logologo_small

Legislatívny proces (7.12.2009): Návrh zákona o európskom zatýkacom rozkaze a o doplnení zákona č. 301/2005 Z. z Trestný poriadok

štvrtok, 12.05.2011|Posledná aktualizácia 19.10.2019 00:29
Autor: Peter Sepeši, Spracoval: UčPS tím

Do medzirezortného pripomienkového konania bol predložený návrh zákona o európskom zatýkacom rozkaze a o doplnení zákona č. 301/2005 Z. z Trestný poriadok v znení neskorších predpisov, ktorým sa nahrádza a ruší súčasne platný zákon č. 403/2004 Z. z.

Do medzirezortného pripomienkového konania bol predložený návrh zákona o európskom zatýkacom rozkaze a o doplnení zákona č. 301/2005 Z. z Trestný poriadok v znení neskorších predpisov, ktorým sa nahrádza a ruší súčasne platný zákon č. 403/2004 Z. z. o európskom zatýkacom rozkaze (EZR) v znení neskorších predpisov, ktorým Slovenská republika transponovala do svojho právneho poriadku Rámcové rozhodnutie Rady z 13. júna 2002 o európskom zatykači a postupoch odovzdávania osôb medzi členskými štátmi.

Po štvorročnom aplikovaní zákona č. 403/2004 Z. z. v praxi sa ukázala potreba vykonania viacerých zmien v tomto zákona, pričom do medzirezortného pripomienkového konania bol predložený návrh novelizácie zákona ešte v júli 2008. Po vyhodnotení medzirezortného pripomienkového konania, ktoré prebehlo k návrhu novely zákona, ako aj na základe záverov a odporúčaní hodnotiacej správy Rady Európskej únieo Slovenskej republike, zohľadňujúc pritom rozsah a význam navrhovaných zmien, ministerstvo spravodlivosti dospelo k záveru, že bude účelnejšie pripraviť ucelený návrh nového zákona.

Predkladaný návrh nového zákona o EZR vychádza z výsledkov medzirezortného pripomienkového konania k pôvodnému návrhu na novelizáciu platného zákona o EZR, ako aj zo záverov a odporúčaní hodnotiacej správy Rady EÚ, keď zohľadňuje jej požiadavky. Návrh zákona v neposlednom rade transponuje ustanovenia rámcového rozhodnutia, ktoré neboli transponované v rámci súčasne platného zákona v dostatočnom rozsahu.

Prehľad zmien navrhovaného zákona:
  • nová systematika v rámci jednotlivých častí zákona, ktorá má slúžiť k lepšej orientácií zákonných pravidiel v rámci konania o európskom zatýkacom rozkaze s prihliadnutím na reálny priebeh konania o európskom zatýkacom rozkaze v praxi,

  • spresňuje vymedzenie základných inštitútov a postupov platného zákona č. 403/2004 Z. z., z ktorého vychádza,

  • z procesnoprávneho hľadiska návrh zákona zavádza inštitút predbežnej a vydávacej väzby inšpirovanej znením ustanovení Trestného poriadku týkajúcich sa extradičného konania na základe medzinárodného zatýkacieho rozkazu, nakoľko súčasná právna úprava väzby bola vyhodnotená ako nevyhovujúca.

  • Navrhovaný zákon nepriamo novelizuje ustanovenia Trestného poriadku, ktorý umožňuje riešiť  osobitosti justičnej spolupráce v trestných veciach v Európskej únii prostredníctvom osobitných zákonných úprav, a tým obmedziť počet zmien platného Trestného poriadku.

    Účinnosť zákona sa navrhuje 1. septembra 2010.

    Návrh zákona bol predložený v skrátenom legislatívnom konaní, a to vzhľadom na naliehavosť jeho legislatívneho prerokovania súvisiacu s vyhodnotením zapracovania odporúčaní Rady EÚ vyplývajúcich z hodnotiacej správy o Slovenskej republike (čl. 9 ods. 7 Legislatívnych pravidiel; transpozičný deficit). V medzirezortnom pripomienkovom konaní nebola vznesená ani jedna pripomienka.

    Podľa vyjadrenia predkladateľa návrhu:
  • návrh zákona je v súlade s Ústavou, ústavnými zákonmi, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a zákonmi a súčasne je v súlade s právom Európskych spoločenstiev a Európskej únie,

  • návrh zákona nemá dopady na verejné financie; návrh zákona nebude mať ekonomický ani environmentálny vplyv, ani vplyv na  zamestnanosť a podnikateľské prostredie nebude mať vplyv na informatizáciu spoločnosti

  • Právna úprava predmetnej problematiky v práve Európskej únie:

  • primárne právo:
    čl. 30 a 31 Zmluvy o Európskej únii (Ú. v. EÚ C321E, 29. 12. 2006). 

