Uplatnenie sumy z PUŠ voči NŠZ
1.5.2024
Prinášame Vám informáciu o časti stanoviska Najvyššieho kontrolného úradu SR (NKÚ) k návrhu štátneho rozpočtu na rok 2026, kde sa NKÚ SR vyjadril k financovaniu športu prostredníctvom kapitoly Ministerstva cestovného ruchu a športu SR (strana 42). NKÚ konštatoval duplicitu vynakladania rozpočtových zdrojov, ktoré majú slúžiť na podporu športu, najmä na budovanie potrebnej športovej infraštruktúry cestou Fondu na podporu športu a cez národný športový projekt „Generácia
Olymp“, ktorý schválila vláda a ktorého realizátorom je Slovenský olympijský a športový výbor. NKÚ SR považuje takýto postup ministerstva za problematický, keďže ide o použitie rozpočtových prostriedkov mimo zákonom určeného mechanizmu, ktorý predstavuje Fond na podporu športu zriadený zákonom presne na tento účel.
Na úvod je potrebné uviesť, aké postavenie, kompetencie a zodpovednosť zveril právny poriadok Slovenskej republiky Najvyššiemu kontrolnému orgánu SR v Ústave SR (článok 60 až 63) a zákone č. 38/1993 Zb. o Najvyššom kontrolnom úrade Slovenskej republiky, jeho predsedovi a podpredsedom, ktorí sú volení Národnou radou SR na obdobie 7 rokov (viď. článok 61 Ústavy SR).
Podľa článku 60 ods. 1 Ústavy SR:
"(1) Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky je nezávislý orgán kontroly hospodárenia s
a) prostriedkami rozpočtov, ktoré podľa zákona schvaľuje Národná rada Slovenskej republiky alebo vláda,
b) majetkom, majetkovými právami, finančnými prostriedkami, záväzkami a pohľadávkami štátu, verejnoprávnych inštitúcií, Fondu národného majetku Slovenskej republiky, obcí, vyšších územných celkov, právnických osôb s majetkovou účasťou štátu, právnických osôb s majetkovou účasťou verejnoprávnych inštitúcií, právnických osôb s majetkovou účasťou Fondu národného majetku Slovenskej republiky, právnických osôb s majetkovou účasťou obcí, právnických osôb s majetkovou účasťou vyšších územných celkov, právnických osôb založených obcami alebo právnických osôb založených vyššími územnými celkami,
c) majetkom, majetkovými právami, finančnými prostriedkami a pohľadávkami, ktoré sa poskytli Slovenskej republike, právnickým osobám alebo fyzickým osobám v rámci rozvojových programov alebo z iných obdobných dôvodov zo zahraničia,
d) majetkom, majetkovými právami, finančnými prostriedkami, pohľadávkami a záväzkami, za ktoré Slovenská republika prevzala záruku,
e) majetkom, majetkovými právami, finančnými prostriedkami, pohľadávkami a záväzkami právnických osôb vykonávajúcich činnosti vo verejnom záujme.".
Podľa § 5 ods. 1 zákona č. 38/1993 Zb. o Najvyššom kontrolnom úrade Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov:
"(1) Úrad vypracúva stanovisko k návrhu štátneho rozpočtu Slovenskej republiky, v ktorom hodnotí aj návrh rozpočtu verejnej správy a stanovisko k návrhu štátneho záverečného účtu Slovenskej republiky. Stanovisko k návrhu štátneho rozpočtu Slovenskej republiky Úrad predkladá Národnej rade Slovenskej republiky v lehote podľa osobitného predpisu.1e) Stanovisko k návrhu štátneho záverečného účtu Slovenskej republiky Úrad predkladá Národnej rade Slovenskej republiky v lehote 30 dní po rozhodnutí vlády Slovenskej republiky."
Stanoviská NKÚ SR k návrhom štátnych rozpočtov za jednotlivé roky od roku 2007 sú dostupné na stránke NKÚ SR, kde sú zverejňované dokumenty NKÚ SR.
