logologo_small

Je svojvoľné rozdelenie prostriedkov určených na šport ministerstvom porušovaním povinností pri správe cudzieho majetku ?

pondelok, 09.06.2025|Posledná aktualizácia 9.6.2025 10:01
Autor: UčPS tím

V športových kruhoch a podľa zverejnených informácií aj v politických kruhoch už niekoľko týždňov prebieha názorový spor a diskusia o tom, či je postup Ministerstva cestovného ruchu a športu SR (ďalej skrátene “MCRaŠ SR”) udržateľný z pohľadu zákona, ak riadne neprerozdelí všetky prostriedky určené na šport (§ 77 ods. 1 Zákona o športe) podľa pravidiel uvedených v § 77 ods. 2 a 3 Zákona o športe.

Prinášame Vám analytický príspevok expertov pôsobiacich v komunite Učenej právnickej spoločnosti (nielen) v oblasti financovania športu a športového práva, ktorý snáď, veríme, na základe zákonných ustanovení, faktov, argumentov a jednoduchej logiky pomôže dospieť k riešeniu, ktoré bude zodpovedať zneniu spoločenskej zmluvy schválenej parlamentom pre oblasť športu v podobe Zákona o športe.

Účelom a cieľom zákona o športe schváleného v roku 2015 (zverejnený pod č. 440/2015 Z.z.) bolo, aby štátne prostriedky určené na organizovaný šport boli na základe zákonných pravidiel a vzorcov distribuované k tým, ktorí ich vo svojich športových zväzoch/komunitách premieňajú na športové príležitosti, športové majstrovstvo, športové výsledky a športové zážitky. 

Aby sa peniaze nerozdeľovali prostredníctvom dotácií na základe lobingu, politických „odporúčaní” či príkazov, subjektívnych preferencií, sympatií alebo antipatií. O takomto spôsobe rozdeľovania štátnych dotácií, ktorý na Slovensku zatiaľ nebol preukázaný (to ale neznamená, že to takto nejako neprebieha/lo aj na Slovensku), sú napríklad aj články o trestnej kauze bývalej českej námestníčky ministerky školstva Simony Kratochvílovej a bývalého prezidenta českej futbalovej asociácie Miroslava Peltu: 

Zákonom o športe z roku 2015 bolo ústavnou väčšinou (133 zo 136 prítomných poslancov NR SR) schválené pravidlo v podobe § 77 ods. 2 písm. a) až e) Zákona o športe, podľa ktorého sa 92,5 % zo štátnych prostriedkov určených na šport v rozpočte gestorského ministerstva (predtým „školstva, vedy, výskumu a športu”, dnes „cestovného ruchu a športu”) bude rozdeľovať podľa vzorcov a pevných pravidiel uvedených priamo v zákone, t.j. bez úvahy a vplyvu ministerstva a len zvyšných 7,5% je určených na využitie gestorskému ministerstvu pre šport na iné zákonom ustanovené účely uvedené v § 77 ods. 3 Zákona o športe, t.j. vrátane dotácií, národných športových projektov podľa § 75 ods. 2 Zákona o športe, vzdelávanie a skúšku kontrolórov, nákladov na informačný systém športu a na ostatné úlohy ministerstva.

Toto je aktuálny platný právny stav, ktorý sme povinní v právnom štáte všetci rešpektovať, dodržiavať a podľa neho sa zariadiť (plánovať, rozpočtovať, kontrolovať, nárokovať, vymáhať). Pre národné športové zväzy zabezpečuje táto zákonná úprava istú mieru predvídateľnosti a istoty, aby dokázali pracovať a plánovať koncepčne.

Raz v budúcnosti to môže byť aj inak, ale najprv by sa musel zmeniť zákon - Zákon o športe. 

Kým sa však nezmení, je legitímne očakávať, že všetci si budú plniť svoju povinnosť postupovať podľa platného znenia Zákona o športe, od ministra, úradníkov ministerstva až po kontrolné orgány a iné orgány, ktoré majú zabezpečiť dodržanie zákona a postihovať jeho vedomé porušenie, vedomé porušenie povinnosti spravovať majetok štátu spôsobom, ktorý predpisuje zákon.

Do roku 2015 sa rozdeľovali štátne prostriedky určené na šport na základe dotačnej výzvy, kde „nikto nikomu nič negarantoval”. Výška dotácií bola neistá a jej výšku sa zväzy dozvedeli až niekde vo februári, kedy napríklad lyžiari mali už časť toho, čo ešte ani nedostali minuté.

