logologo_small

Pripomienky UčPS k novele Zákona o športe - k pojmom a legislatívnym nedostatkom

sobota, 31.05.2025|Posledná aktualizácia 31.5.2025 09:44
Autor: UčPS tím

Prinášame Vám časť pripomienok UčPS uplatnených aj prostredníctvom portálu SLOV-Lex k návrhu novely Zákona o športe, ktoré smerovali k zlepšeniu novelizačných bodov upravujúcich pojmy, prípadne sa navrhujú doplniť do zákonnej úpravy nové pojmy, ako aj k zlepšeniu navrhovaných zmien z hľadiska legislatívno-technického.

Pripomienky k legislatívnemu materiálu LP/2024/362:
https://www.slov-lex.sk/legislativne-procesy/SK/LP/2024/362 

Sprievodné materiály, vrátane konsolidovaného znenia zákonov so zvýraznením zmien:
https://www.slov-lex.sk/legislativne-procesy/-/SK/dokumenty/LP-2024-362 

Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 440/2015 Z. z. o športe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony

Vysvetlivky k označeniu pripomienok:

O - obyčajná pripomienka (predkladateľa návrhu má upozorniť na nedostatok menšej závažnosti alebo alternatívne riešenie k otázke, ktorú autor pripomienky nepovažuje za zásadnú; predkladateľ ju môže ale nemusí prerokovať na rozporovom konaní; je povinný sa k nej vyjadriť v tabuľke vyhodnotenia pripomienok z MPK, ktorú predkladá do vlády)

Z - zásadná pripomienka (upozorňuje predkladateľa na zásadný problém/otázku, o ktorej má záujem autor pripomienky rokovať s predkladateľom; ak predkladateľ pripomienke nevyhovie, mal by pozvať autora pripomienky na rozporové konanie najprv na expertnej úrovni a ak nedôjde k vyriešeniu následne aj na úrovni štatutárov predkladateľa a pripomienkujúceho subjektu; pri povinne pripomienkujúcich subjektoch, ako sú napr. ministerstvá, GP SR a pod., predkladateľ vykonáva rozporové konanie povinne)


1. K čl. I bodom 1 a 70 (§ 1 a § 49) - O:

Navrhujeme z navrhovaného doplnenia § 1 vypustiť slová „výkone športu a”, nakoľko pojem „športová činnosť” má v § 3 písm. a) Zákona o športe definovaný obsah tak, že ide „vykonávanie, organizovanie, riadenie, správa, podpora alebo rozvoj športu”, z čoho je zrejmé, že zahŕňa aj “výkon/vykonávanie športu”.

Vymedzenie predmetu zákona v § 1 by malo zodpovedať názvom/obsahu jednotlivých častí zákona.

V celom texte čl. I návrhu zákona, vrátane § 49 ods. 1 odporúčame dôsledne dodržiavať a jednotne používať spojenia „výkon športovej činnosti” (športového odborníka) a „vykonávanie športu” (športovcom) a pri športovcovi nepoužívať spojenie „výkon športu”, ak pre zmenu v jednotnom spôsobe používania uvedených pojmov a spojení nie je osobitný vecný dôvod.

2. K čl. I bodu 3 [§ 3 písm. t)] - O:

Dnes platná zákonná definícia pojmu “šport” je definíciou prevzatou v znení, ktoré zaviedla Rada Európy, ktorú jednotne používa a vníma ako vymedzenie znakov “športu” minimálne celá Európa vrátane Európskej únie, keď táto definícia je citovaná napr. aj v Bielej knihe o športe vydanej Komisiou Euirópskych spoločenstiev dňa 11.7.2007 (https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SK/TXT/?uri=CELEX%3A52007DC0391).

Považujeme za nenáležité zmeniť celoeurópsky zaužívanú definíciu pojmu “šport” kvôli šachu alebo bridgu, ktorým sa výsada označenia za šport priznala na základe rešpektovania historických dôvodov a tradície, ktoré naďalej rešpektujeme.

Poukazujeme na to, že do rozsahu zmenenej/rozšírenej definície “športu” bude spadať akákoľvek aktivita, ktorá bude viesť k preukazovaniu alebo zvyšovaniu duševných schopností, čiže rôzne typy hier vrátane hazardných alebo počítačových hier.

Navrhujeme ponechať pôvodnú definíciu športu, ktorú je na účely zákona o športe možné rozšíriť doplnením vety (na konci vety doplniť bodkočiarkou a slová):
za šport sa považujú aj tie aktivity, ktoré uznal za šport Medzinárodný olympijský výbor”.