  • sekundárne právo:
    Rámcové rozhodnutie Rady z 13. júna 2002 o európskom zatykači a postupoch odovzdávania osôb medzi členskými štátmi (2002/584/SVV) (Ú. v. ES L 190, 18.7.2002, s. 1 – 20) 

  • súdne rozhodnutia európskych súdov:
    rozhodnutie Súdneho dvora Európskych spoločenstiev z 3. mája 2007 vo veci C-303/05 Advocaten voor de Wereld (Ú. v. EÚ C 140, 23.6.2007, s. 3);
    rozhodnutie Súdneho dvora Európskych spoločenstiev zo 17. júla 2008 vo veci C-66/08 Szymon Kozłowski (Ú. v. EÚ C 223, 30.08.2008 s.18);
    rozhodnutie Súdneho dvora Európskych spoločenstiev z 12. augusta 2008 vo veci C-296/08 Santesteban Goicoechea (Ú. v. EÚ C 260 z 11.10.2008 s.4);
    rozhodnutie Súdneho dvora Európskych spoločenstiev z 1. decembra 2008 vo veci C-388/08 Leymann a Pustovarov (Ú. v. EÚ C 44 z 21.02.2009 s.23).

  • Materiál k predkladanému návrhu zákona je dostupný na stránke: https://lt.justice.gov.sk/Material/MaterialDocuments.aspx?instEID=-1&matEID=40&langEID=1

    Peter Sepeši, Spracoval: UčPS tím
    Mohlo by vás zaujímať

    Zvýšenie hraníc škody/prospechu/rozsahu činu má zásadný dopad na trestnosť a kvalifikáciu skutkov

    1.1.2024

    Ochrana súkromného vlastníctva prísnejšia ako ochrana európskych, štátnych a iných verejných prostriedkov; organizovaná skupina už iba ako prečin - toto by chceli občania ?

    18.2.2024

    2/2020 PRÍSPEVOK DO DISKUSIE O NÚDZOVOM STAVE, PRIJÍMANÝCH OPATRENIACH, ... SLOBODE A DEMOKRACII

    1.3.2022

    Návrh zákona o sídlach a obvodoch súdov a o zmene a doplnení niektorých zákonov - stanovisko

    30.5.2021

    Pripomienky Generálnej prokuratúry SR k návrhu reformy súdnej mapy

    1.3.2021

    FAQ00434 - 2. K § 4: Športový klub – hokejový klub chce zaradiť juniora do A tímu seniorskej kategórie, pričom klub chce športovca motivovať aj finančnou...

    23.10.2019

    FAQ00431 - 5. K § 10 ods. 1: Dokedy majú zriadiť športové organizácie funkciu kontrolóra športovej organizácie?

    23.10.2019

    FAQ00429 - 7. K § 16 ods. 2 ZoŠ: Kto vypracúva zoznamy telentovaných športovcov, na základe ktorých majú športové kluby uzatvárať zo športovcami do 23 rokov zmlu...

    23.10.2019

    FAQ00428 - 8. Aké sú úlohy a kompetencie kontrolóra podľa zákona o športe? Môže vydávať kontrolór pri zistení nedostatkov rozhodnutia namiesto orgánov, v ktorýc...

    23.10.2019

    FAQ00426 - 10. Ktoré športy sa považujú za kolektívne športy a ktoré športy sú individuálnymi športmi? Existuje nejaká definícia na odlíšenie kolektívnych a indi...

    23.10.2019

    FAQ00423 - 13. Existuje nejaký zoznam špecializovaných športových činností (ako bol doteraz, napr. aerobik, fitnes, jóga, pilates, atď) alebo už je iba zoznam uz...

    19.3.2021

    FAQ00435 - 1. K § 51 ods. 1 a 4, § 65 ods. 6, § 80, 81 a § 99 ods. 2 ZoŠ: Zákon o športe bol schválený koncom novembra 2015. Bude informačný systém šport...

    19.3.2021

    FAQ00433 - 3. K § 12: Aký bude status kontrolóra športovej organizácie, bude na zväzoch kontrolór zamestnaný?

    19.3.2021

    FAQ00432 - 4. Dobrý deň prajem, chcem požiadať o usmernenie týkajúce sa výkladu nového zákona o športe. Konkrétne na situáciu v našom meste, kde športové oddiely...

    23.10.2019

    FAQ00430 - 6. K § 6 ods. 2 a 3 ZoŠ: Chcel by som Vás poprosiť o oficiálne stanovisko a výklad nového Zákona o športe na povinnosti týkajúce sa vzdelávania tréner...

    23.10.2019