Pripomienky UčPS k novele Zákona o športe - Národný športový zväz - orgány všeobecne
7.10.2024
Učená právnická spoločnosť o.z. (UčPS) bola oslovená redaktorkou Hospodárskych novín (HN), aby sa vyjadrila k odpovedi Ministerstva cestovného ruchu a športu SR (MCRaŠ SR) na otázky HN, ktorých súčasťou bola argumentácia článkom zverejneným na stránke UčPS s názvom: „Je svojvoľné rozdelenie prostriedkov určených na šport ministerstvom porušovaním povinností pri správe cudzieho majetku ?”
V reakcii na zaslané vyjadrenie MCRaŠ SR sme tím expertov UčPS vypracoval analýzu, v ktorej sme opätovne ešte dôkladnejšie právne aj logicky vysvetlili a odôvodnili naše stanovisko v spomínanom článku a vyvrátili argumenty MCRaŠ SR.
Článok, na ktorý reagovala odpoveď ministerstva je dostupný na stránke UčPS: https://beta.ucps.sk/je-svojvolne-rozdelenie-prostriedkov-urcenych-na-sport-ministerstvom-porusovanim-povinnosti-pri-sprave-cudzieho-majetku
Argumentácia, ktorú uviedlo MCRaŠ SR prostredníctvom odboru komunikácie v odpovedi pre Hospodárske noviny (HN), ktorú následne HN zaslali na vyjadrenie UčPS so súhlasom na jej využitie pri spracovaní tejto analýzy, bola naseldovná:
„Hospodárske noviny vo svojej otázke uvádzajú tvrdenie, že v „rezorte športu a cestovného ruchu na rok 2025 je v podprograme 026 04/ 01 – Športová infraštruktúra - bežné transfery suma 13,271 mil. eur. Tá patrí podľa športových zväzov pod spomínaný rozdiel v sume 92,2 mil. eur. Športové zväzy preto na zaklade právneho posúdenia tvrdia, že rozdelenie danej sumy podlieha výlučne zákonu o športe.“ Máme zato, že vyvrátením tohoto tvrdenia padajú aj všetky ďalšie naznačené obvinenia zaznievajúce v otázke.
Dovoľujeme si preto pozornosť Hospodárskych novín upriamiť na skutočnosť, že uvedená suma 13.271.562,- euro viazaná na Podprograme 02604 – Materiálno technické zabezpečenie a infraštruktúra 02604 je účelovo určená v štátnom rozpočte na § 75 ods. 1 zákona č. 440/2015 o športe a o zmene a doplnení niektorých zákonov. (ďalej len „zákon“).
V uvedenom ustanovení zákona dáva zákonodarca možnosť vláde rozhodnúť o poskytnutí príspevku prostredníctvom príslušnej kapitoly štátneho rozpočtu!!! , pričom v ďalších ustanoveniach zákona o športe používa výraz prostriedky štátneho rozpočtu. Príslušnú kapitolu rozpočtu tvorí oblasť úradu ministerstva, oblasť športu a oblasť cestovného ruchu. Už z toho je zjavné, že zákonodarca dáva vláde právo poskytnúť prostriedky v zmysle § 75 ods. 1 zákona mimo režimu rozdelenia , ako ho uvádzate vo svojej otázke. Čo napokon jasne potvrdzuje aj vymedzenie zdrojov financovania športu v § 77 ods. 1 zákona, ktoré prostriedky zo štátneho rozpočtu účelovo určené na príspevok na národný športový projekt podľa § 75 ods. 1. zákona im vyčleňuje v písm. c) samostatné postavenie. A v odseku 2 § 75 zákona ich vyslovene vyčleňujú mimo!!! použitia spôsobom, aký predmetné ustanovenie vyžaduje.
Je teda jednoznačné, že o účele použitia týchto prostriedkov môže rozhodovať Vláda SR a nespadajú pod Vami deklarované rozdelenie v zmysle § 77 ods. 2 zákona.
Zároveň si dovoľujeme upriamiť Vaše vnímanie na fakt, že rovnakým spôsobom a teda na základe §75 zákona Vláda SR vyčlenila napr. 20.000.000. euro na projekt výstavby športovej haly v Šamoríne, pričom vtedy žiadne mimovládne organizácie napojené na konkrétnych predstaviteľov športovej obce neavizovali žiadne výhrady ani právne názory spochybňujúce toto zákonné ustanovenie.”
V nadväznosti na zaslané nie celkom zrozumiteľné, logicky a právne nepresvedčivé vyjadrenie (posúďte sami použité slová, ich zrozumiteľnosť, právnu argumentáciu a logiku odpovede) sme v spolupráci expertov UčPS na športový manažment, financovanie športu a právo (mená nie sú podstatné, sústreďme sa, prosím, na vecnú stránku) vypracovali pre slovenskú spoločnosť analýzu k zamýšľanému postupu MCRaŠ SR a jeho nepresvedčivému odôvodneniu, ktorá poslúži aj pre prípadné spory alebo aj pri posúdení subjektívnej stránky konania zodpovedných osôb na ministerstve, pri vyvodzovaní právnej zodpovednosti (administratívnoprávnej a pri dôslednom prístupe možno až trestnoprávnej) za nedodržanie zákona, teda nie iba politickej, či morálnej zodpovednosti.
