako optimálne riešenie v súčasnom stavesa nejaví priamo a plošne znižovať sadzby odmien za znalecké úkony.V najkrajnejšom prípade je možnú uvažovať s čiastkovým zníženímvybraných položiek tarifnej odmeny – napr. v § 5b ZT (prevzatie a prvotnéoboznámenie sa so spisom – 19,92 EUR), s určitými úsporami vo vzťahuk mandatórnym výdavkom orgánov verejnej moci, či prípadne znížením sadzbyodmeny pre znalcov z v odbore zdravotníctvo a farmácia a odboruprávne vzťahy k cudzine zo súčasnej výšky 19,92 EUR/hod. na štandardnúodmenu 13,28 EUR/hod, ktorá sa uplatňuje vo všetkých ostatných odboroch.Ďalej je možné uvažovať o čiastočnom znížení podielovej odmeny (§ 4 ZT),ktorou sú odmeňované znalecké úkony týkajúce sa ohodnocovania nehnuteľností a stavieb(vzhľadom na náročnosť výkonu znaleckej činnosti, počet znalcov a výškuodmien sa jedná zrejme na o najoptimálnejšie priame opatrenie).

Nákladom štátu v občianskomsúdnom konaní sú trovy znaleckého dokazovania najmä vtedy, ak

a) účastníknezložil preddavok na trovy znaleckého dokazovania (§ 141 OSP), na ktorý ho súdzaviazal uznesením pod následkom jeho vymáhania. Náklady na vymáhanie častokrátpresahujú sumu trov zaplatených štátom.

b) účastníkovibolo priznané oslobodenie od súdnych poplatkov, v dôsledku čoho platítrovy ním navrhnutých dôkazov v konaní štát (§ 148 ods. 1 OSP) bez toho,aby mohol vyžadovať od neho ich náhradu

Ad a) Je pozostatkom určitejnekoncepčnosti socialistickej právnej úpravy (náuky) vedúcej k zlúčeniusporových a nesporových súdnych konaní do jedného procesného predpisu, žeje možnosťou, aby súd uložil účastníkovi povinnosť zložiť preddavok na trovydôkazu, ktorý navrhol alebo ktorý nariadil súd o skutočnostiach ním uvedenýchalebo v jeho záujme. V sporových súdnych konaniach by malo byť vyjadrenímprejednacej zásady, že tá strana, ktorá vykonanie dôkazu navrhne, zároveň platítrovy tohto dôkazu. Rozloženie dôkazného bremena medzi strany v súdnomkonaní sa spravidla podáva z medzi účastníkmi sporných skutočnostís ohľadom na normy hmotného práva. Je preto potrebné, aby sav sporových konaniach presadila zásada, že ten účastník, ktorý navrhnevykonanie dôkazu na preukázanie sporných skutočností, vo vzťahu ku ktorýmv konaní nesie dôkazné bremeno, povinne zložil preddavok na trovy konaniaa bez zloženia preddavku súd dôkaz nevykoná a na návrh na vykonaniedôkazu sa neprihliada. Za tým účelom sa javí ako vhodné novelizovať príslušnéustanovenia OSP.

V rámci vyhlášky o spravovacoma kancelárskom poriadku pre súdy a ZZTP sa javí ako vhodné podrobnejšie(metodicky) upraviť postup priberania znalca do konania s ohľadom naprekonzultovanie zadania, jeho rozsahu a s ohľadom na stanovenieodhadovaných nákladov znaleckého dokazovania. Znalec ešte pred začatímvykonávania znaleckého skúmania by mal byť povinný orgánu verejnej moci uviesťodhadovanú výšku nákladov znaleckého dokazovania s tým, že vo výsledkumôže byť prekročená maximálne o 10%. Orgán, ktorý znalca do konaniapribral potom bude vedieť určiť v zásade presne výšku preddavku na trovydokazovania znalcom a nemusí byť „zaskočený“ tou skutočnosťou, že nákladyznaleckého dokazovania značne prevyšujú výšku preddavkov zložených účastníkomkonania (z čoho potom pramení aj to, že náklady sa hradia z rozpočtu).

S ohľadom na zvýšenietransparentnosti vzťahov medzi orgánmi verejnej moci a znalcami by malorgán verejnej moci pri ustanovovaní znalca osloviť nezávisle viacerých znalcova vyzvať ich (pokiaľ je to možné s ohľadom na počet znalcovv príslušnom odvetví) na uvedenie odhadovanej výšky nákladov znaleckéhodokazovania.

