logologo_small

Novelizácia "sudcovských zákonov"

streda, 12.10.2011|Posledná aktualizácia 19.10.2019 15:15
Autor: JUDr. Peter Bellás

V súvislosti s prijatými a navrhovanými zmenami v legislatíve v oblasti súdnictva došlo k viacerým iniciatívam Združenia sudcov Slovenska smerom k európskym a medzinárodným organizáciám sudcov, ako aj k iniciatíve poslancov Národnej rady SR, ktorí podali návrh na konanie pred Ústavným súdom SR a reakcií sudcovskej iniciatívy Za otvorenú justíciu. Príspevok poukazuje na celý proces, ktorý nastal po prijatí predmetných noviel zákonov.

V súlade so „sudcovskými zákonmi“, ktoré boli v poslednom období novelizované Národnou radou SR, ale aj zákonmi, ktoré Vláda SR oblasti súdnictva pripravuje požiadalo Združenie sudcov Slovenska z dôvodu obáv o zásah do nezávislosti súdnictva Medzinárodnú asociáciu sudcov a Európsku asociáciu sudcov o stanovisko k predmetným novelám zákonov.

Na základe uvedenej iniciatívy Združenia sudcov Slovenska bola dňa 4.9.2011 prijatá Rezolúciu Európskej asociácie sudcov O súlade noviel zákonov a navrhovaných noviel zákonov týkajúcich sa právnej úpravy postavenia sudcov v Slovenskej republike s medzinárodnými štandardami o sudcovskej nezávislosti.

Európska asociácia sudcov v rezolúcií uvádza obavy z narastajúceho vplyvu výkonnej moci nad súdnou mocou a poukazuje na medzinárodné dokumenty, ktoré je v predmetnej oblasti nevyhnutné dodržiavať, a ktoré sú podľa Európskej asociácie sudcov v rozpore s prijatými novelizovanými právnymi predpismi. 

Medzi uvedené dokumenty patria napr.:

Európske združenie sudcov sa pri analýze zmien právnych predpisov zameralo hlavne na:  

  • výber, menovanie a kariérny postup sudcov, 
  • zloženia Súdnej Rady, 
  • disciplinárne konania, 
  • neoprávnená kritiku súdnej moci.
Po schválení uvedenej rezolúcie bola Združením sudcov Slovenska prijatá Výzva Združenia sudcov Slovenska k dodržiavaniu medzinárodných štandardov a ústavných princípov Slovenskej republiky pri uskutočňovaní legislatívnych zmien týkajúcich sa fungovania súdnej moci v Slovenskej republike, v ktorej žiada výkonnú a zákonodarnú moc Slovenskej republiky, „aby vyvinuli maximálne úsilie na odstránenie nesúladu prijatých noviel tzv. „sudcovských zákonov“ s uvedenými medzinárodnými štandardmi a Ústavou Slovenskej republiky, v rámci prebiehajúceho legislatívneho procesu o ich ďalších novelách zohľadňovali pripomienky odbornej sudcovskej verejnosti a aby pri realizácii reformy súdnej moci rešpektovali Združenie sudcov Slovenska a súdnu moc ako rovnocenného partnera a priznali jej postavenie, ktoré jej v demokratickom právnom štáte, v súlade s princípom trojdelenia štátnej moci prináleží.

Na predmetnú výzvu reagovala vyhlásením aj nezávislá sudcovská iniciatíva Za otvorenú justíciu, podľa ktorej vychádzala rezolúcia z „nesprávnych informácií o súčasných legislatívnych zmenách v slovenskom súdnictve.“

Súčasne bol dňa 12.4.2011 na Ústavnom súde SR podaný návrh skupiny poslancov, ktorého obsahom bol súlad ustanovení § 11, § 12 ods. 1, § 14 ods. 2, § 28 ods. 1, 2, 6 a 7, § 29, § 31 ods. 1 písm. c), § 151p, § 151q, § 151r, § 151u ods. 1 a 2 zák. č. 385/2000 Z. z. o sudcoch a prísediach a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zák. č. 33/2011 Z. z. a v znení zák. č. 100/2011 Z. z.; § 36a ods. 3 zák. č. 38/1993 Z. z. o organizácii Ústavného súdu Slovenskej republiky, o konaní pred ním a o postavení jeho sudcov v znení zák. č. 33/2011 Z. z.; § 37 ods. 5, § 38 ods. 5, § 71 ods. 1 písm a), § 82a ods. 2, 5, § 101c zák. č. 757/2004 Z. z. o súdoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zák. č. 33/2011 Z. z. s Ústavou SR a Dohovorom; ust. Čl. I. bod 45 zák. č. 33/2011 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zák. č. 385/2000 Z. z. s čl. 1 ods. 1, čl. 12 ods. 1, čl. 13 ods. 3, čl. 30 ods. 4, čl. 141 ods. 1 a čl. 144 ods. 1 ústavy; návrh na pozastavenie účinnosti.

JUDr. Peter Bellás
Mohlo by vás zaujímať

Stanovisko č. 13(2018) CCPE: „Nezávislosť, zodpovednosť a etika prokurátorov“

18.7.2022

Nezávislosť športového tribunálu

4.5.2023

Pripomienky Generálnej prokuratúry SR k návrhu reformy súdnej mapy

1.3.2021

Vážny poznatok UčPS tímu o zmene pravidiel legislatívneho procesu, ktorá je v rozpore s princípmi otvoreného vládnutia

4.7.2020

Harmonogramy prípravy novely zákona

19.10.2019

Legislatívne pravidlá vlády Slovenskej republiky (4. mája 2016)

23.10.2019

Projekt prípravy “Nového zákona o športe” - projekt, ktorý sa môže stať vzorom

31.7.2020

Tlačová správa "O projekte Iniciatíva S/PRÁVNE"

23.10.2019

Územie Štátu Izrael z pohľadu medzinárodného práva verejného [Diplomová práca]

23.10.2019

Zhrnutie faktov k (ne)dodržaniu zákonného minima financií pre šport

23.10.2019

Odlišný názor predsedu amerického Supreme Court vo veci Obergefell v. Hodges (2015) - anglicky

23.10.2019

Odporúčanie Rec (2000)19 Výboru ministrov Rady Európy o postavení prokuratúry v systéme trestného súdnictva

27.3.2022

Právna úprava VZORCA v Zákone o športe a jeho prílohe č. 3 a zoznam uznaných športov

23.10.2019

Text novely zákona o športe schválenej 30.11.2017 (vrátane pozmeňovacích návrhov) publikovaný pod č. 335/2017 Z.z.

23.10.2019

Výsledok právno-ekonomickej analýzy UčPS: Národné športové zväzy, ich kluby a športovci zrejme dostali v roku 2017 cez vzorec o cca 3,93 mil. eur menej ako im štát v zákone o športe garantoval. Ako bude ministerstvo školstva postupovať v roku 2018?

23.10.2019