corporate_logo
logologo_small
Prokurátorské fórum

ESD konštatuje: Nemeckí prokurátori sú závislí od politiky, nie zákona – škandál

štvrtok, 25.11.2021|Posledná aktualizácia 1.12.2021 19:21
Autor: Peter Haisenko

Preklad článku pomocou prekladača - https://translate.google.sk/?hl=sk&tab=rT

NSR je jedinou krajinou v EÚ, ktorá nesmie vydávať európske zatykače. V skutočnosti ESD svojím rozsudkom tiež uviedol, že nemecký súdny systém nerešpektuje západné hodnoty demokracie a nezávislého trestného stíhania.

ESD (Európsky súdny dvor) rozhodol, že nemeckí prokurátori nesmú vydávať európske zatykače. V odôvodnení rozsudku sa spomína nedostatok nezávislosti nemeckých prokuratúr. Parlamentné zhromaždenie Rady Európy na tento nedostatok upozornilo už v roku 2009 a požadovalo zlepšenie.

Môj výskum ukázal, že NSR je teraz jedinou krajinou v EÚ, ktorá nesmie vydávať európske zatykače. Označiť to za trápne by bolo nemilosrdné podceňovanie. V skutočnosti ESD uviedol, že nemecký súdny systém nezodpovedá západným hodnotám demokracie a nezávislému trestnému stíhaniu. V odôvodnení rozhodnutia ESD sa uvádza, že európsky zatýkací rozkaz musí vydať súdny orgán.

Keďže nemeckí prokurátori sú podriadení príslušným ministrom spravodlivosti v spolkových krajinách, nie sú nezávislí od výkonnej moci. Nedalo sa teda vylúčiť, že takýto zatykač môže byť v jednotlivých prípadoch vydaný na pokyn ministra. Napríklad v Nemecku štátny zástupca vedie prokuratúru. Je podriadený ministrovi spravodlivosti príslušnej spolkovej krajiny. Na rozdiel od sudcov sa prokurátori riadia pokynmi svojich nadriadených.

Prokurátori konajú na základe pokynov príslušného ministra spravodlivosti

Ako k tomuto rozsudku ESD došlo? Dvaja Litovčania a jeden Rumun podali v Írsku žalobu proti vykonaniu európskeho zatykača na nich. Zatýkacie rozkazy pochádzajú od prokuratúry v Lübecku a Zwickau a od generálnej prokuratúry v Litve. Litovský zatykač bol potvrdený a zdokumentovaný tak, že tamojšie štátne zastupiteľstvo je na rozdiel od nemeckého nezávislé. Otázka teraz môže znieť: Je to také zlé, pretože samotné súdy sú nezávislé?

Vec má dve strany a obe sú nezlučiteľné so zásadami právneho štátu a „západnými hodnotami“.

Existuje reálne nebezpečenstvo, že prokurátori v Nemecku začnú konanie proti politicky alebo inak nežiaducim osobám bez konkrétnych podozrení len na pokyn príslušného ministra spravodlivosti. To môže viesť k vyšetrovacej väzbe, domovým prehliadkam a zhabaniu počítačov alebo iných dôležitých pracovných zariadení.

Nie je to až také zlé, možno by si niekto pomyslel, pretože v konečnom dôsledku o tom rozhoduje nezávislý súd. Ale je to tak, pretože otvorením takejto procedúry a jej predĺžením sa zvyčajne zničí „normálny“ život a zničí sa základ života.

Druhou stránkou však je, že konania sa na pokyn ministrov ani neotvárajú. To som musel zažiť už v roku 2004, keď som na zodpovedných za predaj bytov BfA podal trestné oznámenie za spreneveru. Mníchovský štátny zástupca bol nadšený, ale nie zodpovedný. Berlín to bez komentára odmietol. (https://www.anderweltonline.com/klartext/klartext-20191/wohnungsnot-und-mietwucher-danke-frau-merkel/)

Práve teraz, od roku 2015, sme boli svedkami stoviek trestných oznámení na kancelárku a jej vládne prostredie stroho zamietnutých, dokonca nespracovaných. Tu nepomôžu ani nezávislé súdy, pretože platí staré pravidlo: kde nie je žalobca, nie je ani sudca.

Samotná kancelárka je na čele spolkového ministra spravodlivosti, ktorý je zase oprávnený vydávať pokyny štátnemu ministrovi spravodlivosti. Sama kancelárka tak môže určiť, či sa proti nej vôbec vyšetrovanie uskutoční. Možno len súhlasiť s Horstom Seehoferom, keď hovoril o „pravidle nespravodlivosti“.

Požadované reformy sa jednoducho neuskutočňujú

Alice Weidelová z AfD sa vyjadrila, že závislosť prokurátora od pokynov je neprijateľnou bránou pre zneužívanie politického ovplyvňovania súdnictva.

Alice Weidelová pokračuje:

Politicky nezávislé trestné stíhanie je štandardom vo všetkých západných demokraciách. Aj centralizované Francúzsko už dávno zrušilo právo dávať pokyny štátnym zástupcom. Namiesto rozdeľovania Európy so zdvihnutým ukazovákom a distribúcie všeobecných pokynov susedným krajinám, ako je Poľsko, by federálna vláda urobila dobre, keby už viac nebránila potrebným reformám vo svojej vlastnej krajine.

zdôraznil Weidel a pripomenul, že ostatné parlamentné kluby minulý rok odmietli zodpovedajúci návrh zákona ich strany. Chcel by som tiež zdôrazniť, že Parlamentné zhromaždenie Rady Európy na tento nedostatok upozorňovalo už v roku 2009 a žiadalo jeho zlepšenie.