Veríme však v dodržanie zákonných pravidiel, lebo to je najlepšia cesta dlhodobo udržateľných právnych, ekonomických aj medziľudských vzťahov, ktoré sú základom pre rozvoj našej krajiny, vrátane jej športu.
V športových a politických kruhoch Slovenskej republiky prebieha intenzívny názorový spor týkajúci sa postupu Ministerstva cestovného ruchu a športu SR (MCRaŠ SR) pri rozdeľovaní štátnych prostriedkov určených na šport. Hlavným predmetom sporu je, či ministerstvo postupuje v súlade s mandatórnymi (povinnými bez výnimky z pravidla) pravidlami uvedenými v § 77 ods. 2 a 3 Zákona č. 440/2015 Z. z. o športe (ďalej len „Zákon o športe“). Aktuálna dotačná výzva MCRaŠ SR v objeme 5 miliónov eur, zameraná na infraštruktúru, vyvoláva obavy z hroziaceho porušenia týchto pravidiel.
Podnetom k tejto diskusii sa stala aktuálne vyhlásená dotačná výzva MCRaŠ SR v objeme 5 miliónov eur. Pri matematickej kontrole celkovej výšky prostriedkov, ktoré ministerstvo už poskytlo na účely podľa § 77 ods. 3 Zákona o športe, táto výzva naznačuje potenciálne porušenie povinných pravidiel pre prerozdeľovanie a použitie štátnych prostriedkov určených na šport. Tento stav vyvoláva obavy o súlad postupu ministerstva so záväzným právnym rámcom.
Opakované zdôrazňovanie „súladu so zákonom" a „porušenia povinných pravidiel" naznačuje, že predmetný spor nie je o efektívnosti, hospodárnosti, účelnosti alebo politických preferenciách, ale o základnom dodržiavaní záväzného právneho rámca upravujúceho financovanie športu predstaviteľmi výkonnej moci.. To poukazuje na potenciálny systémový problém, kde sú zákonné pravidlá ignorované, čo predstavuje vážnejší problém než ojedinelé zlyhania v riadení. Vznikajú tak otázky týkajúce sa integrity verejnej správy a princípov právneho štátu v sektore športu.
Cieľom tejto analýzy je poskytnúť komplexný analytický, matematický, logický a právny pohľad na túto problematiku. Analýza si kladie za úlohu objasniť zložitú problematiku alokácie športových financií, identifikovať prípadné nezrovnalosti a posúdiť ich právne dôsledky. Napriek tomu sa analýza snaží o prehľadnosť a zrozumiteľnosť prostredníctvom štruktúrovaného textu a tabuliek, ktoré efektívne prezentujú finančné údaje a matematické modely.
Táto analýza preukazuje závažné nezrovnalosti v alokácii finančných prostriedkov na rok 2025. Zistilo sa výrazné poddimenzovanie povinných príspevkov uznanému športu podľa § 77 ods. 2 Zákona o športe, pričom chýbajúca suma je vo výške 10.856.117,- €.
Súčasne dochádza k prekročeniu tzv. „voľnej sumy" určenej na diskrečné použitie ministerstvom podľa § 77 ods. 3 \zákona o športe. Celkové výdavky ministerstva z voľnej sumy dosahujú 9.029.572,- €, čo presahuje zákonom stanovený limit o 2.109.128,50 € (podľa pravidiel platných do 30.6.2025) alebo o 1.647.765,60 € (podľa pravidiel platných od 1.7.2025 v dôsledku novely Zákona o športe zákonom č. 104/2025 Z.z.; viď. body 90 a 91 tejto novely).
§ 77 Zákona o športe predstavuje kľúčové ustanovenie, ktoré definuje zdroje financovania športu zo štátneho rozpočtu a, čo je najdôležitejšie, stanovuje záväzné pravidlá pre ich alokáciu a použitie. Je to primárny právny nástroj pre finančné riadenie v slovenskom športe, ktorým boli v roku 2015 nastavené vzťahy medzi štátom a športovými organizáciami zabezpečujúcim plnenie úloh verejného záujmu v športe. Zákon o športe predstavoval celospoločenskú dohodu o pravidlách fungovania športu na Slovensku schválenú ústavnou väčšinou poslancov Národnej rady SR, keď za tento zákon hlasovalo 132 zo 135 prítomných poslancov.
