Ak obec alebo polícia pri preskúmaní obdržaného oznámenia o organizovaní verejného športového podujatia zistí, že toto oznámenie bolo podané oneskorene vo vzťahu k termínom ustanoveným v § 4 ods. 2 písm. a) až c) zákona č. 1/2014/Z.z., môže ísť o tri základné situácie:
- organizátor podal oznámenie oneskorene bez toho, aby pre to existovali akceptovateľné vecné dôvody (nedostatok na strane organzátora),
- organizátor podal oznámenie oneskorene, nakoľko v posledný deň lehoty ešte nevedel, že budúce podujatie bude mať parametre „podujatia s osobitným režimom” alebo „rizikového podujatia” (napr. ak je výsledok posledného zápasu play-off stretnutia alebo žrebovanie súperov ďalšieho kola súťaže známy neskôr ako uplynula zákonom ustanovená doba pred oznamovaným konaním budúceho podujatia - turnaja, stretnutia)
- organizátor podal oznámenie oneskorene, lebo objektívne nevedel o skutočnostiach, ktoré odôvodňujú kvalifikáciou podujatia napr. podujatie sa stalo rizikovým až po zistení, že „fanúšikovia” (futbaloví chuligáni) pripravujú pyrotechniku alebo provokácie voči klubu/fanúšikom súpera prípadne voči polícii
V tej súvislosti je potrebné uviesť aj to, že všetky významnejšie verejné športové podujatia sú súčasťou spoločenského života v lokalitách (mestách, obciach), kde sa konajú, sú tam dlhodobo verejne propagované (plagáty, reklamy, upútavky, videopozvánky) a termínová listina podujatí je najmä pri dlhodobých ligových súťažiach verejne známa a dostupná na internete už od začiatku sezóny. Čiže subjekty zainteresované do organizovania podujatia sú aj takto vopred informované, aké stretnutie sa kedy a kde bude konať.
Pri tvorbe zákona č. 1/2014/Z.z. bola zhoda na tom, že je v záujme čo najlepšieho zorganizovania podujatia, aby bolo v zákone uvedené pravidlo, že s akým časovým predstihom by bolo optimálne (sa očakáva), aby organizátor verejného športového podujatia podal oznámenie o organizovaní podujatia tak, aby mohla byť navrhnutá, dojednaná, naplánovaná, pripravená, zabezpečená a dosiahnutá optimálna súčinnosť subjektov, ktoré sa majú postarať o bezproblémový priebeh verejného športového podujatia.
Základným východiskom a prístupom pri organizovaní verejných športových podujatí premietnutým z Dohovoru Rady Európy o integrovanom prístupe k bezpečnosti, ochrane a službám na futbalových zápasoch a iných športových podujatiach (CETS č. 218 - viď. preambula aj čl. 2 Dohovoru zo Saint-Denis) publikovaného pod č. 149/2022 Z.z.), aj do § 1 ods. 7 zákona č. 1/2014/Z.z., je princíp integrovanej spolupráce a koordinácie verejných aj súkromných subjektov podieľajúcich sa na organizovaní verejného športového podujatia. Čiže vychádzame z toho, že všetci chcú spolupracovať a plniť si riadne svoju časť úloh tak, aby všetky ostatné subjkety boli riadne informované, koordinované, pripravené.
Podľa § 1 ods. 7 zákona č. 1/2014/Z.z. „Všetky osoby podľa tohto zákona podieľajúce sa na príprave, organizovaní a dozore nad priebehom podujatia vykonávajú svoju pôsobnosť vo vzájomnej súčinnosti tak, aby právo pokojne sa zhromažďovať na verejne prístupných miestach nebolo obmedzené, okrem opatrení nevyhnutných na ochranu práv a slobôd iných, ochranu verejného poriadku, bezpečnosti, zdravia, mravnosti, majetku alebo životného prostredia.”
Najmä na základe rôznych často dynamicky sa vyvíjajúcich okolností prípravy a organizácie športových podujatí uvedených vyššie v bodoch 1 až 3 boli do zákona ustanovené (§ 4 ods. 2 písm. a) až c) zákona č. 1/2014/Z.z.) optimálne termíny na oznámenie verejného športového podujatia v potrebnom predstihu, aby to nebolo bez úpravy, aj keď sú podujatia v jednotlivých športoch veľmi dynamické.
Podľa § 4 ods. 2 písm. a) až c) zákona č. 1/2014/Z.z.:
„(2) Oznámenie podáva organizátor podujatia pred konaním podujatia, najneskôr
- 10 dní,
- 15 dní, ak ide o rizikové podujatie, podujatie s osobitným režimom alebo medzinárodné podujatie, alebo
- 15 dní, ak sa má podujatie konať mimo športoviska.”
