logologo_small

Stanovisko Učenej právnickej spoločnosti k situácii v slovenskom športe a vyjadreniam pána ministra - k žiadostiam o krátky výstup pre médiá

štvrtok, 17.07.2025|Posledná aktualizácia 17.7.2025 22:00
Autor: Učená právnická spoločnosť

Prinášame Vám vyjadrenie Učenej právnickej spoločnosti, ktoré vzniklo na základe požiadavky redaktorky jednej televízie, aby sa niektorí z expertov UčPS vyjadril na kameru k problematike porušenia zákona o športe pri rozdeľovaní štátnych prostriedkov určených na športu, ku ktorej experti UčPS vypracovali odborný článok a právno-ekonomickú analýzu, ktoré sú zverejnené na webovej stránke UčPS.

Vážená redakcia, vážená pani redaktorka,

Učená právnická spoločnosť (ďalej len „UčPS“) si váži váš záujem o problematiku slovenského športu a týmto reaguje na vaše dopytovanie sa ohľadom stanoviska k vyjadreniam pána ministra.

Posun z role partnera a pomocníka štátu do role pozorovateľa

Experti a spolupracovníci UčPS, ktorí dlhodobo sledujú dianie v slovenskom športe, mali v minulosti česť aktívne pomáhať štátu a športovej obci pri tvorbe návrhu (2013 – 2015) a následnej implementácii Zákona o športe z roku 2015 do praxe (od roku 2016). V súčasnosti sa však naša rola zmenila z role pomocníkov štátu a športovej obce, do súčasnej role apolitického subjektu vecne sledujúceho zákonnosť procesov a postupov v slovenskom športe s možnosťou slobodného vecného upozornenia na prípadné zistenia pozitívneho, či negatívneho charakteru na strane štátu aj športovej obce. Namiesto spoločného budovania, vysvetľovania a zavádzania pravidiel v oblasti športu sa UčPS dostala do situácie, kedy často len márne volá po ich riadnom dodržiavaní.

Túto novú rolu sme prijali s plným vedomím našej spoločenskej zodpovednosti, keďže sme sa podieľali na príprave kľúčovej právnej úpravy pre slovenskú spoločnosť pre oblasť športu. Naša činnosť je striktne analytická a odborná.

Nikdy nebolo a ani nie je naším zámerom vstupovať do mediálnych prestreliek s politikmi. 

Skúsenosti nám ukazujú, že takéto diskusie často skĺznu k útokom ad hominem, namiesto vecnej a odbornej debaty o podstate problému, ako to bolo aj v prípade nedávnej tlačovej konferencie, kde pán minister nazval UčPS „súkromnou právnickou firmou“, dokonca „objednanou dvoma či tromi nespokojnými národnými športovými zväzmi“, čo dôrazne odmietame.

V minulosti sme boli prizývaní ako partneri k riešeniu problémov v športe a aktívne sme sa zúčastňovali aj na rozporových konaniach v rámci pripomienkového konania, či na odborných diskusiách k športovým otázkam na úrovni štátu alebo športových organizácií. Vždy sme sa snažili využiť naše vedomosti a skúsenosti na pomoc našej krajine pri nastavení čo najférovejších pravidiel fungovania športu nielen z pohľadu športu ale aj z pohľadu občianskej spoločnosti a verejného záujmu.

Fakty na stole a naša pozícia

V UčPS sme zhromaždili a vyhodnotili rozsiahle právne aj ekonomické fakty týkajúce sa súčasnej situácie čo sa týka (ne)zákonného postupu pri financovaní športu. Spracovali sme dva podrobné odborné analytické články v rozsahu približne 20 analytických strán materiálu, ktoré sú dostupné na našej webovej stránke [1], [2]

Občianska spoločnosť dodnes nedostala od zástupcov štátu vysvetlenie zákonnosti postupu 

Po oboznámení sa s výstupmi ministerstva cestovného ruchu a športu konštatujeme, že občianska spoločnosť - nie UčPS - dodnes nedostala zo strany ministerstva a ministra zrozumiteľnú, presvedčivú, vecnú odpoveď - právnu a logickú konštrukciu vysvetľujúcu zákonnosť jeho postupu (nie jeho subjektívne zámery a ciele, ktoré nehodnotíme, nemusia byť vôbec zlé, ale musia byť uskutočňované v zákonnom rámci zákonnými postupmi) podporenú konkrétnymi argumentmi a verejne publikovanými zdrojmi, ktoré by boli adekvátne úrovni a rozsahu nami predložených zistení a záverov. 

Napokon medzičasom minister cestovného ruchu a športu v relácii “V politike” [3] fakticky sám priznal, že 13 miliónov eur z prostriedkov určených v zákone o štátnom rozpočte na rok 2025 na šport [4] zobral (nielen zväzom, ale aj všetkým ostatným subjektom oprávneným na ich zákonom ustanovenú časť) slovami “… to že som ich zobral, aby neprepadli tým bezodným vrecom a dal som ich samosprávam ...”, prostredníctvom SOŠV na infraštruktúru športu (nie cez Fond na podporu športu).

