logologo_small

Sprievodca otvoreným vládnutím a koronavírusom: ochrana participatívnosti a uvážlivosti (Iniciatíva pre otvorené vládnutie)

nedeľa, 31.01.2021|Posledná aktualizácia 27.3.2022 23:45
Autor: Prokurárorské fórum | ID článku: 568777

Prinášame Vám dvojjazyčný text SPRIEVODCU OTVORENÝM VLÁDNUTÍM a KORONAVÍRUS: ochrana participatívnosti a uvážlivosti ("A GUIDE to OPEN GOVERNMENT and the CORONAVIRUS: Protecting Participation and Deliberation"), ktorá je odporúčacím dokumentom Iniciatívy pre otvorené vládnutie pre obdobie pandemickej krízy spôsobenej vírusom COVID-19.

Sprievodca OTVORENÝM VLÁDNUTÍM a KORONAVÍRUS: ochrana participatívnosti a uvážlivosti bol publikovaný 26. mája 2020 na stránke Iniciatívy pre otvorené vládnutie.



A GUIDE to OPEN GOVERNMENT and the CORONAVIRUS: Protecting Participation and Deliberation

SPRIEVODCA OTVORENÝM VLÁDNUTÍM a KORONAVÍRUS: ochrana participatívnosti a uvážlivosti

COVID-19 has upended policy agendas across the globe. Governments have paused nonessential legislation and regulation and fast-tracked measures to respond to the pandemic.

Governments are entitled to effectively and efficiently make decisions and policies using emergency powers. Unfortunately, governments often abuse this power, intentionally or unintentionally. Secret laws, extralegal procedures, and public participation and oversight rollbacks are major concerns. While some governments were already rolling back participation prior to the crisis, others are leveraging the current situation to curb public participation.

Continued public participation at all levels of decision-making – policy, programs, and practice – in the context of COVID-19 is vital. It ensures governments uphold the rule of law and that exceptions to standard procedure are just that – exceptions, with a basis in law. It builds trust and legitimacy in the process and its outcomes and reduces conflict.

Ongoing public access to the legislative process is also crucial. Many, if not most, legislatures are not meeting, limiting oversight and the passage of new laws. Lawmakers have less ability to meet with constituents, vote, and deliberate. These obstacles inhibit legislatures’ important role in the system of government checks and balances. To compensate, opportunities to participate must be built into digital tools as governing bodies go virtual. Fortunately, there is an increasing number of digital deliberation tools.

The following section provides recommendations for maintaining robust public participation in administrative and legislative processes in the context of COVID-19.

Program COVID-19 zmenil politické programy na celom svete. Vlády pozastavili nepodstatné právne predpisy a nariadenia a prijali rýchle opatrenia na reakciu na pandémiu.

Vlády sú oprávnené efektívne a efektívne prijímať rozhodnutia a politiky pomocou mimoriadnych právomocí. Vlády bohužiaľ často túto moc úmyselne alebo neúmyselne zneužívajú. Hlavnými problémami sú tajné zákony, mimo zákonné postupy a vrátenie prostriedkov z účasti verejnosti a dohľadu. Zatiaľ čo niektoré vlády už pred krízou účasť vracali späť, iné využívajú súčasnú situáciu na obmedzenie účasti verejnosti.

Pokračujúca účasť verejnosti na všetkých úrovniach rozhodovania - politika, programy a prax - je v kontexte COVID-19 nevyhnutná. Zabezpečuje, aby vlády dodržiavali zásady právneho štátu a že výnimky zo štandardného postupu sú práve tieto - výnimky so základom v zákone. Buduje dôveru a legitimitu v procese a jeho výsledkoch a zmierňuje konflikty.