Legislatívny proces k návrhu zákona o štátnom rozpočte na rok 2026 (tlač 1037) je zverejnený na stránke Národnej rady SR - TU
V stanovisku NKÚ SR podľa § 5 ods. 1 zákona č. 38/1993 Zb. k návrhu štátneho rozpočtu na rok 2026 je na strane 23 a 24 uvedené nasledovné:
"V PVV vlády SR na roky 2023 – 202718 vláda deklaruje snahu o reorganizáciu VS s cieľom zvýšiť jej efektívnosť a transparentnosť, avšak konkrétne kroky nie sú známe. V septembri 2025 bol z rokovania vlády vypustený návrh19 na zriadenie Rady vlády SR pre verejnú správu. Navyše, podľa predloženého štatútu by sa Rada nezaoberala reformou VS. Strategické otázky modernizácie, racionalizácie a zmeny pôsobnosti VS majú byť riešené v samostatných expertných pracovných skupinách mimo jej pôsobnosti.
Počas posledných dvoch rokov sa štruktúra ústrednej štátnej správy rozšírila o dva nové orgány – Ministerstvo cestovného ruchu a športu SR (MCRŠ) a Úrad podpredsedu vlády SR pre Plán obnovy a znalostnú ekonomiku (ÚPVPOZE). Súčasne vzrástol celkový počet štátnych tajomníkov na ministerstvách na 36 (z 26 vo volebnom období 2020 – 2023), pričom viacero rezortov (MPRV SR, MV SR, MS SR, MŠVVM SR a MIRRI SR) má po troch štátnych tajomníkov. V predchádzajúcich volebných obdobiach mali jednotlivé ministerstvá spravidla jedného až dvoch štátnych tajomníkov. Štátneho tajomníka má aj novozriadený ÚPVPOZE. NKÚ SR upozorňuje, že k septembru 2025 má ústredná štátna správa najvyšší počet štátnych tajomníkov od roku 2020.
Napriek rozširujúcemu sa štátnemu aparátu sa prejavuje duplicita kompetencií, nejasné rozdelenie zodpovednosti a riziko neefektívneho využívania verejných zdrojov. Príkladom je príprava Investičného plánu Slovensko, ktorú vláda zverila novozriadenému ÚPVPOZE, hoci podľa platného kompetenčného zákona je MIRRI SR ústredným orgánom štátnej správy aj pre oblasť investícií v rozsahu strategického plánovania a projektového riadenia20, a to vrátane vypracovania národného strategického investičného rámca a koordinácie investičných projektov určených vládou SR.
Príkladom duplicity vynakladania verejných zdrojov sú rozpočtové zdroje, ktoré majú slúžiť na podporu športu, najmä na budovanie potrebnej športovej infraštruktúry. V roku 2019 vznikol Fond na podporu športu s ročným rozpočtom 20 mil. eur, ktorý bol tento rok navýšený na 60 mil. eur. Jeho hlavnou úlohou je vytvárať podmienky na rozvoj športovej infraštruktúry ako predpokladu rozvoja športu a podporovať významné športové podujatia. Došlo tak k deľbe kompetencií medzi MCRŠ SR. Rozpočet ministerstva má zabezpečovať financovanie uznaných športov prostredníctvom športových zväzov a asociácií, zatiaľ čo fond má zabezpečovať výber a financovanie projektov infraštruktúry športu, najmä národného významu. Fond do konca roku 2024 podporil projekty športovej infraštruktúry v celkovej hodnote takmer 50 mil. eur.
V tomto roku však MCRŠ SR časť svojich rozpočtových prostriedkov z programu 026 – Rozvoj a podpora športu (vo výške 10,98 mil. eur) použilo na tzv. národný športový projekt „Generácia Olymp“, ktorý schválila vláda a ktorého realizátorom je Slovenský olympijský a športový výbor (SOŠV). Z tohto objemu má SOŠV v rámci kapitálových výdavkov 7,23 mil. eur financovať projekty školskej športovej infraštruktúry v obciach do 5-tisíc obyvateľov. Súbežne s tým Fond na podporu športu vyhlásil výzvu na výstavbu, rekonštrukciu a modernizáciu športovej infraštruktúry pre obce do 3-tisíc obyvateľov.