Súčasťou tejto do’hody bol koncept, že šport bude akceptovať požiadavky štátu na zvýšenú transparentnosť, demokratické štandardy fungovania národných športových zväzov, národných športových organizácií i ostatných športových organizácií výmenou za zvýšený objem finančných prostriedkov určený na plnenie úloh verejného záujmu v športe, ktorý je zákonom garantovaný a teda predvídateľný s tým, že medziročne nesmie klesať (viď nižšie § 77 ods. 4 Zákona o športe).
§ 77 odsek 1 – Zdroje financovania
Tento odsek vymedzuje tri hlavné zdroje štátneho financovania športu v písmenách a) až c):
Matematicky možno § 77 ods. 1 vyjadriť ako:
ZŠport = ŠRozp + OLoterie + Pvlady
ZŠport = Zdroje financovania športu zo štátneho rozpočtu na rok X [kapitola MCRaŠ SR program 026: Národný program rozvoja športu + odvody z lotérii (transfer z MF SR) + vládne projekty (vláda vyčlení osobitné zdroje]
Poznámka: Tieto prostriedky môžu byť buď súčasťou schváleného štátneho rozpočtu na daný rok (ak vláda prijala uznesenie v minulých rokoch - napr. uznesenie vlády č. 115 z 27.2.2013, ktorým bol schválený projekt “Financovania rekonštrukcie, modernizácie a budovania ligových futbalových štadiónov na roky 2013 – 2022”, ktorý sa na základe prechodného ustanovenia § 102 ods. 8 Zákona o športe považuje za národný športový projekt vlády podľa § 75 ods. 1 Zákona o športe) alebo sa stanú súčasťou tzv. „upraveného" rozpočtu (ak prijme vláda uznesenie v priebehu daného rozpočtového roka).
§ 77 odsek 2 – Povinné percentuálne alokácie
Tento odsek stanovuje minimálne percentá primárnych prostriedkov (z § 77 ods. 1 písm. a) a b) Zákona o športe, s výnimkou niektorých národných športových projektov), ktoré musia byť alokované (vyčlenené a pridelené) na špecifické kategórie výdavkov.
Použitie formulácie „vo výške najmenej" je kľúčovým právnym detailom. Stanovuje dolnú hranicu, čo znamená, že ministerstvo je povinné alokovať aspoň tieto percentá. Neznamená to, že môže alokovať menej. To tvorí základ pre identifikáciu nedostatkov v povinných alokáciách. Naopak, umožňuje alokovať viac ako minimum do týchto kategórií, pokiaľ to neporušuje iné ustanovenia. Toto chápanie je kľúčové pre posúdenie súladu nad rámec jednoduchého číselného zhodovania; definuje prípustný rozsah alokácie.
Špecifické mandatorné (povinné) alokácie podľa § 77 ods. 2 sú do 30.6.2025 vo výške:
Zmeny účinné od 1.7.2025: Legislatívne úpravy znižujú alokáciu pre športovcov top tímu na 5 % a zvyšujú alokáciu pre SOŠV na 3,5 %. Výsledný rozdiel 0,5 % v celkových viazaných prostriedkoch (92,5 % pred 1.7.2025 vs. 92 % po 1.7.2025) dáva MCRaŠ SR väčšiu diskrečnú právomoc.
V dôvodovej správe k návrhu novely Zákona o športe č. 104/2025 Z.z. sa k tejto zmene uvádza, že „Návrh mení percentuálne rozdelenie prostriedkov podľa § 77 ods. 2 písm. c) a d). Zároveň rozdelenie navyšuje prostriedky, ktoré budú v súlade s § 77 ods. 3 využívané najmä na národné športové projekty a poskytovanie dotácií ministerstvom.”
Tento posun, hoci sa zdá malý, výslovne sa zdôvodňuje tým, že rozdiel môže použiť MCRaŠ SR podľa svojich vecných/politických preferencií. To ukazuje legislatívny zámer poskytnúť ministerstvu o niečo väčšiu flexibilitu a diskrečnú právomoc nad časťou rozpočtu. Ide o nenápadný, ale významný trend, ktorý môže naznačovať postupný posun od vysoko predpisových alokácií k väčšej výkonnej kontrole, čo môže mať dvojsečný efekt: 1) na jednej strane umožňuje strategické investície podľa preferencií ministerstva, ale zároveň 2) zvyšuje riziko politicky motivovaných alebo menej transparentných výdavkov.
Takáto zmena sa stala súčasťou schváleného znenia zákona, tak ju treba rešpektovať a dôsledne dodržiavať.
Matematicky možno § 77 ods. 2 - úvodnú vetu vyjadriť takto:
Napríklad: pri viacročných projektoch schválených vládou ako bol Projekt výstavby Národného futbalového štadiónu v Bratislave a projekt Financovanie rekonštrukcie, modernizácie a budovania ligových futbalových štadiónov na roky 2013 – 2022 (viď. § 102 ods. 8 ZoŠ).
