Týmto článkom Vám prinášame ďalšie pokračovanie pripomienok z oblasti Financovanie športu, sponzorská zmluva a superodpočet pri dani z príjmov.
V tejto 4. a poslednej časti sa venujeme pripomienkam podaným k zmenám zákona o športe navrhovaným v rámci dodatočného vyplatenia prostriedkov PUŠ, presunu kompetencie z Vlády na Ministerstvo a určenie množiny prostriedkov štátneho rozpočtu určených pre šport.
Pripomienky boli podané jedna ako obyčajná a ostatné ako zásadné.
K zmene navrhovanej v § 77 ods. 4, ktorá do súčasného imperatívu k určeniu výšky prostriedkov schváleného štátneho rozpočtu v rozpočtovej kapitole ministerstva športu určené na účel podľa § 65 ods. 3 písm. a) až c), t.j. príspevku uznanému športu, dotácie a príspevku na národný športový projekt, ktorá výška nesmie byť nižšia ako v predchádzajúcom rozpočtovom roku, vsúva určenie objemu týchto prostriedkov s prívlastkom schválená výška prostriedkov.
K tejto zmene sme uviedli zásadnú pripomienku nasledovne:
Navrhuje sa garantovanú výšku pre podporu športu podľa pravidla uvedeného v § 77 ods. 4 naviazať na „schválenú výšku prostriedkov”.
V dôvodovej správe táto zmena nie je vysvetlená. Za schválenú výšku prostriedkov je však logicky možné považovať prostriedky, ktoré sú schválené v zákone o štátnom rozpočte na ďalší rozpočtový rok.
V čase schvaľovania zákona o štátnom rozpočte na ďalší rok (v poslednom štvrťroku kalendárneho roka) však ešte nie je známa výška odvodov z lotériových hier za príslušný rok, ktorá je v celej výške súčasťou príjmov športu a medziročne rastie.
Do zákona o štátnom rozpočte na ďalší rok sa preto objektívne nedá uviesť taká suma, aká bude po vysporiadaní príjmov z odvodov po skončení roka poskytnutá do športu.
Preto sa v návrhu zákona o štátnom rozpočte uvádza suma podľa príjmu z odvodov z lotériových hier v predchádzajúcom kalendárnom roku a rozdiel príjmov z odvodov v aktuálnom rozpočtovom roku sa poskytuje športu dodatočne po ukončení rozpočtového roka.
(pozn. formou bežne známych dodatkov k Zmlúv o poskytnutí príspevku uznanému športu v príslušnom kalendárnom roku. Napríklad v roku 2024 uvedené predstavuje až niečo málo cez 6% výške príspevku uznanému športu)
K zmene navrhovanej v § 67 ods. 12 spočívajúcej v doplnení vety v znení: “Nevyplatené prostriedky ministerstvo športu dodatočne vyplatí bezodkladne po obnovení spôsobilosti prijímateľa verejných prostriedkov podľa § 66 ods. 6.” sme obyčajnou pripomienkou uviedli, že:
Odsek 12 pojednáva o dočasnom pozastavení spôsobilosti prijímateľa verejných prostriedkov a o zrušení dočasného pozastavenia spôsobilosti prijímateľa verejných prostriedkov a navrhované doplnenie však hovorí o obnovení spôsobilosti prijímateľa verejných prostriedkov, čiže je zrejmé, že po predchádzajúcej strate.
Nemôže prichádzať do úvahy vyplatenie prostriedkov bezodkladne po obnovení spôsobilosti prijímateľa verejných prostriedkov, ak sa uvádza, že bolo dočasné pozastavenie, ktoré bolo následne zrušené.
K zmene navrhovanej v § 68 ods. 4, ktorá predstavuje zmenu v tom, že sa z Vlády SR (vydáva Nariadenia Vlády SR) na Ministerstvo cestovného ruchu a športu SR presúva kompetencia všeobecne záväzným predpisom (vydáva Vyhlášky) pre príslušný rok ustanovovať záležitosti uvedené v písm. a) až písm. c) predmetného odseku 4 (pozn. metodika zisťovania hodnôt a parametrov do vzorca, hodnota váh dosiahnutého športového úspechu, váh domáceho záujmu o šport a váhy zahraničného záujmu o šport do vzorca a metodika výpočtu príspevku uznanému športu vrátane maximálneho možného medziročného poklesu a nárastu príspevku uznanému športu, maximálneho percentuálneho podielu príspevku uznanému športu a minimálnej hodnoty príspevku uznanému športu.) sme uviedli zásadnú pripomienku:
Navrhujeme tento novelizačný bod vypustiť.
Nesúhlasíme s tým, aby bola metodika výpočtu PUŠ (upravujúca najmä hodnoty váh jednotlivých premenných), stanovená po novom nižšou právnou normou ministerstva - vyhláškou.
Súčasné nariadenie vlády ako predpis nižšej právnej sily je schvaľované na úrovni vlády SR a tento postup sa doposiaľ osvedčil a v praxi nespôsoboval vecné problémy.
Samotný proces prijímania legislatívy - rezortných vyhlášok je síce predmetom MPK, avšak následne sa zasiela len na stanovisko stálej pracovnej komisii Legislatívnej rady vlády, pričom v prípade závažných technických rozporov (nie vecných pripomienok) zaujíma stanoviska priamo Legislatívna rada vlády.
Prijatie tak závažných dokumentov, ktoré majú dramatický dopad na rozdelenie finančných prostriedkov NŠZ, na úrovni vlády SR považujeme za veľmi dôležitú súčasť nastavenia financovania športu.
Rozumieme však tomu, že v prípade, že sa samotný obsah nariadenia medziročne nemení, je s jeho prípravou spojená nadmerná administratívna záťaž, preto navrhujeme, aby sa jeho účinnosť nelimitovala jedným rokom, čiže bude platné aj na ďalšie roky, kým neschváli vláda SR na podnet ministerstva novú verziu.