NKÚ SR považuje takýto postup ministerstva za problematický, keďže ide o použitie rozpočtových prostriedkov mimo zákonom určeného mechanizmu, ktorý predstavuje Fond na podporu športu. Takýto postup oslabuje jedinečnú funkciu fondu, vytvára duplicitu vo financovaní a presúva rozhodovanie o infraštruktúrnych projektoch mimo inštitúcií na to zákonom určených. Zároveň presun prostriedkov znižuje objem zdrojov dostupných pre športové zväzy a ich členov.
Ďalším príkladom neštandardného postupu je zapojenie štátneho podniku Vodohospodárska výstavba ako investora projektu Národného centra rýchlostnej kanoistiky a veslovania Bratislava- Jarovce, ktorého náklady sú odhadované na 19 mil. eur. Hlavným poslaním tohto podniku je však výstavba a údržba vodných stavieb. Kontrola NKÚ SR v tejto súvislosti preukázala významný investičný dlh v oblasti údržby a bezpečnej prevádzky vodných diel. Odčerpávanie zdrojov určených na plnenie tohto poslania na iné účely preto NKÚ SR považuje za neefektívne a neúčelné."
Poznámky pod čiarou k jednotlivým odkazom v citovanej časti stanoviska NKÚ SR:
18 PVV 2023 – 2027. NR SR. [online].
19 [online].
20 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy.
Z pohľadu občianskej spoločnosti je veľmi pozitívne, že NKÚ SR sa ako nezávislý orgán kontroly hospodárenia s verejnými zdrojmi vyjadril k duplicite financovania výstavby, rekonštrukcie a modernizácie športovej infraštruktúry z verejných zdrojov určených na šport a to jednak cez zákonom určený mechanizmus Fondu na podporu športu a neštandardným postupom cez SOŠV (projekt "Generácia Olymp"), ktorý označil ako "problematický.
Ak by sa NKÚ SR pozrel na národný športový projekt vlády podľa § 75 ods. 1 písm. b) ZoŠ (viď. časť A uznesenia vlády č. 339/25) - „Generácia Olymp” v objeme 10.980.000 eur ešte dôkladnejšie, a nie iba cez prizmu duplicity financovania výstavby, rekonštrukcie a modernizácie športovej infraštruktúry, zrejme by konštatoval ešte závažnejšie nedostatky, na ktoré sme poukazovali aj v odborných príspevkoch na stránke UčPS.
Materiály k schváleniu projektu "Generácia Olymp" sú dostupné na stránke Úradu vlády SR: TU
Zmluva o poskytnutí príspevku na projekt "Generácia Olymp" je dostupná v CRZ: TU
Uznesenie vlády č. 339/25 zo dňa 25.06.2025:
Znenie bodu A1 uznesenia vlády:
„Vláda
A. schvaľuje
A.1. poskytnutie príspevku v sume 10 980 000,00 eur prostredníctvom kapitoly Ministerstva cestovného ruchu a športu SR Slovenskému olympijskému a športovému výboru na národný športový projekt „Generácia OLYMP“ v súlade s § 75 ods. 1, písm. b) zákona č. 440/2015 Z. z. o športe a o zmene a doplnení niektorých zákonov.”
Pozrime sa bližšie na národný športový projekt vlády podľa „§ 75 ods. 1 písm. b)” ZoŠ:
Príspevok na národný športový projekt - znenie § 75 ods. 1 ZoŠ:
Čo to vlastne je ten „šport pre všetkých” ?
Ako je zákonom definovaný na účely práva ?
Zákonné vymedzenie pojmu "šport pre všetkých” je rozhodujúce pre posúdenie zákonného rozsahu národného športového projektu vlády podľa § 75 ods. 1 písm. b) Záklona o športe.
Zákon č. 440/2015 Z.z. o športe:
§ 3 (Vymedzenie pojmov)
„Na účely tohto zákona sa rozumie
e) športom pre všetkých šport určený pre obyvateľstvo vykonávaný organizovane alebo neorganizovane na účely napĺňania sociálneho, kultúrneho a zdravotného prínosu športu,”.
V tej súvislosti len podotýkame, že pojem "šport pre všetkých" je obdobne definovaný a vnímaný aj v priestore štátov Rady Európy či štátov Európskej únie.
