logologo_small

Učená právnická spoločnosť: Záverečné zhrnutie k téme financovania športu – prvky netransparentnosti ?

piatok, 01.08.2025|Posledná aktualizácia 2.8.2025 23:30
Autor: Učená právnická spoločnosť

Učená právnická spoločnosť (UčPS) týmto dokumentom uzatvára sériu odborných článkov a stanovísk, v ktorých sme sa dôkladne analyticky venovali kritickej problematike rozdeľovania štátnych prostriedkov na šport v Slovenskej republike.

Osobitnú pozornosť sme venovali nedodržiavaniu kľúčového § 77 Zákona o športe upravujúceho pravidlá rozdeľovania prostriedkov určených v zákone o štátnom rozpočte na šport na príslušný rok.

Naše zistenia sú jasné a naliehavo volajú po pozornosti širokej verejnosti, občianskej spoločnosti a zodpovedných štátnych inštitúcií, ... ak nám na Slovensku ide o právny štát, a nie iba o vytváranie zdania práva z pozície moci.

Zákon o štátnom rozpočte na rok 2025 určil zákonný režim prostriedkov pridelených Ministerstvu cestovného ruchu a športu SR na výdavky programu 026 - Rozvoj a podpora športu

Národná rada SR schválila zákon o štátnom rozpočte na rok 2025 (č. 345/2024 Z.z.), ktorý v prílohe č. 4 v rozpočte Ministerstva zodpovedného za šport (už druhý rok je nim ministerstvo cestovného ruchu a športu, predtým to bolo ministerstvo školstva) obsahuje zákonom určený rozsah/limit výdavkov na šport - „prostriedkov určených na šport”.

Ministerstvo zodpovedné za šport bolo teda povinné rozdeliť a poskytnúť tieto zákonom zaviazané prostriedky na zákonom ustanovené účely (viď. § 65 ods. 3 Zákona o športe) v zákonom ustanovenej výške/pomere (viď. § 77 ods. 2 Zákona o športe).

Národné športové projekty schválené vládou mali (až doposiaľ) vždy „extra” financovanie

Národné športové projekty vlády podľa § 75 ods. 1 Zákona o športe (ďalej len „projekt“) boli doposiaľ (minimálne od roku 2016, ale podľa našich zistení aj predtým) financované vždy z osobitných prostriedkov (mimo prostriedkov určených v zákone o štátnom rozpočte na šport). 

Je to aj preto, aby mimoriadny výdavok, pre ktorý sa v priebehu rozpočtového roka manažérsky/politicky rozhodla vláda (nie ministerstvo zodpovedné za šport), nezasiahol do bežného financovania oblasti športu z verejných prostriedkov podľa zákona o štátnom rozpočte na daný rok.

Takto bolo právne aj logicky koncipované (a aj bez akýchkoľvek problémov či sporov uplatňované) ustanovenie § 75 ods. 1 Zákona o športe minimálne od roku 2016, až do týchto dni.

Prostriedky na národné športové projekty vlády sa schvaľujú až v priebehu rozpočtového roka

Extra” prostriedky na národné športové projekty doposiaľ vláda vždy poskytovala až po schválení príslušného projektu uznesením vlády až dodatočne “prostredníctvom príslušnej kapitoly štátneho rozpočtu” t.j. cestou ministerstva zodpovedného za šport (nie z jeho prostriedkov), presne tak, ako to bolo ustanovené v zákone o športe (§ 75 ods. 1) a ako to dáva aj logiku. 

O schválení projektu totiž vláda rozhoduje až v priebehu rozpočtového obdobia, na ktoré bol rozpočet už dávno schválený a prostriedky rozdelené/alokované na jednotlivé zákonom ustanovené účely. 

Ak návrh alokácie (predstava politikov) nezodpovedá zákonným pravidlám …

Alokácia prostriedkov určených na šport ministerstvom zodpovedným za šport, ktorá vychádza z návrhu štátneho rozpočtu pre program 026 - Rozvoj a podpora športu musí zodpovedať právnym predpisom a ak by aj návrh alokácie nezodpovedal ustanoveniam zákona (napr. minister si vyjedná vyšší limit výdavkov na šport a má s nimi nejaký zámer neuvedomujúc si zákonné obmedzenia použitia týchto prostriedkov), pri rozdelení prostriedkov sa musí postupovať podľa zákona. 

