logologo_small

Stanovisko ZOJ k pripravovaným zmenám v súdnictve

pondelok, 03.02.2014|Posledná aktualizácia 23.10.2019 22:16
Autor: sudcovia.sk, Spracoval: UčPS tím

Prinášame Vám stanovisko združenia Sudcovia "Za otvorenú justíciu" k pripravovaným zmenám v súdnictve.

Združenie Sudcovia „Za otvorenú justíciu“ (ZOJ) vníma pripravované zmeny ako zámer vlády SR reagovať na veľmi nízku dôveryhodnosť súdnictva, ktorá je v súčasnosti na hranici 24%. Prekvapivé pre nás je, že to prichádza práve v čase prezidentskej predvolebnej kampane, pričom ešte minulý rok vláda považovala stav justície za dobrý a stabilizovaný.

Ako pozitívny krok považujeme oddelenie funkcie predsedu Najvyššieho súdu a Súdnej rady SR, čím by sa odstránila neprimeraná koncentrácia moci v rukách jednej osoby. Túto zmenu ZOJ presadzovala od začiatku svojej existencie.

Ďalšie navrhované zmeny neriešia jadro problému súdnictva a ani jeho následky.

Nerozumieme zámeru preveriť všetkých sudcov cez Národný bezpečnostný úrad, pretože po roku 1989 museli všetci sudcovia vo výkone prejsť povinne previerkou Federálneho ministerstva vnútra ČSFR či nespolupracovali s ŠTB, a bezúhonnosť sudcov, ktorí vstúpili do systému po revolúcii by mala byť preverená cez výberové konania, ktorými prešli.

Pokiaľ ide o zmenu v zákonoch týkajúcich sa samotnej práce sudcov, považujeme ich za riešenie v zmysle kolektívnej viny všetkých sudcov, z ktorých prevažná väčšina nenesie na súčasnom stave justície žiadnu vinu ani svojou prácou a ani svojím správaním.

Podozrenia zo zneužívania platenej práceneschopnosti alebo práce v domácom prostredí by sa mali riešiť individuálne voči konkrétnym sudcom. Navrhované opatrenia v tomto smere voči všetkým sudcom rozhodne nezvýšia dôveryhodnosť súdnictva.

Za nízkou dôveryhodnosťou súdnictva je predovšetkým spôsob reprezentácie súdnictva jeho vrcholnými orgánmi, najmä zo strany súčasného predsedu najvyššieho súdu a súdnej rady, a mnohé kontroverzné rozhodnutia súdnej rady. Záznamy z rokovaní súdnej rady sú dôkazom, že dochádza k porušovaniu zákonov a ústavy takmer na každom zasadnutí súdnej rady. Za zloženie a činnosť súdnej rady však zodpovedajú okrem sudcov aj vláda, parlament a prezident, ktorí v nej majú 9 svojich nominantov z celkového počtu 18 členov. Mohli tak a môžu účinne ovplyvňovať jej činnosť od počiatku jej fungovania, vrátane osoby, ktoré bola alebo bude zvolená za jej predsedu.

Na verejnosť rovnako negatívne pôsobia časté signály o rodinkárstve pri výberových konaniach, o manipulácii pri prideľovaní vecí zákonným sudcom, pričom existujú viaceré rozhodnutia senátov Ústavného súdu SR, že napríklad priamo predseda Najvyššieho súdu SR v rozpore so zákonom menil rozvrh práce. V rozpore s etikou sudcov je takmer každé verejné vystúpenie predsedu Najvyššieho súdu SR a Súdnej rady SR, ktorý beztrestne hrubo uráža nielen svojich oponentov, ale aj celý Ústavný súd SR a médiá.

Vážnym problémom sú časté pochybenia sudcov v trestných konaniach, v dôsledku ktorých sa dostali páchatelia závažných trestných činov na slobodu; za čo by mali nasledovať primerané postihy.

Sme presvedčení, že pre sudcov, ktorí poctivo pracujú, často aj na úkor svojho zdravia a rodiny, sú pripravované zmeny demotivačné a nezlepšia ani výkon súdnictva a ani jeho dôveryhodnosť.

Skutočná zmena by nastala až vtedy, keby v súdnictve naozaj začali platiť etické pravidlá, všetky podozrenia z klientelizmu a rodinkárstva by boli vyšetrené a zodpovední ľudia postihnutí. Podmienkou je, aby sa do vedenia justície dostali len skutočné morálne a odborné autority, ktoré sa podľa toho aj správajú. To je však v kompetencii najmä vlády, prezidenta a parlamentu. Potom by sa ani sudcovia nebáli prehovoriť a aktivizovať snahu vytesniť spomedzi seba sudcov, ktorí do súdnictva nepatria.

V Bratislave 31.januára 2014

JUDr. Katarína Javorčíková

prezidentka ZOJ


Zdroj: sudcovia.sk
sudcovia.sk, Spracoval: UčPS tím
Mohlo by vás zaujímať

ZÁPISNICA ZO ZASADNUTIA ORGÁNU ŠPORTOVEJ ORGANIZÁCIE S ROZHODOVACOU PRÁVOMOCOU

25.3.2020

ZRIADENIE KOMORY SFZ PRE RIEŠENIE SPOROV A ZRUŠENIE ROZHODCOVSKÉHO SÚDU V LEGISLATÍVE SFZ A V PRAXI - ZHODNOTENIE

23.10.2019

Poriadok Komory SFZ pre riešenie sporov

23.10.2019

Poriadok Komory SFZ pre riešenie sporov - úplné nové znenie (schválené VV SFZ dňa 5.9.2016)

23.10.2019

Registračný a prestupový poriadok SFZ - OTÁZKY A ODPOVEDE

23.10.2019

Britský najvyšší súd rozhodol, že Brexit musí schváliť parlament

23.10.2019

Rokovací poriadok SFZ

23.10.2019

Volebný poriadok SFZ účinný do 4.6.2016

23.10.2019

Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 274/2014 Z. z. o podrobnostiach o kamerovom zabezpečovacom systéme

23.4.2020

Novela Trestného zákona a Trestného poriadku je v legislatívnom procese

23.10.2019

Judikát roka 2016

23.10.2019

STÁVA SA ŠPORTOVÉ PRÁVO SAMOSTATNÝM PRÁVNYM ODVETVÍM?

27.9.2020

Tlačová beseda k pripravovanému novému zákonu o športe

23.10.2019

Správa zástupkyne SR pred Európskym súdom pre ľudské práva

12.4.2020

Najslávnejší klub v Rumunsku je bez názvu, klubových farieb a znaku

23.10.2019