§ 77 odsek 3 – Diskrečné alokácie (tzv. „voľná suma“)
Tento odsek upravuje použitie zostávajúcich prostriedkov štátneho rozpočtu po vykonaní povinných alokácií podľa § 77 ods. 2. Predstavuje „voľnú sumu" alebo diskrečný (je na úvahe ministerstva) rozpočet ministerstva (MCRaŠ SR) pre šport. Zákon stanovuje, že ministerstvo môže podľa vlastného zváženia použiť rozdiel 7,5 % (do 30.6.2025), resp. 8 % (od 1.7.2025) z prostriedkov schválených v štátnom rozpočte na šport na účely uvedené v § 77 ods. 3.
Povolené použitia tejto "voľnej sumy" zahŕňajú:
Matematicky možno § 77 ods. 3 vyjadriť ako:
Objem prostriedkov pre ďalšie rozdelenie prostriedkov v kapitole MCRaŠ SR podľa preferencií ministerstva, ktorý ostáva po odpočítaní príspevkov podľa § 77 ods. 2 od základu podľa úvodnej vety § 77 ods. 2. Premenné sú implicitne definované výsledkom výpočtu podľa § 77 ods. 2 (odpočítanie konkrétnych súm poskytnutých „najmenej vo výške …”).
§ 77 odsek 4 – Pravidlo neznižovania rozpočtu na šport
Tento odsek stanovuje, že celková výška prostriedkov z rozpočtovej kapitoly ministerstva určená na šport (po odpočítaní príspevkov na národný športový projekt podľa § 75 ods. 1 a § 75 ods. 2 písm. c) a odvodov z lotériových hier) nesmie byť nižšia ako v predchádzajúcom rozpočtovom roku.
Zmena účinná od 1.7.2025: Dôležitou zmenou je spresnenie, že referenčnou hodnotou je "schválená výška prostriedkov" v predchádzajúcom rozpočtovom roku, nie „fakticky poskytnutá" suma. Táto zmena je významnou legislatívnou ochranou. Zabraňuje ministerstvu umelo zvyšovať „základ" z predchádzajúceho roka zahrnutím ad-hoc vládnych prostriedkov (ktoré môžu byť jednorazové a nereprezentujúce základný rozpočet), čím by sa de facto znížil garantovaný rozpočet na nasledujúci rok. Tento prvok právneho poriadku zdôrazňuje zámer zákonodarcu zabezpečiť predvídateľné a stabilné financovanie športu, chrániac ho pred svojvoľnými výkyvmi založenými na mimoriadnych, neopakujúcich sa alokáciách. To podčiarkuje záväzok k dlhodobému finančnému plánovaniu a stabilite v športovom sektore.
Matematicky možno § 77 ods. 4 vyjadriť ako:
ŠRozp 202X – (PVlady 202X + PKriza na 202X) ≥ ŠRozp 202X-1 – (PVlady na 202X-1 + PKriza na 202X-1)
kde (legenda k skratkám vzorca):
Prepojenie § 75 a § 77: Definícia „Národných športových projektov“
§ 75 definuje typy národných športových projektov, ako sú infraštruktúra, podpora mládežníckeho športu, významné súťaže, športovci top tímu, SOŠV a SPV. Kľúčové je rozlišovanie: projekty podľa § 75 ods. 1 sú tie, pri ktorých sa Vláda SR môže rozhodnúť poskytnúť dodatočné prostriedky z osobitných zdrojov (z kapitoly MF SR alebo vlády SR), mimo bežných alokácií podľa § 77 Zákona o športe. Tieto prostriedky sú určené ako dodatočné k základnému rozpočtu určenému na šport.
Je dôležité zdôrazniť, že prostriedky na projekty podľa § 75 ods. 1 a § 75 ods. 2 písm. c) sú výslovne vylúčené zo základného výpočtu pre § 77 ods. 2 a § 77 ods. 4 Zákona o športe, čo logicky vyplýva z konštrukcie ich znenia. To znamená, že nemajú znižovať základný rozpočet určený na šport podliehajúci povinnému rozdeleniu. Predchádzajúce rozhodnutia vlády podľa § 75 ods. 1 (napr. Košická futbalová aréna, Slovenský olympijský dom v Paríži, Olympic Arena Šamorín) vždy zahŕňali dodatočné prostriedky, nie prerozdelenie z existujúceho základného rozpočtu MCRaŠ SR určeného na šport. Ak do tohto rozpočtu (časť kapitoly MCRaŠ SR určená na šport) boli zahrnuté prostriedky na projekty podľa § 75 ods. 1 išlo o účelovo viazané dodatočné prostriedky schválené vládou v predchádzajúcich rozpočtových rokoch, pričom v súlade s pravidlom podľa § 77 ods. 4 išlo o dodatočné prostriedky vo vzťahu k základnej zákonom garantovanej výške štátnych prostriedkov určených na plnenie úloh verejného záujmu v športe (viď § 2 ods. 1, § 16 a 17, § 25, § 26 a iné Zákona o športe).