Dôležitý je aj nepretržitý prístup verejnosti k legislatívnemu procesu. Veľa, ak nie väčšina, zákonodarných orgánov sa neuspokojuje, čo obmedzuje dohľad a prijímanie nových zákonov. Zákonodarcovia majú menšiu schopnosť stretávať sa so voličmi, hlasovať a premýšľať. Tieto prekážky bránia dôležitej úlohe zákonodarných orgánov v systéme vládnych kontrol a vyváženia. Ako kompenzácia musia byť príležitosti na účasť zabudované do digitálnych nástrojov, keď sa riadiace orgány stanú virtuálnymi. Našťastie existuje čoraz viac nástrojov na digitálne uvažovanie.

V nasledujúcej časti sú uvedené odporúčania na udržanie silnej účasti verejnosti na administratívnych a legislatívnych procesoch v súvislosti s COVID-19.

Recommendations

Odporúčania

Open Response

Open response measures place transparency, accountability, and participation at the center of immediate government efforts to curb contagion and provide emergency assistance.

Participation in administration

Administrative decision-making is happening quickly through abbreviated or non-standard processes in the context of responding to COVID-19. In many countries, channels established in the law are not followed or the laws lack clear rules for open government.

Best practices for participation in administration under the conditions of COVID-19 (and beyond) include:

  • No secret laws: Publish all laws, rules, and legal opinions on emergency powers.
  • Notification: Continue or improve publication of ex-ante evaluations such as regulatory or environmental impact assessments in advance of consultations to allow public deliberation.
  • Public comment: Carry out enhanced online deliberations and maintain timelines except in exceptional, reasonable, and legal fashion on a policy-by-policy basis, presuming continuity in best practice. Public comment periods should be extended for non-emergency decision-making.
  • Public review: Extend and allow for challenges to regulations and decisions within adjusted timelines, given closures in courts and other tribunals with review powers.

Participation in legislation

As legislative bodies that adapt their procedures to address social distancing measures, public participation must remain a central element of decision-making processes.


Online legislative continuity: Public observation and participation must be incorporated into video conferencing applications as legislatures convene, deliberate, and vote.

  • Postpone nonessential proceedings and widely publicize and livestream proceedings that do take place.
  • Publish information on changes made to the legislature’s proceedings, including who was involved in decision making and how changes will be implemented.
  • Require all participating lawmakers to be clearly audible and visible at all times, including to the public.
  • Ensure identity and vote verification mechanisms for legislators within digital legislative platforms.
  • Record, transcribe, and archive all sessions and make recordings available for later access online
  • Publish the agenda, attendance, votes, bills, and documents discussed in plenary and committee sessions online in a timely manner and in an open format when possible.
  • Provide translation services for all virtual public participation channels, consider using an online platform that allows for multilingual remote interpretation.
  • Permit the public to provide comments through email or the chat function.

Offline legislative continuity: Ensure continued public participation in instances where technological barriers require legislatures to continue meeting in person but the public cannot be present.

  • Postpone nonessential proceedings.
  • Ensure opportunities for the public to submit written questions and comments in advance.
  • Broadcast proceedings and ensure any documentation, such as meeting minutes or recordings, are promptly published.
  • Parliamentary budget transparency: Publish parliamentary budgets, particularly any new expenses or procurement processes in response to the crisis. See the sections on fiscal openness and public procurement for more information.

Digital transformation in deliberation

The COVID-19 crisis has required the consolidation of online decision-making processes across all parts of government. The following are several best practices for virtual deliberation:

  • Multistakeholder advisory councils: Involve an inclusive council of stakeholders from across government, civil society, and special interest groups to review and design measures related to virtual public participation.
  • Broad digital tools: Use an array of digital tools, such as surveys and virtual ‘office hours’ to create multiple spaces for public engagement.
    • Provide mechanisms for citizens to virtually comment or provide votes of opinion on issues being debated in the legislature.
    • Ensure a variety of communication channels to reach public officials, such as working phone numbers and social media accounts.
  • Digital engagement platforms: Consider using digital deliberation platforms such as Consul, DemocraciaOS and Bang the Table, online participatory budgeting like Balancing Act, or moderated discussion forums such as the National Issues Forum.
    • Include a learning phase to ensure citizens can use the digital tools and provide tech support throughout the process.
  • Traditional broadcast tools: Continue leveraging traditional communication channels – such as radio, television, local government and social organizations – to reach all segments of the population and actively engage individuals not represented online.
  • Technological inequalities: Increase internet and computer access to ensure inclusive participation in virtual governance, through service provision or fee waivers. Actively seek to include groups that face barriers to virtual participation, such as senior citizens, women, and rural communities.

