logologo_small

Pripomienky UčPS k novele Zákona o športe - úvodné informácie

nedeľa, 25.08.2024|Posledná aktualizácia 25.8.2024 21:30
Autor: Peter Sepeši

V MPK (medzirezortné pripomienkové konanie) sa aktuálne nachádza návrh novely Zákona o športe.

Experti spolupracujúci dlhoročne s Učenou právnickou spoločnosťou o.z. spoločne s členmi UčPS vypracovali a prostredníctvom UčPS uplatnili vecné pripomienky k návrhu novely Zákona o športe.

Záleží nám na našej krajine a na rozvoji jej športu, proto sme venovali našu energiu, čas, múdrosť a skúsenosť vypracovaniu pripomienok a návrhov riešení, o ktorých sme pripravení sa rozprávať, argumentovať a pomôcť k pokroku participatívnym spôsobom.

Prinášame našim čitateľom, športovej verejnosti odbornej i laickej, prvý zo série článkov k témam, ktoré sú predmetom pripravoveného návrhu novely Zákona o športe.

Pozitívne hodnotíme, že v období "skráteného procesu" presadzovania legislatívy na Slovensku bol legislatívny materiál predložený do riadneho pripomienkového konania a teda bol vytvorený priestor na zhromaždenie a využitie dosiahnutej znalosti a skúsenosti v oblasti športu a športového práva nielen pracovne skupiny, ktorá návrh vypracovala, ale aj širšej odbornej verejnosti, vrátane členov a expertov/priateľov UčPS.

Návrh novely Zákona o športe bol zverejnený na pripomienkovanie 9.7.2024 na stránke právneho a informačného portálu SLOV-Lex v sekcii Legislatíva pod číslom: LP/2024/362

Legislatívne materiály, vrátane konsolidovaného znenia Zákona o športe so zapracovaním návrhmi zmien a doplnení, sú dostupné na stránke: LP/2024/362.

Na pripomienkovanie bola určená lehota 20 kalendárnych dní od začiatku MPK dňa 9.7.2024 , t.j. do 29.7.2024.

Pripomienky uplatnené UčPS si môžete pozrieť pomocou vyhľadávacieho filtra na stránke Slov-Lex: TU

Viaceré pripomienky experti UčPS označili ako zásadné pripomienky (v texte pripomienky). Tým sme vyjadrili to, že o navrhovanej právnej úprave v kontexte uplatnenej pripomienky považujeme za potrebné z vecného hľadiska prospešné (pre konečnú podobu legislatívneho návrhu) diskutovať o dátach, argumentoch a súvislostiach na expertnej úrovni.

Rešpektujeme, že na konci diskusie učiní rozhodnutie minister zodpobvedný za návrh. Boli by sme radi a vážili by sme si, ak by sme aj my vedeli prispieť k tomu, že to rozhodnutie ministra bude síce politické ale vecne "informované", t.j. so znalosťou podstatných faktov, argumentov a vecných súvislostí namietaného bodu návrhu a pripadne aj alternatívnych riešení.

Systém zobrazovania pripomienok portálu SLov-lex bol však upravený (ešte za minulej vlády) tak, že všetky pripomienky subjektov, ktoré nie sú povinne pripomienkujúcimi, portál Slov-Lex zobrazuje/vykazuje len ako “Obyčajné pripomienky”, t.j. aj tie pripomienky, ktoré boli v texte pripomienky označené ako zásadné.

Je teda na dobrej vôli predkladateľa návrhu zákona - Ministerstva cestovného ruchu a športu SR, či bude mať záujem k pripomienkam UčPS, ale aj iných subjektov, ktoré nie sú povinne pripomienkujúcimi (napr. Slovenský futbalový zväz, Slovenský tenisový zväz), zvolať pracovné rokovanie (rozporové konanie) a vecne s nimi prerokovať uplatnené pripomienky na expertnej úrovni, aby mohla byť naplnená podstata a účel legislatívneho procesu - pripraviť legislatívny návrh, ktorý zodpovedá a zohľadňuje dosiahnutú úroveň poznatkov a skúseností expertov a inštitúcií, ktoré sa zaoberajú oblasťou vzťahov, pre ktorú sa navrhuje zmena pravidiel.