Výslovné vylúčenie projektov podľa § 75 ods. 1 a § 75 ods. 2 písm. c) z výpočtovej základne pre § 77 ods. 2 a 4 Zákona o športe je najdôležitejšou právnou interpretáciou pre tento prípad.
Znamená to zámer zákonodarcu, aby veľké, vládou schválené projekty boli financované dodatočne k základnému športovému rozpočtu, a nie na úkor prostriedkov, ktoré sú už zákonom vyčlenené na iné účely. Ak MCRaŠ SR financuje projekty, ktoré by mali byť projektmi podľa § 75 ods. 1 (ako je rozsiahla infraštruktúra), z "voľnej sumy" podľa § 77 ods. 3, zásadne si vysvetľuje zákon nesprávne. Táto interpretácia poskytuje právny základ pre tvrdenie, že 5-miliónová výzva na infraštruktúru, ak je financovaná z "voľnej sumy" podľa § 77 ods. 3, predstavuje porušenie, pretože efektívne znižuje prostriedky dostupné pre iné legitímne diskrečné použitia, alebo dokonca pre povinné alokácie, namiesto toho, aby bola dodatočnou vládna investíciou. To poukazuje na strategické zneužitie právnych ustanovení, pravdepodobne s cieľom obísť prísne pravidlá § 77 ods. 2 Zákona o športe.
Pre presné posúdenie súladu alokácie prostriedkov MCRaŠ SR s platnou legislatívou je nevyhnutné matematicky vyjadriť a aplikovať ustanovenia § 77 Zákona o športe na konkrétne finančné údaje za rok 2025.
Výpočet základu (100 %) pre rozdelenie prostriedkov podľa § 77 ods. 2
Základ pre rozdelenie prostriedkov pomerom podľa § 77 ods. 2 je kľúčový východiskový bod pre celú finančnú analýzu. Ak je tento základ nesprávny, všetky následné percentuálne výpočty a posúdenia súladu sú chybné.
K vysvetľujúcemu hlavnému argumentu MCRaŠ SR "... že uvedená suma 13.271.562,- euro viazaná na Podprograme 02604 – Materiálno technické zabezpečenie a infraštruktúra 02604 je účelovo určená v štátnom rozpočte na § 75 ods. 1 ..." považujeme za potrebné uviesť, že v štátnom rozpočte na rok 2025 je uvedená len suma 157.131.228,- €, bez rozdelenia na jednotlivé položky a podprogramy.
Sumu 13.271.562 € na Podprogram 02604 – Materiálno technické zabezpečenie a infraštruktúra 02604 vyčlenilo len MCRaŠ SR vo svojom rozpočte na stránke ministerstva, teda neboli účelovo vyčlenené v zákone o štátnom rozpočte.
Celkový rozpočet štátu na šport pre rok 2025 v programe 026 Národný program rozvoja športu je stanovený vo výške 157.131.228,- €. Z tejto sumy sa odpočítavajú výdavky, ktoré nie sú súčasťou základu pre percentuálne rozdelenie podľa § 77 ods. 2 (úvodná veta).
Tabuľka 1: Štátny rozpočet na šport 2025: Počiatočné odpočty a základ pre rozdelenie
Povinné alokácie pre rok 2025 podľa § 77 ods. 2
Z vypočítaného základu 92.272.580,- € sa vypočítajú povinné alokácie pre jednotlivé kategórie podľa § 77 ods. 2 Zákona o športe, s prihliadnutím na zmeny účinné od 1. júla 2025 (bez schválenia prechodného ustanovenia k zmene, ktorá nadobudla účinnosť uprostred rozpočtového roka).
Tabuľka 2: Povinné percentuálne alokácie podľa § 77 ods. 2 (do 30.6.2025 a od 1.7.2025)
Poznámka k údajom v tabuľke: Údaje sú zaokrúhlené na dve desatinné miesta pre prehľadnosť.
Výpočet „voľnej sumy“ pre rok 2025 podľa § 77 odseku 3
„Voľná suma“ predstavuje zostávajúce prostriedky, ktoré môže ministerstvo použiť na účely definované v § 77 ods. 3 po odpočítaní povinných alokácií. Vypočítané sumy pre "voľnú sumu" (6,920,443.5 € a 7,381,806.4 €) nie sú len odhady; predstavujú absolútne právne maximum, ktoré môže MCRaŠ SR minúť na účely uvedené v § 77 ods. 3 Zákona o športe.
Všetko nad uvedené sumy... čo bolo/bude použité ministerstvom inak ako prerozdelením podľa zákonných pravidiel, je porušením vyššie citovaných zákonných ustanovení. To znamená, že akékoľvek výdavky presahujúce tieto presné sumy, bez ohľadu na vnímanú opodstatnenosť projektu, predstavujú priame porušenie zákona.