Open Recovery and Reform

Open recovery and reform measures place transparency, accountability, and participation at the center of ongoing efforts extending to the medium and longer-term rebuild in the wake of COVID-19. Similarly, open reform initiatives ensure that the public is at the heart of government in the post-pandemic world.

  • Clear end date: Restrictions to public participation and deliberation in response to the pandemic must have a clear and predetermined end point.
  • Virtual civic participation: Governments’ technological adaptations in response to COVID-19, such as holding virtual public forums, should be evaluated and implemented to the extent that they increase public participation in lawmaking going forward.
  • Technical and legal frameworks: Governments should partner with civil society, technologists, and other special interest groups to construct the legal and technical infrastructure necessary to implement innovative public participation tools.
  • Digital education: Invest in digital literacy and ensure public officials are equipped with the tools and knowledge to leverage virtual public participation tools.
  • Inclusive participation: Expand citizen access to the internet and computers to improve the inclusivity of virtual public participation.

Continue to take advantage of the benefits of virtual civic engagement to engage groups such as people under 18, women, non-citizens, and recently incarcerated people.

Otvorená odpoveď

Opatrenia otvorenej reakcie stavajú transparentnosť, zodpovednosť a účasť do centra bezprostredného vládneho úsilia o potlačenie nákazy a poskytnutie núdzovej pomoci.

Účasť na správe

Administratívne rozhodovanie sa deje rýchlo prostredníctvom skrátených alebo neštandardných procesov v kontexte reakcie na COVID-19. V mnohých krajinách sa nedodržiavajú kanály ustanovené zákonom alebo zákonom chýbajú jasné pravidlá pre otvorenú správu.

Najlepšie postupy pre účasť na správe za podmienok COVID-19 (a ďalších) zahŕňajú:

  • Žiadne tajné zákony: Zverejnite všetky zákony, pravidlá a právne stanoviská týkajúce sa pohotovostných právomocí.
  • Oznámenie: Pred konzultáciami s cieľom umožniť verejné prerokovanie pokračovať alebo zdokonaľovať zverejňovanie hodnotení ex-ante, ako je hodnotenie regulačných alebo environmentálnych vplyvov.
  • Verejná poznámka: Uskutočňujte zdokonalené online diskusie a dodržujte časové harmonogramy, okrem výnimočných, primeraných a legálnych spôsobov, podľa jednotlivých politík, za predpokladu kontinuity najlepších postupov. Lehoty na verejné pripomienkovanie by sa mali predĺžiť kvôli rozhodovaniu, ktoré nie je mimoriadne.
  • Verejná kontrola: Rozšíriť a umožniť výzvy voči nariadeniam a rozhodnutiam v rámci upravených lehôt, a to vzhľadom na ukončenie súdov a iných súdov s kontrolnými právomocami.

Účasť na právnych predpisoch

Ako legislatívne orgány, ktoré prispôsobujú svoje postupy tak, aby zohľadňovali sociálne dištančné opatrenia, musí účasť verejnosti zostať ústredným prvkom rozhodovacích procesov.

Kontinuita legislatívy online: Pozornosť verejnosti a účasť verejnosti musia byť súčasťou aplikácií videokonferencií, pretože zákonodarné zbory sa schádzajú, rokujú a hlasujú.

