logologo_small

Pripomienky UčPS k novele Zákona o športe - “Zásadná zmena financovania športu mládeže bez diskusie so športovými klubmi”

streda, 11.09.2024|Posledná aktualizácia 11.9.2024 21:34
Autor: Marcel Blažo, Peter Sepeši, UčPS tím

Týmto článkom Vám prinášame pokračovanie pripomienok z oblasti Financovanie športu, sponzorská zmluva a superodpočet pri dani z príjmov.

V tejto 2. časti sa venujeme pripomienke podanej k zásadnej zmene financovania športu mládeže.

Pripomienka bola podaná ako zásadná.

Text navrhovaného nového znenia § 69 ods. 4 Zákona o športe: ”Národný športový zväz je povinný rozdeliť najmenej 20 % finančných prostriedkov z príspevku uznanému športu na účel športu mládeže s jeho príslušnosťou, z toho 10 % medzi športové kluby podľa počtu aktívnych športovcov do 23 rokov v individuálnych športoch alebo počtu súťažiacich družstiev do 23 rokov v kolektívnych športoch a 10 % športovým klubom podľa výkonnostných kritérií mládeže schválených najvyšším orgánom.”

Za mládež sa podľa § 3 písm. n) Zákona o športe považujú: “športovci do 23 rokov veku; ak ide o športovca zúčastneného v súťaži, do skončenia súťažného obdobia, v ktorom dovŕšil 23 rokov veku”.

Zásadne nesúhlasíme so zmenou, ktorá znižuje zákonom a štátom minimálne percentuálne určený podiel finančných prostriedkov z príspevku uznanému športu, ktorý je štátom prostredníctvom zákona určený na použitie financovania športu mládeže. V súčasnosti je tento podiel najmenej 35% a navrhuje sa jeho zníženie len na najmenej 20%.

Za „mládež” platné znenie Zákona o športe, a ani jeho navrhovaná novela na tom nič nemení, považuje športovcov do 23 rokov veku.

Navrhované nové znenie § 69 ods. 4 bez zdôvodnenia zásadným spôsobom kráti percentá objemu finančných prostriedkov z príspevku uznanému športu, ktoré sú zákonom určené na účely financovania športu mládeže.

Pripomienka55.jpg

autor: Róbert Jano

Podľa platného znenia § 69 ods. 4 Zákona o športe je šport mládeže financovaný prostredníctvom dvoch účelov:

  1. jeden podľa § 69 ods. 4 písm. a), t.j. účel športu mládeže v objeme najmenej 15% finančných prostriedkov z príspevku uznanému športu,
  2. druhý podľa § 69 ods. 4 písm. b), t.j. účel rozvoja talentovaných športovcov v objeme najmenej 20% finančných prostriedkov z príspevku uznanému športu.

Bližšie k súčasným účelom zákonom garantovanej podpory športu mládeže:

  1. Účel športu mládeže v objeme najmenej 15% podľa § 69 ods. 4 písm. a) Zákona o športe sa rozdeľuje priamo medzi jednotlivé kluby národných športových zväzov, pričom prostriedky minimálne v tomto objeme sú:
  2. buď poukázané priamo športovým klubom na ich bankové účty na priame použitie na financovanie ich športovej činnosti 
  3. alebo sú klubami tieto prostriedky čerpané prostredníctvom refundácie nákladov vynaložených na športovú činnosti v priebehu daného kalendárneho roka.
    Uvedené predstavuje
    zákonný nárok športových klubov na minimálny 15%-ný podiel finančných prostriedkov z príspevku uznanému športu, na ktorého výške sa podieľajú aj športové kluby prostredníctvom členskej základne uznaného športu a jej rozširovania. 
    Uvedených najmenej 15% predstavovalo základný, prvoradý a revolučný prvok zákona o športe, ktorý priniesol zabezpečenie zo zákona plynúceho, nárokovateľného zdroja financovania športovej činnosti každého jedného športového klubu, ktorý zabezpečoval pravidelnú športovú činnosť pre mládež a mal pravidelne súťažiacich športovcov tzv. aktívnych športovcov.

    Návrhom zmeny § 69 ods. 4 sa tento zákonný nárok športových klubov na podiel finančných prostriedkov z príspevku uznanému športu
    znižuje o celú 1/3, t.j. z najmenej 15% iba na najmenej 10%.
  4. Účel rozvoja talentovaných športovcov v objeme najmenej 20% finančných prostriedkov z príspevku uznanému športu § 69 ods. 4 písm. b) sa v zmysle povinnosti uloženej zákonom používa na šport mládeže, ktorá vykazuje mieru talentu určenú predpisom národného športového zväzu, pričom kritériá, účel a rozdelenie finančných prostriedkov v tomto objeme najmenej 20% schvaľuje najvyšší orgán národného športového zväzu.
    Tieto prostriedky na rozvoj talentovaných športovcov národné športové zväzy používajú a rozdeľujú rôzne, či už za športovcami cestou klubov, priamo športovcom, vytváraním klubov s centrami talentovanej mládeže alebo financovaním prípravy juniorských reprezentácií, keďže športovci v kategórii mládeže podľa zákona o športe do 23 rokov, väčšinou v športovom prostredí predstavujú súčasne aj juniorské vekové kategórie.
    Navrhovaná zmena § 69 ods. 4 Zákona o športe tento zákonný nárok talentovaných športovcov do 23 rokov (mládeže do 23 rokov) na podiel finančných prostriedkov z príspevku uznanému športu
    znižuje o 50%, t.j. z najmenej 20% iba na najmenej 10%.
    Návrh obdobne, ako to je v súčasnosti pri delení prostriedkov účelu rozvoja talentovaných športovcov
    (aktuálne najmenej 20% podľa kritérií, účelu a rozdelenia finančných prostriedkov talentovaných športovcov schvaľovaných najvyšším orgánom národného športového zväzu), ale už ako prostriedky určené v objeme najmenej 10%, predpokladá rozdeľovanie týchto prostriedkov medzi športové kluby podľa výkonnostných kritérií mládeže schválených tiež najvyšším orgánom národného športového zväzu.

