logologo_small

Pripomienky UčPS k novele Zákona o športe - “Aktívny športovec”

streda, 11.09.2024|Posledná aktualizácia 11.9.2024 21:33
Autor: Marcel Blažo, Peter Sepeši, UčPS tím

Našim prvým článkom sme uviedli náš zámer priniesť našim čitateľom, športovej, odbornej, ale i laickej verejnosti sériu článkov, v ktorých by sme sa chceli venovať témam, ktoré sú predmetom pripravovaného návrhu novely Zákona o športe, ku ktorému Učená právnická spoločnosť o.z. spracovala a podala do medzirezortného pripomienkového konania vecné pripomienky k návrhu novely Zákona o športe.

Kompletne uplatnené pripomienky UčPS si môžete pozrieť pomocou vyhľadávacieho filtra na stránke Slov-Lex: TU

Týmto, druhým v poradí, článkom Vám prinášame 1. časť viacerých pripomienok z oblasti Financovanie športu, sponzorská zmluva a superodpočet pri dani z príjmov.

V tejto časti sa venujeme pripomienke k obsahu pojmu “Aktívny športovec”

Pripomienka bola podaná ako zásadná.

K aktuálne platnej definicii aktivneho športovca podľa § 4 ods. 6, ktorá znie cit.: “Aktívnym športovcom je športovec, ktorý sa v poslednom roku zúčastnil najmenej na troch súťažiach organizovaných športovou organizáciou, za ktorú je registrovaný v zdrojovej evidencii; za účasť na súťaži sa nepovažuje účasť na súťaži športu pre všetkých.”, sme uplatnili nasledovnú pripomienku, ktorú sme označili za zásadnú. 


V prvom rade je potrebné uviesť, že definícia „aktívneho športovca” je z pohľadu praxe a reálneho života nedostatočná, pritom počet aktívnych športovcov je jedným z najdôležitejších vstupných dát pre rozdelenie veľkej častí štátnych prostriedkov prostredníctvom príspevku uznanému športu.  

Národné športové zväzy v podstate súťažia o štátne prostriedky získavaním aktívnych športovcov. Preto štát musí nastaviť pravidlá tejto súťaže tak, aby boli čo najjednoznačnejšie a nedochádzalo k špekulatívnemu obchádzaniu ich podstaty a zmyslu.

Definícia nezohľadňuje stav vykonávania športu rôznymi športovcami aj na súťažiach v zahraničí, ktoré sú organizované inými organizáciami - subjektami, než je "športová organizácia, za ktorú je športovec registrovaný v zdrojovej evidencii"

Dokonca sa za súťaž, ktorá by sa pre účely aktívneho športovca zarátala, nepovažuje ani súťaž ako ME, MS s pod, ktoré organizujú medzinárodné športové organizácie.

Uvedená definícia de facto a de iure nepokrýva napriklad športovca, ktorý trvalo žije a trénuje v zahraničí a zúčastní sa, ako aj povedzme špičkový športovec a medailista Majstrovstiev Európy, Sveta či dokonca Olympijský hier, pretože sa v poslednom roku nezúčastnil najmenej na troch "súťažiach organizovaných športovou organizáciou, za ktorú je registrovaný v zdrojovej evidencii" a pritom sa aktívne zúčastňuje súťaží v krajine, kde sa pripravuje alebo všade inde po svete a nakoniec prípadne aj na majstrovstvách Európy, či Majstrovstvách Sveta. 

Súťaže v iných krajinách, než Slovensko organizujú iné organizácie, než "športové organizácie, za ktoré je športovec registrovaný v zdrojovej evidencii". Majstrovstvá Európy, či Majstrovstvá Sveta totižto neorganizuje národný športový zväz, ale príslušné európske a/alebo svetové športové federácie. 

