logologo_small

Návrh zákona o elektronizácii administratívnych procesov a informatizácia verejnej správy

utorok, 18.10.2011|Posledná aktualizácia 19.10.2019 13:15
Autor: Peter Sepeši, Spracoval: UčPS tím

Podľa programového vyhlásenia vlády sa majú informatizáciou verejnej správy odstrániť niekoľkonásobne sa opakujúce požiadavky na informácie, doklady a údaje podnikateľov.Urýchleným zavádzaním služieb eGovernmentu má dôjsť k zefektívneniu procesov vo všetkých oblastiach, kde dochádza k interakcii verejnej správy s občanmi alebo podnikateľskými subjektmi.UčPS Vám prináša návrh zákona o elektronizácii administratívnych procesov, ktorý bol prerokovaný v medzirezortnom pripomienkovom konaní.

Zákon o elektronizácii administratívnych procesov vychádza z Národnej koncepcie informatizácie verejnej správy, ktorá popisuje princípy budovania eGovernmentu a zavádzania elektronických služieb na Slovensku.

Cieľom zákona je ustanovenie všeobecnej právnej úpravy spôsobu výkonu verejnej správy a verejnej moci elektronickou cestou, vrátane súvisiacich právnych inštitútov, a tým umožniť realizáciu elektronických služieb verejnej správy jednotným spôsobom, bez potreby výrazného zásahu (s výnimkou procesných predpisov) do každého osobitného právneho predpisu, ktorý upravuje v konkrétnych prípadoch tento výkon.

Platná právna úprava elektronickej verejnej správy je fragmentovaná a obmedzená na úpravu niektorých inštitútov, mnohokrát osobitne pre každú oblasť výkonu verejnej správy a verejnej moci, rovnakou mierou duplicitne ako aj odlišne pri rovnakých inštitútoch. Spoločným menovateľom je takmer výlučná čiastková úprava, resp. úprava len časti z celého reťazca procesu výkonu verejnej správy a verejnej moci, mnohokrát tým znemožňujúc reálny a plnohodnotný výkon v jednotlivých konaniach.

Návrh zákona rozdelený na dva funkčné celky – na úpravu prepojenia základných registrov vrátane spoločných modulov a na úpravu elektronických procesov.

Návrh zákona upravuje základné pravidlá pre fungovanie základných registrov medzi ostatnými informačnými systémami verejnej správy (ďalej len „IS VS“), nakladanie s ich obsahom, úpravu postavenia osôb zodpovedných za správu údajov a podmienky nakladania s týmito údajmi. IS VS nebudú ako doteraz zakaždým nanovo vytvárať jednotlivé súbory údajov pre každú rezortnú oblasť osobitne, ale budú preberať údaje zo základných registrov, čím sa zabezpečí ich konzistentnosť a zabráni sa vkladaniu hodnotovo odlišných alebo nepravdivých údajov do rôznych evidencií. Referenčné údaje registrov by nemali byť vyžadované od občana resp. právnickej osoby subjektom verejnej správy, pokiaľ ich už niekedy predtým poskytli príslušnému subjektu, zodpovednému za ich registráciu (tzv. „registrátorovi“). Návrh zákona v nadväznosti na zavedenie referenčných údajov zavádza úpravu získavania informácií z informačných systémov.

Cieľom druhej časti zákona je zavedenie základných rámcov elektronizácie úkonov v administratívnom styku, čo znamená, že v nadväznosti na referenčnú údajovú bázu pokrytú základnými registrami by všetka úradná komunikácia mala prebiehať elektronicky, ak je to z povahy veci možné. Návrh zákona sa zaoberá zavedením právnych rámcov pre procesné náležitosti fyzického sveta, akými je doručovanie, podanie a rozhodovanie. Ďalšou dôležitou súčasťou návrhu zákona je zavedenie úplne nových právnych inštitútov (napríklad konverzia dokumentov, elektronické osobné schránky, úradný záznam), ktoré v doterajšom právnom prostredí absentovali a sú nevyhnutné alebo významným prínosom pre riadne fungovanie elektronických procesov.