A pretože sa tu riešilo Poľsko, rád by som k tomu povedal pár slov. Poľskí prokurátori môžu vydávať európske zatykače, pretože ich prokurátori sú nezávislí. Ten istý ESD však rozhodol, že tieto nemožno vykonať v každom prípade, t. j. že osoby nemusia byť napriek zatýkaciemu rozkazu odovzdané poľskej justícii, pretože poľské súdy nemôžu vždy súdiť nezávisle.

Takže tu máme druhý prípad, kde sú nemecké a poľské súdnictvo diametrálne odlišné. Najprv prokuratúry a súdy, ktoré nie sú navzájom nezávislé, a potom nemecký paragraf 130 „poburovanie“. Zatiaľ čo v Nemecku sa prísne trestá čo i len pochybovať o rozsahu viny Nemecka za holokaust, v Poľsku je potrestaný každý, kto čo i len naznačí, že Poliaci mohli byť zapojení do vraždenia Židov. Pozri tu: https://www.anderweltonline.com/klartext/klartext-20181/polen-bekommen-jetzt-auch-einen-130-volksverhetzung-nur-anders-herum/

V skutočnosti z „nemeckého ústavného štátu“ nezostalo takmer nič

Najmä Nemecko sa odvažuje nabádať najmä východné štáty k zásadám právneho štátu a „západným hodnotám“, uvaliť sankcie a napomínať politikov bez toho, aby predložilo konkrétne dôkazy o údajnom previnení.

Teraz ESD strčil nos tomuto samozvanému staršiemu učiteľovi do vlastnej kopy, čo nemôže urobiť s maďarským Orbánom ani s ruským Putinom. To isté platí o iných krajinách, ktoré stále uplatňujú trest smrti. Migranti, ktorí spáchajú trestné činy, nie sú vydávaní, ak im doma hrozí trest smrti.

A USA? Samozrejme, extradície sa robia s výhradou nepoužívania trestu smrti. Nezáleží na tom, či americké súdnictvo príde so šialenými rozsudkami, tisíckami rokov väzenia alebo politickými procesmi, ako napríklad proti Assangeovi alebo Snowdenovi.

Rozsudok ESD je výraznou fackou pre všetkých, ktorí po celom svete volajú po „západných hodnotách“ a zásadách právneho štátu, no jednoducho ignorujú požiadavky Parlamentného zhromaždenia Rady Európy od roku 2009, aby boli ospravedlnené vo svojej vlastnej krajine. V Nemeckej spolkovej republike je výkonná a súdna moc tak prepojená, že nespĺňa európske normy.

Ak si odmyslíme ešte stále platné „osobitné práva“ spojencov v Nemecku, z „nemeckého ústavného štátu“ takmer nič neostalo. Ak si zoberieme aj „Lisabonskú zmluvu“, už nemožno povedať, že NSR je suverénnym ústavným štátom.

Samozrejme, že systémové médiá tento rozsudok ESD neberú o nič viac, ako ignorovali prípad troch Jemenčanov, ktorí prinútili NSR čeliť medzinárodnému právu, čo však fičalo aj v systéme Merkelovej. Náš systém je zvnútra taký prehnitý, že na odhalenie arogantnej hniloby je potrebný jednotlivci z iných krajín a ESD.

Pokiaľ bude môcť Merkelovej systém pokračovať, nezmení sa to. Ach áno, momentálne nemáme ani ministra spravodlivosti, ktorý by sa o to mohol postarať. Pani Barley sa rozlúčila s Bruselom. Náhrada? Asi sa niet kam ponáhľať, veď kto chce mať tento post, kde sa zásadne mení a potom ešte musí postaviť kancelárku pred súd. Toto nie je pozícia, ktorá vám pomôže naplánovať si vlastnú kariéru.

Prvýkrát publikoval Anderweltonline.com

Peter Haisenko,
Mohlo by vás zaujímať

Ukladanie pokynov štátnym zástupcom v Česku, Nemecku a Rakúsku

25.11.2021

Postavenie prokuratúr jednotlivých štátov EU voči výkonnej moci

4.6.2021

Právna úprava náhrady škody vzniknutej v dôsledku trestného stíhania v Slovenskej republike a vo vybranom členskom štáte EÚ - Rakúskej republike

22.4.2021

Správa o činnosti prokuratúry SR (za rok 2019) bola prerokovaná v Národnej rade SR

24.1.2021

právniprostor.cz: Role státního zastupitelství v právním státu

10.1.2021

Rozhovor s JUDr. Ladislavom Hamranom, znovuzvoleným prezidentom Agentúry Európskej únie pre justičnú spoluprácu v trestných veciach - Eurojust

10.12.2020

Vypočutie kandidátov na generálneho prokurátora členmi Ústavnoprávneho výboru Národnej rady SR

28.11.2020

Rozhovory s kandidátmi na generálneho prokurátora odvysielané na TA3

28.11.2020

Rozbuškou pre zmenu a boj s mafiou bola vražda Jána Kuciaka

14.11.2020

Kritika počtu navrhnutých nominácií Jozefa Čentéša je nezmyselná

19.10.2020

Čentéš tvrdí, že korupcia musí byť postihovaná princípom: Padni komu padni

19.10.2020

Prokurátor Čentéš: Možno som sa neozval, ale keď bolo treba, tak som sa Trnkovi postavil

19.10.2020

Prokurátor Remeta: Vo veci Kočnera konáme, najbližšie sme si predvolali Šufliarskeho

19.10.2020

NA ROVINU: Ján Šanta chce vyzvať na odchod prokurátorov, ktorí komunikovali s Kočnerom

25.11.2020

Súkromná žaloba v nemeckom trestnom procese

25.11.2021