logologo_small

VYHLÁSENIE spoločnosti RESPECT s.r.o. k ZÁKONU o ŠPORTE (2018)

piatok, 11.05.2018|Posledná aktualizácia 23.10.2019 22:25
Autor: RESPECT s.r.o., Spracoval: UčPS tím

Spoločnosť Respect s.r.o. podobne ako minulý rok pripravila v spolupráci s odborníkmi UčPS tímu text vyhlásenia, v ktorom sú vyjadrené návrhy systémových opatrení, ktoré by veľmi pomohli slovenskému športu najmä na klubovej úrovni.Cieľom je, aby sa o týchto, ale aj o dalších možných systémových opatreniach na podporu športu diskutovalo aby z nich vznikla spoločenská objednávka, ktorú si osvoja aj všetky politické subjekty a ich reprezentanti, ktorí boli/budú občanmi zvolení, aby boli dočasnými správcami vecí verejných.

Spoločnosť Respect s.r.o., ako jeden z najväčších podporovateľov športu na Slovensku, ktorá bola partnerom projektu prípravy Zákona o športe a podporuje aj aktivity UčPS pri jeho implementácii do praxe, vníma veľmi pozorne dianie v slovenskom športe vrcholovom/výkonnostnom, ale aj v športe pre všetkých, detí a mládeže.

Keďže očakávané prínosy Zákona o športe na úrovni klubov dosiahnuté neboli, je potrebné opätovne, kriticky ale konštruktívne vyjadriť a komunikovať spoločenskú objednávku športovej obce na vykonanie systémových zmien prospešných pre slovenský šport na úrovni školského/klubového športu detí a mládeže i na úrovni športu (polo)profesionálneho.

Na jednej strane hodnotíme veľmi pozitívne skutočnosť, že Zákon o športe:

  1. viac ako zdvojnásobil objem prostriedkov zo štátneho rozpočtu MŠVVaŠ SR určených na šport (z negarantovaných 32,5 mil. eur v roku 2015 na zákonom garantovaných cca 72 mil. eur od roku 2019), čo pomôže najmä financovaniu športovej reprezentácie Slovenska a talentovanej mládeže,
  2. zaviedol pravidlá pre stransparentnenie športového prostredia najmä úpravou
    1. demokratických pravidiel deľby a vykonávania moci v národných športových zväzoch a národných športových organizáciách, 
    2. povinného zverejňovania dôležitých informácií o činnosti športových organizácií na ich webovom sídle a v informačnom systéme športu, 
    3. systému odborného poradenstva a kontroly v športe prostredníctvom novej funkcie „kontrolóra športovej organizácie“ (klubu, zväzu) voleného najvyšším orgánom a „hlavného kontrolóra športu“ menovaného vládou SR,
    4. automatického rozdeľovania 92,5% prostriedkov MŠVVaŠ SR určených na šport bez možnosti subjektívneho ovplyvnenia štátnymi úradníkmi, komisiami či politikmi,
    5. zmluvných vzťahov športovcov a športových odborníkov s klubmi a zväzmi.
Na druhej strane však opätovne so znepokojením konštatujeme, že oproti pôvodne vypracovanému návrhu Zákona o športe jeho schválené znenie, ani dve jeho novely z roku 2016 a 2017, stále neriešia nasledovné podstatné problémy a témy v športe:
  1. systémový nástroj na celoplošnú podporu športových aktivít detí a mládeže na úrovni športu pre všetkých pomocou „športových poukazov“, ktoré sú upravené v zákone a majú všeobecnú spoločenskú/politickú podporu, neboli však zavedené do praxe,
  2. systémové riešenie vrátane zdrojov na centrálnej, regionálnej i miestnej úrovni na zabezpečenie výstavby, rekonštrukcie a prevádzkovania športovej infraštruktúry národného významu i športovej infraštruktúry na šport pre všetkých,
  3. motivačné stimuly na podporu športu zo súkromných zdrojov, ktoré by vygenerovali športu dostatok prostriedkov okrem iného aj na platenie odvodov za profesionálnych športovcov - zamestnancov (od 1.1.2019), pritom boli navrhnuté viaceré možnosti a politikmi bola opakovane verejne deklarovaná vôľa schváliť takéto stimuly, 
  4. sociálny program pre “športové ikony” - výnimočných slovenských športovcov spojený s kampaňou na podporu športu detí a mládeže a zdravého životného štýlu.