A hoci vzorec na rozdeľovanie prostriedkov medzi jednotlivé športy a ich národné športové zväzy sa začal pilotne používať ako pomôcka na určenie výšky dotácií pre jednotlivé zväzy ešte pred rokom 2015 (za ministra školstva Eugena Jurzycu), do účinnosti Zákona o športe č. 440/2015 Z.z. (do 1.1.2016) záležalo vyslovene od vôle politikov, resp. ministra školstva, či sa bude tento vzorec pri rozdelení dotácií na šport používať úplne, čiastočne alebo vôbec a minister sa rozhodne pre úplne iné pravidlá. 

V športových kruhoch a podľa zverejnených informácií aj v politických kruhoch už niekoľko týždňov prebieha názorový spor a diskusia o tom, či MCRaŠ SR bude postupovať v súlade so zákonom, ak riadne neprerozdelí všetky prostriedky určené na šport podľa pravidiel uvedených v § 77 ods. 2 a 3 Zákona o športe. 

Aktuálne MCRaŠ SR vyhlásilo dotačnú výzvu na taký objem prostriedkov (5 mil. Eur), ktorý pri matematickej kontrole celkovej výšky prostriedkov, ktoré MCRaŠ SR už poskytlo na účely podľa § 77 ods. 3 Zákona o športe, môže znamenať porušenie povinných pravidiel pre prerozdeľovanie a použitie štátnych prostriedkov určených na šport podľa Zákona o športe.

Preto sme sa na tento problém pozreli bližšie analyticky, matematicky, logicky a právne.

Právna úprava § 77 ZoŠ účinná do 30.6.2025:

§ 77
Zdroje financovania športu zo štátneho rozpočtu

(1) Zdroje financovania športu zo štátneho rozpočtu sú

a) prostriedky schváleného štátneho rozpočtu v rozpočtovej kapitole ministerstva športu určené na účel podľa § 65 ods. 3 písm. a) až c),

b) prostriedky štátneho rozpočtu vo výške odvodu z prevádzkovania lotériových hier31) do štátneho rozpočtu v rozpočtovom roku, ktorý predchádza bežnému rozpočtovému roku; v roku 2016 25 % z tohto odvodu, v roku 2017 50 % z tohto odvodu a v roku 2018 75 % z tohto odvodu a od roku 2019 100 % z tohto odvodu,

c) prostriedky zo štátneho rozpočtu účelovo určené na príspevok na národný športový projekt podľa § 75 ods. 1.

(2) Prostriedky podľa odseku 1 písm. a) a b), okrem príspevkov na národný športový projekt podľa § 75 ods. 1a § 75 ods. 2 písm. c), ak boli zahrnuté do prostriedkov podľa odseku 1 písm. a), sa použijú

a) vo výške najmenej 50 % na poskytovanie príspevku uznanému športu, okrem uznaného športu futbal a uznaného športu ľadový hokej,

b) vo výške najmenej 17 % na poskytnutie príspevku uznanému športu futbal a vo výške najmenej 13 % na poskytnutie príspevku uznanému športu ľadový hokej,

c) vo výške najmenej 7 % na národný športový projekt podľa § 75 ods. 4, (prostriedky pre športovcov top tímu - od 1.7.2025 znížené na 5%, hoci zmluvy na rok 2025 v pôvodnom rozsahu 7% už boli zrejme uzavreté) 

d) vo výške najmenej 2 % na národný športový projekt podľa § 75 ods. 5, (prostriedky pre SOŠV - od 1.7.2025 zvýšené na 3,5 %)

e) vo výške najmenej 3,5 % na národný športový projekt podľa § 75 ods. 6. (prostriedky pre SPV)

Poznámka k zmenám vykonaným v odseku 2 účinným od 1.7.2025:
Rozdiel
medzi zákonom účelovo viazanými prostriedkami do 30.6.2025 (92,5%) a od 1.7.2025 (92%) je 0,5%, ktoré môže použiť MCRaŠ SR podľa svojich vecných/politických preferencií. Vzhľadom na to, že prechodné ustanovenie § 106i k úpravám účinným od 1.7.2025 neobsahuje pravidlo, ako sa bude postupovať pri zmene % výšky príspevkov v priebehu roka 2025, obzvlášť keď už boli prostriedky na jednotlivé účely podľa § 77 ods. 2 zazmluvnené a zrejme už aj poskytnuté (čiastočne) podľa doterajšej právnej úpravy, ostáva sporné, či uzatvorené zmluvy (napr. poskytnutie prostriedkov športovcom top tímu) a legitímne očakávania prijímateľov ostanú nedotknuté v pôvodnom znení alebo sa budú zmluvy dodatkovať tak, aby boli zosúladené s právnou úpravou účinnou od 1.7.2025.