Dôvodová správa - osobitná časť k § 4 uvádza (pôvodná z roku 2013):
„Lehoty na oznámenie podujatia sa ustanovujú s prihliadnutím na podmienky konania konkrétneho podujatia. Pri bežnom podujatí organizátor podáva oznámenie obci najneskôr 10 dní pred konaním podujatia, pri podujatiach s osobitným režimom a medzinárodných podujatiach je ustanovená dlhšia lehota - 15 dní, ktorá má zaručiť obci, Policajnému zboru i športovému zväzu dostatok času na prípravu organizácie podujatia, najmä čo sa týka určenia bezpečnostných opatrení, ktorými sa zabezpečí, aby sa podujatie mohlo uskutočniť bez bezpečnostných incidentov. Lehota 30 dní bola ustanovená pre podujatia organizované mimo športového zriadenia, pri ktorých zákon vyžaduje postup uvedený v § 5, ktorý je časovo náročnejší.
Taxatívne sa vymedzujú náležitosti oznámenia obci, ktoré sa ustanovujú v závislosti od konkrétneho druhu podujatia tak, aby boli zrejmé a jednoznačne určené všetky podmienky nevyhnutné na prípravu a zabezpečenie riadneho a pokojného priebehu podujatia.
Ak dodatočne po zaslaní oznámenia obci dôjde k významnej zmene niektorého parametra uvedeného v oznámení, organizátor podujatia je povinný bezodkladne túto zmenu oznámiť obci i ostatným subjektom, ktorým bolo oznámenie predložené/zaslané. Zmenu môže organizátor podujatia alebo ním poverená osoba (hlavný usporiadateľ, bezpečnostný manažér) oznámiť spôsobom, ktorý je primeraný konkrétnej situácii, a to buď písomne, emailom, telefonicky alebo aj osobne v závislosti od okolností a času, kedy ku zmene došlo, resp. kedy bola zmena zistená.
Pri dlhodobých súťažiach je možné obci podať/zaslať spoločné oznámenie vo vzťahu ku všetkým stretnutiam, ktoré organizátor podujatia (klub) v rámci dlhodobej súťaže bude v danej obci organizovať. Kalendár podujatí je v takom prípade prílohou spoločného oznámenia. Organizátor je povinný oznamovať prípadné zmeny oproti odovzdanému kalendáru podujatí.”
Už aj podľa pôvodného znenia zákona č. 1/2014/Z.z. nebolo porušenie oznamovacej povinnosti § 4 ods. 2 zákona č. 1/2014/Z.z. sankcionované ako správny delikt podľa § 24 (ak je organizátorom podujatia právnická osoba alebo fyzická osoba podnikateľ) a ani ako priestupok podľa § 25 (ak je organizátorom podujatia fyzická osoba).
Čiže termín na oznámenie zámeru organizovať verejné podujatie bol daný do zákona ako „poriadkový”, t.j. zákon ustanovil, že ako by to malo v praxi byť/fungovať.
V tej súvislosti podotýkame, že aj v iných zákonoch sa nachádzajú povinnosti subjektov práva bez ustanovenej sankcie pri nedodržaní tejto povinnosti. Niekedy ide o nedostatok legislatívy a niekedy je to zámrom zákonodarcu.
Na druhej strane, ak by zákon neobsahoval žiaden termín, podávanie oznámení by bolo úplne bez regulácie a teda bez nastavenia spoločných očakávaní vychádzajúcich z praktických potrieb procesov jednotlivých subjektov pri organizovaní verejného športového podujatia, zabezpečení poriadku, bezpečnosti, pohodlia a služieb nielen pre jeho účastníkov ale aj pre dotknutých obyvateľov v príslušnej lokalite, prípadne aj cestujúcich, ktorí môžu byť dotknutí presunmi fanúšikov.
Podľa čl. 2 ods. 2 Ústavy SR:
„Štátne orgány môžu konať iba na základe ústavy, v jej medziach a v rozsahu a spôsobom, ktorý ustanoví zákon.”
Ak zákon za porušenie povinnosti ustanovenej zákonom (nedodržanie termínu/lehoty) neustanoví aj sankciu, štátny orgán nemá právny základ na uloženie druhu a výmery konkrétnej sankcie, preto ju ani nemôže uložiť.
Takúto povinnosť je potrebné preto vnímať iba ako poriadkovú (očakávané správanie), na porušenie ktorej je možné upozorniť, ale bez sankčného následku, nakoľko preň neexistuje právny základ..
ZÁVER:
Kým nebude doplnený do § 24 nový správny delikt, resp. do § 25 nový priestupok nadväzujúci na porušenie povinnosti organizátora verejného športového podujatia ustanovenej v § 4 ods. 2 zákona č. 1/2014 Z.z., dovtedy nie je možné postihnúť porušenie povinnosti podľa § 4 ods. 2 ako správny delikt, ide teda o porušenie zákonnej povinnosti bez ustanovenej sankcie.
Na porušenie tejto povinnosti je možné organizátora podujatia upozorniť. Ak budú zhromaždené poznatky o tom, že sa povinnosť podľa § 4 ods. 2 zákona č. 1/2014 Z.z. bezdôvodne nedodržiava a spôsobuje to komplikácie pri príprave verejných športových podujatí, bude potrebné pripraviť úpravu zákonných pravidiel a zaviesť do zákona č. 1/2014 Z.z. aj primerané sankcie za svojvoľné porušenie tejto povinnosti.