Malo by byť zároveň až na výnimočnéa odôvodnené prípady vylúčené, aby celý súdny spis bol predkladanýznalcovi, keďže znalecké skúmanie v niektorých prípadoch trvá niekoľkomesiacov až rokov, v rámci ktorých môže dôjsť k zbytočným prieťahom v konaní(odškodnenie účastníkov v konečnom dôsledku platí štát). Súdu spravidla ničnebráni v tom, aby pokračoval v konaní a vykonávaní inýchdôkazov aj počas toho obdobia, keď sa vykonáva znalecké dokazovanie.Predkladanie celého súdneho spisu znalcovi zároveň často vedie k tomu, žeznalec je náchylný vyjadrovať sa aj k právnym otázkam a môže byťnepriamo ovplyvnený skutkovými tvrdeniami účastníkov.

Je potrebné zvážiť zavedenie(podrobnejšiu úpravu) inštitútu, ktorýsa nachádza napr. v nemeckom procesnom práve (§§ 485 – 494a Zivilprozessordnung) - SelbständigesBeweisverfahren. Častokrátsú medzi účastníkmi sporového konania sporné len odborné skutkové otázky. Súdnaprax zastáva stanovisko, že akýkoľvek znalecký posudok vyhotovený niektorýmúčastníkom pred samotným sporovým občianskym súdnym konaním máv občianskom súdnom konaní povahu len listinného dôkazu, najmäs ohľadom na to, že nie je zaručená „objektivita“ znalca a v tomtokonaní sa opätovne siaha k vyhotoveniu ďalšieho (nového) znaleckéhoposudku. Zavedením tohto inštitútu by bolo možné eliminovať prípadnépochybnosti o „objektivite“ znaleckého posudku, ktorý by vždy mohol byť potompoužitý ako dôkaz s dôkaznou povahou znaleckého posudku.

Ad b) Je možné uvažovaťo legislatívnej zmene § 148 ods. 1 OSP v tom zmysle, že aj v prípadoch,keď sú u účastníka splnené predpoklady na oslobodenie od súdnych poplatkov,by mohol byť štát oprávnený uložiť povinnosť účastníkovi povinnosť na náhradutrov konania, ktoré štát platil. Súd by pritom na zmiernenie sociálnychdôsledkov takejto úpravy mohol byť oprávnený uložiť, aby tieto trovy účastníknahradil v dlhšej časovej lehote (hoc aj niekoľko rokov) resp.v primeraných splátkach rozložených hoc aj do niekoľkých rokov. Opatrenie by viedlo k vyššej procesnejzodpovednosti účastníkov v sporovom konaní a najmä zvažovaniedôkazných návrhov (znalecké dokazovanie, kontrolné znalecké dokazovanie)v konaniach, kde z dôvodu svojho oslobodenia nenesú procesnúzodpovednosť za jeho náklady.

2.3.2.2)Tlmočníci a prekladatelia

Tlmočné ako trovysúdneho konania je celé hradené z rozpočtovej kapitoly MS SR, keďže účastníci majú (ústavne zaručené)právo konať pred súdom vo svojej materčine alebo v úradnom jazyku štátu,ktorému rozumejú. Súd je povinný zabezpečiť účastníkom konania rovnaké možnostina uplatnenie ich práv (§ 18 OSP). Trovy spojené s tým, že účastníkkoná vo svojej materčine, platí štát a účastníkovi preto nemožno uložiťpovinnosť takéto trovy konania nahradiť (R 21/1986). Vzhľadom na nezvyšovanieodmien v rokoch 2004 – 2010 sa nejaví ako vhodné uvažovať o znižovanísadzieb tarifných odmien. V najkrajnejšom prípade je možnéuvažovať o čiastočnom znížení tarifných odmien tlmočníkov (napr. 4%) a prekladateľov (napr. 5%),avšak môže sa to odraziť na znížení počtu tlmočníkov, ktorých je užv súčasnej dobe nedostatok. Čiastočný priestor na korekcie je tedadosiahnuteľný cez § 10 ZT, kde je upravená jednak odmena prekladateľaa jednak kvantifikované, čo sa rozumie stranou prekladu. Pri priamomneznižovaní sadzieb odmien je možné uvažovať v krajnom prípade o inejkvantifikácii strany prekladu.

