logologo_small

Opatrenia na zrýchlenie konania, prekážky obštrukciám a zverejňovanie všetkých objednávok a faktúr potvrdené

utorok, 08.11.2011|Posledná aktualizácia 19.10.2019 15:15
Autor: Peter Sepeši, Spracoval: UčPS tím

Prezident podpísal novelu Občianskeho súdneho poriadku a novelu zákona o slobodnom prístupe k informáciám, ktoré parlament schválil na októbrovej schôdzi.Od januára 2012 by sa tak na základe zmien v Občianskom súdnom poriadku mali zrýchliť a zefektívniť civilné súdne konania. Novela zákona o slobodnom prístupe k informáciám prináša zrušenie finančného limitu pri zverejňovaní faktúr a objednávok.Obe úpravy budú účinné od 1. januára 2012.

1) Novela Občianskeho súdneho poriadku (rýchlejšie konania, dodržiavanie práva dieťaťa na styk s oboma rodičmi)

Novela Občianskeho súdneho poriadku prináša najmä opatrenia na zrýchlenie a zefektívnenie civilných súdnych konaní. Dôležitým nástrojom na urýchlenie konania je zavedenie ďalších lehôt pre rozhodovanie v niektorých procesných otázkach. Konkrétne novela v 13 oblastiach určuje lehoty, v ktorých má súd vydať vybrané procesné rozhodnutia. Súdy tak budú môcť pružnejšie reagovať na niektoré situácie, ktoré teraz zbytočne predlžujú konanie a odďaľujú rozhodovanie vo veci.

Novelou sa zároveň znižuje možnosť obštrukcie zo strany účastníkov konania a ich právnych zástupcov, ktorí neprídu na pojednávanie pre zdravotné problémy. Pre takéto prípady sa totiž zaviedol podobný mechanizmus, ako už v účinnej novele Trestného poriadku. Návrh na odročenie pojednávania pre zdravotný stav bude musieť po novom obsahovať aj písomné vyjadrenie ošetrujúceho lekára, že zdravotný stav účastníka mu neumožňuje účasť na pojednávaní.

Schválené zmeny prinášajú aj riešenia pre citlivú oblasť výkonu rozhodnutí vo veciach maloletých, pričom prvoradým zámerom úpravy je ochrana záujmu dieťaťa. Po novom budú môcť súdy napríklad komunikovať priamo s obcou alebo inými štátnymi orgánmi starostlivosti o deti a zisťovať tak dôvody nepodrobenia sa rozhodnutiu súdu ako aj miesto pobytu dieťaťa. Zvyšuje sa aj pokuta za neplnenie rozhodnutia súdu alebo nereagovanie na výzvu až na 200 eur, ktorú bude možné uložiť aj opakovane. Prípadne bude možné aj zastaviť výplatu rodičovského príspevku ak napríklad jeden z rodičov neplní rozhodnutie súdu, alebo nereaguje na výzvu súdu.

V súvislosti s uvedenými zmenami ministerstvo zároveň aktuálne pripravuje zverejnenie vzorov vybraných návrhov (vo veciach vyživovacích povinností) na svojej webstránke, čo je ďalší z nástrojov na zjednodušenie začatia konania a urýchlenie konania.

2) Novela zákona o slobodnom prístupe k informáciám (zrušenie finančných limitov pri zverejňovaní faktúr a objednávok)

Novela zákona o slobodnom prístupe k informáciám prinesie od januára viaceré zmeny týkajúce sa povinného zverejňovania zmlúv.

Úpravou sa napríklad rušia určené finančné limity pri zverejňovaní faktúr a objednávok. Samosprávy, štátne orgány a organizácie tak budú od nového roka povinné opäť zverejňovať všetky faktúry a objednávky. Zároveň novela presne definuje minimálny rozsah informácií, ktoré majú zverejnené faktúry a objednávky obsahovať. Rovnako sa spresňuje okruh povinných osôb, ktoré musia zverejňovať zmluvy. Novinkou v prípade zverejňovania zmlúv je aj to, že povinná osoba, ktorá nemá vlastné webové sídlo sa môže rozhodnúť, či zmluvu zverejní tak ako doteraz bezodplatne v Obchodnom vestníku alebo na webovom sídle zriaďovateľa.

Zverejňovanie bude po novom povinné v prípade zmlúv, ako aj zmlúv o budúcej zmluve. Zmluvy uzatvorené v bežnom obchodnom styku v rámci predmetu podnikania nebudú musieť spoločnosti zverejňovať celé. Tieto zmluvy však budú musieť aj naďalej poskytnúť na žiadosť. Zároveň sa zavádza aj povinnosť zverejniť notifikáciu takýchto zmlúv so základnými údajmi v Centrálnom registri zmlúv.

