logologo_small

Opatrenia na zvýšenie transparentnosti pri nákupe a využívaní IKT vo verejnom sektore

piatok, 08.07.2011|Posledná aktualizácia 19.10.2019 15:14
Autor: Ján Cuhanič

Vláda SR na svojom rokovaní dňa 06.07.2011, ako 5. bod programu schválila uvedený návrh.

Základným cieľom návrhu je lacnejší, transparentnejší a efektívnejší nákup IKT, pričom je založený na úlohách pre verejné inštitúcie vo forme uznesenia vlády a zmyslom je uviesť tieto zmeny do života, overiť si ich funkčnosť a následne ich aj s prípadnými vylepšeniami zakomponovať do legislatívy verejného obstarávania.

Navrhované opatrenia výrazným spôsobom zmenia „pravidlá hry“ pri nákupe a využívaní informačno-komunikačných technológií (IKT) vo verejnom sektore. Pri využívaní týchto nových pravidiel sa iste ukážu námety na užitočné zlepšenia a spresnenia. Cieľom tohto návrhu, ktorý je založený na úlohách pre verejné inštitúcie vo forme uznesenia vlády, je uviesť zmeny do života, overiť si ich funkčnosť a následne ich aj s prípadnými vylepšeniami zakomponovať do legislatívy verejného obstarávania.

Cieľom tohto návrhu opatrení je preto dosiahnuť, aby sa finančné prostriedky určené na informatizáciu spoločnosti nečerpali „za každú cenu“, ale aby sa namiesto toho realizovali skutočne efektívne investície. Je nevyhnutné, aby sa tieto finančné prostriedky vnímali ako investície do kvalitných služieb, do efektívnejšej štátnej a verejnej správy, do odbremenenia občana od nadbytočných byrokratických úkonov a do transparentnosti.

Viac konkurencie vo verejnom obstarávaní

Vo veľkej väčšine obstarávaní IKT je možné vytvoriť tvrdé konkurenčné prostredie, ktoré je nevyhnutným predpokladom pre získanie vyššej kvality a/alebo nižšej ceny. Bez konkurenčného prostredia je ťažko možné vytvoriť tlak na dodávateľa. Je jednoznačne úlohou obstarávateľa zabezpečiť konkurenčné prostredie, ktorého prejavom je predovšetkým vyšší počet nezávislých, a teda nijako neprepojených účastníkov súťaže.

Naopak, nízky počet účastníkov súťaže, a teda slabé konkurenčné prostredie je výsledkom i zle pripravenej súťaže. Existujú samozrejme výnimky na veľmi špecifické tovary alebo služby, ktoré nie sú schopné dodávať mnohí dodávatelia. Musí ísť však skutočne len o výnimky, ktoré budú musieť byť jasne zdôvodnené.

V poslednom období malo veľa verejných obstarávaní na IKT len jedného súťažiaceho. Takáto situácia by sa nemala opakovať. Slabé konkurenčné prostredie nie je chybou súťažiacich, ale i chybou obstarávateľa.

Zastaviť zneužívanie autorských práv

Autorské práva sú pravidelne zneužívané na to, aby sa nové kontrakty uzatvárali bez skutočnej súťaže. Každá nová zmluva by mala preto v budúcnosti obsahovať štandardizované ustanovenia, ktoré zabezpečia, že verejný obstarávateľ sa nestane „zajatcom“ víťaza verejnej súťaže. Naopak obstarávateľ by mal mať v budúcnosti vždy možnosť bez obmedzení vymeniť dodávateľa služieb údržby alebo rozvoja systému, keď nie je spokojný s cenou alebo kvalitou prác pôvodného dodávateľa. Hlavným cieľom aj tohto opatrenia je posilniť konkurenčné prostredie pri zabezpečovaní ďalších služieb a rozvoja existujúcich informačných systémov.

Transparentnosť subdodávateľov

Využívanie sprostredkovateľov pri dodávkach služieb je častým spôsobom „odlievania“ peňazí z verejného sektora. Pre zvýšenie efektívnosti je potrebné stanoviť jasné pravidlá pre využívanie sprostredkovateľov, aby sa neobmedzili skutoční subdodávatelia, ale aby sa eliminoval priestor pre špekulantov. Zmluvy musia obsahovať štandardizované ustanovenia o tretích stranách vrátane zverejňovania subdodávateľov. Zoznam subdodávok a ich rozsah musí byť súčasťou predkladaných ponúk. V prípade, že niektorý zo subdodávateľov nie je v okamihu podpisu zmluvy známy a vstúpi do procesu v priebehu plnenia predmetu zmluvy, musí byť tento subdodávateľ odsúhlasený formou dodatku k zmluve.

Obmedzené „dodatkovanie“ zmlúv

Často využívaným spôsobom, ako sa vyhýbať súťažným postupom verejného obstarávania pri nových dodávkach, je využívanie dodatkov, resp. nových zmlúv uzatváraných na základe rokovacieho konania bez zverejnenia. Ich objem je síce v niektorých prípadoch v zákone o verejnom obstarávaní obmedzený aj v súčasnosti, toto obmedzenie je však nedostatočné. Je potrebné prijať prísnejšie pravidlá pre možnosti dodatkovania existujúcich projektov.