Je vhodné uvažovať s preloženímformulárov typových súdnych dožiadaní do zahraničia v typových sporoch,v štandardných (tzv. silných) jazykoch a zaviesť do programovýchaplikácií, ktoré sú súdmi využívané resp. požiadať súdy, aby prekladyakýchkoľvek dožiadaní do cudziny žiadali aj v elektronickej formea postupne z nich po anonymizácii údajov budovať databázu preloženýchdožiadaní, ktorá bude prístupná len interne, avšak bude z nej možné čerpaťv obdobných prípadoch.

Javí sa však ako vhodné, abyv procesných predpisoch bola podrobnejšie upravená problematika náhradytrov súvisiacich s tlmočením a prekladmi. Vo vzťahu k tlmočeniuje potrebné trvať na tom, čo bolo uvedené vyššie a síce, že trovytlmočenia účastníci nenahrádzajú, avšak pokiaľ ide o preklady písomností,ktorými uplatňujú svoj nárok resp. sa proti nemu bránia, je vhodné výslovneupraviť, že tieto trovy účastníci nahrádzajú resp. sami znášajú.V súčasnej aplikačnej praxi sa postupuje nejednotne a vo veľaprípadoch súdy náhradu od účastníkov nevyžadujú, čo vedie kneodôvodnenému zvýšeniu výdavkov.

2.3 Nepriame opatrenia

Ako efektívny nástroj kontroly sa môžejaviť zavedenie povinnej elektronickej podoby znaleckých denníkov,prostredníctvom ktorej by MSSR získalo priamy a sumárny prehľad o počteznaleckých, tlmočníckych a prekladateľských úkonov, ich účtovaní,čo by mohlo prispieť k zvýšenej transparentnosti prostredia aefektívnejšej možnosti vykonávania dohľadových oprávnení.

3./ Exekútori

3.1Právna úprava –vyhláška MSSR č. 288/1995 Z.z. (ET), Exekučný poriadok (EP)

3.2Všeobecné zhodnotenie –Značný priestor na úspory najmä opatreniami legislatívnej povahy. Právna úpravapostavenia súdnych exekútorov, vedenia exekučného konania a ich odmeňovaniasa v súčasnosti javí ako nedostatočná. Všeobecne by boli opodstatnenéviaceré zmeny pokiaľ ide o odmeňovanie, povahou koncepčné. Čiastkovými priamymiopatreniami je možné dosiahnuť určitý výsledok vo vzťahu k efektivitevynakladania verejných zdrojov, avšak zásadnejšou koncepčnou zmenou by moholbyť efekt pre verejné financie a  vymožiteľnosť práva oveľa vyšší.

3.3.Priame (jednoduché) opatrenia – v rámci zefektívnenia výdavkov verejnéhosektora je možné uvažovať o čiastočnom znížení odmien súdnych exekútorovresp. o ich presnejšej úprave. Súd platíexekútorovi trovy v prípade zastavenia exekúcie na vymoženie pohľadávky navýživnom pre nemajetnosť podľa § 57 ods. 1 písm. h) EP v spojení s § 203ods. 2 EP. V prípade výživného platí exekútorovi aj preddavok na trovy, akexekútor oň požiada - § 197 EP. Vzhľadom na počet vecí sa javí ako možnézavedenie paušálnej sumy preddavku na trovy v tomto prípade a zároveňo paušalizovaní sumy trov v týchto prípadoch.

3.4 Koncepčnéopatrenia vo vzťahu k výdavkom na exekútorov

- zavedenie povinnosti pravidelnéhoauditu exekútorského úradu;

- sprísnenie podmienok poisteniazodpovednosti za škodu súdneho exekútora a úpravu priamo žalovateľnéhonároku poškodeného voči poisťovni;

- zrušenie povinnosti/právomoci súduv exekučnom konaní vykonávať administratívne úkony napr. poverenia. Súdbude rozhodovať len v prípade sporu medzi oprávneným, povinným príp.treťou osobou.

