FAQ00057 - 35. Môže športovec do 15 rokov veku uzatvoriť so športovou organizáciou zmluvu o príprave talentovaného športovca?
1.3.2022
Pri vykonaní analýzy predmetnej problematiky je potrebné vychádzať primárne zo zákonnej úpravy organizácie verejných športových podujatí, ktorá je uvedená v zákone č. 479/2008 Z.z. o organizovaní verejných telovýchovných podujatí, športových podujatí a turistických podujatí a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Na druhej strane je však potrebné zohľadniť aj interné predpisy národných športových zväzov, v danom prípade futbalového zväzu, ktorá do pomerne jednoznačnej právnej úpravy vnáša odlišný prístup založený na (spolu)zodpovednosti hosťujúceho družstva za správanie divákov, ktorí sa nachádzajú v sektore hostí.
Na tvorbe tohto príspevku, ktorý dozrieval (bol predmetom diskusie) niekoľko týždňov, sa významne podieľali páni Jaroslav Čollák, Marek Majtán a Ján Letko, ktorých komentáre a postrehy boli dôležité pre praktický prínos príspevku. Pozitívny vzťah k slovenskému futbalu a zmysel spoluautorov pre detaily založený na vedomostiach a osobných skúsenostiach posunuli príspevok na vyššiu úroveň znalosti, ktorú prinášame čitateľom v trochu netradičnej forme.
Páni, bolo mi cťou.
Pri vykonaní analýzy predmetnej problematiky je potrebné vychádzať primárne zo zákonnej úpravy organizácie verejných športových podujatí, ktorá je uvedená v zákone č. 479/2008 Z.z.o organizovaní verejných telovýchovných podujatí, športových podujatí a turistických podujatí a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len “zákon”).
Na druhej strane je však potrebné zohľadniť aj interné predpisy národných športových zväzov, v danom prípade futbalu, ktoré do pomerne jednoznačnej právnej úpravy vnášajú odlišný prístup prevzatý z medzinárodnej úrovne (FIFA, UEFA), ktorý je založený na (spolu)zodpovednosti hosťujúceho družstva za správanie divákov nachádzajúcich sa v sektore hostí.
To, že súťažné futbalové stretnutie (majstrovské alebo pohárové) je možné považovať za športovú súťaž prístupnú verejnosti je všeobecne známe, preto to nepovažujeme za potrebné rozoberať a hlbšie vysvetľovať.
Z uvedeného je zrejmé, že organizácia súťažného futbalového stretnutia ako “verejného športového podujatia” spadá pod právnu úpravu uvedeného zákona.
Podľa § 4 odsek 2 zákona organizátor podujatia vypracuje (je povinný vypracovať) organizačné poriadky, bezpečnostné opatrenia a opatrenia na ochranu zdravia pre podujatia organizované v priestoroch alebo na verejných priestranstvách zriadených alebo používaných na tento účel a zabezpečí ich zverejnenie.
Podľa § 4 odsek 3 písmeno b), c), h) zákona je organizátor podujatia povinný:
b) zriadiť usporiadateľskú službu, zabezpečiť potrebný počet členov usporiadateľskej služby a dať im záväzné pokyny, určiť hlavného usporiadateľa zodpovedného za riadenie činnosti usporiadateľskej služby a spoluprácu s Policajným zborom, obcou, so súkromnou bezpečnostnou službou a s inými orgánmi,[1]
c) zabezpečiť ochranu objektov a verejný poriadok v priestoroch a na verejných priestranstvách, kde sa podujatie koná, a v priestoroch a priestranstvách bezprostredne k nim patriacim prostredníctvom usporiadateľskej služby alebo ak počet usporiadateľov nie je postačujúci, prostredníctvom súkromnej bezpečnostnej služby podľa osobitného predpisu,
h) oddeliť od seba skupiny priaznivcov súťažiacich družstiev alebo priaznivcov športovcov a pre organizovaných priaznivcov hosťujúceho súpera vyčleniť samostatné vstupenky a samostatné priestory,
V prípade súťažných futbalových stretnutí je organizátorom podujatia spravidla vždy domáci klub, ktorý má právo výberu ihriska, na ktorom chce odohrať domáce súťažné stretnutie. Výnimkou sú napr. stretnutia ako finále Slovenského pohára, kde je organizátorom stretnutia SFZ.