Právna úprava pre rozdelenie týchto prostriedkov je jednoznačná a nepredpokladá možnosť neskoršieho vyňatia časti týchto prostriedkov na účel mimo rámca schválených zákonných pravidiel, t.j. aby sa z nich dodatočne stali prostriedky na budúci projekt vlády. 

Ako sa zákon o športe uplatňoval pri projektoch vlády takmer 10 rokov

V praxi sa to prejavuje tak, že vláda schváli uznesením projekt, zároveň uloží kto a ako zabezpečí jeho financovanie a následne sú tieto „extra“ prostriedky poskytnuté ich prijímateľovi na schválený projekt „prostredníctvom ministerstva“ zodpovedného za šport, ktoré potom manažuje uzatvorenie zmluvy, poskytnutie prostriedkov a vykázanie ich použitia.

Ak ide o viacročný projekt, tieto prostriedky sú v druhom a ďalšom roku podpory projektu účelovo poskytnuté do kapitoly ministerstva zodpovedného za šport s tým, že sú presne viazané na konkrétne uznesenie vlády, ktorým bol financovaný projekt schválený, čo je transparentne uvedené pri rozpise/alokácii prostriedkov schválených na šport v zákone o štátnom rozpočte.

Podľa Ústavy SR môžu štátne orgány konať iba to, čo im umožňuje zákon. 

Hoci výkonná moc je veľká, aj ona musí každé svoje manažérske/politické rozhodnutie podložiť a transparentne odôvodniť zákonným základom, nie politickými alebo aj inými argumentmi (iba zákonom) prednesenými ústne napr. na tlačovej besede, ktoré navyše ani nesedia alebo nejakým „komentárom“, prípadne útokom na organizáciu na inštitúcie a osoby, ktoré transparentne a slušne „položili na stôl“ zákonné, právne, ekonomické aj logické argumenty a závery a v nadväznosti na to očakávajú odpoveď adekvátnu tomu, že dočasní správcovia vecí verejných v oblasti športu idú použiť 10,98 milióna eur zo štátneho rozpočtu určených na šport na rok 2025, podľa výsledkov našej analýzy v rozpore so zákonom a teda aj s Ústavou SR, pričom sa to javí tak, že v podstate svojvoľne. 

Slovenská spoločnosť má dostať od dočasných správcov veci verejných (nielen) v oblasti športu adekvátne odpovede a stanoviská

Slovenská spoločnosť nedostala adekvátnu odpoveď na argumentáciu expertov občianskej spoločnosti z radov UčPS a jej spolupracovníkov, ktorí sa vecou zaoberali z pohľadu dodržania zákonného postupu. Ak sa v našich expertne spracovaných úsudkoch mýlime, ministerstvo zodpovedné za šport malo širokej verejnosti laickej i odbornej na patričnej úrovni predložiť presvedčivú právnu argumentáciu, ktorá obstojí v teste právnej logiky a najmä v teste zákonnosti. 

Takmer 10 rokov všetky vlády a všetci ministri zodpovední za šport na Slovensku dodržiavali zákonné pravidlá financovania športu .. až do roku 2025

Takéto uplatňovanie zákona rešpektovali a dodržiavali od schválenia Zákona o športe v roku 2015, ktorým boli tieto pravidlá zavedené, doposiaľ všetky vlády a všetci 10 ministri zodpovední za šport (9 ministri školstva a 1 minister cestovného ruchu a športu - p. Dušan Keketi), až v roku 2025 sa minister Rudolf Huliak rozhodol, že prostriedky zákonom o štátnom rozpočte určené na šport na rok 2025 (bez ich viazania na uznesenie vlády z minulých rokov), dodatočne manažérskym rozhodnutím vlády (to jest nie zákonom), zmení na vládne prostriedky ich vyňatím zo štátneho rozpočtu (poprie ich zákonný režim schválený Národnou radou SR) a dodatočným schválením projektov vládou SR proti zmyslu a vôli ustanovenej v zákone o štátnom rozpočte na rok 2025 vo vzťahu k týmto prostriedkom, a teda s politickým posvätením vlády použije tieto prostriedky inak, ako bolo už skôr zákonom ustanovené.

