logologo_small

NR SR schválila návrh novely zákona č. 597/2003 Z. z. o financovaní škôl

štvrtok, 03.02.2011|Posledná aktualizácia 23.10.2019 22:25
Autor: Peter Sepeši, Spracoval: UčPS tím

Novelou dochádza súčasne k novelizácii zákona č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve.

Dňa 2.2.2011 na 12. schôdzi schválila Národná rada Slovenskej republiky vládny návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení (ďalej len „Zákon o financovaní“). Najdôležitejšie zmeny, ktoré novela prináša je možné zhrnúť do 3 oblastí.

1. Najväčšou zmenou, ktorú novela zákona o financovaní prináša je možnosť právnických a fyzických osôb podieľajúcich sa na výchove a vzdelávaní detí, žiakov a poslucháčov v školách a školských zariadeniach (v oblasti regionálneho školstva) požiadať Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu (ďalej ako „Ministerstvo školstva“ alebo „ministerstvo) o poskytnutie dotácie. Ministerstvo môže poskytnúť z rozpočtu kapitoly ministerstva dotáciu na tieto činnosti:

  1.  rozvoj výchovy a vzdelávania v oblastiach podľa § 4d ods. 1 Zákona o financovaní,
  2. podporu aktivít súvisiacich so zabezpečením praktického výcviku žiakov na detských dopravných ihriskách,
  3. podporu vydávania odborných časopisov pre zamestnancov škôl a školských zariadení a pre deti, žiakov a poslucháčov škôl a školských zariadení,
  4. podporu vydávania publikácií a dátových nosičov pre školy a školské zariadenia využívaných ako doplnok k učebniciam,
  5. zabezpečenie experimentálneho overovania v základných umeleckých školách, materských školách, jazykových školách a školských zariadeniach,
  6. zabezpečenie prepisu publikácií využívaných ako doplnok k učebniciam do foriem vhodných z hľadiska možností vnímania žiakov so zdravotným znevýhodnením, podporu aktivít súvisiacich s umeleckým vzdelávaním v základných umeleckých školách.

Dotácie na uvedené činnosti možno poskytnúť žiadateľom, ktorými sú

  1.  zriaďovatelia základných umeleckých škôl, materských škôl, jazykových škôl a školských zariadení,
  2. občianske združenia, nadácie a neziskové organizácie poskytujúce všeobecne prospešné služby alebo štátom uznaná cirkev alebo náboženská spoločnosť, ktoré nie sú zriaďovateľmi škôl a školských zariadení a podieľajú sa na výchove a vzdelávaní v školách a v školských zariadeniach,
  3. fyzická osoba, ktorá sa podieľa na uskutočňovaní aktivít podľa odseku 1 vo výchove a vzdelávaní v škole alebo v školskom zariadení a dovŕšila vek najmenej 18 rokov, právnická osoba, ktorá sa podieľa na uskutočňovaní aktivít podľa odseku 1 vo výchove a vzdelávaní v škole alebo v školskom zariadení,
  4. právnická osoba, ktorá sa podieľa na uskutočňovaní aktivít podľa odseku 1 vo výchove a vzdelávaní v škole alebo v školskom zariadení.

Proces poskytnutia dotácie:

  1.  Výzva Ministerstva školstva na predloženie žiadosti zverejnená na webovom sídle ministerstva,
  2. písomná žiadosť žiadateľa o poskytnutie dotácie najneskôr do 30 dní od zverejnenia výzvy ministerstvom,
  3. rozhodnutie Ministerstva školstva o poskytnutí dotácie,
  4. podpísanie písomnej zmluvy o poskytnutí dotácie medzi ministerstvom a žiadateľom

2. Ďalšou zmenou je novelizácia § 7 ods. 12 Zákona o financovaní, na základe čoho dochádza k úprave kompetencie v procese poskytovania údajov potrebných na rozdeľovanie a poukazovanie výnosu dane obciam. Nové znenie predmetného ustanovenia Zákona o financovaní je nasledovné: „zriaďovatelia škôl a školských zariadení sú povinní oznámiť najneskôr do 25. septembra kalendárneho roka obci údaje potrebné na rozdeľovanie a poukazovanie výnosu dane z príjmov obciam na nasledujúci kalendárny rok podľa osobitného predpisu podľa stavu k 15. septembru začínajúceho školského roka, ak osobitný predpis neustanovuje inak. Zriaďovatelia škôl a školských zariadení oznamujú tieto údaje obci za školy a školské zariadenia, ktoré majú sídlo na území príslušnej obce. Obec je povinná tieto údaje poskytnúť za všetky školy a školské zariadenia so sídlom na jej území príslušnému krajskému školskému úradu najneskôr do 30. septembra kalendárneho roka. Krajský školský úrad je povinný oznámiť tieto údaje za obce vo svojej územnej pôsobnosti ministerstvu do 10. októbra kalendárneho roka. Podrobnosti o požadovaných údajoch a forme ich poskytnutia oznámi ministerstvo zriaďovateľom škôl a školských zariadení a obciam každoročne najneskôr do 31. augusta.“

3. Novelizuje sa aj § 8b ods. 2 Zákona o financovaní upravujúci sankcie pre zriaďovateľa školy, školského zariadenia a obec. Predošlé znenie Zákona o financovaní upravovalo sankcie iba pre neposkytnutie údajov a poskytnutie nepravdivých údajov potrebných na rozdeľovanie a poukazovanie výnosu dane z príjmov obciam podľa § 7 ods. 12 a Zákona o financovaní. Nové znenie Zákona o financovaní dopĺňa § 8b ods. 2 o sankciu, ktorú uloží Ministerstvo školstva zriaďovateľovi školy, školského zariadenia a obci vo výške 331,50 eur do 3 319,0 eur v prípade nedodržanie lehoty určenej na predloženie údajov podľa § 7 ods. 12 Zákona o financovaní.