Zákon sa nevzťahuje na vedenie a využívanie vnútorných evidencií spravodajských služieb, vojenských evidencií v oblasti vnútro-bezpečnostnej a zahranično-bezpečnostnej politiky štátu, zahraničné a medzinárodné informačné systémy a na nakladanie s utajovanými informáciami. Na ich informačné systémy ako také sa však zákon vzťahuje. V záujme jednotných postupov pri zdieľaní dát preto umožňuje zákon pri týchto činnostiach využívať postupy v zákone zakotvené. V opačnom prípade by uvedené osobitné zložky nemohli využívať pri svojej činnosti základné registre a spoločné moduly.

Návrhom zákona sa ďalej menia a dopĺňajú nasledovné právne predpisy: Občiansky súdny poriadok, Trestný poriadok, Správny poriadok, zákon o správnych poplatkoch a zákon o informačných systémoch verejnej správy.

Zdroj: epredpisy.sk, ruzsr.sk, informatizacia.sk
Peter Sepeši, Spracoval: UčPS tím
Mohlo by vás zaujímať

Výber z judikatúry: Súdny prieskum športu: Najvyšší súd potvrdzuje hybridnú povahu národných športových zväzov - zväzy ako orgány verejnej správy

4.4.2022

FAQ00421 - 2. Čo sa stane, ak klub sponzorovanú sumu nezdokladuje (odmietne zdokladovať, nebude schopný zdokladovať) a ten, kto sponzoruje, táto suma mu bude nás...

23.10.2019

FAQ00410 - 13. V prípade príjmu sponzorského od fyzickej osoby na športovú organizáciu, môže športová organizácia tieto prostriedky použiť na čiastočnú úhradu od...

23.10.2019

FAQ00415 - 8. Chcela by som sa informovať, ako postupovať, keď spoločnosť ide uzavrieť so športovcom Zmluvu o sponzorstve v športe, ktorej obligatórnou súčasťou ...

23.10.2019

FAQ00412 - 11. Mám otázku ohľadom sponzorskej zmluvy podľa zákona o športe. Občianske združenie (národný športový zväz) má založenú obchodnú spoločnosť, ktorá má...

23.10.2019

FAQ00414 - 9. Patrí príjem zo sponzorského do príjmu z verejných prostriedkov?

23.10.2019

FAQ00408 - 15. Dobrý deň, žiadam o usmernenie, či podľa zákona č. 440/2015 Z.z. o športe a o zmene a doplnení niektorých zákonov sponzorom môže byť aj obec a či...

23.10.2019

FAQ00422 - 1. Koho môže subjekt sponzorovať, za akých podmienok a v akej výške?

23.10.2019

FAQ00420 - 3. Potvrdenie o spôsobilosti prijímateľa (sponzorujem vo februári a zmenia sa okolnosti v októbri) – čo s tým?

23.10.2019

FAQ00416 - 7. K § 51 ods. 1 a 4, § 65 ods. 6, § 80, 81 a § 99 ods. 2 ZoŠ: Zákon o športe bol schválený koncom novembra 2015. Bude informačný systém športu pripr...

23.10.2019

FAQ00419 - 4. Zákon o športe hovorí o sponzoringu. Je oblastný futbalový zväz (ObFZ) ako riadiaci zväz pre oblastné súťaže futbalu oprávnený prijať sponzorské od...

23.10.2019

FAQ00417 - 6. K § 50 ods. 1 ZoŠ: K § 5 a 6 ods. 1 až 4 zákona o dani z príjmov:Môže byť sponzorom aj fyzická osoba, ktorá nie je podnikateľom - živnostníkom?

23.10.2019

FAQ00411 - 12. Aký je rozdiel v sponzorovaní amatérskeho športovca a športovca s profesionálnou zmluvou z pohľadu daňových náležitostí SPONZORA v zmysle novelizo...

23.10.2019

FAQ00409 - 14. Pracujem ako študent právnickej fakulty na diplomovej práci a pri žiadostiach, ktoré som zasielal elektronickou poštou na zväzy som sa stretol so ...

23.10.2019

FAQ00407 - 16. Chceli by sme sa informovať ohľadom zmlúv o sponzorstve so športovým klubom v zmysle zákona o športe - nie je nám jasný rozsah a možnosti použitia...

23.10.2019