logologo_small

Prvý rok účinnosti zákona č. 1/2014 Z.z. o organizovaní verejných športových podujatí a o zmene a doplnení niektorých zákonov

utorok, 24.02.2015|Posledná aktualizácia 23.10.2019 22:19
Autor: JUDr. Peter Sepeši

Prinášame Vám krátku rekapituláciu k procesu implementácie zákona č. 1/2014 Z.z. o organizovaní verejných športových podujatí a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ktorej výsledkom je poznanie, že treba urobiť ešte viac pre to, aby sa právne úprava, jej duch podstata, účel a cieľ správne inerpretovali jej adresátmi vrátane vykonávateľov.

Ľudia, ktorí sa podieľali na príprave návrhu zákona vypracovali pomôcku, ktorá lepšie priblíži adresátom právnej normy vysvetlenia k jednotlivým ustanoveniam zákona, ktoré sú uvedené v dôvodovej správe k zákonu. Viacerí, ktorí si dôvodovú správu k zákonu prečítali, zhodnotili, že dôvodová správa má až povahu podrobného komentára k zákonu.

Len ju treba dostať medzi ľudí, poznať, používať, zdieľať a rozvíjať jej myšlienky. 

Na úvod

O niekoľko dní uplynie prvý rok účinnosti zákona č. 1/2014 Z.z. o organizovaní verejných športových podujatí a o zmene a doplnení niektorých zákonov.

Pri každej právnej norme trvá určitý čas, kým sa s ňou adresáti do detailov oboznámia, kým sa dostane do života jej obsah, kým sa duch novej právnej normy premietne do právnych vzťahov, ktoré reguluje, kým sa optimalizujú zmenené procesy a vzťahy.

Samotný text zákona je pre bežného občana textom napísaným zvláštnym spôsobom, pretože obsahuje strohý normatívny jazyk bez vysvetlení a príkladov, ktorý sa používa v právnych predpisoch. Ďalej sú v ňom rôzne legislatívne pojmy a spojenia, niekedy aj úplne odlišné od slov používaných na označenie toho istého predmetu, činnosti alebo javu v hovorovej reči, potom legislatívne skratky, vnútorné odkazy v rámci daného právneho predpisu a často aj odkazy na iné právne predpisy.

Čítať právny predpis nie je ľahké čítanie 

Čítať právny predpis nie je úplne ľahké a ani veľmi atraktívne čítanie. Napriek tomu je potrebné nájsť spôsob, aby sa obsah právnych noriem čo najskôr a čo najpresnejšie dostal medzi adresátov, ktorí majú normu poznať, aplikovať, dodržiavať alebo vynucovať jej dodržiavanie. A to je nielen úlohou, ale aj umením každej spoločnosti, každého štátu a jeho orgánov, ktoré spravujú verejné veci, do akej miery a ako rýchlo sa im to podarí.

Aký má zmysel a význam dôvodová správa k zákonom?

Aby bol legislatívny text jednotlivých ustanovení ľahšie zrozumiteľný, v rámci legislatívneho procesu sa spolu s návrhom textu zákona tvorí aj dôvodová správa, ktorá má vysvetliť obsah, ciele, zdôvodnenie, zmysel, význam a spôsob aplikácie právnej úpravy.

Všeobecná časť dôvodovej správy vysvetľuje dôvody navrhovanej právnej úpravy vo všeobecnej rovine a osobitná časť dôvodovej správy zdôvodňuje a vysvetľuje obsah už konkrétnych ustanovení právneho predpisu, aby zmyslu a cieľu jednotlivých ustanovení lepšie porozumeli tí, ktorí právnu normu prerokúvajú a schvaľujú.

Poznanie o (ne)používaní dôvodovej správe k zákonu č. 1/2014 Z.z. 

Počas minulého roka sme v procese implementácie nového zákona absolvovali desiatky prednášok, školení, prezentácií, diskusií, pracovných stretnutí, ale aj emailových, telefonických, či osobných konzultácií, v rámci ktorých sme sa zase významne posunuli v poznaní problematiky a jej praktických, ale aj psychologických aspektov a tiež sme si zistili, že dôvodová správa k zákonu č. 1/2014 Z.z. sa ako významný zdroj poznania upravovanej problematiky využíva veľmi málo, respektíve vôbec. Pritom odpovede na mnohé praktické otázky, ktoré nám v priebehu roka boli adresované, sú vysvetlené práve v dôvodovej správe k zákonu.

Na základe tohto poznania sme pre vás, pre slovenský šport (políciu, kluby i fanúšikov) vytvorili pomôcku - internetovú stránku, kde nájdete mnohé riešenia a odpovede na otázky, s ktorými sa stretávate v praxi a vďaka nej budeme môcť ešte lepšie pochopiť duch zákona a zároveň zodpovedajúco aplikovať ustanovenia zákona v praxi. S týmito dôvodmi schvaľovali zákon č. 1/2014 Z.z. aj poslanci Národnej rady SR.

