logologo_small

Ochrana súkromného vlastníctva prísnejšia ako ochrana európskych, štátnych a iných verejných prostriedkov; organizovaná skupina už iba ako prečin - toto chceli občania či podnikatelia ?

pondelok, 05.05.2025|Posledná aktualizácia 5.5.2025 22:20
Autor: Peter Sepeši

Novela Trestného zákona predložená verejnosti až v deň jej schválenia vládou (6.12.2023) má vážne hodnotové problémy, ktoré bolo možné ľahko odstrániť, ak by sa prerokovala v štandardnom pripomienkovom konaní.

Nespochybňujeme oprávnenie dočasných držiteľov výkonnej moci presadzovať zmeny v trestnej politike štátu, ale záleží nám na dôstojnom spôsobe a osobitne na obsahu a odôvodnení navrhovaných zmien.

Obzvlášť, keď sa javia byť v rozpore s hodnotami a princípmi, na ktorých treba trvať, nielen z pohľadu "sedliackej logiky", ale aj v zmysle Ústavy SR, podľa ktorej Slovenská republika ponúka a garantuje svojim obyvateľom život v suverénnom, demokratickom a právnom štáte.

V opačnom prípade verejnosti (odbornej i laickej) neostanú iné vysvetlenia, ako tie, že silové presadenie kontroverzného právneho predpisu, ako to bolo aj pri novele Trestného zákona č. 40/2024 Z.z., je niečo ako "vplyvová operácia" vládnucej politickej skupiny, ktorej cieľom bolo pod rôznymi zámienkami pre skrátené legislatívne konanie pomôcť skupine trestne stíhaných osôb aj za cenu nedôstojnosti celého legislatívneho procesu, vrátane porušenia zákona (konštatoval ho ústavný súd vo svojom náleze č. 215/2024 Z.z.), čiže skupinový záujem sa povýšil na zákon bez ohľadu na skutočný verejný záujem našej krajiny, jej obyvateľov a organizácií, ktoré na jej území pôsobia.

V neposlednom rade došlo aj k oslabeniu pozície štátu pri trestnom stíhaní majetkových a hospodárskych, korupčných a daňových trestných činov, najmä tých v rozsahu do 250.000 eur a zníženiu úrovne ochrany štátneho vlastníctva pri skutkoch v rozsahu do 250.000 eur, ktoré boli pred novelou č. 40/2024 Z.z. trestne stíhané ako zločiny (od 26.600 do 133.000 eur), ba niektoré ako napr. subvenčný podvod (§ 225 TZ), aj ako obzvlášť závažné zločiny (od 133.000 eur vyššie).

Tento príspevok je aktualizáciou príspevku napísaného začiatkom roku 2024 v priebehu skráteného legislatívneho konania Národnej rady SR k návrhu tzv. Suskovej novely Trestného zákona (pred schválením pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov poslancov), ktorá bola schválená a zverejnená pod č. 40/2024 Z.z.

Pôvodný príspevok z roku 2024 mal názov: Ochrana súkromného vlastníctva prísnejšia ako ochrana európskych, štátnych a iných verejných prostriedkov; organizovaná skupina už iba ako prečin - toto by chceli občania ?


Podľa čl. 20 ods. 1 veta druhá Ústavy SR:
"Vlastnícke právo všetkých vlastníkov má rovnaký zákonný obsah a ochranu."

Nech každý čitateľ posúdi sám, či tomuto hodnotovému nastaveniu ochrany vlastníckeho práva v Ústave SR vyhovuje navrhovaná zmena pravidiel trestnosti podvodných konaní v návrhu novely Trestného zákona (tač 106), keď je predmetom ochrany na jednej strane súkromné vlastníctvo súkromnoprávnych subjektov (poisťovne, banky, obchodné spoločnosti) a na strane druhej ak ide o ochranu európskych, štátnych a iných verejných prostriedkov (subvencie, dotácie, granty, príspevky a iné z verejných zdojov EÚ, štátu, VÚC, miest a obcí).