- vyriešiť istotu v momenteukončenia exekučného konania, s povinnosťou vyúčtovania trov účastníkom

- celkové koncepčné prehodnotenieštruktúry odmien súdnych exekútorov

4./ Advokáti

4.1Právna úprava – vyhláškaMSSR č. 655/2004 Z.z. (AT), OSP, TP

4.2Všeobecné zhodnotenie - určitýpriestor na zlepšenie efektivity, dosiahnuteľný najmä priamymi opatreniamilegislatívnej povahy

4.3Priame opatrenia -v rámci zníženia výdavkov verejného sektora je možné uvažovať o (ďalšom)znížení tarifných odmien vo všeobecnosti, ktoré sa však môže odraziťv nižšej dostupnosti právnych služieb pre fyzické osoby. V rámcitýchto opatrení je možné uvažovať najmä s úpravou výšky vedľajších zložiekodmien advokátov:

- náhrada za stratu času –v súčasnosti je nastavená ako 1/60 výpočtového základu za polhodinu, čopredstavuje 12,02 EUR (24,02 EUR/hod).Úkony právnej služby nie sú vždy vykonané priamo advokátom, ale môžu byťvykonané advokátskym koncipientom a v tomto prípade v rámcitarifnej odmeny (resp. následne náhrady trov konania) je možné uvažovaťs tým, aby táto položka bola znížená na 1/3, ak úkon právnej službynevykonal priamo advokát

- trovy náhradného obhajcu – jepotrebné upraviť otázky platenia trov náhradnému obhajcovi, ktorému by mala byťv zásade priznávaná len náhrada za stratu času resp. jeho nároky by malibyť upravené odlišne od bežných trov advokáta

- náhrada cestovných výdavkovv súčasnom stave sa advokátovi poskytujú cestovné náhradypodľa predpisov o cestovných náhradách (z.č. 283/2002Z.z. a vykonávacie predpisy). Javí sa ako nie celkom opodstatnené, aby saadvokátom poskytovali cestovné náhrady v zmysle rovnakých pravidiel akozamestnancom pri pracovných cestách, keďže pri cestách motorovým vozidlom (anákladov na jeho obstaranie) si osoby v pracovnom pomere nemôžu spravidlauplatňovať daňové výhody, ktoré si v tejto súvislosti môžu uplatňovaťadvokáti. Nie ojedinele sú pri vyúčtovaní odmien využívané doklady vozidiels vyššou spotrebou, hoc nie je zo strany súdu vždy možné dostatočnepreveriť, akým vozidlom (a či vôbec vozidlom) sa advokát na procesný úkondostavil. Ako vhodné opatrenie sa javí ustanoviť pevnú sumu ako náhraduvýdavkov za použitie motorového vozidla napr. na 0,2 EUR/1km bez ohľadu na to,aké motorové vozidlo advokát použije.

4.4 Koncepčné opatrenia vo vzťahuk výdavkom na advokátov

4.4.1 Prijatie samostatného predpisuo náhrade trov konania

ATje vyhláškou, ktorá vykonáva zákon o advokácii. Je opodstatnené uvažovaťo prijatí všeobecne záväzného právneho predpisu, ktorým by bola upravenápriamo a veľmi podrobne náhrada trov konania účastníkov. Inšpiráciou bymohli byť napríklad veľmi podrobné nemecké predpisy, kde sú náhrady veľmipodrobne upravené.

4.4.2 Prehodnotenie koncepcie právnejpomoci osobám materiálnej núdzi

Je dôvodné sa zaoberať hodnotením „dvojkoľajnéhosystému“ - právnu pomoc pre ľudí materiálnej núdzi vykonávajú jednakadvokáti a jednak právnici Centra právnej pomoci – obe skupiny sú platenéštátom. Podrobnejšie prehodnotenie tejto koncepcie je súčasťou inej úlohyriešenej Ministerstvom spravodlivosti SR, v rámci ktorej sa uvažujes nastavením spoluúčasti zastupovaného a štátu na trovách právnehozastúpenia určením pomerného percenta podľa výšky príjmov v niekoľkýchpríjmových stupňoch (t.j. klient pripláca od 0% pre najnižšiu príjmovú skupinudo napr. 50% pre ľudí ktorí majú príjem vyšší ako je momentálne nastavenáhranica materiálnej núdze, ale komerčného advokáta si stále dovoliť nemôžu, medzitýmmôžu byť príjmové pásma na spoluúčasť 20%, 30%...). Samotné odmenyv súčasnom systéme sú však už nastavené pomerne nízko. Pri dvojkoľajnostisystému stojí určený advokát štát pre osobu v materiálnej núdzi približne 130 –200 EUR za celé konanie na jednom stupni (hrubý odhad). Právnik Centra právnejpomoci približne 100 euro (veľmi hrubý odhad).