(3) Prostriedky štátneho rozpočtu v rozpočtovej kapitole ministerstva športu na šport sa po odpočítaní prostriedkov podľa odseku 2 použijú na

a) poskytovanie dotácie podľa § 70,

b) národné športové projekty podľa § 75 ods. 2,

c) náklady na správu a prevádzku informačného systému športu,

d) vzdelávanie a skúšku kontrolórov,

e) ostatné úlohy ministerstva športu v oblasti športu.

Poznámka k odseku 3:
Tu zákon ustanovuje účely, na ktoré môže MCRaŠ SR použiť rozdiel 7,5%, resp. od 1.7.2025 to bude 8% z prostriedkov MCRaŠ SR schválených v štátnom rozpočte na šport.

(4) Výška prostriedkov podľa odseku 1 písm. a) po odpočítaní príspevkov na národný športový projekt podľa § 75 ods. 1a § 75 ods. 2 písm. c) a prostriedkov štátneho rozpočtu vo výške odvodu z prevádzkovania lotériových hier podľa odseku 1 písm. b) nesmie byť nižšia ako v predchádzajúcom rozpočtovom roku.

Zmena v odseku 4 účinná od 1.7.2025:

„(4) Výška prostriedkov podľa odseku 1 písm. a) po odpočítaní príspevkov na národný športový projekt podľa § 75 ods. 1 a § 75 ods. 2 písm. c) a prostriedkov štátneho rozpočtu vo výške odvodu z prevádzkovania lotériových hier podľa odseku 1 písm. b) nesmie byť nižšia ako schválená výška prostriedkov v predchádzajúcom rozpočtovom roku.” 

Poznámka k zmene v odseku 4:
Doplnením slov “
schválená výška prostriedkov” bolo v zákone jednoznačne vyjadrené pravidlo, že pre výšku štátnych prostriedkov určených na šport je pre ďalší rozpočtový rok rozhodujúca suma uvedená/schválená v zákone o štátnom rozpočte ako určená na šport na predchádzajúci rozpočtový rok a teda nie suma, ktorá bola fakticky poskytnutá (táto suma je niekedy v priebehu rozpočtového roka zvýšená na základe rozhodnutí vlády o poskytnutí prostriedkov na šport ad hoc).

Zákon č. 345/2024 Z.z. o štátnom rozpočte na rok 2025 - príloha č. 4 - kapitola/tabuľka č. 58 vyčlenila prostriedky pre MCRaŠ SR určené na šport, aj na fungovanie ministerstva.

V štátnom rozpočte na rok 2025 je na program 026 Národný program rozvoja športu uvedená suma 157.131.228 € bez rozdelenia na dielčie podprogramy (ide o zdroje podľa § 77 ods.1 Zákona o športe). 

Rovnaká suma (157.131.228 €) už aj s jej rozdelením je na webe MCRaŠ SR: https://mincrs.sk/wp-content/uploads/2025/06/Rozpocet-2025-sport-na-internet-stav-k-31.05.2025.xlsx

Z tejto sumy (157.131.228 €) sa odpočítajú výdavky na:

02607 - Fond na podporu športu 60 000 000 €

02608 - Príspevky za zásluhy športovcov  2 022 989 €

026 05 - Antidopingová agentúra SR   644 096 €

026 05 - Národné športové centrum  2 191 563 €

Spolu ide o výdavky: 64.858.648 €

Rozdiel 92.272.580 € je základ (100%), ktorý sa rozdeľuje podľa § 77 ods.2 medzi uvedené subjekty a ostatné úlohy ministerstva,, pričom z neho ide 80% pre národné športové zväzy ako príspevok uznanými športu (PUŠ) na rok 2025 (73.818.064€). Aktuálne majú národné športové zväzy alokovanú len sumu 62.961.947€, čo je o 10.856.117 € menej.

