logologo_small

Základné princípy navrhovaných právnych úprav k voľbám, volebnej kampani a politickým stranám

štvrtok, 12.09.2013|Posledná aktualizácia 23.10.2019 22:13
Autor: Ministerstvo vnútra SR, Spracoval: UčPS tím

Poslanci odhlasovali vládne návrhy volebných zákonov a posunuli ich do druhého čítania. Predkladané návrhy prinášajú v súlade s programovým vyhlásením vlády zmeny v oblasti financovania a kontroly politických strán a hnutí s cieľom zlepšiť informovanosť verejnosti. Právna úprava nastavuje opatrenia smerujúce k zjednoteniu základných inštitútov volebných predpisov a zavádza jednotnú terminológiu, transparentnú úpravu pravidiel volebnej kampane a dôslednú kontrolu prostriedkov použitých na jej vedenie kandidujúcimi subjektmi vrátane ich verejnej kontroly.

Základné informácie, princípy a navrhované zmeny návrhu zákona o volebnej kampani a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 85/2005 Z.z. o politických stranách a politických hnutiach a návrhu zákona zákona o podmienkach výkonu volebného práva a o zmene Občianskeho súdneho poriadku:

Zákon o volebnej kampani

Cieľom nového zákona je:

  • komplexne upraviť problematiku volebnej kampane v jednom zákone,
  • ustanoviť pravidlá správania sa všetkých subjektov ovplyvňujúcich voľby vrátane politických strán, kandidátov a tretích strán
  • ako aj upraviť pôsobnosť a úlohy štátnych orgánov pri kontrole správania sa pri vedení volebnej kampane, dodržiavania zákonných podmienok, ako aj vyvodzovanie sankcií voči porušovateľom.
  • Zákon zjednocuje základné pravidlá vedenia volebnej kampane a zavádza jednotnú terminológiu
  • Zákon navrhuje zveriť kontrolu a udeľovanie sankcií vo forme správnych deliktov kompetentným orgánom:
    • pri porušení všeobecných pravidiel - Ministerstvu vnútra Slovenskej republiky
    • pravidiel týkajúcich sa médií - Ministerstvu kultúry Slovenskej republiky, Rade pre vysielanie a retransmisiu
    • alebo pravidiel o financovaní volebnej kampane - Ministerstvu financií Slovenskej republiky
  • Zákonom sa navrhuje upraviť dĺžka volebnej kampane, t.j. volebná kampaň začína dňom uverejnenia rozhodnutia o vyhlásení volieb v Zbierke zákonov Slovenskej republiky a končí 48 hodín predo dňom konania volieb.
  • Zavádzajú sa limity pre jednotlivé volebné subjekty, ktorých cieľom je vytvoriť rovnaké podmienky pre všetky kandidujúce politické strany a kandidátov. Prekročenie týchto limitov bude sankcionované pokutami.
  • Zavádza sa nový inštitút tzv. osobitných transparentných účtov - zriaďovateľ účtu má umožniť komukoľvek (verejnosti) oboznámiť sa s obsahom účtu, pričom základným pravidlom je skutočnosť, že volebnú kampaň bude možné financovať len z takéhoto účtu. Takéto pravidlá zároveň prispejú k efektívnejšiemu výkonu kontroly a najmä umožnia voličom vytvoriť si názor na kandidujúce subjekty nielen z pohľadu ich volebných programov, ale aj z pohľadu ich financovania, teda podpory od iných súkromných osôb.

 

Novela zákona o politických stranách a politických hnutiach

(v aktuálnom návrhu zákona o volebnej kampani ako Článok II.)
  • Základom novely sú úpravy týkajúce sa financovania a kontroly financovania politických strán.
  • Zákon umožní prijímanie finančných darov politickou stranou výlučne prevodom na účet strany.
  • Zavádza sa prehľadná evidencia o daroch a darcoch na webovom sídle politickej strany.
  • Sprísňujú sa pravidlá pre prijímanie darov a ich evidenciu.
  • Výročné správy politických strán sa doplňujú o ďalšie doklady preukazujúce finančnú disciplínu strany a o prehľady výdavkov na volebnú kampaň.
  • V súvislosti s povinnosťou vykonať audit hospodárenia politickej strany sa zavádza kaucia na vykonanie auditu, čím sa má riešiť problém neschopnosti politickej strany zaplatiť náklady na audit a tiež posilniť nezávislosť audítorov.
  • Doterajší zákon sa zosúlaďuje s článkom 22 Zmluvy o fungovaní Európskej únie tak, aby zaručoval pre všetkých občanov EÚ rovnaké práva v oblasti volieb na území Slovenskej republiky.
  • Zákon prehodnocuje sankcie za porušovanie pravidiel financovania politickej strany . Na druhej strane zákon nemení úpravu o príspevkoch pre politické strany zo štátneho rozpočtu.

