logologo_small

Novela Trestného zákona a Trestného poriadku je v legislatívnom procese

streda, 10.08.2016|Posledná aktualizácia 23.10.2019 22:16
Autor: najpravo.sk, Spracoval: UčPS tím

Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky predložilo minulý týždeň do medzirezortného pripomienkového konania návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 301/2005 Z. z. Trestný poriadok.

Návrh noviel je iniciatívnej povahy a bol vypracovaný na základe Programového vyhlásenia vlády SR na roky 2012 – 2016. Materiál je výsledkom činnosti Pracovných skupín ministerstva spravodlivosti pre trestné právo hmotné a procesné tvorených zástupcami súdnictva, prokuratúry, polície a akademickej obce. 

Návrh zákona obsahuje návrhy uvedených pracovných skupín ministerstva spravodlivosti so zameraním na riešenie identifikovaných nedostatkov platnej právnej úpravy v rámci aplikačnej praxe. Realizácia programového vyhlásenia vlády SR je v prekladanom materiály dotknutá v časti týkajúcej sa navrhnutia riešení na odstránení pretrvávajúcich aplikačných nedostatkov Trestného zákona a Trestného poriadku, obmedzenie obštrukcií zo strany obvinených, zlepšenia situácie v oblasti väzenstva, zabezpečenie plynulosti a dôstojnosti súdneho konania a eliminovaní prieťahov v súdnych konaniach. 

Trestný zákon by sa podľa návrhu novely mal novelizovať celkovo v 84 bodoch a Trestný poriadok až v rekordných 156 bodoch, čo už určite možno nazvať, samozrejme nielen s ohľadom na kvantitu navrhovaných zmien, ale aj s ohľadom na obsahové zmeny, zásadnou novelizáciou. Zatiaľ sa navrhuje účinnosť zmien od 1. januára 2015. Materiál je v súčasnosti v medzirezortnom pripomienkovom konaní až do 11. júna 2014.

Trestný zákon (zákon č. 300/2005 Z.z.): 

Účelom návrhu zákona v čl. I (návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov) je korigovať nastavenie zásad pre ukladanie sankcii, ktoré vedú k neprimerane prísnym trestom prostredníctvom aplikácie asperačnej zásady a zásady trikrát a dosť. Súčasne sa navrhuje upraviť možnosť preradenia vybranej kategórie odsúdených z výkonu trestu odňatia slobody do domáceho väzenia čím sa nepriamo rieši aj problematika každoročného nárastu osôb vo výkone trestu odňatia slobody od roku 2006 a s tým spojeným preplnením ústavov na výkon trestu odňatia slobody.

Z hľadiska bližšieho vymedzenia právnej regulácie možno zhrnúť predmet právnej úpravy tak, že návrhom zákona sú dotknuté najmä tieto inštitúty:

  • zavedenie tripartície trestných činov na prečiny, zločiny a obzvlášť závažné zločiny,
  • posun spodnej hranice trestu odňatia slobody pri obzvlášť závažných zločinoch z desať rokov na dvanásť rokov,
  • úprava aplikácie asperačnej zásady – uplatní sa len vo vzťahu k dvom a viacerým zločinom, resp. obzvlášť závažným zločinom,
  • zmena aplikácie zásady trikrát a dosť – obmedzenie aplikácie zásady trikrát a dosť na najzávažnejšie formy páchania trestnej činnosti,
  • zavedenie možnosti preradenia vybranej kategórie odsúdených z výkonu trestu odňatia slobody do domáceho väzenia,
  • zavedenie nového trestného činu ublíženia na zdraví spáchaného prostredníctvom zvieraťa,
  • úprava definície trestného činu krádeže,
  • úprava definície trestného činu porušovania autorského práva v reakcii na aktuálnu rozhodovaciu činnosť Súdneho dvora Európskej únie,
  • úprava definície trestných činov proti životnému prostrediu v zmysle požiadaviek Európskej komisie,
  • úprava definícií daňových trestných činov s cieľom zabezpečenia majetkových nárokov štátu v trestnom konaní.