Pri futbalových stretnutiach však zároveň platí, že za hrubé nešportové správanie fanúšikov hosťujúceho klubu je možné postihnúť aj hosťujúci klub. V týchto prípadoch sa vedie disciplinárne konanie aj proti hosťujúcemu klubu.
Tu je kľúčové definovať, kto sa stáva alebo je považovaný za fanúšika hosťujúceho klubu?
Postačí, keď si na seba osoba dá klubový, dres, šál alebo iné vyjadrenie klubovej príslušnosti k hosťujúcemu klubu bez ohľadu na to, v ktorom sektore sedí?
Postačí, keď osoba, ktorá sa dopúšťa hrubého nešportového správania sedí (sa nachádza v čase deliktu) v sektore hostí?
Postačí, keď osoba bude vykrikovať alebo sa správať neslušne voči hráčom, funkcionárom alebo divákom domáceho klubu?
Je prirodzené, že medzi klubom a fanúšikom sa tvorí a vyvíja osobitý vzťah, v rámci ktorého sa klub snaží vytvoriť dobré podmienky a postarať sa o svojich verných fanúšikov, na druhej strane však klub čiastočne preberá aj zodpovednosť za správnanie svojich fanúšikov na podujatí, ktorého je klub účastníkom.
Klubový manažér bude mať vytvorenú v systéme ISSF možnosť zeregistrovať fanúšika s jeho súhlasom do Fanklubu a požiadať správcu systému o vydanie Karty fanúška s prepojenim na príslušný klub (iba v systéme, fanúšikovia môžu migrovať)
Prejavom tejto zodpovednosti je aj napr. ukladanie pokút klubom za hrubé nešportové správanie ich fanúšikov v súvislosti s futbalovým stretnutím ich klubu.
Aby však prebratie zodpovednosti za svojich fanúšikov bolo možné spravodlivo vyžadovať, je potrebné zabezpečiť, aby mal hosťujúci klub efektívnu možnosť povedať/vyjadriť za ktorých fanúšikov je ochotný prevziať prípadnú zodpovednosť, resp. od ktorých fanúšikov sa dištancuje.
V praxi je dokonca možné, aby fanúšik nahnevaný na svoj (bývalý) klub sa vedome a úmyselne dopúšťal hrubého nešportového správania na stretnutiach svojho (bývalého) klubu, aby mu zámerne spôsobil finančné sankcie ako určitý druh pomsty za nesúhlas s opatreniami klubu proti fanúšikom.
Práve na tento účel by malo slúžiť ustanovenie uvedené pod písm. f/ bodu 8 Rozpisu súťaží riadených Úniou ligových klubov[2] pre súťažný ročník 2012/2013, ktorého znenie je nasledovné:
f) Výšku vstupného na stretnutia si stanovuje a vstupenky zabezpečuje usporiadajúci FK, pričom FK CL a II.L sú povinné z celkovej kapacity štadióna vyčleniť 5% pre hosťujúci FK. Tento je v prípade záujmu o zakúpenie vstupeniek povinný v dostatočnom časovom predstihu zaslať usporiadajúcemu FK záväznú písomnú objednávku, s uvedením požadovaného počtu vstupeniek na stretnutie. Ak FK, ktorý si vstupenky objednal a obdržaný počet vstupeniek nepredá, je povinný nepredané vstupenky najneskôr v deň stretnutia (alebo podľa dohody klubov) vrátiť, resp. doručiť usporiadajúemu FK, aj s úhradou za predané vstupenky. Ak tak neurobí, bude povinný usporiadajúcemu FK uhradiť plnú finančnú náhradu, za všetky obdržané, aj nepredané vstupenky. Vstupenky do sektoru hostí bude predávať len hosťujúci klub, ktorý zistením totožnosti kupujúceho pri predaji vstupenky zabezpečí evidenciu predaných vstupeniek, ktorá môže byť nápomocná pri identifikácii osôb, porušujúcich návštevný poriadok príslušného štadióna.