V kontexte aktuálnej situácie, kedy slovenská športová obec, ale aj štát, bude musieť hľadať príčiny ústupu slovenského športu z jeho bývalých pozícií, ktorého výsledkom je historicky najmenej početná výprava slovenských športovcov na Hrách XXXIII. olympiády, sa javí znižovanie štátom garantovanej minimálnej podpory športu mládeže zo strany štátu z 35% na 20%, a naviac bez zdôvodnenia a v rozpore s definovaným verejným záujmom v športe (či už podľa aktuálne vymedzeného verejného záujmu v § 2 alebo aj novonavrhovaného vymedzenia verejného záujmu), ako nenáležité.

Prostriedky na účel športu mládeže s jeho príslušnosťou navrhujeme minimálne ponechať s vymedzením najmenej 15%, ak už nie navýšenia podielu na najmenej na 20%.

Otázku financovania mládeže, ktorú splnia (po novom) výkonnostné kritériá mládeže, čo je v podstate presne to isté ako súčasné kritériá stanovené v predpisoch alebo rozhodnutiach národných športových zväzov prijatých podľa a v zmysle § 69 ods. 4 písm. b), ktorými národné športové zväzy boli povinné schváliť najvyšším orgánom kritériá, účel a rozdelenie finančných prostriedkov talentovaných športovcov, navrhujeme ponechať na autonómne rozhodovanie národných športových zväzov, pričom zákonnú požiadavku, aby výkonnostné kritériá (talentovanej) mládeže schvaľoval najvyšší orgán národného športového zväzu považujeme za plne legitímne a žiaduce.

Pokiaľ sa ustanovuje povinnosť rozdelenia prostriedkov na účel športu mládeže navrhujeme, aby pojem rozdeliť bol špecifikovaný a rozvitý tak, že národný športový zväz je povinný použiť prostriedky na účel športu mládeže s jeho príslušnosťou ich poukázaním športovým klubom podľa počtu aktívnych športovcov do 23 rokov. ( pozn. s cieľom jasne ustanoviť, že dané prostriedky sú určené pre športové kluby, že oni si rozhodujú na aké oprávnené výdavky ich použijú pri financovaní ich športovej činnosti)

Ako poznámku na okraj uvádzame, že prekladateľ pozabudol v navrhovanom texte pri uvedení objemov „10%” uviesť slovo „najmenej”, keďže sa navrhuje rozdeľovať „najmenej 20%” na polovicu, teda je logické, že aj obe polovice vyjadrené vo výške „10%” si vyžadujú uviesť, že ide o „najmenej” 10%, ak zámer predkladateľa nebol taký, že to má byť presne 10% a nesprávne je uvedené “najmenej” pri 20%. Ani dôvodová správa nám nedáva jasnú odpoveď.


Marcel Blažo, Peter Sepeši, UčPS tím
Mohlo by vás zaujímať

Rozpis časov zápasov XVI. ročníka Turnaja právnických povolaní o putovný pohár Milana Hanzela

12.11.2024

Turnaj právnických povolaní o putovný pohár Milana Hanzela - XVI. ročník (16.11.2024)

12.11.2024

Pripomienky UčPS k novele Zákona o športe - Zníženie administratívnej záťaže v športe

7.10.2024

Pripomienky UčPS k novele Zákona o športe - Zmluvné vzťahy športovcov s klubmi

6.10.2024

Pripomienky UčPS k novele Zákona o športe - Zníženie úrovne transparentnosti a kontrolných mechanizmov

7.10.2024

Vie tretí sektor, vie šport čo ho čaká?

25.9.2024

Projekt „Reforma prokuratúry“ … podľa expertov občianskej spoločnosti

24.9.2024

Pripomienky UčPS k novele Zákona o športe - Národný športový zväz - orgány všeobecne

7.10.2024

Pripomienky UčPS k novele Zákona o športe - Bezúhonnosť športových odborníkov

24.9.2024

Pripomienky UčPS k novele Zákona o športe - “Určenie množiny prostriedkov štátneho rozpočtu určených pre šport”

16.9.2024

Pripomienky UčPS k novele Zákona o športe - “Úhrada mzdy športovca zo sponzorského, superodpočet”

17.9.2024

Pripomienky UčPS k novele Zákona o športe - “Aktívny športovec”

11.9.2024

Pripomienky UčPS k návrhu novely Zákona o Fonde na podporu športu

4.9.2024

Pripomienky UčPS k novele Zákona o športe - úvodné informácie

25.8.2024

Konferencia ŠPORT A SPOLOČNOSŤ - 6. Blok - Šport a legislatíva

8.11.2023