Trestný poriadok (zákon č. 301/2005 Z.z.):

Účelom návrhu zákona v čl. II (návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 301/2005 Z. z. Trestný poriadok v znení neskorších predpisov) je vytvoriť legislatívne podmienky pre realizáciu programového vyhlásenia vlády SR so zameraním najmä na zrýchlenie trestného konania, elimináciu možnosti obštrukčného správania zo strany obvinených a navrhnutia riešení na odstránení pretrvávajúcich aplikačných nedostatkov Trestného poriadku.

Z hľadiska bližšieho vymedzenia právnej regulácie možno zhrnúť predmet právnej úpravy tak, že návrhom zákona sú dotknuté najmä tieto inštitúty:

  • riešenie obmedzenia možných obštrukcií pri odňatí a prikázaní veci,
  • zavedenie procesného postavenia podozrivého,
  • zavedenie zásady primeranosti a zdržanlivosti pri nasadení informačno-technických prostriedkov,
  • posilnenie princípu oddeleného prieskumu výrokov pri odvolaní,
  • posilnenie kontradiktórnosti súdneho konania,
  • spresnenie zákonných podmienok pre čítanie zápisnice o výpovedi svedka na hlavnom pojednávaní,
  • spresnenie zákonných podmienok pre možnosť vykonať hlavné pojednávanie bez prítomnosti obvineného,
  • v súlade s aplikačnou praxou sa odstraňujú obsahové nedostatky doterajšej úpravy a spresňujú sa zákonné podmienky odvolacieho konania – obmedzenie revízneho princípu vo vzťahu k napadnutým výrokom,
  • rozšírenie pôsobnosti samosudcu na trestné konania o prečinoch a všetkých zločinoch,
  • v súlade s aplikačnou praxou a judikatúrou sa odstraňujú obsahové nedostatky, doterajšej úpravy a spresňujú sa zákonné podmienky dovolacieho konania,
  • riešenie procesných otázok v súvislosti s väzbou pri obnove konania.

Zdroj: najpravo.sk
najpravo.sk, Spracoval: UčPS tím
Mohlo by vás zaujímať

ZÁPISNICA ZO ZASADNUTIA ORGÁNU ŠPORTOVEJ ORGANIZÁCIE S ROZHODOVACOU PRÁVOMOCOU

25.3.2020

ZRIADENIE KOMORY SFZ PRE RIEŠENIE SPOROV A ZRUŠENIE ROZHODCOVSKÉHO SÚDU V LEGISLATÍVE SFZ A V PRAXI - ZHODNOTENIE

23.10.2019

Poriadok Komory SFZ pre riešenie sporov

23.10.2019

Poriadok Komory SFZ pre riešenie sporov - úplné nové znenie (schválené VV SFZ dňa 5.9.2016)

23.10.2019

Registračný a prestupový poriadok SFZ - OTÁZKY A ODPOVEDE

23.10.2019

Britský najvyšší súd rozhodol, že Brexit musí schváliť parlament

23.10.2019

Rokovací poriadok SFZ

23.10.2019

Volebný poriadok SFZ účinný do 4.6.2016

23.10.2019

Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 274/2014 Z. z. o podrobnostiach o kamerovom zabezpečovacom systéme

23.4.2020

Judikát roka 2016

23.10.2019

STÁVA SA ŠPORTOVÉ PRÁVO SAMOSTATNÝM PRÁVNYM ODVETVÍM?

27.9.2020

Tlačová beseda k pripravovanému novému zákonu o športe

23.10.2019

Správa zástupkyne SR pred Európskym súdom pre ľudské práva

12.4.2020

Najslávnejší klub v Rumunsku je bez názvu, klubových farieb a znaku

23.10.2019

Povaha sociálnej siete Facebook nie je jednoznačne súkromná alebo verejná a orgány činné v trestnom konaní musia pri zaisťovaní dát z tejto sociálnej siete postupovať v súlade s trestným poriadkom

23.10.2019