3. K čl. I (§ 107a) - Z: 

Zásadne nesúhlasime so zrušením vyhlášky Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky č. 396/2018 Z. z., ktorou sa ustanovuje zoznam zakázaných látok a zakázaných metód na účely dopingu v športe v znení vyhlášky č. 455/2019 Z. z., vyhlášky č. 381/2020 Z. z., vyhlášky č. 543/2021 Z. z., vyhlášky č. 505/2022 Z. z. a vyhlášky č. 4/2024 Z. z.

Zastávame názor, že zoznam zakázaných látok a zakázaných metód na účely dopingu v športe, pri ktorých štát zákonom zveril právomoc komisii pre konanie vo veci dopingu v prvom stupni a komisii pre konanie vo veci dopingu druhom stupni (§ 92 Zákon o športe) prerokovať dopingové delikty a ukladať za ne sankcie, majú byť vymedzené všeobecne záväzným právnym predpisom Slovenskej republiky. Zoznam zakázaných látok a zakázaných metód každoročne vydávaný Svetovou antidopingová agentúrou ani Svetový antidopingový program nemá povahu všeobecne záväzného právneho predpisu Slovenskej republiky.

Táto pripomienka je zásadná.

4. K čl. I bodu 2 (§ 2 ods. 1) - Z

Navrhujeme vypustiť celý odsek 1. Prvá veta je deklaratórna bez normatívneho pravidla, navyše celá druhá časť a tretia časť Zákona o športe upravuje najmä súkromnoprávne subjekty a vzťahy v športe. Druhá veta v odseku 1 je uvedená vo vymedzení verejného záujmu úplne nevhodne, nakoľko pôsobnosť orgánov verejnej moci a orgánov verejnej správy v oblasti športu je vymedzená v štvrtej časti Zákona o športe.  

Táto pripomienka je zásadná.

5. K čl. I bodu 2 (§ 2 ods. 3) - Z

Navrhovateľ navrhuje v odseku 3 nasledovné znenie:
„(3) Plnenie úloh verejného záujmu v športe subjektami súkromného práva nie je výkonom verejnej moci ani výkonom verejnej správy.“

Táto pripomienka je zásadná.

6. K čl. I - [§ 3] Vymedzenie pojmov - O: (nad rámec)

Do vymedzenia pojmov za účelom presnejšej formulácie nariadenia vlády SR k metodike výpočtu príspevku uznaním športu, resp. vyhlášky, ako aj pravidiel pre zaraďovanie športovcov do top tímu je nutné doplniť aj definíciu „športového odvetvia” a definíciu „individuálneho športu” a „kolektívneho športu”.

“x) športovým odvetvím časť súťažného športu samostatne vymedzená pravidlami medzinárodnej športovej organizácie,

“y) športovým odvetvím kolektívneho športu športové odvetvie, v ktorom najmenej dvaja športovci tvoria spoločne jedno družstvo a v ktorom
1. nie je významná súťaž jednotlivcov a v priebehu významnej súťaže je povolené striedanie športovcov,
2. nie je významná súťaž jednotlivcov a na významnej súťaži je možný štart len jedného družstva za krajinu alebo
3. je v priebehu významnej súťaže povolené striedanie športovcov a na významnej súťaži je možný štart len jedného družstva za krajinu.”

Uvedený návrh vychádza z celosvetovo akceptovanej definície „individuálneho športu” a „kolektívneho športu” uvedenej vo Svetovom antidopingovom kódexe WADA, ktorý je Dodatkom č. 1 Dohovoru OSN (UNESCO) proti dopingu v športe z roku 2005:

Kolektívny šport (Team Sport): Šport, v ktorom je povolené vystriedať hráčov v priebehu súťaže.

Individuálny šport (Individual Sport): Akýkoľvek šport, ktorý nie je kolektívnym športom.

V tej súvislosti je potrebné uviesť, že podľa § 17 ods. 2 písm. b) a § 24 ods. 2 Zákona o športe sú národné športové zväzy a národné športové organizácie povinné zapracovať do ich predpisov pravidlá Svetového antidopingového programu, ktorých súčasťou je aj Svetový antidopingový kódex, t. j. prirodzene akceptujú aj uvedenú definíciu „kolektívneho športu” a „individuálneho športu”.