 

Zákon o podmienkach výkonu volebného práva

Zjednocuje všeobecné pravidlá a ustanovenia spoločné pre všetky druhy volieb. Týkajú sa najmä volebných orgánov, zásad volebného práva, volebných obvodov a volebných okrskov, zoznamu osôb oprávnených voliť, postupu pri hlasovaní, postupu a prítomnosti vo volebnej miestnosti, zisťovania výsledkov volieb, materiálnych a personálnych podmienok zabezpečenia volieb a sankcií za porušenie tohto zákona. V legislatíve Slovenskej republiky ide o nový inštitút. Sankcie za porušenie zákona majú najmä zabezpečiť prevenciu a až následne represiu.

  • Zjednocujú sa lehoty na vyhlásenie volieb – 110 dní pred konaní volieb (okrem voľby prezidenta, kde Ústava určuje 55 dní)
  • Zjednodušuje sa informovanosť verejnosti o kľúčových lehotách v rozhodnutí predsedu národnej rady o vyhlásení volieb
  • Zjednocuje sa úprava hlasovacích lístkov (bude sa už iba „krúžkovať“)
  • Zoznam kandidátov sa bude doručovať systémom 1 zásielka do domácnosti (čiže nie podľa počtu členov domácnosti)
  • Zápisnice okresných volebných komisií budú doručované elektronicky (odpadá osobný prevoz dokumentov v noci a náklady s tým spojené
  • Zabezpečí sa právo kandidujúcich subjektov osobnej prítomnosti pri sčítaní hlasov
  • Upravujú sa počty členov okrskových volebných komisií (zníži sa počet odmeňovaných členov)
  • Zákon ustanovuje pravidlá pre jednotlivé druhy volieb, hlasovanie o odvolaní prezidenta Slovenskej republiky a pre referendum.
  • Po novom sa umožňuje hlasovanie v referende aj prostredníctvom pošty. Rozširujú sa tak formy hlasovania v záujme zvýšenia účasti občanov na hlasovaní.
  • MV SR bude plniť úlohu orgánu komunikačnej centrály pre vzájomnú výmenu informácií s inými členskými štátmi EÚ pri voľbách do EP.

 

Nové pravidlá by mali nadobudnúť účinnosť od 1. januára 2014.

Ministerstvo vnútra SR, Spracoval: UčPS tím
Mohlo by vás zaujímať

Novela Trestného zákona … alebo Slovenská “res publica” a jej ďalší evolučný míľnik už za pár dní

3.2.2024

NÁLEZ Ústavného súdu Slovenskej republiky PL. ÚS 2/2021-80 o návrhu skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky a o návrhu generálneho prokurátora Slovenskej republiky

20.4.2021

1/2020 PRINCÍP VIAZANOSTI PRÁVOM AKO URČUJÚCI LIMIT ZÁKONNOSTI KONANIA A ROZHODOVANIA VYKONÁVATEĽOV VEREJNEJ SPRÁVY

25.2.2022

PRINCÍP VIAZANOSTI PRÁVOM AKO URČUJÚCI LIMIT ZÁKONNOSTI KONANIA A ROZHODOVANIA VYKONÁVATEĽOV VEREJNEJ SPRÁVY

6.3.2021

Správa o činnosti prokuratúry SR (za rok 2019) bola prerokovaná v Národnej rade SR

24.1.2021

FAQ00362 - 3. Aké sú základné a nevyhnutné body pre štatút reprezentanta? Štatútov je veľa, takže príkladov je dosť, len by sme chceli vedieť, či má štatút repre...

23.10.2019

FAQ00360 - 5. Dobrý deň, pokiaľ má športovec s klubom zmluvu o profesionálnom vykonávaní športu a počas trvania tejto zmluvy je povolaný do reprezentácie, kde mu...

23.10.2019

FAQ00363 - 2. Môže mať profesionálny športovec v klube iný status, keď je nominovaný do športovej reprezentácie?

23.10.2019

FAQ00364 - 1. Športovci, ktorí reprezentujú SR a odmeny, ktoré dostávajú na základe reprezentácie: Ak som správne pochopila aj v prípade ak športovec, či už zame...

23.10.2019

FAQ00359 - 6. Chceli by sme opýtať na príspevok športovému reprezentantovi, ktorý žije v SR viac ako 50 rokov, no nie je občanom SR. Športový reprezentant spĺňal...

23.10.2019

FAQ00361 - 4. Je škola povinná uvoľniť žiaka/študenta na sústredenia, prípravné súťaže a významné súťaže, ktoré sú v pláne práce reprezentačného družstva a na kt...

23.10.2019

Rozhovor s JUDr. Ladislavom Hamranom, znovuzvoleným prezidentom Agentúry Európskej únie pre justičnú spoluprácu v trestných veciach - Eurojust

10.12.2020

Informácie o kandidátoch na generálneho prokurátora na stránke Národnej rady SR

28.10.2020

Ladislav Hamran bol znovu zvolený za predsedu Eurojustu

14.10.2020

Týždeň otvoreného vládnutia 2020 - panelové diskusie

31.10.2020