Priestor štátov Rady Európy - vymedzenie športu pre všetkých:
European "Sport for All" Charter, Recommendation 682 (1972)
„3. Observing that a policy for the development of Sport for All, the aim of which is to bring sport as a socio-cultural activity within the reach of as many people as possible, raises problems which cannot be satisfactorily solved within a purely national framework;“
Priestor štátov Európskej únie - vymedzenie športu pre všetkých:
Nariadenie EP a Rady (EÚ) 2021/817 z 20.5.2021, ktorým sa zriaďuje Erasmus+: program Únie pre vzdelávanie a odbornú prípravu, mládež a šport a ktorým sa zrušuje nariadenie (EÚ) č. 1288/2013
Článok 2 - Vymedzenie pojmov
7. „šport pre všetkých“ sú voľnočasové pohybové aktivity vykonávané pravidelne na neprofesionálnej úrovni v každom veku na zdravotné, vzdelávacie alebo sociálne účely;
Predstava MCRaŠ SR a evidentne aj SOŠV o obsahu pojmu "šport pre všetkých" vyplýva z jednotlivých častí národného športového projektu “Generácia Olymp”, ktorý predložil minister cestovného ruchu a športu na schválenie vláde:
Časti národného športového projektu “Generácia Olymp” schváleného vládou:
Aj na základe uvedeného zotrvávame na našom stanovisku, že Ministerstvo cestovného ruchu a športu SR nepostupovalo v súlade so zákonom, keď vyčlenilo sumu 13.271.562 € na Podprogram „02604 – Športová infraštruktúra bežné transfery” ale len vo svojom rozpočte na stránke ministerstva, teda v zákone o štátnom rozpočte neboli na rok 2025 takto účelovo vyčlenené, a ani nebol právny základ na ich vyčlenenie, preto mali byť riadne poskytnuté jednotlivým oprávneným subjektom podľa pravidiel uvedených v § 77 Zákona o športe. Dokonca v zákone o štátnom rozpočte na rok 2025 (príloha č. 4, kapitola 58) má podprogram 02604 aj iný názov: „02604 - Materiálno technické zabezpečenie a infraštruktúra (KV)” - bez uvedenia sumy.
Záväzné pravidlá pre alokáciu prostriedkov určených na šport sú dané zákonom o športe, zákonom o Fonde na podporu športu a uzneseniami vlády o schválení viacročných národných športových projektov vlády z predchádzajúcich rokov, na ktoré vláda doposiaľ vždy v prebiehajúcom rozpočtovom roku, v ktorom boli schválené, zabezpečila "extra" prostriedky (nad rámec objemu prostriedkov určených na šport v zákone o štátnom rozpočte na príslušný rok, ktorý je vždy tvorený a schvaľovaný ešte v čase, kedy národný športový projekt vlády schvaľovaný až počas rozpočtového roka, ešte ani neexistuje).
Navyše, vecný obsah projektu "Generácia Olymp" je v jeho veľkej časti úplne mimo zákonného rámca/účelu ustanoveného pre národný športový projekt vlády podľa § 75 ods. 1 písm. b) Zákona o športe - podpora národného projektu "športu pre všetkých" so zameraním na mládež, ktorý je daný zákonnou definíciou pojmu "šport pre všetkých" v § 3 písm. e) Zákona o športe, a teda poskytnutie veľkej časti príspevku na tento národný športový projekt je zrejme v rozpore so zákonom.
Na záver považujeme za potrebné uviesť, že jediným cieľom našich príspevkov ako zástupcov občianskej spoločnosti je, aby tí, ktorí vykonávajú dočasnú správu vecí verejných (aj) v oblasti športu, postupovali pri rozdeľovaní a používaní verejných zdrojov podľa zákonom ustanovených pravidiel, a nie spôsobom, ktorý aj napriek odborným stanoviskám a upozorneniam zo strany občianskej spoločnosti, médií a najnovšie si to všimol aj NKÚ SR SR vo svojom stanovisku k návrhu štátneho rozpočtu na rok 2026, vykazuje znaky ignorovania pravidiel a svojvôle.
14.9.2025
17.7.2025
16.9.2025
14.9.2025
11.5.2025
5.5.2025
20.7.2025
29.9.2024
5.5.2025
16.9.2024
17.9.2024
11.9.2024
4.9.2024
1.5.2024
21.2.2025