7. čl. I - [§ 3 písm. p)] - O: (nad rámec

Je potrebné zúžiť definíciu pojmu „športová infraštruktúra národného významu” a to tak, že sa jedná iba o infraštruktúru spĺňajúcu predpisy medzinárodnej športovej organizácie pre organizáciu významných podujatí v kategórii dospelých.

Pokiaľ by bola športová infraštruktúra národného významu definovaná aj pre prípravu reprezentácie (a to bez ohľadu na vek reprezentanta), jednalo by sa o príliš široký pojem zahŕňajúci de facto akúkoľvek športovú a niekedy aj „nešportovú“ infraštruktúru, v ktorej je možná príprava reprezentantov, ktorá sa môže realizovať rôzne, a nie nevyhnutne iba v infraštruktúre spĺňajúcej náročné predpisy medzinárodnej športovej organizácie pre organizáciu významných podujatí.

Súčasne dávame na zváženie, či by sa pre účely pojmu „športová infraštruktúra národného významu” nemalo uvažovať aj o možnostiach investícií pre rezortné športové strediská na budovanie súčasti športovísk, ktoré by predstavovali aj diagnostické a regeneračné časti infraštruktúry (sauna, masážne centrum, kryo, fyzio, a iné moderné prvky) potrebné pre kvalitné športové výkony.

Dnešný vrcholový šport si vyžaduje komplexný multidisciplinárny prístup a zabezpečenie najmodernejších diagnostických a regeneračných centier so špičkovými a modernými metódami analýz športovej prípravy, športového výkonu a zabezpečenie účinnej, efektívnej regenerácie po nich, ako aj po prípadných úrazoch.

8. K čl. I (označenie hlavy a nadpis nad § 16) - O: (nad rámec)

Navrhujeme nad nadpis nad § 16 „Národný športový zväz” doplniť slová „TRETIA HLAVA”.

Označenie nasledujúcich hláv zákona je potrebné v dôsledku vytvorenia/vsunutia označenia novej tretej hlavy primerane upraviť.

Z hľadiska systematiky zákona a označenia jeho jednotlivých častí (hláv) je potrebné odstrániť nedostatok spočívajúci v tom, že „Národný športový zväz” (nemá vlastnú hlavu) a „Národná športová organizácia” (má vlastnú tretiu hlavu) sú významné športové organizácie sui generis, ktorých zákonná úprava, vrátane vyčlenenia do samostatnej hlavy, by mala byť systematicky na rovnakej úrovni.

9. čl. I - [§ 61 ods. 1 písm. c), ods. 2] - O:

Navrhujeme spresniť, že sa jedná o stanovy „národných športových zväzov a národných športových organizácií”.

10. čl. I - [§ 66 ods. 6] - O:

Je potrebné zjednotenie pojmov používaných naprieč zákonom, najmä § 67 až § 69:

  1. dočasné pozastavenie spôsobilosti prijímateľa verejných prostriedkov
  2. dočasná strata spôsobilosti prijímateľa verejných prostriedkov
  3. odňatie spôsobilosti prijímateľa verejných prostriedkov
  4. strata spôsobilosti prijímateľa verejných prostriedkov
  5. obnovenie spôsobilosti prijímateľa verejných prostriedkov
  6. opätovné získanie spôsobilosti prijímateľa verejných prostriedkov

Uvedený návrh doplnenia sa javí naviac ako vložený nesystematicky. § 66 dds. 6 ustanovuje zákaz poskytnutia prostriedkov zo štátneho rozpočtu subjektu, ktorý nemá spôsobilosť prijímateľa verejných prostriedkov.

Zámer navrhovanej úpravy sleduje možnosť vrátenia verejných prostriedkov, pokiaľ sa spôsobilosť znovu získa (po strate) alebo sa zruší dočasné pozastavenie spôsobilosti prijímateľa verejných prostriedkov.

Ak už, tak zámer by sa mal pretaviť do formulácie obdobného textu v častiach zákona, kde sa pojednáva:
a) o dočasnom pozastavení spôsobilosti prijímateľa verejných prostriedkov a
b) o strate spôsobilosti prijímateľa verejných prostriedkov.

11. K čl. I bodom 127 a 128 (nadpis nad § 94 a § 94 ods. 5) - Z

Navrhujeme nahradiť pojem “integrita športu” v nadpise nad § 94 aj v § 94 ods. 5 iným vhodným pojmom alebo ponechať pôvodný pojem “manipulácia súťaže”. 