5. Ďalšie koncepčné opatrenia

5.1 Celkové prehodnotenie koncepcievyberania súdnych poplatkov

Koncepčne je vyberanie súdnych poplatkov nezmenené odroku 1951, keď aj v novších právnych predpisoch sa v podstate lenprepisoval pôvodný koncept pôvodných úprav. V posledných rokoch došlok značnému rozšíreniu osobných a vecných prípadov oslobodenia odplatenia súdnych poplatkov tak, že § 4 ZoSUP v súčasnosti pozná približne 11 bodov tzv. vecných oslobodení odsúdnych poplatkov a 24 bodov tzv.osobných oslobodení od súdnych poplatkov, čo spolu predstavuje dosťrozsiahlu časť súdnych konaní, v ktorých sa súdne poplatky neplatia. V poslednomobdobí bolo zavedených aj viacero prípadov, kedy dochádza k vráteniusúdnych poplatkov, čo vedie k značnej administratívnej náročnosti činnostísúvisiacich s platením súdnych poplatkov a zároveň ajk motivácii na podávaniu opravných prostriedkov (napr. odpor proti platobnémurozkazu), ktorých cieľom je len predĺženie občianskeho súdneho konania. Právnaúprava by mala byť prehodnotená v tom zmysle, aby sa prípady oslobodeniaod platenia súdnych poplatkov eliminovali a zároveň, aby sa súdne poplatkyv priebehu súdneho konania platili pokiaľ možno v paušálnej výške.Časť poplatkovej povinnosti by mohla byť presunutá po právoplatnom skončeníprípadu, keď by sa rozhodovalo o náhrade trov štátu v súvislostis konaním. Prehodnotenie prípadov tzv. zákonného oslobodenia od súdnychpoplatkov by mohlo priniesť zvýšenie príjmov.

5.2 Zavedenie paušálnej sumy náhradytrov štátu týkajúcej sa pojednávania

Podľa súčasných procesných predpisov platí, že štát máv zásade právo na náhradu trov konania, ktoré platil (§ 148 OSP). Platízároveň, že účastníkovi alebo jeho zástupca môže zodpovedať za úhradu trovkonania, ktoré vznikli hoc aj náhodou, ktorá sa im prihodila (§ 147 OSP). Súdnepojednávania bývajú často odročované napr. z dôvodov na strane účastníka,ktorého postihne náhoda (napr. ochorenie). Tieto prípady nie sú ojedineléa javí sa, že nie vo všetkých prípadoch sú skutočnosti napr. onepriaznivom zdravotnom stave účastníka, založené na pravdivýchinformáciách. Účastník, ktorý má v úmysle len vyvolanie procesnejobštrukcie, keďže si je vedomý, že v spore nemôže byť úspešnýa rovnako vie, že bude znášať aj trovy protistrany, nemá motiváciu takútoprocesnú obštrukciu nevyužívať. Zavedením paušálnejsumy trov pojednávania (napr. 100 EUR), ktorú by súd v zmysle § 147OSP bol oprávnený uložiť účastníkovi/zástupcovi ako náhradu trov štátu by samohlo zefektívniť súdne konanie a procesná disciplína účastníkov.

5.2 Zmeny v občianskom súdnomporiadku vo vzťahu k oslobodeniu od súdnych poplatkov

Okrem oslobodení od platenia súdnych poplatkov, ktorévymedzuje ZoSUP, má možnosť súd podľa konkrétnych okolností veci priznaťúčastníkovi aj oslobodenie individuálne (§ 138 OSP). Priznanie tohto typuoslobodenia má v súčasnom stave procesného predpisu zásadný vplyv nanáklady štátu súvisiace s vedením dokazovania v súdnom procese, keďžeúčastníkovi, ktorý bol oslobodený od súdnych poplatkov nemožno podľa súčasnýchpravidiel uložiť úhradu akýchkoľvek trov, ktoré v konaní platil štát. Tútoúpravu je potrebné prehodnotiť tak, aby súdy rozhodovali o úplnomoslobodení od súdnych poplatkov len v naozaj výnimočných prípadoch. Nadosiahnutie tohto cieľa sa javia ako vhodné nasledovné opatrenia:

a) Uznesenieo oslobodení od platenia súdnych poplatkov sa bude musieť odôvodniť (vsúčasnosti sa musí odôvodniť len nepriznanie, čo môže zvádzať k zvažovaniu„menšej pracnosti“ a náchylnosti k oslobodzovaniu od súdnych poplatkov úplne);

b) Zavedenieformulárov pre žiadosti o oslobodenie od súdnych poplatkov s presnevymedzenými položkami pre preukázanie predpokladov;

c) Doručovanievšetkých uznesení o priznaní oslobodenia od súdnych poplatkoch predsedovisúdu, ktorý bude mať právo podať opravný prostriedok;

d) Zváženievylúčenia úplného oslobodzovania od súdnych poplatkov v niektorých typochsporov (napr. v sporoch, kde účastník požaduje náhradu nemajetkovej ujmy)