Táto časť podrobne analyzuje aktuálne alokácie MCRaŠ SR a porovnáva ich s právne záväznými limitmi, čím odhaľuje konkrétne finančné rozdiely.
Porovnanie: Mandatórna vs. skutočná alokácia pre uznané športy (PUŠ) na rok 2025
Zákon o športe povinne vyčleňuje alokáciu 80 % základu, t.j. 73.818.064,- €, na príspevky uznanému športu (PUŠ) pre národné športové zväzy na rok 2025. Avšak, verejne dostupné informácie ukazujú, že národné športové zväzy majú aktuálne alokovanú len sumu 62.961.947,-€.
Tabuľka 3: Porovnanie: Mandatórna (povinná) vs. Skutočná alokácia pre uznaný šport (PUŠ) 2025
Tento rozdiel predstavuje deficit vo výške 10.856.117,- €. Takýto významný rozdiel v povinných alokáciach (PUŠ) a zároveň prečerpanie diskrečných prostriedkov „voľnej sumy” (§ 77 ods. 3) po takmer 10 rokoch štandardného postupu rôznych vlád a ministrov zodpovedných za oblasť športu podľa pravidiel uvedených v § 77 Zákona o športe z roku 2015 nie je náhodná chyba.
Silne to naznačuje zámerné politické rozhodnutie MCRaŠ SR presmerovať prostriedky od zákonom určených príjemcov (uznaných športových federácií) na projekty zvolené podľa uváženia ministerstva. To poukazuje na posun vo finančných prioritách rezortu, ktorý však priamo odporuje zákonnému rámcu a potenciálne podkopáva stabilitu a rozvoj základných športových aktivít v prospech špecifických, politicky motivovaných zámerov a iniciatív.
Podrobná analýza „voľnej sumy“ (§ 77 ods. 3) a prečerpania
Ako bolo uvedené, zákonom povolená „voľná suma“ pre MCRaŠ SR na účely podľa § 77 ods. 3 je 6.920.443,50 € (do 30.6.2025) a 7.381.806,40 € (od 1.7.2025). Podľa verejne dostupných zdrojov boli (majú byť) použité finančné prostriedky z tejto „voľnej sumy“ nasledovne:
Tabuľka 4: Podrobné výdavky z „voľnej sumy“ (§ 77 ods. 3) v roku 2025
Porovnaním celkovej sumy výdavkov z „voľnej sumy“ (9.029.572,- €) s legálne povolenými limitmi sa zistilo výrazné prečerpanie:
Tabuľka 5: Kvantifikácia prečerpania účelov podľa § 77 ods. 3 pre rok 2025
Najväčšou položkou, ktorá prispieva k tomuto prečerpaniu, je vypísaná výzva na „telocvične a športová infraštruktúra pre mládež" v objeme 5.000.000,- €. Táto suma sama o sebe predstavuje viac ako polovicu celkového prečerpania. Skutočnosť, že 5-miliónová výzva na infraštruktúru je najväčšou jednotlivou položkou vo výdavkoch z „voľnej sumy" a hlavným dôvodom prečerpania, naznačuje strategické rozhodnutie ministerstva financovať významný kapitálový projekt prostredníctvom diskrečného kanála, ktorý je zákonom obmedzený percentuálnymi limitmi.
Zvolený postup MCRaŠ SR, s poznámkou, že takáto dotačná výzva na „telocvične a športová infraštruktúra pre mládež" by mala byť ideálne, resp. štandardne, spravovaná Fondom na podporu športu, ktorý bol vytvorený zákonom práve na tento účel, na realizáciu takýchto infraštruktúrnych výziev a projektov (§ 1 ods. 1 zákona č. 310/2019 Z.z.), pričom minister MCRaŠ SR do správnej rady fondu menuje troch zástupcov, vrátane jej predsedu, predstavuje potenciálne obchádzanie transparentnejších alebo vhodnejších mechanizmov financovania infraštruktúrnych projektov.
Vyvoláva to otázky, či ide o zámer obísť štandardný, možno prísnejší režim posudzovania žiadostí fondom alebo financovať projekt, ktorý by inak nezískal financovanie prostredníctvom určeného vládneho projektu podľa § 75 ods. 1 Zákona o športe, kde je potrebné zabezpečiť účelovo viazané prostriedky mimo bežného rozpočtu na šport.
To poukazuje na potenciálne zámerné prispôsobenie zabehnutých štandardne fungujúcich finančných tokov a ich objemov s cieľom dosiahnuť špecifické ciele MCRaŠ SR, aj keď to znamená porušenie existujúcich právnych rámcov.
Okrem toho, kritériá hodnotenia tejto výzvy sa javia vysoko subjektívne a nejednoznačné v porovnaní s predchádzajúcimi výzvami Fondu na podporu športu, čo naznačuje nedostatok transparentnosti a dodržiavania zaužívaných mechanizmov, zaužívaného dobrého štandardu.
