logologo_small

Pripomienky UčPS k novele Zákona o športe - Zníženie administratívnej záťaže v športe

pondelok, 07.10.2024|Posledná aktualizácia 7.10.2024 07:18
Autor: UčPS tím

Prinášame Vám ďalší článok, v ktorom prezentujeme ďalšiu sériu pripomienok k legislatívnemu procesu novelizácie zákona č. 440/2015 Z.z. o športe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.

Materiál ku MPK LP/2024/362 je zverejnený tu: https://www.slov-lex.sk/legislativne-procesy/SK/LP/2024/362 

V článku uvádzame pripomienky k navrhovaným zmenám týkajúcich sa Zníženia úrovne transparentnosti a kontrolných mechanizmov

Pripomienky boli podané ako zásadné.


K zmene navrhovanej pod bodom 19 k § 7 ods. 4 sme podali zásadnú pripomienku nasledovného znenia:

Verejne prezentovaným cieľom novely Zákona o športe má byť zníženie administratívnej záťaže v oblasti športu. Navrhované znenie § 7 ods. 4 však ide opačným smerom napriek tomu, že štát disponuje všetkými údajmi, ktoré sú potrebné na to, aby vedel automatizovaným spôsobom získať údaje nevyhnutné na posúdenie bezúhonnosti športového odborníka. Informačný systém športu je integrovaný na register obyvateľov SR ako aj na Register trestov GP SR. Namiesto nastavenia automatických kontrolných a notifikačných mechanizmov v týchto informačných systémoch štátu sa navrhuje zaviesť pravidlo, ktoré bude znamenať administratívnu a finančnú záťaž pre športových odborníkov.

Opakované a dokonca každoročné vyžadovanie preukazovania bezúhonnosti je v priamom protiklade so zámerom novely zákona, ktorým je odstránenie byrokracie, pričom odstránenie by však nemalo byť len na strane športových organizácií, ale aj fyzických osôb - športových odborníkov.

Odporúča sa ponechať súčasnú úpravu, napokon športový odborník má povinnosť oznamovať stratu bezúhonnosti, pričom neoznámenie je dokonca správnym deliktom. Pripadne navrhujeme zaviesť automatický notifikačný systém z informačných systémov štátu, ktorý zabezpečí oznamovanie straty bezúhonnosti športových odborníkov (po prehodnotení ich obsahu) ministerstvu cestovného ruchu a športu.

Prípadne ministerstvo cestovného ruchu a športu by mohlo byť oprávnené pri niektorých trestných činoch menšej závažnosti (napr. pri prečinoch s trestnou sadzbou neprevyšujúcou 3 roky) posúdiť primeranosť straty bezúhonnosti športového odborníka, vzhľadom na konkrétne okolnosti prípadu a osobu športového odborníka.


K zmene navrhovanej zmene pod bodom 33 k § 16 ods. 2 písm. l) sme podali zásadnú pripomienku nasledovného znenia:

Podmienka vydávania dekrétov pre športových reprezentantov a účastníkov medzinárodných športových podujatí, ktorých je vo všetkých športových odvetviach a vekových kategóriách veľké množstvo, nie je v súlade s cieľom znížiť administratívnu záťaž národných športových zväzov. Pritom súčasný právny stav nebráni národným športovým zväzom, aby takéto dekréty vydávali. Informácie o účasti športovcov sú dohľadateľné vo verejne dostupných štatistikách národných športových zväzov a na webových stránkach.

Základným cieľom a účelom novely je zabezpečiť menej byrokracie. Uloženie povinnosti vydávať takéto dekréty je v priamom protiklade tohto zámeru.

Dekrét o nominácii, zaradení do reprezentácie sú bežným javom aj bez uloženia povinnosti zákonom. Zväzy ich vydávajú ako istý honor pre športovca. Prečo by ale mal zväz vydávať (povinne) dekrét o tom, že bol športovec nominovaný na ME, MS? Nominácie na takéto vrcholné podujatia sú predmetom nominačných uznesení a schválení zo strany orgánov zväzu. 

Ukladanie povinnosti v tomto zmysle sa javí nadbytočné a pridávaním byrokracie. Ak niečo také nejaké zväzy robia, robia tak dobrovoľne, ale nemusia tak činiť všetky zväzy a povinne.


K navrhovaným zmenám k § 83 ods. 9 a 10, § 84 ods. 5 a 6 a § 80 ods. 6 písm. e) týkajúcich sa vzdelávania športových odborníkov sme podali nad rámec zásadnú pripomienku nasledovného znenia:

Navrhujeme systematicky zaviesť v oblasti športu vydávanie a evidovanie (iba) elektronických licencií (nie kvalifikácií) pre športových odborníkov, ktoré budú vrátane doby ich platnosti, verejne dostupné v IS športu (§ 80 ods. 6 písm. e) pre úrady, športovú obec i samotného športového odborníka.

V IS športu je potrebné doplniť, že okrem “osoby” (fyzickej) sa bude zaznamenávať a evidovať aj “organizácia”, ktorá vydala doklad o odbornej spôsobilosti športového odborníka.





UčPS tím
Mohlo by vás zaujímať

Pripomienky UčPS k novele Zákona o športe - Zmluvné vzťahy športovcov s klubmi

6.10.2024

Pripomienky UčPS k novele Zákona o športe - Zníženie úrovne transparentnosti a kontrolných mechanizmov

7.10.2024

Vie tretí sektor, vie šport čo ho čaká?

25.9.2024

Pripomienky UčPS k novele Zákona o športe - Národný športový zväz - orgány všeobecne

7.10.2024

Pripomienky UčPS k novele Zákona o športe - Bezúhonnosť športových odborníkov

24.9.2024

Pripomienky UčPS k novele Zákona o športe - “Určenie množiny prostriedkov štátneho rozpočtu určených pre šport”

16.9.2024

Pripomienky UčPS k novele Zákona o športe - “Úhrada mzdy športovca zo sponzorského, superodpočet”

17.9.2024

Pripomienky UčPS k novele Zákona o športe - “Zásadná zmena financovania športu mládeže bez diskusie so športovými klubmi”

11.9.2024

Pripomienky UčPS k novele Zákona o športe - “Aktívny športovec”

11.9.2024

Pripomienky UčPS k novele Zákona o športe - úvodné informácie

25.8.2024

Konferencia ŠPORT A SPOLOČNOSŤ - 6. Blok - Šport a legislatíva

8.11.2023

Konferencia ŠPORT A SPOLOČNOSŤ - 1. Blok - Šport očami politikov

2.10.2023

Odpovede na otázky Róberta Kotiana v celom znení

2.9.2023

Riešenie sporov v športe - koncepčne

28.5.2023

PROGRAM konferencie Šport a právo 2022

12.10.2022