V Českej republike je v súčasnosti taktiežuvažované so zmenou OSP vo vzťahu k ustanoveniam § 30 a § 138v podobnom vymedzení.

C) Vyhodnotenie

S ohľadom na analýzu súčasného stavu a doúvahy prichádzajúcich opatrení je dôvodné predpokladať, že prijatím popísanýchopatrení je možné dosiahnuť úsporu 5 - 10% súčasných výdavkov.

Peter Sepeši, Spracoval: UčPS tím
Mohlo by vás zaujímať

FAQ00363 - 2. Môže mať profesionálny športovec v klube iný status, keď je nominovaný do športovej reprezentácie?

23.10.2019

FAQ00364 - 1. Športovci, ktorí reprezentujú SR a odmeny, ktoré dostávajú na základe reprezentácie: Ak som správne pochopila aj v prípade ak športovec, či už zame...

23.10.2019

FAQ00359 - 6. Chceli by sme opýtať na príspevok športovému reprezentantovi, ktorý žije v SR viac ako 50 rokov, no nie je občanom SR. Športový reprezentant spĺňal...

23.10.2019

FAQ00360 - 5. Dobrý deň, pokiaľ má športovec s klubom zmluvu o profesionálnom vykonávaní športu a počas trvania tejto zmluvy je povolaný do reprezentácie, kde mu...

23.10.2019

FAQ00362 - 3. Aké sú základné a nevyhnutné body pre štatút reprezentanta? Štatútov je veľa, takže príkladov je dosť, len by sme chceli vedieť, či má štatút repre...

23.10.2019

FAQ00361 - 4. Je škola povinná uvoľniť žiaka/študenta na sústredenia, prípravné súťaže a významné súťaže, ktoré sú v pláne práce reprezentačného družstva a na kt...

23.10.2019

FAQ00351 - 4. Veta "Členské príspevky sú príjmom športovej organizácie oslobodeným od dane z príjmov." platí len za predpokladu, že na tieto členské príspevky my...

23.10.2019

FAQ00350 - 5. Čo musí študent pri uzatvorení zmluvy o profesionálnom vykonávaní športu splniť? Musí sa registrovať na daňovom úrade? Je povinný platiť odvody do ...

23.10.2019

FAQ00354 - 1. Mám nasledovnú otázku k povinnosti vyhotovovať výročnú správa podľa § 9, ods.4 Zákona o športe: § 9 (4) Športová organizácia, ktorá má právnu for...

23.10.2019

FAQ00353 - 2. § 9 Hospodárenie športovej organizácieŠportová organizácia, ktorá má právnu formu občianskeho združenia a je prijímateľom verejných prostriedkov,[...

23.10.2019

FAQ00352 - 3. Žiadosť o usmernenie - písomnú odpoveď ohľadom povinnosti auditu za rok 2015 v športovom zväze v zmysle zákona o športe: § 9 odst. 4. Rozumieme p...

23.10.2019

FAQ00349 - 6. Chcel by som sa spýtať, či mi neviete povedať, ako je to s účtovným rokom pre športové organizácie. Zákon o športe v paragrafe 9 ods. 3 hovorí: Špo...

23.10.2019

FAQ00348 - 7. Aké odvodové a daňové povinnosti vyplývajú zo zmluvného vzťahu uzatvorenom medzi s.r.o. a odborníkom v športe?

23.10.2019

FAQ00345 - 10. Dobrovoľník neprekročil na našom projekte stanovený limit počtu hodín resp. výšku príjmu do 500 Eur. Sú príjmy z takýchto zmlúv o...

23.10.2019

FAQ00344 - 11. Na základe akých ustanovení je považovaný nárok zahraničných hráčov na zdravotné poistenie za zákonný? Nakoľko klubom odmietajú poisťovne poistiť...

23.10.2019