Vzhľadom na skutočnosť, že pri projektoch v oblasti IKT ide často o významné sumy, je potrebné sprísnenie dodatkovania zmlúv. Dodatkovanie uzatvorených zmlúv, resp. uzavretie zmlúv postupom rokovacieho konania bez zverejnenia (ďalej len „RKbZ“) bude len v prípade obstarávania IKT služieb, a to maximálne vo výške 10 % z ceny zmluvy bez DPH, pričom však absolútny objem zvýšenia nesmie prekročiť 1 milión Eur bez DPH.

V prípade hardvéru a balíkového softvéru, resp. licencií, by sa vôbec nemalo využívať zvýšenie zmluvnej ceny dodatkovaním ani uzatvorením zmluvy postupom RKbZ.

Zavedenie štandardnej klasifikácie služieb a základných tovarov

Jasné a konkrétne definovanie služieb a základných tovarov výrazne zvýši transparentnosť verejných obstarávaní. Základom je jasne a konkrétne definovať požiadavky už v úvodnej fáze procesu verejného obstarávania, teda v opise predmetu dodávky. To isté by malo vždy samozrejme pokračovať aj v ponuke, následne v zmluve a nakoniec aj vo fakturácii.

Cenové limity na nákup hardvéru a služieb

Náklady na nákup bežného hardvéru a služieb sú vo verejnom sektore v mnohých prípadoch oveľa vyššie ako v súkromnom sektore. Určenie finančných limitov na nákup konkrétnych tovarov a služieb podľa štandardnej klasifikácie môže výrazne znížiť náklady verejného sektora. Aj v tomto prípade bude samozrejme potrebné pravidelne aktualizovať cenové úrovne.


Štádium prípravy materiálu:

  • Materiál schválený na rokovaní vlády: 53/2011, 06.07.2011, 5. bod programu
  • Číslo materiálu: UV-20462/2011
  • Rezortné číslo: MF/010837/2011-1611

Materiály na stiahnutie:

Ján Cuhanič
Mohlo by vás zaujímať

2/2020 LIMITY PRÍSTUPU K INFORMÁCIÁM O POMOCI NA ODSTRÁNENIE ŠKÔD SPÔSOBENÝCH PANDÉMIOU

25.2.2022

1/2020 PRINCÍP VIAZANOSTI PRÁVOM AKO URČUJÚCI LIMIT ZÁKONNOSTI KONANIA A ROZHODOVANIA VYKONÁVATEĽOV VEREJNEJ SPRÁVY

25.2.2022

PRINCÍP VIAZANOSTI PRÁVOM AKO URČUJÚCI LIMIT ZÁKONNOSTI KONANIA A ROZHODOVANIA VYKONÁVATEĽOV VEREJNEJ SPRÁVY

6.3.2021

FAQ00362 - 3. Aké sú základné a nevyhnutné body pre štatút reprezentanta? Štatútov je veľa, takže príkladov je dosť, len by sme chceli vedieť, či má štatút repre...

23.10.2019

FAQ00360 - 5. Dobrý deň, pokiaľ má športovec s klubom zmluvu o profesionálnom vykonávaní športu a počas trvania tejto zmluvy je povolaný do reprezentácie, kde mu...

23.10.2019

FAQ00363 - 2. Môže mať profesionálny športovec v klube iný status, keď je nominovaný do športovej reprezentácie?

23.10.2019

FAQ00364 - 1. Športovci, ktorí reprezentujú SR a odmeny, ktoré dostávajú na základe reprezentácie: Ak som správne pochopila aj v prípade ak športovec, či už zame...

23.10.2019

FAQ00359 - 6. Chceli by sme opýtať na príspevok športovému reprezentantovi, ktorý žije v SR viac ako 50 rokov, no nie je občanom SR. Športový reprezentant spĺňal...

23.10.2019

FAQ00361 - 4. Je škola povinná uvoľniť žiaka/študenta na sústredenia, prípravné súťaže a významné súťaže, ktoré sú v pláne práce reprezentačného družstva a na kt...

23.10.2019

FAQ00354 - 1. Mám nasledovnú otázku k povinnosti vyhotovovať výročnú správa podľa § 9, ods.4 Zákona o športe: § 9 (4) Športová organizácia, ktorá má právnu for...

23.10.2019

FAQ00352 - 3. Žiadosť o usmernenie - písomnú odpoveď ohľadom povinnosti auditu za rok 2015 v športovom zväze v zmysle zákona o športe: § 9 odst. 4. Rozumieme p...

23.10.2019

FAQ00351 - 4. Veta "Členské príspevky sú príjmom športovej organizácie oslobodeným od dane z príjmov." platí len za predpokladu, že na tieto členské príspevky my...

23.10.2019

FAQ00350 - 5. Čo musí študent pri uzatvorení zmluvy o profesionálnom vykonávaní športu splniť? Musí sa registrovať na daňovom úrade? Je povinný platiť odvody do ...

23.10.2019

FAQ00349 - 6. Chcel by som sa spýtať, či mi neviete povedať, ako je to s účtovným rokom pre športové organizácie. Zákon o športe v paragrafe 9 ods. 3 hovorí: Špo...

23.10.2019

FAQ00344 - 11. Na základe akých ustanovení je považovaný nárok zahraničných hráčov na zdravotné poistenie za zákonný? Nakoľko klubom odmietajú poisťovne poistiť...

23.10.2019