3) Novela zákona o sudcoch (pravidelné hodnotenie sudcov, náhodný výber disciplinárnych senátov, voľby do Súdnej rady SR)

Ďalšou dôležitou legislatívnou zmenou, ktorú v októbri schválil parlament bol druhý balík zmien v súdnictve. Návrh opätovne zavádza pravidelné hodnotenie práce sudcov, či náhodný výber disciplinárnych senátov.Trojnásobné opakované negatívne hodnotenie môže vyústiť až do odvolania sudcu z funkcie. Rozširuje sa aj možnosť sudcov vyjadrovať sa k právoplatne ukončeným prípadom.

Novelou sa upravuje voľba 8 členov Súdnej rady SR sudcami. Ministerka spravodlivosti presadzuje zavedenie volebných obvodov kopírujúcich obvody krajských súdov, čo bude znamenať, že každý kraj bude mať svojho zástupcu v Súdnej rade SR.

„Pravidelné hodnotenie sudcov prinesie tlak na zvyšovanie kvality v sudcovskom zbore. Náhodný výber disciplinárnych senátov postaví prekážky bezdôvodného šikanovania nepohodlných sudcov. Každý kraj bude mať svojho jedného zástupcu v Súdnej rade SR. S poslancami sme doteraz vždy našli zhodu pokiaľ išlo o zmeny v súdnictve. Verím, že sa tak stane aj teraz,“ reagovala ministerka spravodlivosti Lucia Žitňanská.

Peter Sepeši, Spracoval: UčPS tím
Mohlo by vás zaujímať

FAQ00403 - 1. Prečo sa zrovnoprávnila výška trestu pre osobu, ktorá upláca a osobu ktorá príjme úplatok?

23.10.2019

FAQ00402 - 2. Hrozí mi ako športovcovi trest ak viem o korupcii, aktívne sa do nej nezapojím a nenahlásim ju?

23.10.2019

FAQ00398 - 6. Aké snahy vyvíjajú slovenské športové zväzy v boji proti korupcii? Na futbalovom zväze je vaša pozícia integrity manažéra, aké snahy vyvíja futbalo...

23.10.2019

FAQ00397 - 7. V čom vidíte hlavnú príčinu, malého množstva odhalených prípadov korupcie?

23.10.2019

FAQ00396 - 8. Je korupcia v športe na Slovensku odhaľovaná a trestaná, ale verejnosť o tom nie je informovaná? V článku v médiách ste uviedli, že dostávate veľa ...

23.10.2019

FAQ00395 - 9. Myslíte si, že v riešení korupcie zohráva úlohu nedôvera ľudí v políciu a súdnictvo? V prieskume respondenti odpovedali na otázku: Ak by ste sa str...

23.10.2019

FAQ00393 - 11. Vo vyriešených kauzách v SR a ČR boli vinníci potrestaní uložením podmienečného trestu. Nie je podľa vás takýto trest málo odstrašujúci a je dosta...

23.10.2019

FAQ00392 - 12. V čom vidíte problém pri športovom stávkovaní na strane hráča?

23.10.2019

FAQ00390 - 14. Boli v tejto súvislosti potrebné zmeny v Trestnom zákone? Prípadne ako rieši túto problematiku zákon o športe?

23.10.2019

FAQ00389 - 15. Aké snahy vyvíjajú slovenské športové zväzy v boji proti korupcii?

23.10.2019

FAQ00388 - 16. Ktoré európske inštitúcie sa v najväčšej miere podieľajú na riešení korupcii v športe? Akým spôsobom(dohovory, odporúčania)?

23.10.2019

FAQ00387 - 17.Čo by podľa vás najviac pomohlo pri odstraňovaní podvodov pri športovom stávkovaní? Regulácia možnosti stávok (možnosť stávky iba na prvú ligu, nem...

23.10.2019

FAQ00385 - 19. Je podľa vás väčší problém s korupciu za účelom kúpenia si výhry v zápase alebo v súvislosti s výhrou v športovom stávkovaní?

23.10.2019

FAQ00383 - 21. Pomohla by existencia medzinárodnej organizácie boja proti korupcie v športe ako ju poznáme pri boji proti dopingu (WADA)?

23.10.2019

FAQ00401 - 3. Môžem ako športovec tipovať na zápasy v súťaži v ktorej hrajem? Samozrejme myslím, nie zápasy môjho vlastného tímu.

23.10.2019