Novelizované znenie § 8 ods. 2 Zákona o financovaní

„Ministerstvo uloží

Zriaďovateľovi školy alebo školského zariadenia

  1. za neposkytnutie údajov potrebných na rozdeľovanie a poukazovanie výnosu dane z príjmov obciam podľa § 7 ods. 12 pokutu od 331,50 eura do 6 638,0 eur,
  2. za nedodržanie lehoty určenej na predloženie údajov podľa § 7 ods. 12 pokutu od 331,50 eura do 3 319,0 eur,
  3. za poskytnutie nepravdivých údajov potrebných na rozdeľovanie a poukazovanie výnosu dane z príjmov obciam podľa § 7 ods. 12 pokutu od 331,50 eura do 33 193,50 eura,

obci

za neposkytnutie údajov potrebných na rozdeľovanie a poukazovanie výnosu dane z príjmov obciam podľa § 7 ods. 12 pokutu od 331,50 eura do 6 638,0 eur,

  1. za nedodržanie lehoty určenej na predloženie údajov podľa § 7 ods. 12 pokutu od 331,50 eura do 3 319,0 eur,
  2. za poskytnutie nepravdivých údajov potrebných na rozdeľovanie a poukazovanie výnosu dane z príjmov obciam za školy a školské zariadenia vo svojej zriaďovateľskej pôsobnosti podľa § 7 ods. 12 pokutu od 331,50 eura do 33 193,50 eura.“ 

Novelou zákona č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení došlo k nepriamej novelizácií zákona č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve, ktorým sa novelizuje § 6 ods. 12 uvedeného zákona upravujúci poskytovanie dotácii na mzdy a prevádzku pre zriaďovateľa škôl a školských zariadení. Podstatnou zmenou zákona 596/2003 Z. z. je zákonná garancia na dotácie pre zriaďovateľov (súkromní, cirkevní), ktorí požiadajú mesto o dotácie na mzdy a prevádzku podľa § 6 ods. 12 zákona o štátnej správe v školstve a školskej samospráve vo výške 88% zo sumy určenej na mzdy a prevádzku na žiaka obecných škôl a školských zariadení.

Peter Sepeši, Spracoval: UčPS tím
Mohlo by vás zaujímať

1/2020 PRINCÍP VIAZANOSTI PRÁVOM AKO URČUJÚCI LIMIT ZÁKONNOSTI KONANIA A ROZHODOVANIA VYKONÁVATEĽOV VEREJNEJ SPRÁVY

25.2.2022

PRINCÍP VIAZANOSTI PRÁVOM AKO URČUJÚCI LIMIT ZÁKONNOSTI KONANIA A ROZHODOVANIA VYKONÁVATEĽOV VEREJNEJ SPRÁVY

6.3.2021

FAQ00403 - 1. Prečo sa zrovnoprávnila výška trestu pre osobu, ktorá upláca a osobu ktorá príjme úplatok?

23.10.2019

FAQ00402 - 2. Hrozí mi ako športovcovi trest ak viem o korupcii, aktívne sa do nej nezapojím a nenahlásim ju?

23.10.2019

FAQ00398 - 6. Aké snahy vyvíjajú slovenské športové zväzy v boji proti korupcii? Na futbalovom zväze je vaša pozícia integrity manažéra, aké snahy vyvíja futbalo...

23.10.2019

FAQ00397 - 7. V čom vidíte hlavnú príčinu, malého množstva odhalených prípadov korupcie?

23.10.2019

FAQ00396 - 8. Je korupcia v športe na Slovensku odhaľovaná a trestaná, ale verejnosť o tom nie je informovaná? V článku v médiách ste uviedli, že dostávate veľa ...

23.10.2019

FAQ00395 - 9. Myslíte si, že v riešení korupcie zohráva úlohu nedôvera ľudí v políciu a súdnictvo? V prieskume respondenti odpovedali na otázku: Ak by ste sa str...

23.10.2019

FAQ00393 - 11. Vo vyriešených kauzách v SR a ČR boli vinníci potrestaní uložením podmienečného trestu. Nie je podľa vás takýto trest málo odstrašujúci a je dosta...

23.10.2019

FAQ00392 - 12. V čom vidíte problém pri športovom stávkovaní na strane hráča?

23.10.2019

FAQ00390 - 14. Boli v tejto súvislosti potrebné zmeny v Trestnom zákone? Prípadne ako rieši túto problematiku zákon o športe?

23.10.2019

FAQ00389 - 15. Aké snahy vyvíjajú slovenské športové zväzy v boji proti korupcii?

23.10.2019

FAQ00388 - 16. Ktoré európske inštitúcie sa v najväčšej miere podieľajú na riešení korupcii v športe? Akým spôsobom(dohovory, odporúčania)?

23.10.2019

FAQ00387 - 17.Čo by podľa vás najviac pomohlo pri odstraňovaní podvodov pri športovom stávkovaní? Regulácia možnosti stávok (možnosť stávky iba na prvú ligu, nem...

23.10.2019

FAQ00385 - 19. Je podľa vás väčší problém s korupciu za účelom kúpenia si výhry v zápase alebo v súvislosti s výhrou v športovom stávkovaní?

23.10.2019