So zvýšením výšky hraníc škody a znížením trestných sadzieb, ktorých dôsledkom bude masívne zmiernenie právnej kvalifikácie u tisícov trestných činov je spojená aj otázka rozsahu nástrojov použiteľných na vyšetrovanie týchto podvodných konaní, ktorý je iný - podstatne širší pri ZLOČINOCH ako pri PREČINOCH, čo sa zrejme najviac negatívne prejaví, ak pôjde o organizovanú trestnú činnosť, ktorá po novele (po zmiernení právnej kvalifikácie) bude už iba PREČINOM a paradoxne to bude pri tých trestných činoch, kde sú predmetom ochrany európske, štátne a iné verejné prostriedky vo výške do 250.000 eur (v pôvodnom návrhu bola suma 350.000 eur).

Viac a prehľadnejšie v TABUĽKE:

Predmet ochrany / vlastníctvo

súkromné vlastníctvo/prostriedky

súkromné vlastníctvo/prostriedky

európske prostriedky

štátne a iné verejné prostriedky

štátne a iné verejné prostriedky 

štátne a iné verejné prostriedky

trestný čin a jeho kvalifikačné znaky (podľa pôvodného návrhu novely TZ - tlač 106)

krádež (§212), sprenevera (§213), podvod (§221)

úverový podvod (§222), poisťovací podvod (§223), kapitálový podvod (§224)

poškodzovanie finančných záujmov EÚ (§261)

skrátenie dane a poistného (§276), neodvedenie dane a úpoistného (§277)

subvenčný podvod (§225)

daňový podvod (§277a)

MALÁ škoda (dnes: 266 až 2.660 eur)
návrh: 700 až 20.000 eur (pôvodne bolo navrhovaných 35.000 eur)

až na 2 roky

6 m. až 3 roky

0 až 4 roky
(
pôvodny návrh: 6m. až 3 roky)

6 m. až 3 roky

6 m. až 2 roky

administratívny delikt

VÄČŠIA škoda (dnes: 2.660 až 26.600 eur)
návrh: 20.000 až 250.000 eur (pôvodne bolo navrhovaných 35.000 až 350.000 eur)

1 až 4 roky (§212), 0 až 4 roky (§213, §221),
(pôvodny návrh: 6m. až 3 roky) 

(PREČIN)

2 až 8 rokov
(ZLOČIN)

2 až 6 rokov

(pôvodny návrh: 1 až 5 rokov)
(PREČIN)

1 až 5 rokov
(PREČIN)

1 rok až 4 r. a 9 m.
(PREČIN)

6 m. až 3 roky
(PREČIN)

ZNAČNÁ škoda (dnes: 26.600 až 133.000 eur)
návrh: 250.000 až 650.000 eur (pôvodne bolo navrhovaných 350.000 až 700.000 eur)

2 až 8 rokov

3 až 8 rokov

2 až 8 rokov

2 až 8 rokov

2 roky až 7 r. a 9 m.

2 až 8 rokov

VEĽKÁ škoda (dnes:133.000 eur a viac)
návrh: 650.000 eur a viac (pôvodne bolo navrhovaných 700.000 eur a viac)

3 až 10 rokov

3 až 10 rokov

3 až 10 rokov

3 až 10 rokov

3 roky až 9 r. a 9 m.

3 až 10 rokov

pracovník inštitúcie (bez ohľadu na rozsah)

 -

1 až 5 rokov

1 až 5 rokov
(pôvodny návrh: 1 až 4 roky)

-

1 rok až 3 r. a 9 m.

-

závažnejší spôsob konania (§138) napr. aj organizovaná skupina; na viacerých osobách

0 až 4 roky (§ 213/2 - PREČIN)
2 až 8 rokov (§212/3, §221/3 - ZLOČIN)

2 až 8 rokov
(ZLOČIN)

1 až 5 rokov
(PREČIN)

1 až 5 rokov
(PREČIN)

1 rok až 4r. a 9m.
(PREČIN)

2 až 8 rokov
(ZLOČIN)

nebezpečné zoskupenie (zločinecká skupina)

3 až 10 rokov

3 až 10 rokov

3 až 10 rokov

3 až 10 rokov

3 roky až 9r. a 9m.