Tu je potrebné uviesť, že na základe článku 5 odsek 1 písmeno c/ Súťažného poriadku futbalu je rozpis súťaží jednou z futbalových noriem, ktorou sa riadia futbalové súťaže. V prípade súťaží riadených ÚLK rozpis súťaží schvaľuje Prezídium ÚLK i Výkonný výbor SFZ, t.j. jedná sa o riadnu internú normu SFZ, ktorej dodržiavanie je potrebné vyžadovať a v prípade nedodržania aj prijať primerané opatrenia zo strany riadiaceho orgánu súťaže, prípadne aj v disciplinárnom konaní.
Rozoberme si z hľadiska zodpovednosti možné prípady keď sa dostavia na stretnutie u súpera hosťujúci fanúšikovia:
Pri dôslednom dodržiavaní uvedeného ustanovenia a najmä oboznámením dôsledkov jeho porušenia klubom bude možné docieliť, že problémoví diváci, ktorí cestujú na stretnutia za účelom prezentovania agresívnych prejavov, či iných neslušností, ak sa niekoľkokrát po sebe nedostanú na štadión a zistia, že systém začal fungovať, nebudú vynakladať zbytočné náklady na cesty na stretnutia na súperových ihriskách (vonku).
Ak takýmto divákom hosťujúci klub predá vstupenky do sektoru hostí, musí mu byť zrejmé, že za ich prípadné hrubé nešportové správanie preberá aj zodpovednosť v zmysle platného disciplinárneho poriadku SFZ, t.j. musí mu byť zrejmé, že za ich hrubé nešportové správanie počas podujatia v sektore hostí bude postihnutý aj hosťujúci klub. Ak domáci klub predá vstupenky do iného sektoru napriek upozorneniu a nesuhlasu hosťujúceho klubu, musí mu byť zrejmé, že preberá na seba aj zodpovednosť v prípade HNS svojich divákov.
Uvedené zvyšuje nároky na delegáta stretnutia, ktorý by mal do zápisu povinne uviesť všetky známe okolnosti v čase porady pred stretnutím, ako aj v čase spisovania zápisu o stretnutí, na základe ktorých bude možné stanoviť (spolu)zodpovednosť hosťujúceho a domáceho klubu za hrubé nešportové správanie divákov v sektore hostí prípadne v inom sektore štadiónu.
Na záver je však potrebné tiež uviesť, že z pohľadu verejného práva, t.j. z pohľadu vnútroštátnej právnej úpravy, by orgány verejnej moci uplatňovali zodpovednosť za porušenie verejného poriadku na športovom podujatí voči organizátorovi podujatia. Voči konkrétnej fyzickej osobe by bola vyvodená zodpovednosť iba v prípade jednoznačnej identifikácie delikventa a preukázania protiprávneho konania zákonom stanoveným spôsobom v priestupkovom alebo trestnom konaní.
Pre orgány verejnej moci je rozhodujúci zákon, nie interné predpisy (rozpis súťaží) občianskeho združenia - subjektu tretieho sektora, ktoré de facto predstavujú dohodu zohľadňujúce podmienky a špecifiká a futbalu, o miere zodpovednosti domáceho klubu (spravidla organizátor podujatia) a hosťujúceho klubu za porušenie verejného poriadku divákmi jedeného z klubov (HNS divákov) počas stretnutia v priestoroch, kde sa koná, k rešpektovaní ktorých sa členovia združenia zaviazali na základe ich členstva v SFZ.
Interný predpis združenia by však zrejme vzal do úvahy súd, ak by sa organizátor podujatia domáhal od hosťujúceho klubu, aby mu uhradil časť “škody”, ktorá mu vznikla z dôvodu, že musel zaplatiť pokutu za HNS hosťujúcich divákov.
Právne posúdenie pokuty zaplatenej klubom za HNS divákov ako škody spôsobenej klubu divákmi je predmetom polemiky.
V tomto smere existuje rozhodnutie Krajského súdu v Žiline, v ktorom krajský súd konštatuje, že pokutu je možné považovať za škodu (úbytok na majetku klubu, ktorý musel uhradiť pokutu za HNS divákov). V tejto veci Najvyšší súd zamietol protistrane aj dovolanie.
Ak by takéto pokuty zaplatené klubmi ako organizátormi podujatí nebolo možné považovať za škodu, pre kluby by to predstavovalo vážny problém, pretože by si zaplatené pokuty uložené orgánmi verejnej moci nevedeli úplatniť ako náhradu škody voči konkrétnym osobám za konanie ktorých bola pokuta klubu uložená. Tu je vždy problematická otázka časti pokuty pripadajúcej na jednotlivých divákov, najmä ak bola pokuta uložená za konanie skupiny divákov.