Športová obec výmenou za prisľúbenú vyššiu podporu športu (nielen na štátnej úrovni, ale i na klubovej úrovni) prijala povinnosti garantujúce transparentnosť športového prostredia, s čím sú spojené vyššie administratívne, odborné, personálne i finančné nároky.

Vyzývame preto športovú obec, politické strany/hnutia na miestnej i republikovej úrovni, aby si idey tohto vyhlásenia osvojili a zahrnuli ich do svojich programových koncepčných dokumentov, aby sme následne mohli spoločne vykonávať kroky potrebné k ich naplneniu, ako aj pôvodne deklarovaných zámerov a cieľov Zákona o športe.

V Bratislave 20. apríla 2018.

RESPECT s.r.o., Spracoval: UčPS tím
Mohlo by vás zaujímať

FAQ00052 - 40. Môže klub alebo zväz (zväzový predpis) podmieniť povolenie/vykonanie prestupu športovca do iného/nového klubu vykonaním úhrady výchovného materské...

1.3.2022

FAQ00053 - 39. K analýze uvedenej problematike boli použité nasledujúce predpisy a dokumenty: Zák. č. 440/2015 Z. z. o športe a o zmene a doplne...

1.3.2022

FAQ00054 - 38. Futbalovému klubu v prípade zmluvy o príprave talentovaného športovca vzniká záväzok uhrádzať talentovanému športovcovi aj mzdu? V zákone o športe...

1.3.2022

FAQ00055 - 37. Zakladá samotný status amatérskeho športovca nejaké povinnosti pre športovú organizáciu alebo športovca? Nemyslím povinnosť zápisu do registra fyz...

1.3.2022

FAQ00056 - 36. Môže športovec do 15 rokov veku uzatvoriť so športovou organizáciou zmluvu o amatérskom vykonávaní športu?

1.3.2022

FAQ00057 - 35. Môže športovec do 15 rokov veku uzatvoriť so športovou organizáciou zmluvu o príprave talentovaného športovca?

1.3.2022

FAQ00058 - 34. Možno zmluvu o príprave talentovaného športovca v zmysle § 48 Zákona o športe uzatvoriť výlučne len so športovcom, ktorý je v čase uzatvorenia tej...

1.3.2022

FAQ00059 - 33. Je talentovaný športovec povinný uhrádzať náklady športovej organizácii v zmysle vyššie uvedeného ustanovenia § 48 ods. 6 Zákona o športe aj v tom...

1.3.2022

FAQ00060 - 32. Je talentovaný športovec povinný uhrádzať náklady športovej organizácii v zmysle vyššie uvedeného ustanovenia § 48 ods. 6 Zákona o športe aj v tom...

1.3.2022

FAQ00061 - 31. Možno ustanovenie § 38 ods. 3 Zákona o športe vykladať v tom zmysle, že zmluvný vzťah založený zmluvou uzatvorenou podľa Zákona o športe so športo...

1.3.2022

FAQ00062 - 30. Športovcovi/hráčovi bola ponúknutá zmluva o profesionálom vykonávaní športu pre nasledujúcu sezónu v najvyššej súťaži kolektívneho športu dospelýc...

1.3.2022

FAQ00063 - 29. Sme s.r.o. – 100 % dcéra mesta. Zabezpečujeme prevádzky hádzanárskeho klubu, futbalového klubu, ale okrem toho vykonávame aj iné činnosti: prevádz...

1.3.2022

FAQ00064 - 28. Je potrebné, ak sa uzatvorí zmluva o profesionálnom výkone športu s chlapcom, ktorý ešte nemá 18 rokov, uzatvoriť aj dohodu o brigádnickej práci ...

1.3.2022

FAQ00065 - 27. Akú zmluvu majú mať podpísanú hráči, ktorí nie sú v zamestnaneckom pomere? (momentálne sú SZČO alebo profesionálni hráči bez odvodu do sociálnej p...

1.3.2022

FAQ00066 - 26. Môžem byť ako profesionálny vojak, zamestnancom športového centra, mať podpísaný kontrakt a štatút profesionálneho športovca so športovým zväzom?

1.3.2022