logologo_small

Legislatívny proces (1.2.2010): Návrh novely zákona č. 300/2005 Z.z. Trestný zákon

štvrtok, 12.05.2011|Posledná aktualizácia 19.10.2019 00:29
Autor: Peter Sepeši, Spracoval: UčPS tím

Ministerstvo spravodlivosti SR iniciatívne vypracovalo návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 300/2005 Z.z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov.

Predmetná novela Trestného zákona bola odoslaná na rokovanie vlády SR a vláda bude o nej rokovať dňa 3.2.2010.

Ministerstvo spravodlivosti SR iniciatívne vypracovalo návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 300/2005 Z.z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Predmetná novela Trestného zákona bola odoslaná na rokovanie vlády SR a vláda bude o nej rokovať dňa 3.2.2010.

Cieľom navrhovanej novely Trestného zákona je zaviesť do právneho poriadku Slovenskej republiky právnu zodpovednosť právnických osôb a zabezpečiť ich sankcionovanie prostredníctvom Trestného zákona, ak v súvislosti s ich činnosťou došlo ku spáchaniu trestného činu za podmienok stanovených Trestným zákonom. Ako sa uvádza v dôvodovej správe „hlavným účelom zavádzania právnej zodpovednosti právnických osôb je vyhnúť sa stavu, že nikto nebude postihnutý, ak nedôjde k postihnutiu páchateľa (fyzickej osoby), ak ho nie je možné v dôsledku zložitých štruktúr a nejednoznačných procesov riadenia v obchodných spoločnostiach a iných právnických osobách zistiť.“

V zmysle dôvodovej správy k navrhovanému zákonu sa predpokladá zavedenie tzv. nepravej trestnoprávnej zodpovednosti právnických osôb, kde „formálno-právne trestnoprávna zodpovednosť právnických osôb síce nie je vyjadrená a trestne zodpovedné sú aj naďalej len fyzické osoby (konajúce v menej právnickej osoby), ale zákon súčasne umožňuje právnickým osobám v trestnom konaní uložiť niektoré trestnoprávne sankcie, ktoré nie sú definované ako tresty (obdobná úprava je napr. v Španielsku). V tomto prípade ide o tzv. vedľajšie dôsledky trestného činu fyzickej osoby, ktoré sa pripočítajú právnickej osobe.“
Príčiny nemožnosti formálno-právneho vyjadrenia trestnej zodpovednosti právnických osôb spočívajú v objektívnej neschopnosti právnickej osoby niesť deliktuálnu zodpovednosť za zavinené konanie, nakoľko je tu absencia prepojenia psychického vzťahu ku konaniu resp. nekonaniu.

Nevyhnutnosť implementácie sankcionovania právnických osôb, ak došlo v súvislosti s ich ne/činnosťou ku spáchaniu trestného činu, vyplýva z viacerých medzinárodných dokumentov prijatých na pôde Európskej únie, Rady EurópyOrganizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD).

Prehľad navrhovaných zmien v Trestnom zákone:

  • zavedenie nových trestnoprávnych sankciíochranné opatrenia voči právnickým osobám, v prípade ak došlo k spáchaniu trestného činu, hoci aj v štádiu pokusu alebo ak došlo k účasti na trestnom čine v súvislosti s jej činnosťou,  a to:
  • a/ zhabanie určenej výšky finančných prostriedkov vo výške od  800 eur do 1 660 000 eur,b/zhabanie majetku, pričom právoplatné rozhodnutie súdu o prepadnutí majetku resp. zhabaní majetku bude dôvodom pre začatie konkurzného konania a v záujme ochrany tretích osôb (veriteľov) ochranné opatrenie bude postihovať iba majetok, ktorý právnická osoba vlastní ku dňu skončenia konkurzného konania,  
  • ochranné opatrenie zhabanie majetku právnickej osoby  súd uloží v prípade, ak v súvislosti s jej činnosťou došlo k účasti na trestnom čine podľa § 58 ods. 2 Trestného zákona, za ktorý súd ukladá trest prepadnutia majetku,
  • trestnoprávna sankcia môžepostihnúť aj právneho nástupcu (nástupcov) právnickej osoby.
  • Novelizáciou Trestného zákona dochádza k nepriamej novelizácii :

  • zákona č. 301/2005 Z.z. Trestný poriadok,
  • zákona č. 65/2001 Z.z. o správe a vymáhaní súdnych pohľadávok,
  • zákona č. 330/2007 Z.z. o registri trestov a o zmene a doplnení niektorých zákonov,
  • zákona č. 7/2005 Z.z. o konkurze a reštrukturalizácii
  • Prehľad navrhovaných zmien v Trestnom poriadku:

  • rozširuje sa rozsah subjektov spadajúcich pod pojem „zúčastnená osoba“,
  • menia sa inštitúty právoplatnosti a vykonateľnosti uznesenia v nadväznosti na mechanizmus ukladania a výkonu ochranného opatrenia zhabania určenej peňažnej čiastky,
  • upravuje postaveniezúčastnenej osoby v trestnom konaní,
  • upravuje postup prokurátorav prípade, ak je dokázané, že bol spáchaný trestný čin alebo že došlo k účasti právnickej osoby na trestnom čine spôsobom uvedeným v Trestnom zákone,
  • menia sa inštitúty preskúmania a predbežného prejednania obžaloby,
  • upravuje sa rozhodovanie súdu o návrhu prokurátora na uloženie ochranného opatrenia,
  • upravuje sa postup súdu pri vylúčení rozhodovaniao ochrannom opatrení na konanie na verejnom zasadnutí,
  • rozširujú sa druhy trestov, ktoré môže samosudca uložiť trestným rozkazom,
  • nanovo sa upravuje ustanovenie § 355 Trestného poriadku – Odpor proti trestnému rozkazu,
  • upravuje sa právoplatnosť a vykonateľnosť trestného rozkazuv prípade vzdania sa odporu za súčasného vyhlásenia obvineného, že nesúhlasí, aby odpor podala v jeho prospech iná oprávnená osoba,
  • v siedmej hlave Trestného poriadku sa vkladá nový šiesty diel: "Konanie o návrhu na zhabanie peňažnej čiastky a o návrhu na zhabanie majetku",
  • zavádzasainštitút obnovy konania, ktoré sa skončilo uznesením, vydaným v konaní o návrhu prokurátora na uloženie novozavedeného ochranného opatrenia,
  • v rámci ustanovení o výkone trestu prepadnutia majetku nanovo sa upravuje ustanovenie § 423 Trestného poriadku a vypúšťasa§ 424 Trestného poriadku,
  • v rámci ustanovení o zaistení výkonu trestu prepadnutia majetku doplňujesa ustanovenie § 425 Trestného poriadku a vypúšťa sa odsek 2 § 426 Trestného poriadku,
  • v druhej hlave štvrtej časti menísa nadpis štvrtého dielu na „Výkon zhabania veci, výkon zhabania peňažnej čiastky a výkon zhabania majetku“,
  • dopĺňajúsa nové ustanovenia v rámci štvrtého dielu druhej hlavy štvrtej časti Trestného poriadku, a to výkon zhabania peňažnej čiastky a výkon zhabania majetku,
  • v tretej hlave piatej časti Trestného poriadku sa vkladajú nové ustanovenia o výkone cudzieho rozhodnutia voči právnickej osobe,
  • dopĺňajú sa prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 1. júna 2010.
  • Účinnosť novely Trestného zákona v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov sa navrhuje od 1. júna 2010.

    Materiál k predmetnej novele je dostupný na stránke:

    http://www.rokovanie.sk/appl/material.nsf/0/BEFDF81E0DA66DF5C12576B9003027DD?OpenDocument

    Peter Sepeši, Spracoval: UčPS tím
    Mohlo by vás zaujímať

    Oslabenie prevenčnej funkcie trestného práva – toto zrejme (tiež) nebolo celkom domyslené

    26.2.2024

    Novela Trestného zákona - Česká republika a Slovensko, dve civilizácie

    20.2.2024

    Trestné činy KORUPCIE - aktualizované tabuľky po schválení novely TZ

    18.2.2024

    Premlčanie trestného stíhania po účinnosti novely Trestného zákona - porovnanie SR a ČR

    17.2.2024

    Verejná výzva UčPS za poškodených, za bezpečnejšie a slušnejšie Slovensko

    11.2.2024

    Odpovede na otázky Transparency International Slovensko k novele Trestného zákona v plnom znení - časť 2.

    1.2.2024

    Novela Trestného zákona … alebo Slovenská “res publica” a jej ďalší evolučný míľnik už za pár dní

    3.2.2024

    Životné situácie slovenskej spoločnosti z pohľadu trestnej legislatívy DNES a ZAJTRA … alebo „viac svetla viac rozumu” ?

    28.1.2024

    Odpovede na otázky Transparency International Slovensko k novele Trestného zákona v plnom znení - časť 1.

    16.1.2024

    Zmena hraníc škody - dôvodová správa k návrhu zásadných zmien má 6 viet ...

    11.2.2024

    Trestanie organizovaných skupín miernejšie ale stíhanie náročnejšie, organizované podvody do 350.000 eur z verejných alebo EÚ zdrojov iba prečinom

    9.1.2024

    Zmeny pravidiel trestania a trestnosti sú revolučné - riadne zavedenie zmien do praxe potrebuje čas na prípravu

    18.2.2024

    Zvýšenie hraníc škody/prospechu/rozsahu činu má zásadný dopad na trestnosť a kvalifikáciu skutkov

    1.1.2024

    Korupcia v návrhu novely Trestného zákona - zmeny pravidiel trestnosti v prospech páchateľov korupcie si žiadajú širšiu zhodu, nie skrátené legislatívne konanie

    1.1.2024

    Ani Európska prokuratúra nebude mať po novele rozviazané ruky

    1.1.2024