Integrita športu je pojem, ktorý je definovaný v § 3 písm. j) Zákona o športe tak, že integritou športu sú princípy zaručujúce prirodzenú neistotu a nepredvídateľnosť priebehu a výsledku súťaže a rovnaké pravidlá a podmienky pre účastníkov súťaže pred začiatkom súťaže a počas celého priebehu súťaže.

Na základe obsahu definície pod túto definíciu spadá aj doping, preto považujeme navrhované označenie za nevhodné.

Táto pripomienka je zásadná.

12. čl. I - [§ 94 ods. 7] - O:

Navrhujeme v § 94 ods. 7 za slovom „korupcie” vložiť čiarku, aby bolo jednoznačné, že podmienkou pre uloženie najmenej dvojročného zákazu vykonávanie športovej činnosti (v zákone je toto slovo v nesprávnom tvare “činnosť”) je skutočnosť, že osoba bola odsúdená za trestný čin športovej korupcie (uznaná vinnou) bez ohľadu na výšku uloženého trestu. Súčasné znenie (bez čiarky) umožňuje výklad, že sa vyžaduje odsúdenie “najmenej na dva roky”. Pojem odsúdený je definovaný v § 10 ods. 13 Trestného poriadku.

13. čl. I - [§ 100 ods. 1 písm. e)] - Z

Zásadne nesúhlasime so zrušením splnomocnenia na vydanie vyhlášky ministerstva, ktorou je možné určiť oprávnené náklady použitia príspevku uznanému športu. Predkladateľ navrhovanú zmenu žiadnym spôsobom nezdôvodnil. 

Zastávame názor, že oprávnené náklady použitia príspevku uznanému športu, t.j. prostriedkov štátneho rozpočtu, majú byť vymedzené predovšetkým všeobecne záväzným právnym predpisom Slovenskej republiky. Skutočnosť, že štát po celú dobu doterajšej účinnosti zákona o športe rezignoval na splnomocňovacie ustanovenie zákona a uvedené riešil či už prostredníctvom v čase sa meniacich príloh Zmlúv o poskytnutí príspevku uznanému športu alebo dokonca, ani nie cez opatrenia, cez usmernenia a metodické pokyny vydávané ani nie ministerstvom, ale len jeho sekciou - sekciou športu, by nemala byť základom pre zrušenie pôvodného zámeru zákonodarcu, aby boli oprávnené náklady použitia príspevku uznanému športu určené všeobecne záväzným právnym predpisom Slovenskej republiky. 

Táto pripomienka je zásadná.

UčPS tím
Mohlo by vás zaujímať

A JE TO ! … NOVELA ZÁKONA O ŠPORTE VRÁTILA ZÁVISLÚ PRÁCU ŠPORTOVCOV DO OBLASTI PRACOVNÉHO PRÁVA …

11.5.2025

Restoratívna justícia včera (takmer), dnes a (snáď) zajtra

22.5.2025

ÚVOD K PROJEKTU "SPOLOČENSKÁ ZODPOVEDNOSŤ PRÁVNIKOV"

23.4.2025

Pripomienky prokuratúry a prokurátorov k navrhovaným zmenám v justícii

23.4.2025

Prezentácia z konferencie Únie štátnych zástupcov ČR (25.-26.11.2024, Kroměříž)

22.5.2025

Faktografia k príprave a verejnej prezentácii tzv. Karasovej - restoratívnej novely Trestného zákona

23.4.2025

Rozpis časov zápasov XVI. ročníka Turnaja právnických povolaní o putovný pohár Milana Hanzela

12.11.2024

Ochrana verejného záujmu právnikmi, ... alebo prečo by mal byť prokurátor hoden zvýšenej pozornosti, úcty aj ochrany zo strany spoločnosti ?

27.1.2025

Turnaj právnických povolaní o putovný pohár Milana Hanzela - XVI. ročník (16.11.2024)

12.11.2024

Pripomienky UčPS k novele Zákona o športe - Zníženie administratívnej záťaže v športe

7.10.2024

Pripomienky UčPS k novele Zákona o športe - Zmluvné vzťahy športovcov s klubmi

6.10.2024

Pripomienky UčPS k novele Zákona o športe - Zníženie úrovne transparentnosti a kontrolných mechanizmov

7.10.2024

Projekt „Reforma prokuratúry“ … podľa expertov občianskej spoločnosti

24.9.2024

Pripomienky UčPS k novele Zákona o športe - Národný športový zväz - orgány všeobecne

7.10.2024

Pripomienky UčPS k novele Zákona o športe - Bezúhonnosť športových odborníkov

24.9.2024