Alokácia prostriedkov určených na šport za predchádzajúce roky (od roku 2016)

Na dokreslenie toho, akú podobu mali predchádzajúce výdavkové limity Ministerstva zodpovedného za šport v časti štátneho rozpočtu určenej na šport v zákone o štátnom rozpočte (program 026 - Rozvoj a podpora športu) za jednotlivé rozpočtové roky, je možné pozrieť si rozpis/alokáciu prostriedkov určených na šport na stránkach Ministerstva zodpovedného za šport TU:

Alokácia na rok 2016:
https://www.minedu.sk/alokacia-financnych-prostriedkov-na-sport-v-roku-2016/

Alokácia na rok 2017:

https://www.minedu.sk/alokacia-financnych-prostriedkov-na-sport-v-roku-2017/

Alokácia na rok 2018:

https://www.minedu.sk/alokacia-financnych-prostriedkov-na-sport-v-roku-2018/

Alokácia na rok 2019:

https://www.minedu.sk/alokacia-financnych-prostriedkov-na-sport-v-roku-2019/

Alokácia na rok 2020:

https://www.minedu.sk/alokacia-financnych-prostriedkov-na-sport-v-roku-2020/

Alokácia na rok 2021:

https://www.minedu.sk/alokacia-financnych-prostriedkov-na-sport-v-roku-2021/

Alokácia na rok 2022:

https://www.minedu.sk/alokacia-financnych-prostriedkov-na-sport-v-roku-2022/

Alokácia na rok 2023:

https://www.minedu.sk/alokacia-financnych-prostriedkov-na-sport-v-roku-2023/

Alokácia na rok 2024:

https://mincrs.sk/alokacia-financnych-prostriedkov-na-sport-v-roku-2024/

Alokácia na rok 2025:

https://mincrs.sk/wp-content/uploads/2025/01/Rozpocet-2025-sport-15.01.2025.xlsx

V roku 2025 prvý raz inak - politicky, svojvoľne, nezákonne proti podstate a účelu zákonných pravidiel - eliminovať klientelizmus a vzťahové rozdeľovanie prostriedkov

Až v roku 2025 si prvý raz vnútorné členenie (alokáciu) rozpočtových prostriedkov určených na šport ministerstvo zodpovedné za šport určilo mimo rámca pravidiel daných zákonom o štátnom rozpočte na rok 2025 a Zákonom o športe z roku 2015.

Minister ani vláda však nemôžu ignorovať zákon o štátnom rozpočte, ktorý ustanovil objem prostriedkov určených na šport a ani zákon o športe, ktorý určil transparentné pravidlá ich prerozdelenia tak, aby nevznikali nové procesy náchylné na klientelizmus a subjektívne rozhodovanie politikov a/alebo úradníkov.

Tieto negatívne javy sa zákon o športe z roku 2015 snažil v čo najväčšej miere eliminovať a dostať štátne prostriedky k tým, ktorí ich potrebujú na každodenné napĺňanie podstaty športovej činnosti, ktorej základom je sloboda, dôstojnosť a fair play, bez potreby účelového vytvárania a udržiavania „dobrých vzťahov”, vynútenej poslušnosti, lobingu a/alebo politického vybavovania, či už na úrovni štátu alebo aj na úrovni športových organizácii.

Funkcionári chcú mať štátne prostriedky (a ľudí, ktorí ich potrebujú) vo svojej moci

Minister zodpovedný za šport, niektorí vysokí funkcionári SOŠV ale aj iní športoví funkcionári (v národných športových zväzoch a národných športových asociáciách) však neustále podliehajú pokušeniu mať silný vplyv na tieto štátne prostriedky a tým fakticky vykonávať a posilňovať svoju moc nad ľuďmi a organizáciami, ktoré sa o ne uchádzajú a ktoré ich potrebujú.

Výkonná moc (vláda ani ministerstvo zodpovedné za šport) nepredložila presvedčivé transparentné logické zdôvodnenie zákonnosti svojho postupu pri rozdelení rozpočtových prostriedkov určených na šport na rok 2025.

Práve naopak - nejasnosť a pochybnosť o zákonnosti postupu svojimi nepodloženými tvrdeniami a vysvetleniami len prehĺbila.