Len podotýkame, že Európska komisia v Správe o právnom štáte za rok 2024 do budúcnosti okrem ďalších 6 odporúčaní Slovensku odporúča aj to aby “zabezpečilo účinné verejné konzultácie v procese tvorby právnych predpisov, ako aj zapojenie zainteresovaných strán do tohto procesu a snažilo sa zabrániť nadmernému využívaniu skrátených legislatívnych konaní.”.

Životná skúsenosť nám však znovu a znovu potvrdzuje poznanie, že problémom Slovenska nie je legislatíva (hoci v nej často hľadáme záchranu aj vinu nezdarov ), ale ľudia, ktorí legislatívu uplatňujú nedôsledne, resp. neuplatňujú ju tak, aby bola dôsledne naplnená morálna podstata jednotlivých pravidiel.

Kým sa v oblastiach života slovenskej spoločnosti, vrátane športu, nebude hľadať a dodržiavať morálna podstata veci, vzťahu, procesu, nedosiahneme pokrok a naďalej budeme žiť v “morálne ľahostajne spoločnosti” s “morálne ľahostajným uplatňovaním pravidiel/práva”.

V nasledujúcich dňoch postupne prinesieme na stránkach UčPS viacero článkov k otázkam, problémom, témam, ktorým sme sa venovali v pripomienkach k návrhu Zákona o športe a hľadali sme morálnu podstatu a účel regulácie a morálne neľahostajné riešenie.

Ako prvé uvedieme dve všeobecné pripomienku k návrhu novely Zákona o športe:

1. K celému materiálu - všeobecne

Hlavným mottom zákona o športe v roku 2015 bola dohoda štátu so športovým hnutím o významnom zvýšení financovania športu výmenou za viac transparentnosti v športe, t.j. lepšiu verejnú kontrolovateľnosť použitia štátnych prostriedkov a dôležitých procesov v športe.

Doslova “Viac peňazí do športu za väčšiu transparentnosť športu”.

Výdavky štátu do športu cez ministerstvo školstva sa postupne zvýšili z negarantovaných cca 30 mil. ročne (dotácie) do roku 2015 na dnešných zákonom garantovaných 80+ mil. eur ročne cez ministerstvo školstva, resp. ministerstvo cestovného ruchu a športu, a ďalších zákonom garantovaných najmenej 20 mil. eur cez Fond na podporu športu.

Návrh novely zákona o športe (jeho súčasťou je aj novela zákona o dani z príjmov) a novely zákona o Fonde na podporu športu má na jednej strane pozitívnu ambíciu znovu podstatne zvýšiť prostriedky, ktoré budú poskytované na šport priamo zo štátneho rozpočtu, resp. nepriamo znížením daňovej povinnosti pri podpore športu/športových organizácií (bez viazania na zmluvu o sponzorstve v športe) zavedením tzv. superodpočtu.

