logologo_small

Marenie výkonu rozhodnutia pri výchove maloletých môže byť trestným činom

streda, 10.04.2013|Posledná aktualizácia 19.10.2019 15:22
Autor: Peter Sepeši, Spracoval: UčPS tím

Odbor priestupkov Sekcie verejnej správy MV SR upozorňuje verejnosť, že neplnenie rozhodnutia alebo súdom schválenej dohody pri kontakte s maloletými deťmi, môže byť za istých podmienok klasifikované ako trestný čin.  

Oznamovanie prípadov o porušení rozhodnutia súdu alebo súdom schválenej dohody o výchove maloletých detí, sa v súčasnosti vyskytuje v problematike priestupkov. „Neplnenie rozhodnutia alebo súdom schválenej dohody, v praxi najčastejšie vo forme bránenia oprávnenému rodičovi v stretávaniu sa s maloletým dieťaťom zo strany povinného rodiča, môže za istých podmienok napĺňať skutkovú podstatu trestného činu marenia výkonu rozhodnutia,“ vysvetľuje riaditeľka odboru priestupkov Sekcie verejnej správy MV SR Jana Vallová. 

Podľa § 49 ods. 1 písm. d) zákona č. 372/1990 Zb. o priestupkoch priestupku sa dopustí ten, kto úmyselne naruší občianske spolunažívanie vyhrážaním ujmou na zdraví, drobným ublížením na zdraví, nepravdivým obvinením z priestupku, schválnosťami alebo iným hrubým správaním. Skutková podstata je naplnená iba v prípade, že medzi rodičmi došlo k verbálnym útokom, či fyzickému násiliu. Trestný zákon v § 349 upravuje skutkovú podstatu trestného činu, ktorého sa môže páchateľ svojím konaním dopustiť. Podľa citovaného ustanovenia ten, kto po tom, čo sa proti nemu bezvýsledne použili opatrenia v občianskom súdnom konaní smerujúce k výkonu rozhodnutia súdu alebo súdom schválenej dohody o výchove maloletých detí, marí výkon takého rozhodnutia alebo dohody, alebo kto marí výkon predbežného opatrenia uloženého v občianskom súdnom konaní na ochranu osôb ohrozených násilím alebo vo veciach starostlivosti súdu o maloletých, bude potrestaný odňatím slobody na jeden rok až päť rokov.

K naplneniu znakov skutkovej podstaty marenia výkonu úradného rozhodnutia však dochádza až po bezvýslednom použití opatrení upravených v Občianskom súdnom poriadku. 

Zo strany oprávneného rodiča, ktorému bolo neopodstatnene a neodôvodnene odopreté stretnutie s maloletým dieťaťom, je potrebné podať na príslušnom súde prvého stupňa, ktorý vo veci rozhodoval, návrh na nariadenie výkonu rozhodnutia podľa § 272 Občianskeho súdneho poriadku. Podľa § 272 ods. 3 Občianskeho súdneho poriadku pred nariadením výkonu rozhodnutia podľa odseku 1 súd písomne vyzve povinného, ktorý sa odmieta podrobiť rozhodnutiu podľa odseku 1, aby sa rozhodnutiu podrobil. V tejto výzve upozorní tiež na následky neplnenia povinností ustanovených v rozhodnutí. Ak sa javí, že účel výzvy možno lepšie dosiahnuť pojednávaním, sudca je oprávnený nariadiť pojednávanie a môže naň predvolať povinného, oprávneného, maloleté dieťa, zástupcu príslušného orgánu sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately alebo zástupcu príslušného orgánu obce. Ak výzva súdu podľa § 272 ods. 3 Občianskeho súdneho poriadku zostane bezvýsledná, súd je oprávnený uložiť povinnému, ktorý neplní dobrovoľne rozhodnutie podľa § 272, pokutu vo výške 200 eur. Na naplnenie znakov skutkovej podstaty trestného činu musia byť súdom uložené povinnému rodičovi minimálne dve bezvýsledné opatrenia, ktoré neviedli k náprave a rešpektovaniu súdneho rozhodnutia či súdom schválenej dohody. Neplnenie predbežného opatrenia podľa § 273c Občianskeho súdneho poriadku zakladá skutkovú podstatu trestného činu podľa § 349 Trestného zákona bez nutnosti naplnenia ďalších podmienok, pretože zo samotného ustanovenia § 273c Občianskeho súdneho poriadku vyplýva bezodkladnosť jeho výkonu.

V právnej praxi je proces uplatnenia uvedených ustanovení zdĺhavý, oprávnený rodič opakovane podáva oznámenia na povinného rodiča a pokúša sa o styk s maloletým dieťaťom, často však tento proces vedie k deštrukcii vzťahu rodiča a dieťaťa. Tento problém by mohla vyriešiť legislatívna úprava, ktorá by spočívala v bezodkladnom výkone súdneho rozhodnutia a v prípade neplnenia k odňatiu dieťaťa zo starostlivosti povinného rodiča a jeho odovzdania určenej fyzickej alebo právnickej osobe.  


Zdroj: minv.sk(k 08.04.2013)
Peter Sepeši, Spracoval: UčPS tím
Mohlo by vás zaujímať

Sponzoring a šport

19.10.2019

Právne postavenie hráčov

19.10.2019

Podporte zachovanie 2 % dane

23.10.2019

ESĽP: Rozhodnutie v prípade Východoslovenská vodárenská spoločnosť, a.s. proti SR

23.10.2019

MS SR: Zákon o znalcoch má znížiť súdne prieťahy

23.10.2019

Stanovisko NBS ku škodám na čelnom skle spôsobených kameňom vymršteným spod kolies iného motorového vozidla

23.10.2019

ESĽP: Rozsudok z 9. júla 2013 v prípade Untermayer proti SR

23.10.2019

ESĽP: Rozhodnutie v prípade Fehér proti Slovenskej republike a Dolník proti Slovenskej republike

23.10.2019

Poplatky za vedenie úverových účtov končia

23.10.2019

Advokáti budú mať nižšie odmeny zo štátneho rozpočtu

23.10.2019

Legislatívna rada vlády schválila návrh reformy súdnych pravidiel

19.10.2019

ESĽP: Rozsudok v prípade Vrabec a ďalší proti Slovenskej republike

19.10.2019

​Blíži sa termín povinnosti zverejňovania špecifikácie prijatého podielu zaplatenej dane z príjmov PO a FO

19.10.2019

Slovensko sa pripojilo k Schengenskému informačnému systému druhej generácie

19.10.2019

Ministerstvo vnútra pripravilo zákon k druhej etape programu ESO

19.10.2019