Okrem toho je aj úplne bežná situácia,ked´sa slovenské športové kluby zúčastňujú súťaží v okolitých alebo iných európskych krajinách pod gesciou iných národných športových federácií podľa pravidiel uznaného športu a dokonca niektoré sú tak nútené robiť, keď na Slovensku nemajú podmienky na vykonávanie uznaného športu (napr. bobisti, korčuliari long-track alebo aj lyžiari v prípade nedostatku snehu a pod.) a podľa definície sa im tieto súťaže nezaratávajú do účasti na súťažiach.

Pokiaľ sa má zohľadňovať základné hľadisko aktívnosti športovania, čo je pravidelnosť prípravy a najmä súťaženia, tak je potrebné definíciu viazať na absolvovanie súťaže podľa oficiálnych pravidiel daného športu, ktoré sú dané pyramídovo od medzinárodných federácií cez národné federácie na kluby a teda prípadne aj klubové súťaže, ktoré všetky musia byť garantovane organizované podľa oficiálnych súťažných a športových pravidiel daného uznaného športu.

Čiže za aktívneho športovca by sa mal považovať športovec, ktorý sa zúčastnil v posledných 12 mesiacoch najmenej trikrát na súťaži organizovanej v súlade a podľa pravidiel súťažného športu určenými:

  1. národným športovým zväzom,
  2. právnickou osobou poverenou organizovaním súťaže národným športovým zväzom alebo
  3. medzinárodnou športovou organizáciou.

(t.j. v súťažiach organizovaných v uznanom športe podľa oficiálnych pravidiel medzinárodnej organizácie a jej členských organizácii, za športovú organizáciu, za ktorú je registrovaný v zdrojovej evidencii športovej organizácie)

Z hľadiska určenia času sa javí vhodnejšie uvádzať nie posledný rok, ale 12 kalendárnych mesiacov a k tomu ešte aj ich určenie nie zhodne s kalendárnym rokom, ale s určením rozhodného obdobia 12 kalendárnych mesiacov od 1.10.XXXX do 30.9.XXXX+1, nakoľko ku dňu 30.9. príslušného kalendárneho roka národné športové zväzy nahlasujú ministerstvu, okrem iných údajov, aj údaj o počte aktívnych športovcov pre účely výpočtu podielov na príspevkov uznaným športom.

Z hľadiska použitého pojmu súťaž by bolo vhodné otvoriť ešte aj diskusiu z hľadiska rovností jednotlivých uznaných športov na pozadí faktu, čo sa považuje za súťaž, pretože niektoré športy na jednej súťaži - pretekoch absolvujú aj napríklad v priebehu jedného súťažného dňa alebo dokonca aj len poldňa viaceré disciplíny, ktoré sa im uznávajú ako absolvovanie súťaže, kdežto iné športy ako tri absolvované súťaže z povahy ich športu predstavujú tri preteky, každý v inom termíne s časovým odstupom. Napríklad Atletika alebo Plavecké športy versus Box, Boby, Lukostreľba, Kulturistika a pod.

Tak sa stáva, že sa atlét alebo plavec za len jedno súťažné doobedie - poldeň, v ktorom absolvuje tri disciplíny (beh 100m, beh 100m cez prekážky a beh štafetu 4x100m) sa stane aktívnym športovcom, kdežto taký bobista musí absolvovať troje pretekov, každý v inom dátume - víkende.

Za jednu účasť na súťaži by sa mohol považovať jeden súťažný deň a medzi jednotlivými účasťami na súťaži by sa mohlo vyžadovať uplynutie určitej doby (napríklad najmenej 10 dní), pričom za účasť na súťaži by sa nemala/nemohla považovať účasť na súťaži školského športu.

Za obdobie 12 kalendárnych mesiacov by sa na účely počítania – zohľadnenia počtu absolvovanch súťaží považovalo obdobie od 1. októbra predchádzajúceho kalendárneho roka do 30. septembra príslušného kalendárneho roka.