Dokonca minister cestovného ruchu a športu aj verejne priznal, že peniaze zobral, aby neprepadli bezodným vrecom

Oproti desiatkam strán článku s analýzami - podrobného právneho, ekonomického a logického vysvetlenia, prečo experti vnímajú postup ministerstva ako nezákonný, stoja nejasné, nezrozumiteľné a nejednoznačné vyjadrenia (z tlačovky), ktoré nemajú jasnú logiku, štruktúru a transparentnosť ani presvedčivosť.

Očakávali by sme (v rámci dočasnej správy veci verejných a služby pre spoločnosť) ako štandard zverejnenie precízneho právneho stanoviska, ktoré právne logicky vysvetľuje aj s presným odvolaním sa na právny základ a verejne dostupné zdroje tie argumenty, z ktorých má vyplynúť zákonnosť postupu Ministerstva, resp. výkonnej moci.

Platný zákon nemôže “prebiť” ani manažérske/politické rozhodnutie vlády ani nejaký „komentár”

Minister a jeho právnik poukázali na tlačovej besede na akýsi “komentár” k štátnemu rozpočtu, ktorý možno niekde existuje (ministerstvo ho však verejnosti ani neukázalo, ani nezverejnilo miesto, kde by bolo možné nájsť ten „komentár”, ktorý bol podľa ministerstva rozhodujúci pre nakladanie s 10,98 miliónmi eur určených zákonom o štátnom rozpočte na šport na rok 2025). 

Bez ohľadu na to, “komentár” v porovnaní so zákonom dostupným pre všetkých v Zbierke zákonov SR, nie je prameňom práva. Je to možno nejaká indikatívna “pomôcka”, ktorá pre vonkajší svet nemá žiadnu právnu záväznosť. Nemôže byť ani v rozpore so zákonom a nemôže byť ani základom pre zásah do zákonom garantovaných práv dotknutých osôb v športe. V právnom štáte.

Názorová integrita zväzov a správanie SOŠV dokumentuje vzťahy v športe k fair play … peniazom, moci a pravidlám

A ešte jedna dôležitá poznámka vo vzťahu k správaniu lídrov športovej komunity. Z pohľadu názorovej integrity v športe pôsobí veľmi schizofrenicky správanie národných športových zväzov, ktoré sa najprv domáhajú zákonného postupu/ rozdelenia „chýbajúcej sumy” určenej na šport podľa zákonných pravidiel (listom zaslaným ministrovi), avšak následne, keď im je ponúknutá časť z týchto prostriedkov „inou cestou”, sú ochotné sa uspokojiť s postupom, o ktorom boli pred pár týždňami ešte vážne presvedčené, že je nezákonný.

Nižší príjem majú tí, ktorí zmenili názor a mnohí ďalší nedostanú nič z toho, čo by mali dostať ... a minimálna zákonná suma na ďalšie roky sa znížila pre všetkých

Paradoxné je, že ich príjem z verejných prostriedkov, za ktorý vymenili svoj pôvodný názor, bude na základe kvalifikovaného odhadu u rozhodujúcej časti národných športových zväzov zrejme menší, ako by mal byť ich podiel na príspevku uznanému športu, ak by bol dosiahnutý zákonný postup ich rozdelenia, ktorého sa pôvodne domáhali.

Takto dostali menej a mnohé národné športovú zväzy, národné športové organizácie, ale aj športové zväzy v neuznaných športoch či športovci top tímu nedostanú to, čo im zákon garantoval a jediný, kto si prilepšil, je Slovenský olympijský a športový výbor (SOŠV), ktorý aj za cenu porušenia zákona (ako sa o to snažil už aj v minulosti) získal štátne prostriedky a tým aj väčší vplyv na športové organizácie, ktoré budú o ne mať záujem.

Okrem toho, týmto postupom bola znížená minimálna zákonom garantovaná suma podľa § 77 ods. 4 Zákona o športe na ďalšie roky pre všetkých oprávnených prijímateľov štátnych príspevkov podľa § 77 ods. 2 Zákona o športe.

Nemalo byť práve to, aby k zníženiu tejto minimálnej zákonom garantovanej sumy určenej pre šport pre ďalšie roky nedošlo, legitímnym zákonom podloženým cieľom všetkých aktérov v športe na čele s SOŠV, ale aj občianskej spoločnosti, ktorej hlas zastupuje aj UčPS ?

