logologo_small

Poslanecký návrh na zrušenie niektorých rozhodnutí o amnestii

štvrtok, 02.06.2011|Posledná aktualizácia 23.10.2019 22:27
Autor: Peter Sepeši

Na rokovanie vlády Slovenskej republiky bol predložený návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Pavla Hrušovského, Milana Horta, Jozefa Kollára a Lászlóa Solymosa na vydanie ústavného zákona o zrušení niektorých rozhodnutí o amnestii (viď tlač 366). 

Amnestie boli udelené v súvislosti so skutkami, pri ktorých existuje podozrenie, že sa na trestnej činnosti podieľali štátne orgány.

Na rokovanie vlády Slovenskej republiky bol predložený návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Pavla Hrušovského, Milana Horta, Jozefa Kollára a Lászlóa Solymosa na vydanie ústavného zákona o zrušení niektorých rozhodnutí o amnestii (tlač 366).

Predloženým návrhom ústavného zákona sa rušia amnestie udelené bývalým predsedom vlády Slovenskej republiky Vladimírom Mečiarom, ktorý v danom období vykonával niektoré oprávnenia prezidenta republiky. Možno vysloviť odôvodnenú obavu o tom, že amnestie týkajúce sa zavlečenia Michala Kováča ml. do cudziny dňa 31. augusta 1995 a zmareného referenda z 23. a 24. mája 1997 nie sú v súlade so zásadami právneho štátu najmä s princípom právnej istoty, ktorý tvorí ich imanentnú súčasť. Negatívne zasahujú do prirodzenej spravodlivosti a slušnosti v práve. Javia sa ako zneužitie práva.

Amnestie boli udelené v súvislosti so skutkami, pri ktorých existuje podozrenie, že sa na trestnej činnosti podieľali štátne orgány. Následok amnestie spočíva v tom, že nie je možné trestne stíhať páchateľov skutkov, na ktoré sa amnestie vzťahujú. Z hľadiska Trestného poriadku vytvárajú procesnú prekážku zabraňujúcu trestnému stíhaniu. Prijatím navrhovaného ústavného zákona sa táto procesná prekážka odstraňuje a umožní sa orgánom činným v trestnom konaní trestne stíhať páchateľov predmetných skutkov a nezávislému súdu rozhodnúť o prípadnej vine páchateľov.

V dôvodovej správe k poslaneckému návrhu sa konštatuje, že „využitím prezidentského oprávnenia udeliť amnestiu došlo k potlačeniu princípov právneho štátu a k zneužitiu práva. Právna úprava platí v zásade do budúcnosti (princíp zákazu retroaktivity). Sú však určité princípy, ktoré konkurujú zákazu retroaktivity. Sú spôsobilé vylúčiť jeho aplikáciu a nastoliť uplatnenie iného právneho princípu. Medzi najvýznamnejšie konkurujúce princípy treba zaradiť princíp dôvery v právo, princíp zákazu zneužívania práva, účel udelenia amnestie, účel vylúčenia štátnych funkcionárov z udelenia amnestie a zákaz potlačiť základné práva a slobody. Právna istota a dôvera v právo má v demokratickej spoločnosti miesto aj vo vzťahu k zákonom a iným právnym aktom, vrátane rozhodnutí o amnestii. Požiadavkou právnej istoty je, aby sa amnestia nestala nástrojom derogácie trestnoprávnych noriem a aby sa politicky nezneužívala. Riešenie konkurencie uvedených princípov je možné len ich zvážením so zreteľom na spravodlivosť a slušnosť v práve. Je pritom evidentné, že z hľadiska požiadaviek ústavnosti a aj zákonnosti nemôže v konkurencii uvedených princípov získať prevahu princíp zákazu retroaktivity, ale je potrebné dôvodne požadovať prioritu iných právnych princípov, najmä princípu zákazu zneužívania práva.“

Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky súhlasí s predloženým poslaneckým návrhom a odporúča ho postúpiť na ďalšie legislatívne konanie.


Štádium materiálu: Odoslané na rokovanie vlády SR 

Materiály na stiahnutie:

 

Mohlo by vás zaujímať

Harmonogramy prípravy novely zákona

19.10.2019

Legislatívne pravidlá vlády Slovenskej republiky (4. mája 2016)

23.10.2019

NÁVRHY, PODNETY A ZÁVERY - „ŠPORT A PRÁVO 2017“

23.10.2019

Projekt prípravy “Nového zákona o športe” - projekt, ktorý sa môže stať vzorom

31.7.2020

Územie Štátu Izrael z pohľadu medzinárodného práva verejného [Diplomová práca]

23.10.2019

Odlišný názor predsedu amerického Supreme Court vo veci Obergefell v. Hodges (2015) - anglicky

23.10.2019

Odporúčanie Rec (2000)19 Výboru ministrov Rady Európy o postavení prokuratúry v systéme trestného súdnictva

27.3.2022

Zákon č. 1/2014 Z.z. o organizovaní verejných športových podujatí a o zmene a doplnení niektorých zákonov (s aktualizovanou dôvodovou správou pri §§)

23.10.2019

Zaujímavé fakty o inauguráciách prezidenta v USA

23.10.2019

Dôvodová správa k Čl. VIII:

23.10.2019

Vývoj zákonodarnej moci v Spojených štátoch amerických

19.10.2019

Legislatívne pravidlá vlády Slovenskej republiky (6. december 2012)

19.10.2019

Používanie jazykov národnostných menšín

23.10.2019

Manipulovanie výsledkov športových zápasov je trestný čin: aféra „Calciopoli“ ukončená

19.10.2019

Verejná dišputa k návrhu nového “Zákona o športe”

23.10.2019