Analýza finančných alokácií MCRaŠ SR na rok 2025 jasne preukazuje, že ministerstvo nedodržiava mandatorné (povinné) pravidlá rozdelenia prostriedkov podľa § 77 ods. 2 Zákona o športe a prekračuje zákonom stanovené limity pre diskrečné (voľné) použitie prostriedkov podľa § 77 ods. 3. Všetko nad uvedené sumy, čo bolo alebo bude použité ministerstvom inak ako prerozdelením podľa zákonných pravidiel, je porušením citovaných zákonných ustanovení.
Porušenie rozpočtových pravidiel a potenciálna trestnoprávna zodpovednosť
Tieto zistenia naznačujú nielen porušenie čl. 2 ods. 2 Ústavy SR (štátny orgán môže robiť len to, čo mu umožňuje zákon) rozpočtových pravidiel, ale aj spáchanie správneho deliktu v dôsledku neoprávneného zásahu do zákonom garantovaných práv subjektov oprávnených zo zákona na prijatie štátnych prostriedkov, ale aj potenciálne naplnenie skutkovej podstaty trestného činu porušovania povinností pri správe cudzieho majetku podľa § 237 Trestného zákona.
Postup vlády SR, ktorým by dodatočne „schválila" túto infraštruktúrnu dotačnú výzvu MCRaŠ SR ako projekt podľa § 75 ods. 1 Zákona o športe, bez alokovania osobitných prostriedkov, by bol z vyššie uvedených dôvodov v rozpore so zákonom, ako aj doterajším postupom vlády i ministrov zodpovedných za šport (počas takmer 10 ročnej účinnosti Zákona o športe z roku 2015) a vytvorili by nebezpečný precedens, ktorý by mohol v budúcnosti viesť k ďalšiemu nezákonnému znižovaniu príspevkov národným športovým zväzom ergo zásahu do zákonom garantovaných práv subjektov oprávnených na príjem štátnych prostriedkov, ktorým Zákon o športe zveril plnenie úloh verejného záujmu v oblasti športu (viď § 2 ods. 1, § 16 a 17, § 25, § 26 a iné Zákona o športe).
Výška zistenej škody (ujmy na zákonom garantovaných právach oprávnených prijímateľov štátnych prostriedkov), ktorá presahuje 1,3 milióna € (v závislosti od platnosti pravidiel), výrazne prekračuje prah 650.000,- €, ktorý je stanovený pre kvalifikovanú skutkovú podstatu tohto trestného činu. Ak by sa preukázalo, že konanie bolo úmyselné, páchateľovi hrozí trestná sadzba od 3 do 8 rokov. Explicitné uvedenie trestnoprávnej zodpovednosti a konkrétny odkaz na Trestný zákon (§ 237) a jeho prahové hodnoty povyšuje túto otázku nad rámec obyčajnej administratívnej alebo finančnej nezrovnalosti. Naznačuje, že konanie, ak sa preukáže ako úmyselné, môže mať vážne osobné dôsledky pre zodpovedné osoby. To podčiarkuje závažnosť situácie, signalizujúc, že údajné nedodržiavanie predpisov nie je len drobným prehliadnutím, ale potenciálne správnym deliktom až trestným činom, ktorý si vyžaduje okamžitú a vážnu pozornosť zo strany kontrolných orgánov (Najvyšší kontrolný úrad, orgány finančnej kontroly), ako aj orgánov zabezpečenie spravodlivosti, ale aj dotknutých športových subjektov a ich organizácií, ako aj občanov, keďže ide o zákonnosť použitia verejných prostriedkov.
Subjekty (oprávnení prijímatelia), ktoré boli/budú nezákonným postupom štátneho orgánu dotknuté na svojich zákonom garantovaných právach, sa navyše môžu brániť proti zásahu ministerstva súdnou cestou, čo však predstavuje krajné riešenie so značnou časovou náročnosťou i nákladmi právneho zastúpenia i súdneho konania.
Pre zabezpečenie zákonnosti a transparentnosti financovania športu je nevyhnutné, aby MCRaŠ SR prehodnotilo a zosúladilo svoje postupy s platným znením Zákona o športe.
Nutnosť legislatívnej zmeny ?
Akékoľvek zmeny v objemoch a pomeroch rozdeľovania štátnych prostriedkov určených na šport oproti platnému zneniu zákona si vyžadujú predchádzajúcu legislatívnu zmenu povinných pravidiel na poskytovanie štátnych prostriedkov na šport. Ak minister alebo ministerstvo chce rozdeľovať štátne prostriedky určené na šport inak, ako to ustanovuje zákon, je najskôr nevyhnutné zmeniť § 77 ods. 2 a ods. 4 Zákona o športe. Obchádzanie platnej legislatívy výkonnými rozhodnutiami je neprijateľné a podkopáva právny systém.