Na druhej strane však predkladateľ, t.j. sám štát, navrhuje systematicky oslabiť, či dokonca úplne zrušiť kontrolné mechanizmy a postupy, ktorých účelom je/bolo ochrániť štandardy fungovania národných športových zväzov a národných športových organizácii, špecializovanou kontrolou či už kreovania moci (voľby a odvolanie funkcionárov, konflikt záujmov a pod.) a najdôležitejších rozhodnutí najvyšších orgánov zrušením inštitútu nezávislého pozorovateľa ministerstva. Rovnako sa má zrušiť povinnosť NŠZ a NŠO zverejňovať, kto je oprávnený hlasovať na najvyššom orgáne a aké sú pravidlá pre schvalenie rozhodnutia najvyššieho orgánu, čo slúžilo nielen verejnej kontrole zvonku ale aj samotným členom zväzov. Rovnako sa zužuje povinnosť zverejňovať predpisy NŠZ a NŠO iba na stanovy a predpisy schválené najvyšším orgánom (t.j. predpisy schválené ostatnými orgánmi už nie je potrebné zverejňovať), pritom väčšinu predpisov upravujúcich postupy/procesy v NŠZ a NŠO schvaľujú práve najvyššie výkonné orgány. Okrem toho sa podstatne zvýšujú limity príjmov športových organizácií pre povinný audit výročnej správy a účtovnej závierky, rušia sa zákonom ustanovené postupy a povinnosti kontrolórov športových organizácií a sankcie pre kontrolórov i kontrolované subjekty za ich nedodržanie, v podstate aj štátom určená systematika kontroly, vzdelávania a metodického usmerňovanie kontrolómi NŠZ a NŠO a HKŠ (ak nevyrieši vec vo svojej kompetencii kontrolór NŠZ a NŠO) a nahrádza sa vzdelávaním a metodickým usmerňovaním „kontrolných orgánov”, ktoré už nebudú postupovať podľa zákonnej úpravy v Zákone o športe (vypúšťa sa) ale zrejme iba podľa interných predpisov športovej organizácie (podľa navrhovaného znenia § 10 Zákona o športe „Športová organizácia, ktorá je prijímateľom verejných prostriedkov, je povinná vytvárať podmienky na nezávislý výkon vnútornej kontroly.“ Ruší sa kompetencia HKŠ kontrolovať použitie sponzorského, hoci jeho poskytnutie nepochybne má nepriamy dopad aj na príjmy štátneho rozpočtu z dani z príjmov.

Čiže vo všeobecnosti je možné uzavrieť, že správnosť a súlad postupov s predpismi alebo aj účelnosť použitia požadovaného zvýšeného objemu štátnych prostriedkov do športu, ktoré majú právnu formu občianskeho združenia (NŠZ a NŠO) má byť zo strany štátu nastavená v podstatne voľnejšom režime. Zároveň je potrebné poukázať na to, že na národné športové zväzy a národné športové organizácie sa nevzťahuje režim slobodného prístupu k informáciám podľa zákona č. 211/2000 Z.z. a teda verejná kontrola je významne obmedzená.

Čiže „viac prostriedkov za menej transparentnosti v športe”.

Na základe uvedeného žiadame návrh prepracovať tak, aby obsahoval dostatočne kontrolné mechanizmy a postupy stanovené štátom a nespoliehal sa na kontrolné mechanizmy v rámci autonómie športu, kde úroveň v jednotlivých NŠZ a NŠO je/bude veľmi rozličná a zrejme už nebudú vzdelávaní, preskúšavaní a metodicky usmerňovaní zo strany HKŠ takým spôsobom, ako doposiaľ boli kontrolóri NŠZ a NŠO, ktorým už nebude môcť HKŠ (ako štátny orgán) odstupovať veci na vybavenie najprv v pôsobnosti príslušného NŠZ alebo NŠO, keďže toto oprávnenie bude zo zákona vypustené [§ 14 ods. 1 písm. d) platného znenia Zákona o športe]

Ak existujú poznatky o nedostatkoch v používaní niektorých existujúcich inštitútov, ktoré sa vyvíjajú a potrebujú viac rokov na ich “vyladenie”, tak ich treba analyzovať a “opraviť” novými pravidlami, nie však úplne zrušiť.

Táto pripomienka je zásadná.

2. Všeobecná pripomienka nad rámec navrhovanej právnej úpravy

Navrhujeme zohľadniť niektoré navrhnuté, odkomunikované a prerokované inštitúty z návrhu nového zákona o športe, ktorý bol v predchádzajúcom volebnom období vo fáze legislatívneho procesu na úrovni jeho prerokovávania v Národnej rade SR v druhom čítaní (tlač 1554), vrátane pozmeňujúcich návrhov uplatnených v gestorskom výbore NR SR (uznesenie č. 228 z 13.6.2023 výboru NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport).