Neimprovizujme - každý nech robí to, na čo bol zriadený (pozrime si zákon a najmä svoje Stanovy)

Keď sa pozrieme na zákonom zverené úlohy SOŠV a poslanie, ciele a úlohy SOŠV podľa Zákona o športe a podľa stanov SOŠV, ako aj na úlohy národných športových zväzov starať sa o svoj šport a pripravovať športovú reprezentáciu (aj na olympiádu) sami posúďte, či je základom fungovania športu na Slovensku dodržiavanie pravidiel a fair play ... alebo skôr boj o prostriedky a vplyv v oblasti športu, ktorý sa zmenil na niečo ako hru “monopoly”, kde politici, podnikatelia, štátni i športoví funkcionári bojujú o postavenie, moc a vplyv, nie však na základe športových princípov, ale na základe princípov tvrdého neľútostného biznisu a politiky, kde je cieľom zničiť, vlastniť, ovládať, a nie spolupracovať, rešpektovať a podporovať aj konkurenta, lebo aj on vytvára dôveryhodné športové prostredie, ktoré je pri správnom vnímaní športu predovšetkým sociálne, a nie ekonomické.

Prostredie, ktoré usiluje o pozornosť, sympatie, priazeň a čas dieťaťa, rodiča, starého rodiča, športového odborníka, fanúšika i sponzora, aby spojili svoj život, svoj životný štýl so športom. Emócia, ktorú produkuje šport však stále viac ťahá šport do oblasti zábavného priemyslu, ktorý láka investorov a sociálne prostredie je ohrozené tvrdými ekonomickými operáciami, vplyvmi a očakávaniami.

Poznámka ku športovým právnikom (viacerí si vybudovali svoj kredit na činnosti a podujatiach UčPS)

Na záver poznámka k uplatňovaniu práva: Kým nebudú v slovenskom športe a všeobecne v slovenskej spoločnosti právnici, ktorým je prednejší postup podľa pravidiel, ako autoritatívny názor ich “šéfa”, za ktorý dostali zaplatené, tak sa nepohneme významnejšie vpred ani v športe ani v slovenskej spoločnosti a budeme strácať energiu a čas v takýchto a podobných sporoch o zákonnosť postupu (či ide o tvorbu zákonov alebo o ich uplatňovanie), ktorých mocenské riešenie rozdrobuje možnosť / schopnosť budúcej spolupráce a súdržnosť (aj) v oblasti športu. Ale nie je toto cieľ (aj) v športe ?

Pripomenutie najširšej jednoty, aká v slovenskom športe bola dosiahnutá slobodnou diskusiou a participatívnym prístupom

Skúsme si spomenúť na roky 2013 až 2015, kedy si najúspešnejšie a najpočetnejšie národné športové zväzy postupne vecnou diskusiou a spoločným postupom vytvorili vzťah dôvery, našli a presadili spoločnú dohodu o pravidlách fungovania športu do podoby Zákona o športe z roku 2015 schváleného ústavnou väčšinou (hlasovalo zaň 132 poslancov zo 135, nik nebol proti). Nepotrebovali k tomu Slovenský olympijský výbor ani nikoho iného, iba presvedčenie, že dodržiavanie rozumných pravidiel zabezpečí všetkým, aj tým, ktorí „nesedeli pri stole” dôstojné predvídateľné pravidlá financovania, ktoré eliminujú potrebu vybavovania, lobovania a niekedy až nedôstojného “žobrania” o štátne dotácie, s čím bola/je spojená aj nesloboda vo vecnej kritike postupov a rozhodnutí predstaviteľov moci (kto kritizuje, dostane menej).

Ostatné roky cítiť silnejúcu snahu subjektívne vplývať na umiestnenie štátnych prostriedkov do športu

Je evidentné, že za ostatné roky viacerí štátni aj športoví funkcionári preferujú prenastavenie systému späť od predvídateľných pravidiel znova k spôsobu, kde o rozdelení prostriedkov určených na šport bude rozhodovať na základe subjektívneho posúdenia, lobingu a vzťahov politik, funkcionár. Tá všetká energia vložená do obídenia zákonných pravidiel by mala byť vynaložená skôr na vylepšovanie nastavených transparentných pravidiel, napr. rozdeľovania finančných prostriedkov a kontroly efektivity ich použitia na základe skúseností z praxe a následné kroky, ako aj pri ostatnej novela zákona, by mali smerovať k posilneniu transparentnosti a dodržiavaniu pravidiel, a nie naopak...