3 až 10 rokov

Z uvedenej tabuľky vyplýva, že štát po schválení návrhu novely (tlač 106) bude stíhať podvodné konania voči súkromnoprávnym inštitúciám (banky, poisťovne, investičné spoločnosti, fondy) bankové, poisťovacie a kapitálové podvody v rozsahu väčšej škody, ktorá bol pred účinnosťou novely č. 40/2024 Z.z. (pred 6.8.2024) ustanovená v rozsahu 2.660 až 26.600 eur.

Návrh novely bez akéhokoľvek vecného zdôvodnenia a dopadovej analýzy na bežiace konania, obe hranice väčšej škody a to

  • 7,52 násobne zvyšenie dolnej hranice väčšej škody na 20.000 eur (pôvodne bolo navrhované až 13,1-násobne zvyšenie oproti dovtedajším 2.660 eur na 35.000 eur) a
  • 9,4 násobné zvýšenie hornej hranice väčšej škody na 250.000 eur = dolná hranica značnej škody (pôvodne bolo navrhované až 13,1-násobne zvyšenie oproti dovtedajším 26.600 eur až na 350.000 eur),
  • hoci výška malej škody sa zvyšila iba 2,6 násobne na 700 eur (oproti dovtedajším 266 eur).

O dopadoch zvýšenia hraníc škody na účely trestného konania si môžete prečítať viac v osobitnom príspevku - TU

Na účely tohto príspevku je potrebné poukázať na hodnotovú nevyváženosť právnej úpravy, keď viaceré trestné činy podvodného charakteru proti súkromnému majetku spáchané v rozsahu väčšej škody 20.000 eur až 250.000 eur (pôvodný návrh bol 35.000 až 350.000 eur - viď. tabuľka) budú stíhané naďalej ako ZLOČINY (§ 222, § 223, § 224), zatiaľ čo trestné činy, ktorých predmetom sú európske prostriedky, štátne alebo iné verejné prostriedky (obce, mestá, VÚC, verejnoprávne inštitúcie) a aj najčastejšie vyskytujúce sa majetkové trestné činy (krádež, sprenevera, podvod) budú pri rovnakom väčšom rozsahu škody iba PREČINMI s obmedzenými možnosťami použitia prostriedkov operatívno-pátracej činnosti a informačno-technických prostriedkov, nakoľko viaceré z týchto inštitútov sú viazané na druh trestného činu a je možné ich využiť na zabezpečenie dôkazov iba pri ZLOČINOCH.

Z pohľadu štátu a záujmu na účinnom trestnom stíhaní organizovanej trestnej činnosti, ktorej predmetom sú európske, štátne alebo iné verejné prostriedky do výšky 250.000 eur (pôvodne sa navrhovalo až do 350.000), je neakceptovateľné, že po novele Trestného zákona sa v dôsledku zmeny trestných sadzieb stanú PREČINMI trestné činy spáchané ORGANIZOVANOU SKUPINOU, (jeden z možných "závažnejších spôsobov spáchania" trestného činu podľa §138 TZ), ktoré sú dnes stíhané ako ZLOČINY alebo OBZVLÁŠŤ ZÁVAŽNÉ ZLOČINY (OZZ).

K trestnému stíhaniu organizovaných skupín podrobnejšie v odbornom príspevku: Trestanie organizovaných skupín miernejšie ale stíhanie náročnejšie, organizované podvody do 350.000 eur z verejných alebo EÚ zdrojov iba prečinom

Štát si takouto zmenou zväzuje ruky pri stíhaní závažnej organizovanej trestnej činnosti a v niektorých trestných veciach pri niektorých páchateľoch môže dôjsť v dôsledku tejto zmeny, s ktorou je automaticky spojené aj skrátenie premlčacej doby premlčania trestného stíhania z 20 rokov (pri OZZ pred novelou) na 10 rokov pri zločinoch a 5 rokov pri prečinoch (pri tých istých skutkoch po novele, napr. aj pri subvenčnom podvode podľa § 225 TZ spáchanom v rozsahu do 250.000 eur alebo aj organizovanou skupinou).

S takouto zmenou by občan zrejme nesúhlasil alebo máte iný názor ?