Prostriedky určené na šport na rok 2025 sú transparentne rozdelené na jednotlivé účely podľa Zákona o športe na stránke Ministerstva cestovného ruchu a športu SR (MCRaŠ SR): https://mincrs.sk/vseobecne-informacie/, na ktorej je odkaz na prehľadnú tabulku s názvom: Rozpočet na rok 2025.

Príspevky uznanému športu na rok 2025 sú zverejnené na stránke MCRaŠ SR: https://mincrs.sk/prispevok-uznanemu-sportu/

Príspevky na národné športové projekty na rok 2025 sú zverejnené na stránke MCRaŠ SR: https://mincrs.sk/prispevok-na-narodny-sportovy-projekt/

Dotačné výzvy MCRaŠ SR na rok 2025 a ich objemy sú zverejnené na stránke MCRaŠ SR: https://mincrs.sk/dotacie/.

92.272.580 je suma poskytnutá MCRaŠ SR na základe zákona o štátnom rozpočte na rok 2025 určená na šport, ktorá sa má (povinne) rozdeliť podľa percentuálnych podielov ustanovených v § 77 Zákona o športe. Na účel výpočtu výšky príspevkov na jednotlivé zákonom ustanovené účely suma 92.272.580 predstavuje 100 %.

Rozdelenie prostriedkov na rok 2025 podľa jednotlivých účelov: [príspevok uznanému športu (PUŠ), príspevky na národný športový projekt (športovci TOP tímu, SOŠV, SPV)

Príspevok uznanému športu (PUŠ): § 77 ods. 2 písm. a) + písm. b) ZoŠ = 80% = 73 818 064

Príspevok na národné športové projekty do 30.6.2025: § 77 ods. 2 písm. c) + písm. d) + písm. e) ZoŠ = 12,5% = 11.534.072,5 €

Príspevok na národné športové projekty od 1.7.2025: § 77 ods. 2 písm. c) + písm. d) + písm. e) ZoŠ = 12% = suma 11.072.709,6 €

Do 30.6.2025:

Podľa úpravy účinnej do 30.6.2025 = 92,5 % = suma 85.352.136,5 €

Po 1.7.2025

Podľa úpravy účinnej od 1.7.2025 = 92 % = suma 84.890.773,6 €

Rozdiel do 100 % = „voľná suma” na niektoré z účelov podľa § 77 ods. 3 ZoŠ vrátane použitia prostriedkov MCRaŠ podľa preferencií ministra/ministerstva [§ 77 ods. 3 písm. f) ZoŠ] 

Do 30.6.2025:

Podľa úpravy účinnej do 30.6.2025 = 7,5 % = suma 6.920.443,5 €

Po 1.7.2025:

Podľa úpravy účinnej od 1.7.2025 = 8 % = suma 7.381.806,4 €

Všetko nad uvedené sumy zodpovedajúce 7,5% resp. 8% prostriedkov určených na šport, čo bolo/bude použité ministerstvom inak ako prerozdelením podľa zákonných pravidiel, je porušením vyššie citovaných zákonných ustanovení.

Podľa verejne dostupných zdrojov boli (majú byť) použité finančné prostriedky na rok 2025 z “voľnej sumy” podľa § 77 ods. 3 ZoŠ nasledovne:

subjekt-page-001.jpg

Porovnaním sumy 8.729.572,- s výškou sumy, ktorú má ministerstvo k dispozícii na účely podľa § 77 ods. 3 ZoŠ, bolo zistené, že táto suma (8 729 572 ) podstatne presahuje sumu, ktorá je zákonom vyčlenená na použitie ministerstvom a to v nasledovnej výške: 

  • podľa pravidiel účinných do 30.6.2025 táto suma (8 729 572 ) presahuje zákonom určenú čiastku na účely podľa § 77 ods. 3 (7,5%) o 1.809.128,5 €.
  • podľa pravidiel účinných od 1.7.2025 táto suma (8 729 572 ) presahuje zákonom určenú čiastku na účely podľa § 77 ods. 3 (8%) o 1.347.765,6 €.

Zákonná povinnosť postupovať podľa úpravy § 77 ods. 2 a 3 Zákona o športe v sebe implikuje aj povinnosť dodržiavať účely, na ktoré sú finančné prostriedky určené (napr. v § 75 ods. 2 Zákona o športe) a opodstatňuje výzvu zo strany odborníkov i občianskej spoločnosti na zákonný postup (zníženie objemu dotačnej výzvy a rozdelenie prostriedkov na účely podľa § 76 ods. 2 Zákona o športe).