Ak športovec splní podmienky pre získanie statusu aktívneho športovca, považoval by sa za aktívneho športovca od 1. októbra príslušného kalendárneho roka do 30. septembra nasledujúceho kalendárneho roka.

Z hľadiska zabezpečenia rovnosti uznaných športov, snahy o rovnosť a nediskrimináciu, by bolo vhodné zapracovať podmienky súťaží, ktoré by sa uznávali pre účely aktívnych športovcov aj pre uznané športy, ktoré vzhľadom na podstatu športu a s ohľadom na potreby psychomotorického a fyziologického vývinu športovca, charakter a podstata súťaží umožňuje vykonávanie súťaží v súlade a podľa pravidiel súťažného športu určenými medzinárodnou športovou organizáciou až od určitého neskoršieho veku športovca, pričom niektoré športy môžu ako aktívnych športovcov získať a pomerne ľahko aj deti vo veku 4-10 rokov. Obdobne nastáva situácia, že uznaný šport nemá pre odvetvie alebo disciplínu na Slovensku infraštruktúru. 

Pre inšpiráciu: „V prípadoch súťažných športov, v ktorých vzhľadom na potreby psychomotorického a fyziologického vývinu športovca, charakter a podstata súťaží umožňuje vykonávanie súťaží v súlade a podľa pravidiel súťažného športu určenými medzinárodnou športovou organizáciou až od určitého veku športovca, pravidlá súťaže (ktorú je možné považovať za súťaž pre účely nápočtu účastí a získania statusu aktívneho športovca) organizovanej národným športovým zväzom schvaľuje ministerstvo. Ministerstvo schvaľuje tiež pravidlá súťaží v iných súťažných športoch, ak sa súťaže organizované národným športovým zväzom odlišujú od pravidiel súťažného športu určenými medzinárodnou športovou organizáciou.”


Marcel Blažo, Peter Sepeši, UčPS tím
Mohlo by vás zaujímať

Pripomienky UčPS k novele Zákona o športe - Zníženie administratívnej záťaže v športe

7.10.2024

Pripomienky UčPS k novele Zákona o športe - Zmluvné vzťahy športovcov s klubmi

6.10.2024

Pripomienky UčPS k novele Zákona o športe - Zníženie úrovne transparentnosti a kontrolných mechanizmov

7.10.2024

Pripomienky UčPS k novele Zákona o športe - Národný športový zväz - orgány všeobecne

7.10.2024

Pripomienky UčPS k novele Zákona o športe - Bezúhonnosť športových odborníkov

24.9.2024

Pripomienky UčPS k novele Zákona o športe - “Určenie množiny prostriedkov štátneho rozpočtu určených pre šport”

16.9.2024

Pripomienky UčPS k novele Zákona o športe - “Úhrada mzdy športovca zo sponzorského, superodpočet”

17.9.2024

Pripomienky UčPS k novele Zákona o športe - “Zásadná zmena financovania športu mládeže bez diskusie so športovými klubmi”

11.9.2024

Pripomienky UčPS k novele Zákona o športe - úvodné informácie

25.8.2024

Odpovede na otázky Róberta Kotiana v celom znení

2.9.2023

Riešenie sporov v športe - koncepčne

28.5.2023

VZNESENÉ PRIPOMIENKY UčPS V RÁMCI MEDZIREZORTNÉHO PRIPOMIENKOVÉHO KONANIA

10.8.2022

Zásadná pripomienka GP SR k novele zákona o dobrovoľníctve.

23.3.2022

FAQ00052 - 40. Môže klub alebo zväz (zväzový predpis) podmieniť povolenie/vykonanie prestupu športovca do iného/nového klubu vykonaním úhrady výchovného materské...

1.3.2022

FAQ00053 - 39. K analýze uvedenej problematike boli použité nasledujúce predpisy a dokumenty: Zák. č. 440/2015 Z. z. o športe a o zmene a doplne...

1.3.2022