Načo máme transparentný systém na delenie prostriedkov určených na šport v Zákone o športe ?

Načo máme transparentný - v súlade s platnou legislatívou inštitucionálne, procesne i personálne zabehnutý systém na vyhodnocovanie, podporu i kontrolu infraštruktúrnych projektov v športe prostredníctvom zákonom zriadenej verejnoprávnej inštitúcie - Fondu na podporu športu ?

A posledný schválený národný športový projekt vlády s názvom Generácia Olymp len dokumentuje to, že na takomto systéme má eminentný záujem aj SOŠV a jeho prezident.

V tej súvislosti je treba pripomenúť aj verejnú kampaň SOŠV a jeho prezidenta s názvom 10 mínusov zákona o športe, niekoľkoročné aktívne bojkotovanie konferencieŠport a právo”, až nakoniec manažérske prevzatie tejto konferencie zo strany SOŠV a premenovanie na konferenciu „Šport a spoločnosť” (kde UčPS ešte v roku 2023 bola spolugarantom obsahu programu konferencie, v roku 2024 zástupcovia UčPS sedeli už iba v hľadisku), ktorá má byť podľa vládou schváleného materiálu (časť IV - ROZVOJ A PODPORA OLYMPIJSKÝCH A ŠPORTOVÝCH HODNÔT) dokonca kofinancovaná v rámci národného športového projektu vlády podľa § 75 ods. 1 Zákona o športe (hoci organizovanie konferencie vecne nespadá pod žiadne z písmen uvedených v § 75 ods. 1) v roku 2025 sumou 40.000 eur (viď príloha č. 6 Zmluvy o podpore národného športového projektu "Generácia OLYMP" zverejnená v Centrálnom registri zmlúv) … my - komunita UčPS sme 10 rokov konferenciu Šport a právo organizovali v podstate ako dobrovoľníci v spolupráci so SFZ nákladovo efektívnejšie a skromnejšie s nákladmi 2-dňovej konferencie v tom istom hoteli (Aquacity Poprad) pre cca 100 až 150 účastníkov vo výške 12 až 16.000 eur, na ktoré sa poskladali jej účastníci a prispelo aj niekoľko dlhoročných podporovateľov UčPS.

Názor nech si vytvorí každý sám:

https://www.olympic.sk/clanok/na-rovinu-s-prezidentom-sosv-o-10-fauloch-zakona-o-sporte 
https://beta.ucps.sk/10-pozitiv-zakona-o-sporte-2
 
https://www.olympic.sk/clanok/siedmy-blog-lubomira-souceka-o-kriteriach-financovania-slovenskeho-sportu-nech-sa-cisti
 
https://www.olympic.sk/clanok/v-magazine-olympicsk-jesenzima-2018-vysla-aj-analyza-genezy-vztahu-medzi-slovenskym-sportom
 

https://www.epi.sk/odborny-clanok/10-faktov-zo-zakona-o-sporte.htm
https://beta.ucps.sk/REAKCIA_na_clanok_Mariana_Sima_zverejneny_v_mediach_SOV_v_decembri_2018
 
https://beta.ucps.sk/Zasadna_pripomienka_UcPS_k_Navrhu_na_uvolnenie_financnych_prostriedkov_na_rozvoj_regionalnej_sportovej_infrastruktury_v_Slovenskej_republike
 

Svet a očakávania zástancov občianskej spoločnosti a právneho štátu je nezlučiteľný so svetom a očakávaniami zástancov autoritárskych systémov, ktorí najprv rozhodnú a potom vytvoria zdanie dodržiavania práva/pravidiel. 

A o čom je teda šport ? … o dodržiavaní fair play čiže pravidiel v ich férovej podstate ? … alebo o vytváraní zdania / obrazu dodržiavania pravidiel a postupnej systematickej eliminácii názorových oponentov a znevažovaní ich práce ? … a určite to tak nie je len v športe.

Preto naša spoločnosť a spôsob výkonu správy vecí verejných upadá do bahna nedôveryhodnosti, nedôstojnosti, … ale sme neustále vo vývoji a musíme si prejsť poznaním - krízami, pádmi, diskusiami, spormi, povedať si svoju pravdu a vypočuť si pravdu iných, kriticky o tom premýšľať, aby sme svet okolo nás lepšie pochopili a mohli sa raz pokúsiť postaviť (nielen) šport na nohy na základe spracovanej skúsenosti a poznania, nie na základe mediálnych obrazov alebo vôle autorít, ktoré nedodržiavajú pravidlá.