Mali by naši civilisti pouvažovať o nejakom spôsobe ako legislatívne upraviť to, čo hodnotovo cítime/vnímame, že by bolo spravodlivé a malo by to aj významný prevetívny účinok, t.j. aby bolo možné majetkovo postihnúť osobu (právnickú alebo fyzickú), ktorá preukazateľne svojim konaním/správaním zavinila, že futbalový/športový klub dostal finančnú pokutu. Ide de facto o určitý druh “športového regresu” voči osobe, ktorá sa na športovom podujatí dopustila protiprávneho konania, ktoré bolo príčinou uloženia pokuty alebo inej sankcie s finančným dopadom športovému klubu.
KLUBOV
B. ŠPORTOVO-TECHNICKÉ USTANOVENIA
8. HOSPODÁRSKE NÁLEŽITOSTI
f) Výšku vstupného na stretnutia si stanovuje a vstupenky zabezpečuje usporiadajúci FK, pričom FK CL a II.L sú povinné z celkovej kapacity štadióna vyčleniť 5% pre hosťujúci FK. Tento je v prípade záujmu o zakúpenie vstupeniek povinný v dostatočnom časovom predstihu zaslať usporiadajúcemu FK záväznú písomnú objednávku, s uvedením požadovaného počtu vstupeniek na stretnutie. Ak FK, ktorý si vstupenky objednal a obdržaný počet vstupeniek nepredá, je povinný nepredané vstupenky najneskôr v deň stretnutia (alebo podľa dohody klubov) vrátiť, resp. doručiť usporiadajúemu FK, aj s úhradou za predané vstupenky. Ak tak neurobí, bude povinný usporiadajúcemu FK uhradiť plnú finančnú náhradu, za všetky obdržané, aj nepredané vstupenky. Vstupenky do sektoru hostí bude predávať len hosťujúci klub, ktorý zistením totožnosti kupujúceho pri predaji vstupenky zabezpečí evidenciu predaných vstupeniek, ktorá môže byť nápomocná pri identifikácii osôb, porušujúcich návštevný poriadok príslušného štadióna.
Článok 8
Usporiadateľom stretnutia je klub, ktorý má podľa vyžrebovania riadiaceho orgánu voľbu ihriska. V rozpise súťaží je uvádzaný na prvom mieste.
Článok 44
Článok 49
Usporiadateľská služba zabezpečí, aby:
Organizačný poriadok FK Senica:
http://www.fksenica.eu/sk/klub/organizany-poriadok
Organizačný poriadok MFK Ružomberok:
http://www.mfkruzomberok.sk/index.php?context=256
Organizačný poriadok MFK Košice:
http://www.mfkkosice.sk/c/portal_public/layout?p_l_id=21.240
Návštevný poriadok 1. FC Tatran Prešov:
http://www.1fctatran.sk/clanok/4/navstevny_poriadok_podujatia_na_stadione_1-fc_tatran_presov.html
Organizačný poriadok AS Trenčín:
https://docs.google.com/viewer?url=http%3A%2F%2Fwww.astrencin.sk%2Ffilemanager.php%2Fsave%2F24%2Forganizacny_poriadok.doc
Organizačný poriadok MŠK Žilina:
http://www.futbalsfz.sk/fileadmin/user_upload/Dokumenty/Organizacny_poriadok/organizacny_poriadok_sport_podujatie_zilina.pdf
Návštevný poriadok MŠK Žilina: http://www.mskzilina.sk/i/navstevny_poriadok_2012.pdf (novelizovaný 20.6.2012).
Organizačný poriadok SFZ - štadión Pasienky:
http://www.futbalsfz.sk/fileadmin/user_upload/Dokumenty/Organizacny_poriadok/organizacny_poriadok_sport_podujatie_pasienky.pdf
8.11.2023
2.10.2023
9.6.2022
3.6.2022
3.6.2022
3.6.2022
3.6.2022
23.3.2022
1.3.2022
1.3.2022
1.3.2022
1.3.2022
1.3.2022
1.3.2022
1.3.2022