Inak pôjde o svojvoľný postup MCRaŠ SR a porušenie zákonnej povinnosti, čo zakladá okrem porušenia zákona o rozpočtových pravidlách aj možné podozrenie zo zločinu porušovania povinností pri správe cudzieho majetku po prečítaní tohto článku v jeho úmyselnej forme podľa § 237 ods. 1, ods. 4 písm. a) (škoda vyššia ako 650.000 ) Trestného zákona, kde páchateľovi hrozí trestná sadzba 3 až 8 rokov).

Znovu poukazujeme na to, že ak chce minister, ministerstvo rozdeľovať štátne prostriedky MCRaŠ SR určené na šport inak, ako to ustanovuje zákon, je najskôr nevyhnutné zmeniť § 77 ods. 2 Zákona o športe.

Akýkoľvek postup v tejto veci, ktorým by výsledky už zverejnenej infraštruktúrnej výzvy MCRaŠ ŠR, vyhlásenej podľa Zákona o športe, následne „odobrila” vláda SR, by bol taktiež v rozpore so zákonom, keďže predmetné prostriedky majú svoj zákonný režim, ktorý nie je možné zmeniť rozhodnutím vlády, ale iba zmenou zákona Napriek tomu, že prostriedky schválené vládou SR sa do základu pre percentuálne rozdeľovanie nezapočítavajú, dané ustanovenie pojednáva o prostriedkoch, ktoré schváli vláda nad rámec finančných prostriedkov schválených v štátnom rozpočte (napr. v minulosti poskytovaný finančný príspevok na účasť na olympijských hrách a paralympijských hrách). Takýto už ministerstvom naznačený postup by navyše mohol vytvoriť nebezpečný precedens, na základe ktorého by v podstate do budúcna mohlo ministerstvo nezákonne znížiť príspevok národným športovým zväzom ešte viac.

Už len na záver okrajom by sme cheli poukázať na to,, že takáto výzva MCRaŠ SR mala byť z pohľadu rozpočtovania, zabehnutých mechanizmov, dodržiavania jednotných pravidiel a transparentnosti vypísaná zo strany Fondu na podporu športu, a že táto výzva obsahuje zrejme najsubjektívnejšie kritériá hodnotenia žiadostí za posledné roky (obsahuje veľmi nejednoznačné a ťažko merateľné kritériá hodnotenia v porovnaní s kritériami obdobných výziev Fondu na podporu športu za predchádzajúce roky).

UčPS tím
Mohlo by vás zaujímať

Pripomienky UčPS k novele Zákona o športe - k pojmom a legislatívnym nedostatkom

31.5.2025

A JE TO ! … NOVELA ZÁKONA O ŠPORTE VRÁTILA ZÁVISLÚ PRÁCU ŠPORTOVCOV DO OBLASTI PRACOVNÉHO PRÁVA …

11.5.2025

Čerpanie prostriedkov z Fondu na podporu športu (ale aj iných fondov) bez projektovej dokumentácie a bez stavebného rozhodnutia

5.5.2025

Restoratívna justícia včera (takmer), dnes a (snáď) zajtra

22.5.2025

ÚVOD K PROJEKTU "SPOLOČENSKÁ ZODPOVEDNOSŤ PRÁVNIKOV"

3.6.2025

Rozpis časov zápasov XVI. ročníka Turnaja právnických povolaní o putovný pohár Milana Hanzela

12.11.2024

Turnaj právnických povolaní o putovný pohár Milana Hanzela - XVI. ročník (16.11.2024)

12.11.2024

Pripomienky UčPS k novele Zákona o športe - Zníženie administratívnej záťaže v športe

7.10.2024

Pripomienky UčPS k novele Zákona o športe - Zmluvné vzťahy športovcov s klubmi

6.10.2024

Pripomienky UčPS k novele Zákona o športe - Zníženie úrovne transparentnosti a kontrolných mechanizmov

7.10.2024

Stanovisko UšPS k zlučovaniu športových zväzov do národného športového zväzu

29.9.2024

Vie tretí sektor, vie šport čo ho čaká?

5.5.2025

Pripomienky UčPS k novele Zákona o športe - Národný športový zväz - orgány všeobecne

7.10.2024

Pripomienky UčPS k novele Zákona o športe - Bezúhonnosť športových odborníkov

24.9.2024

Pripomienky UčPS k novele Zákona o športe - “Určenie množiny prostriedkov štátneho rozpočtu určených pre šport”

16.9.2024