Ak bude niekedy v budúcnosti skutočným a úprimným cieľom držiteľov moci participatívna tvorba rozumných pravidiel, ich dôsledné dodržiavanie a uplatňovanie v dobrom i zlom počasí, my budeme pripravení pomôcť, (nielen) v športe.

Šport nám (raz) prinesie poznanie, že jeho sociálna podstata, rytierskosť, dodržiavanie pravidiel a princípov fair-play prináša oveľa viac ako peniaze (za každú cenu).

Šport, ktorý sa v dôsledku jeho narastajúcej monetizácie (speňažovania činností, služieb, športových výkonov a emócií) zmenil vo vnímaní mnohých (vedome či podvedome), ktorí ho spravujú, organizujú a riadia, zo sociálnej aktivity na ekonomickú aktivitu, ktorá sa sústreďuje na zháňanie peňazí niekedy až zúfalým, nedôstojným či nezákonným spôsobom, a tiež na populárny priestor, v ktorom legitimizujú svoje spoločenské postavenie podnikatelia, športoví funkcionári i politici (poctiví i menej poctiví), prechádza vývojovou etapou, počas ktorej by sme sa mali naučiť dlhodobo spravovať majetkové a iné hodnoty vytvárané v športe, vrátane medziľudských vzťahov, čo nás (snáď raz) dovedie späť k tomu, čo je na športe najkrajšie - jeho sociálna podstata - prežité zážitky a získané skúsenosti na celoživotnej ceste športového majstrovstva a formovania identity/osobnosti športovca, tímu, klubu a tých, ktorí ich vedú ako tréneri, športoví funkcionári či sprevádzajú ako fanúšikovia, rodičia, kamaráti, a to v prostredí, v ktorom sa dodržiavajú princíp fair play, a pravidlá sa uplatňujú rovnako pre všetkých.”

UčPS tím 

Učená právnická spoločnosť
Mohlo by vás zaujímať

Stanovisko Učenej právnickej spoločnosti k situácii v slovenskom športe a vyjadreniam pána ministra - k žiadostiam o krátky výstup pre médiá

17.7.2025

Analýza rozdeľovania štátnych prostriedkov na šport v Slovenskej republike: (Ne)súlad s § 77 Zákona o športe

12.7.2025

Je svojvoľné rozdelenie prostriedkov určených na šport ministerstvom porušovaním povinností pri správe cudzieho majetku ?

9.6.2025

Pripomienky UčPS k novele Zákona o športe - k pojmom a legislatívnym nedostatkom

31.5.2025

A JE TO ! … NOVELA ZÁKONA O ŠPORTE VRÁTILA ZÁVISLÚ PRÁCU ŠPORTOVCOV DO OBLASTI PRACOVNÉHO PRÁVA …

11.5.2025

Čerpanie prostriedkov z Fondu na podporu športu (ale aj iných fondov) bez projektovej dokumentácie a bez stavebného rozhodnutia

5.5.2025

Restoratívna justícia včera (takmer), dnes a (snáď) zajtra

22.5.2025

ÚVOD K PROJEKTU "SPOLOČENSKÁ ZODPOVEDNOSŤ PRÁVNIKOV"

25.6.2025

Rozpis časov zápasov XVI. ročníka Turnaja právnických povolaní o putovný pohár Milana Hanzela

12.11.2024

Turnaj právnických povolaní o putovný pohár Milana Hanzela - XVI. ročník (16.11.2024)

12.11.2024

Pripomienky UčPS k novele Zákona o športe - Zníženie administratívnej záťaže v športe

7.10.2024

Pripomienky UčPS k novele Zákona o športe - Zmluvné vzťahy športovcov s klubmi

6.10.2024

Pripomienky UčPS k novele Zákona o športe - Zníženie úrovne transparentnosti a kontrolných mechanizmov

7.10.2024

Stanovisko UšPS k zlučovaniu športových zväzov do národného športového zväzu

29.9.2024

Vie tretí sektor, vie šport čo ho čaká?

5.5.2025