Táto obchodná spoločnosť, ak nie je členom NŠZ, podľa nášho názoru nemôže byť prijímateľom sponzorského.
Tieto spoločnosti vznikali práve preto, že zmluva o sponzorstve v športe neexistovala v čase ich vzniku a ich úlohou bolo a je podnikanie v športe - najmä cez reklamné zmluvy, ktoré boli pre o.z. komplikované svojím zdaňovaním.
Zákon ale vyžaduje, aby sponzorovaný bol členom NŠZ, prípadne zákon predpokladá členstvo v národnej športovej organizácie (napr. SOV, SPV) alebo medzinárodnej športovej organizácie (napr. MOV, FIFA, FINA, FIBA, IIHF a pod.).
Dôvodom je ochrana pred tým, aby sa “nečlenovia” NŠZ, NŠO alebo MŠO (od NŠZ, NŠO a MŠO sa očakáva a vyžaduje uskutočňovanie dobrej správy športu), nedostali k sponzorskému a tým k daňovým benefitom, teda ak by nečlen NŠZ, NŠO alebo MŠO mohol byť sponzorovaný, strácala by sa nad týmto inštitútom a jeho použitím kontrola, ktorú nový Zákon o športe spoločne s ďalšími úlohami preniesol na plecia NŠZ a NŠO. Zodpovednosť je teda na NŠZ, NŠO a MŠO, aby riadením a kontrolou svojich členov ustrážili inštitút zmluvy o sponzorstve v športe pred jeho zneužívaním, ktorého dôsledkom by zrejme bolo jeho vypustenie z právnej úpravy.
MOŽNOSTI:
NŠZ môže takéto subjekty vytvárať ako organizačné zložky (s právnom subjektivitou, bez právnej subjektivity - podľa vôle), alebo ako samostatné sui generis subjekty.
RIEŠENIE 1:
Tento SUBJEKT,ak chce uzatvárať zmluvy o sponzorstve v športe ako sponzorovaný, musí byť podľa nášho názoru v súlade s § 50 ods. 1 Zákona o športe členom NŠZ, prípadne národnej športovej organizácie (napr. SOV, SPV) alebo medzinárodnej športovej organizácie (napr. MOV, FIFA, FINA, FIBA, IIHF a pod.). Kompetentný orgán NŠZ, NŠO alebo MŠO (podľa úpravy v stanovách) by ho teda podľa nášho názoru mal prijať za člena, aby sa vyhol prípadným ťažkostiam pri preukazovaní (daňovej kontrole) sponzorského, resp. u sponzora by to zrejme malo za následok, že sponzorské poskytnuté marketingovej spoločnosti, ktorá nie je členom NŠZ, NŠO alebo MŠO by nebolo uznané ako náklad sponzora, aj keď by všetky ostatné podmienky splnené boli ….
RIEŠENIE 2:
Kto môže byť prijímateľom sponzorského - § 50 ods. 1 v spojení s § 18:
Ak by mal byť problém s tým, či môže táto obchodná spoločnosť byť prijímateľom sponzorského a nemôže/nechce alebo sa ešte nestihla stať členom NŠZ, NŠO alebo MŠO, riešením by mohlo byť, že zmluvnou stranou (sponzorovaným) by bol priamo NŠZ, NŠO alebo MŠO a ten by časť sponzorského postúpil tejto marketingovej spoločnosti podľa § 18 s tým, že by v súlade s účelom poskytnutého sponzorského podľa zmluvy použila časť týchto prostriedkov ona, napríklad na úhradu nákladov športového podujatia alebo inú športovú činnosť, ktorú zabezpečuje pre NŠZ, NŠO alebo MŠO, na úhradu nákladov na propagáciu sponzora do výšky 10% sponzorského a pod.