Navrhovaný nový zákon o športe z roku 2023 v mnohých navrhovaných úpravách zohľadňoval niekoľkoročnú aplikáciu zákona č. 440/2015 Z. z. a poznatky z jeho uplatňovania a na základe toho boli navrhnuté úpravy, ktoré boli kompromisne prijaté a považované za odstránenie možných potenciálnych rozdielov vo fungovaní národných športových zväzov. Preto považujeme za vhodné využiť a prípadne dopracovať inštitúty, ktoré by mohli byť pre šport prínosné.

Ako príklad možno uviesť:

  • zrušenie členenia športov na uznané a neuznané a uplatňovanie rovnakých kritérií pri delení finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu podľa vzorca aj pre neuznané športy, čím sa umožňovalo úspešným športom, ktoré nespadali do kategórie uznaných športov, na základe svojich úspechov a členskej základne za rovnakých podmienok uchádzať o štátne prostriedky,
  • úpravu riešenia sporov orgánmi športovej organizácie,, vrátane vytvorenia orgánu rozhodcovského typu pri SOŠV pre národné športové zväzy, ktoré nemajú vlastné orgány na riešenie sporov,
  • úpravu konfliktu záujmov,
  • zmluva o náhrade za stratu času športového odborníka, vrátane úpravy v zákone o dani z príjmov,
  • zmluva o výkone činnosti športového odborníka, vrátane úpravy v zákone o sociálnom poistení,
  • bezúhonnosť v športe a iné.
Mohlo by vás zaujímať

Pripomienky UčPS k novele Zákona o športe - “Zásadná zmena financovania športu mládeže bez diskusie so športovými klubmi”

11.9.2024

Pripomienky UčPS k novele Zákona o športe - “Aktívny športovec”

11.9.2024

Odpovede na otázky Róberta Kotiana v celom znení

2.9.2023

Riešenie sporov v športe - koncepčne

28.5.2023

VZNESENÉ PRIPOMIENKY UčPS V RÁMCI MEDZIREZORTNÉHO PRIPOMIENKOVÉHO KONANIA

10.8.2022

Zásadná pripomienka GP SR k novele zákona o dobrovoľníctve.

23.3.2022

FAQ00052 - 40. Môže klub alebo zväz (zväzový predpis) podmieniť povolenie/vykonanie prestupu športovca do iného/nového klubu vykonaním úhrady výchovného materské...

1.3.2022

FAQ00053 - 39. K analýze uvedenej problematike boli použité nasledujúce predpisy a dokumenty: Zák. č. 440/2015 Z. z. o športe a o zmene a doplne...

1.3.2022

FAQ00054 - 38. Futbalovému klubu v prípade zmluvy o príprave talentovaného športovca vzniká záväzok uhrádzať talentovanému športovcovi aj mzdu? V zákone o športe...

1.3.2022

FAQ00055 - 37. Zakladá samotný status amatérskeho športovca nejaké povinnosti pre športovú organizáciu alebo športovca? Nemyslím povinnosť zápisu do registra fyz...

1.3.2022

FAQ00056 - 36. Môže športovec do 15 rokov veku uzatvoriť so športovou organizáciou zmluvu o amatérskom vykonávaní športu?

1.3.2022

FAQ00057 - 35. Môže športovec do 15 rokov veku uzatvoriť so športovou organizáciou zmluvu o príprave talentovaného športovca?

1.3.2022

FAQ00058 - 34. Možno zmluvu o príprave talentovaného športovca v zmysle § 48 Zákona o športe uzatvoriť výlučne len so športovcom, ktorý je v čase uzatvorenia tej...

1.3.2022

FAQ00059 - 33. Je talentovaný športovec povinný uhrádzať náklady športovej organizácii v zmysle vyššie uvedeného ustanovenia § 48 ods. 6 Zákona o športe aj v tom...

1.3.2022

FAQ00060 - 32. Je talentovaný športovec povinný uhrádzať náklady športovej organizácii v zmysle vyššie uvedeného ustanovenia § 48 ods. 6 Zákona o športe aj v tom...

1.3.2022