Aj to jej jeden z mnohých negatívnych dopadov v detailoch neprediskutovaného, v súvislostiach nerozanalyzovaného návrhu novely Trestného zákona, ktorá si pri rozumnej správe vecí verejných bude vyžadovať ďalšie zmeny odstraňujúce podstatné vecne ničím neodôvodnené rozdiely v ochrane hodnôt.

Vytvorenie zdravého podnikateľského prostredia - férová hospodárska súťaž, si vyžaduje, aby štát predvídateľne účinne postihoval páchateľov majetkovaj a hospodárskej, najmä daňovej trestnej činnosti, ktorou sa nepoctiví účastníci súťaže snažia získať výhodu, spravidla finančnú vyplývajúcu z porušenia povinností podľa právneho poriadku.

Veríme, že aj podnikatelia na Slovensku a ich záujmové organizácie pozorne vnímajú a diskutujú o vykonaných zmenách právneho poriadku (aj novelou Trestného zákona) z pohľadu posilnenia predvídateľnosti a vymožiteľnosti práva, či účinného postihu tých, ktorí porušovaním povinností získavajú nepoctivú výhodu v hospodárskej súťaži.

Vyššie uvedené fakty však nasvedčujú skôr opaku...., netreba však zúfať, treba si kriticky vecne analyzovať fakty a súvislosti, prediskutovať ich, postaviť na nich závery a budúce rozhodnutia urobiť lepšie, ... sme v neustálej evolúcii.

Brzdí nás pasivita, nedostatok pozornosti a času venovaných kritickému premýšľaniu a rozhovorom o realite a obrazoch, ktoré nám cez mediálne kanály a sociálne siete ponúkajú iní, napredovaniu evolúcie nepomáha ani pohodlný spotrebný spôsob života, či nižší záujem o veci verejného záujmu založený na racionalizovanom pocite, že veď mňa sa "to" priamo netýka, neriešim to, je mi to v zásade "jedno" ...

„Svet je nebezpečným miestom na život, nie kvôli ľuďom, ktorí sú zlí, ale kvôli ľuďom, ktorí s tým nerobia nič.“

(Albert Einstein)

Mohlo by vás zaujímať

Restoratívna justícia včera (takmer), dnes a (snáď) zajtra

23.4.2025

Rozhovory a diskusie Petra Sepešiho k novele Trestného zákona

23.4.2025

Prezentácia z konferencie Únie štátnych zástupcov ČR (25.-26.11.2024, Kroměříž)

31.3.2025

Faktografia k príprave a verejnej prezentácii tzv. Karasovej - restoratívnej novely Trestného zákona

23.4.2025

Predporozumenie k poslaniu a spoločenskej zodpovednosti právnikov … za život podľa pravidiel

26.1.2025

Ochrana verejného záujmu právnikmi, ... alebo prečo by mal byť prokurátor hoden zvýšenej pozornosti, úcty aj ochrany zo strany spoločnosti ?

27.1.2025

Oslabenie prevenčnej funkcie trestného práva – toto zrejme (tiež) nebolo celkom domyslené

11.3.2025

Overte si tvrdenia a fakty (nielen) o pravidlách "premlčania" v iných právnych úpravách Európy Vy sami.

23.4.2025

Novela Trestného zákona - Česká republika a Slovensko, dve civilizácie

23.4.2025

Trestné činy KORUPCIE - aktualizované tabuľky po schválení novely TZ

23.4.2025

Premlčanie trestného stíhania po účinnosti novely Trestného zákona - porovnanie SR a ČR

23.4.2025

Verejná výzva UčPS za poškodených, za bezpečnejšie a slušnejšie Slovensko

11.2.2024

Odpovede na otázky Transparency International Slovensko k novele Trestného zákona v plnom znení - časť 2.

1.2.2024

Novela Trestného zákona … alebo Slovenská “res publica” a jej ďalší evolučný míľnik už za pár dní

21.2.2025

Životné situácie slovenskej spoločnosti z pohľadu trestnej legislatívy DNES a ZAJTRA … alebo „viac svetla viac rozumu” ?

24.2.2025