Vytvorenie pomôcky k aplikácii zákona č. 1/2014 Z.z. alebo priblíženie dôvodovej správy bližšie k adresátom

Na nižšie uvedenom linku na stránku nájdete text zákona č. 1/2014 Z.z., pričom pri každom paragrafe je rozbaľovací obsah (svetlomodré pole), kde sa vám po kliknutí rozbalí text dôvodovej správy k príslušnemu paragrafu. Na začiatku predpisu je zapracovaná rovnakým spôsobom aj všeobecná časť dôvodovej správy.http://www.ucps.sk/Zakon_o_organizovani_verejnych_sportovych_podujati_a_o_zmene_a_doplneni_niektorych_zakonov

Samozrejme, dôvodová správa nie je záväzným prameňom práva, je však neodmysliteľnou súčasťou legislatívneho procesu a má svoju dôležitosť, pretože vysvetľuje cieľ, zmysel a podstatu jednotlivých ustanovení a zjednocuje spôsob ich aplikácie. Dôvodovú správu akceptovali poslanci Národnej rady SR ako dôvody a argumenty pripojené k zákonu, ktorý schválili.

O dôvodovej správe k zákonu č. 1/2014 Z.z. 

Dôvodovú správu sme nepísali iba preto, že si ju vyžadujú legislatívne pravidlá, nepísali sme ju len ako obligatórnu súčasť materiálu kopírujúcu ustanovenia zákona, ktorá sa neskôr založí a vôbec sa nebude používať. Písali sme ju v prvom rade pre adresátov normy, pre vás, aby vysvetľovala, zdôvodňovala, ale hlavne napomáhala vám pri vašej aplikačnej praxi.

Veríme, že vám, slovenskému športu, klubom, zväzom, polícii, obciam i slovenskému fanúšikovi pomôže.

Na stránke Národnej rady SR je pôvodná dôvodová správa k zákonu k dispozícii TU (dôvodová správa bola upravená v dôsledku pozmeňujúceho návrhu k zákonu, aktualizované znenie je na vyššie uvedenej stránke):
http://www.nrsr.sk/web/Default.aspx?sid=zakony/zakon&MasterID=4679

Inak, len pre ilustráciu a na porovnanie v prílohe pripájame aj osobitnú časť dôvodovej správy k predchádzajúcemu/zrušenému zákonu č. 479/2008 Z.z. o organizovaní "verejných športových podujatí", ktorá má iba 2 strany!!!  

Ak sa ale tých 13 strán + 59 strán = 72 strán dôvodovej správy k zákonu č. 1/2014 Z.z. (k všeobecnej časti + osobitnej časti)  nedostane k tým, ktorí zákon majú vykonávať a dodržiavať, efekt bude ten istý ako pri 2 stranách dôvodovej správy z roku 2008, nulový.

Myšlienka na záver: 

“Ak budeme viac čítať a potom sa o tom so záujmom konštruktívne rozprávať,

budeme sa vedieť posunúť v poznaní, ktoré nás privedie k praktickej skúsenosti so znalosťou veci

a takáto znalosť je zase motorom nášho profesijného rastu i skvalitnenia prostredia, ktoré svojim myslením a konaním formujeme,

nášho športu, nášho Slovenska.”

(Peter Sepeši a Žaneta Surmajová)

Mohlo by vás zaujímať

Zvýšenie hraníc škody/prospechu/rozsahu činu má zásadný dopad na trestnosť a kvalifikáciu skutkov

1.1.2024

Ochrana súkromného vlastníctva prísnejšia ako ochrana európskych, štátnych a iných verejných prostriedkov; organizovaná skupina už iba ako prečin - toto by chceli občania ?

18.2.2024

Šport a spoločnosť 2023 - príhovor Petra Sepešiho aj za UčPS

5.11.2023

FAQ00490 88. Tréner, živnosť a zamestnanie

3.10.2023

Rada Európy 1976 - O ZÁSADÁCH POLITIKY ŠPORTU PRE VŠETKÝCH

30.8.2023

Odpovede na otázky Róberta Kotiana v celom znení

2.9.2023

Návrh na zníženie rizika výtržností na verejných alebo športových podujatiach a nie iba o nich

15.12.2022

Najdôležitejšie zmeny zákonov k 30. 6. 2022 týkajúce sa športu / športových organizácií

10.8.2022

Odborníci po tretíkrát otvoria témy športu a médií na Slovensku

3.6.2022

FAQ00489 58. Riešime otázku oprávnených delegátov na blížiacej sa konferencii.

18.5.2022

Konferencia "Šport a médiá 2022"

3.6.2022

Výber z judikatúry: Súdny prieskum športu: Najvyšší súd potvrdzuje hybridnú povahu národných športových zväzov - zväzy ako orgány verejnej správy

4.4.2022

FAQ00488 57. Chcel by som sa informovať na výklad, resp. čo znamená funkcia ,,Zástupca športovcov"

9.3.2022

FAQ00487 87. Žiadosť o výklad ustanovení zákona o športe v súvislosti s ukončením registrácie športových masérov do registra fyzických osôb v športe k 31.12.2021.

8.3.2022

2/2020 PRÍSPEVOK DO DISKUSIE O NÚDZOVOM STAVE, PRIJÍMANÝCH OPATRENIACH, ... SLOBODE A DEMOKRACII

1.3.2022