Procesné nezrovnalosti a obavy z transparentnosti
Okrem finančných nezrovnalostí sú kritizované aj procesné aspekty 5-miliónovej výzvy na infraštruktúru. Uvádza sa, že táto výzva mala byť z pohľadu rozpočtovania, zaužívaných mechanizmov, dodržiavania jednotných pravidiel a transparentnosti vypísaná zo strany Fondu na podporu športu. Navyše, výzva obsahuje vysoko subjektívne a ťažko merateľné kritériá hodnotenia žiadostí v porovnaní s kritériami obdobných výziev Fondu na podporu športu z predchádzajúcich rokov. To poukazuje na nedostatok transparentnosti a potenciálne obchádzanie objektívnejších procesov hodnotenia.
Nejasnosť prechodných ustanovení (1.7.2025)
Prechodné ustanovenie § 106i Zákona o športe k úpravám účinným od 1.7.2025 neobsahuje pravidlo, ako sa bude postupovať pri zmene percentuálnej výšky príspevkov v priebehu roka 2025.
Táto nejasnosť je problematická, najmä ak už boli prostriedky na jednotlivé účely podľa § 77 ods. 2 Zákona o športe zazmluvnené a čiastočne aj poskytnuté podľa doterajšej právnej úpravy. Ostáva sporné, či uzatvorené zmluvy a legitímne očakávania prijímateľov zostanú nedotknuté, alebo či sa budú zmluvy dodatkovať tak, aby boli zosúladené s novou právnou úpravou.
Absencia jasných prechodných ustanovení pre zmeny v § 77 ods. 2 Zákona o športe účinné od 1. júla 2025 poukazuje na potenciálne legislatívne zlyhanie. To vytvára právnu neistotu pre ministerstvo aj pre príjemcov, keďže existujúce zmluvy môžu byť ovplyvnené novými percentuálnymi alokáciami.
Tento nedostatok zdôrazňuje chybu v legislatívnom procese, ktorá by mohla viesť k oprávneným sťažnostiam zo strany príjemcov, ktorí mali „legitímne očakávania" založené na predchádzajúcom znení zákona účinnom počas prebiehajúceho rozpočtového obdobia. To ešte viac sťažuje plnenie úloh ministerstva v oblasti zabezpečenia dodržiavania predpisov a mohlo by vyústiť do ďalších právnych aj inštitucionálnych sporov, ktoré pre rozvoj našej krajiny a oblasti športu nie sú produktívne. Práve naopak, potrebujeme spolupracovať a vytvárať synergie na báze vzájomnej úcty, rešpektu a najmä dôkladného poznania a dodržiavania pravidiel, ktorých súvislosti a dopady budú tými, ktorí ich pripravujú, domyslené čo najlepšie.
Komplexná analýza financovania športu na Slovensku v kontexte § 77 Zákona o športe odhalila závažné nezrovnalosti v alokácii prostriedkov MCRaŠ SR na rok 2025. Zistenia potvrdzujú výrazné poddimenzovanie povinných príspevkov uznanému športu podľa § 77 ods. 2 a značné prečerpanie diskrečných prostriedkov podľa § 77 ods. 3, čo je primárne spôsobené kontroverznou 5-miliónovou dotačnou výzvou na infraštruktúru. Tieto finančné odchýlky predstavujú nielen porušenie rozpočtových pravidiel, ale aj potenciálne administratívnoprávne i trestnoprávne riziko pre zodpovedné osoby.
Je nevyhnutné zdôrazniť, že striktné dodržiavanie Zákona o športe je kľúčové nielen pre zabezpečenie právneho súladu, ale aj pre udržanie dôvery verejnosti, zabezpečenie finančnej stability pre športový sektor pri plnení zákonom zverených úloh vo verejnom záujme a zabránenie vytváraniu nebezpečných precedensov..
MCRaŠ SR by malo zísť z kratšej cesty a bezodkladne prehodnotiť svoju stratégiu alokácie prostriedkov a zosúladiť ju s platnou legislatívou. Akékoľvek želané zmeny vo finančných prioritách musia byť dosiahnuté prostredníctvom riadnych legislatívnych úprav, nie obchádzaním existujúcich zákonov.
Prípadne by sa malo dôkladne analyticky vysporiadať s vecnými argumentmi uvedenými v tejto analýze a jasne zrozumiteľne ekonomicky právne logicky (nie z pozície moci) vysvetliť zákonnosť svojho postupu slovenskej spoločnosti a jej občanom, pre ktorých vykonávajú dočasnú správu veci verejných v oblasti športu.
Transparentné a zodpovedné finančné riadenie je základom pre zdravý a udržateľný rozvoj slovenského športu, tak na strane športových organizácii, ako aj na strane štátu.
9.6.2025
31.5.2025
11.5.2025
5.5.2025
22.5.2025
25.6.2025
12.11.2024
12.11.2024
7.10.2024
6.10.2024
7.10.2024
29.9.2024
5.5.2025
7.10.2024
24.9.2024