Zástupcovia Učenej právnickej spoločnosti sú vždy pripravení v súlade s ich spoločenskou zodpovednosťou zúčastniť sa ako partneri na rokovaniach v oblasti ich expertízy za pracovným stolom a na odborných fórach. Nehodláme však viesť verejnú diskusiu prostredníctvom médií, keďže výsledkom takejto komunikácie býva žiaľ iba to, že sa z nás stávajú terče osobných či inštitucionálnych útokov a ohovárania dokonca už aj z úst ministra cestovného ruchu a športu. [5] Takéto konanie zámerne odvádza verejnú diskusiu od podstaty veci k emóciám a útokom na dôveryhodnosť a legitimitu členov a spolupracovníkov UčPS ako hlasu občianskej spoločnosti s cieľom vytvoriť negatívny mediálny obraz a spochybňovať naše expertné stanoviská, čo nepovažujeme za konštruktívne.

Potrebujeme spolu komunikovať, diskutovať, aby sme sa mohli vyvíjať, zlepšovať, tvoriť v spoločnom priestore našej krajiny. Tí istí ľudia budeme žiť v tom istom priestore a čase ešte dlhé roky, bez ohľadu na výsledky akýchkoľvek volieb.

Veríme, že najlepšou cestou pre lepšiu budúcnosť je dodržiavať pravidlá. 

Naša ponuka je jednoduchá a férová: Dodržujme pravidlá, až kým sa nezmenia. Ak nie sú pravidlá dobré, zmeňme ich a po zmene znovu len dodržujme nové pravidlá.

S pozdravom,

Učená právnická spoločnosť

Odkazy:

1.

Je svojvoľné rozdelenie prostriedkov určených na šport ministerstvom porušovaním povinností pri správe cudzieho majetku? Dostupné na: https://beta.ucps.sk/je-svojvolne-rozdelenie-prostriedkov-urcenych-na-sport-ministerstvom-porusovanim-povinnosti-pri-sprave-cudzieho-majetku 

2.

Analýza rozdeľovania štátnych prostriedkov na šport v Slovenskej republike: nesúlad s § 77 Zákona o športe. Dostupné na: https://beta.ucps.sk/analyza-rozdelovania-statnych-prostriedkov-na-sport-v-slovenskej-republike-nesulad-s-77-zakona-o-sporte 

3.

Relácia „V politike” bola odvysielaná na TA3 v nedeľu 13.7.2025 o 11.00 hod (pozri video od času 54:30). Dostupné na: https://youtu.be/WKieV2ZXxbs?t=3213 

4.

Zákon č. 345/2024 Z.z. o štátnom rozpočte na rok 2025 (príloha č. 4, kapitola 58, Program 026 - Rozvoj a podpora športu obsahuje iba celkovú čiastku 157 131 228 eur, ktorej ďalšie členenie na jednotlivé podprogramy musí byť navrhnuté aj vykonané v súlade so zákonnými pravidlami)

5.

UčPS je občianskym združením financovaným predovšetkým z členských príspevkov a poukázaných 2% z dane. Ako pridružený člen SFZ dostáva UčPS od SFZ už niekoľko rokov príspevok na činnosť v symbolickej výške 1000 eur tak, ako aj ostatní pridružení členovia SFZ. Od žiadneho iného zväzu alebo športovej organizácie UčPS nemá príjem. Viď napr. Rozpočet SFZ na rok 2024

Učená právnická spoločnosť
Mohlo by vás zaujímať

Analýza rozdeľovania štátnych prostriedkov na šport v Slovenskej republike: (Ne)súlad s § 77 Zákona o športe

12.7.2025

Je svojvoľné rozdelenie prostriedkov určených na šport ministerstvom porušovaním povinností pri správe cudzieho majetku ?

9.6.2025

Pripomienky UčPS k novele Zákona o športe - k pojmom a legislatívnym nedostatkom

31.5.2025

A JE TO ! … NOVELA ZÁKONA O ŠPORTE VRÁTILA ZÁVISLÚ PRÁCU ŠPORTOVCOV DO OBLASTI PRACOVNÉHO PRÁVA …

11.5.2025

Čerpanie prostriedkov z Fondu na podporu športu (ale aj iných fondov) bez projektovej dokumentácie a bez stavebného rozhodnutia

5.5.2025

Restoratívna justícia včera (takmer), dnes a (snáď) zajtra

22.5.2025

ÚVOD K PROJEKTU "SPOLOČENSKÁ ZODPOVEDNOSŤ PRÁVNIKOV"

25.6.2025

Rozpis časov zápasov XVI. ročníka Turnaja právnických povolaní o putovný pohár Milana Hanzela

12.11.2024

Turnaj právnických povolaní o putovný pohár Milana Hanzela - XVI. ročník (16.11.2024)

12.11.2024

Pripomienky UčPS k novele Zákona o športe - Zníženie administratívnej záťaže v športe

7.10.2024

Pripomienky UčPS k novele Zákona o športe - Zmluvné vzťahy športovcov s klubmi

6.10.2024

Pripomienky UčPS k novele Zákona o športe - Zníženie úrovne transparentnosti a kontrolných mechanizmov

7.10.2024

Stanovisko UšPS k zlučovaniu športových zväzov do národného športového zväzu

29.9.2024

Vie tretí sektor, vie šport čo ho čaká?

5.5.2025

Pripomienky UčPS k novele Zákona o športe - Národný športový zväz - orgány všeobecne

7.10.2024