  • Odložte nepodstatné konania a vo veľkej miere propagujte a prebiehajúce konania, ktoré sa uskutočňujú naživo.
  • Požadovať, aby všetci zúčastnení zákonodarcovia boli zreteľne počuteľní a viditeľní po celý čas, a to aj pre verejnosť.
  • Zabezpečiť mechanizmy overovania identity a hlasovania pre zákonodarcov v rámci digitálnych legislatívnych platforiem.
  • Zverejnite informácie o zmenách vykonaných v legislatívnom procese, vrátane informácií o tom, kto sa podieľal na rozhodovaní a ako sa budú zmeny implementovať.
  • Zaznamenávajte, prepisujte a archivujte všetky relácie a sprístupnite nahrávky pre neskorší online prístup
  • Zverejnite program, účasť, hlasovanie, návrhy zákonov a dokumenty prerokované na plenárnych zasadnutiach a schôdzach výborov online včas a v otvorenom formáte, ak je to možné.
  • Poskytnite prekladateľské služby pre všetky virtuálne verejné účastnícke kanály, zvážte použitie online platformy, ktorá umožňuje viacjazyčné diaľkové tlmočenie.
  • Umožnite verejnosti poskytovať komentáre prostredníctvom e-mailu alebo chatovacej funkcie.

Uzavretá legislatívna kontinuita: Zabezpečiť nepretržitú účasť verejnosti v prípadoch, keď technologické prekážky vyžadujú, aby sa legislatívne orgány naďalej osobne stretávali, ale verejnosť nemôže byť prítomná.

  • Odložiť nepodstatné konania.
  • Zabezpečiť príležitosti pre verejnosť na predkladanie písomných otázok a komentárov vopred.
  • Vysielacie konania a zabezpečte, aby bola okamžite zverejnená akákoľvek dokumentácia, napríklad zápisnice zo schôdze alebo záznamy.
  • Transparentnosť parlamentného rozpočtu: Zverejnite parlamentné rozpočty, najmä akékoľvek nové výdavky alebo procesy obstarávania v reakcii na krízu. Ďalšie informácie nájdete v častiach fiškálna otvorenosť a verejné obstarávanie.

Digitálna transformácia pri úvahách

Kríza COVID-19 si vyžiadala konsolidáciu procesov online rozhodovania vo všetkých vládnych zložkách. Nasleduje niekoľko osvedčených postupov pre virtuálne uvažovanie:

  • Poradné rady s mnohými zúčastnenými stranami: Zapojte inkluzívnu radu zainteresovaných strán z celej vlády, občianskej spoločnosti a osobitných záujmových skupín, aby preskúmali a navrhli opatrenia týkajúce sa účasti virtuálnej verejnosti.
  • Široké digitálne nástroje: Pomocou mnohých digitálnych nástrojov, ako sú prieskumy a virtuálne „úradné hodiny“, môžete vytvoriť viac priestorov pre zapojenie verejnosti.
  • Platformy pre digitálne zapojenie: Zvážte použitie platforiem pre digitálne uvažovanie, ako sú Consul, DemocraciaOS a Bang the Table, online participatívny rozpočet ako Balancing Act alebo moderované diskusné fóra, ako je Fórum národných záležitostí.
    • Zabezpečte rôzne komunikačné kanály na oslovenie verejných činiteľov, napríklad pracovné telefónne čísla a účty sociálnych médií.
    • Zabezpečiť mechanizmy pre občanov, aby mohli skutočne komentovať alebo poskytovať hlasovacie stanoviská k otázkam, o ktorých sa diskutuje v zákonodarnom zbore.
  • Platformy pre digitálne zapojenie: Zvážte použitie platforiem pre digitálne uvažovanie, ako sú Consul, DemocraciaOS a Bang the Table, online participatívny rozpočet ako Balancing Act alebo moderované diskusné fóra, ako je Fórum národných záležitostí.
    • Zahrňte fázu učenia, ktorá zabezpečí, aby občania mohli používať digitálne nástroje a poskytovať technickú podporu počas celého procesu
  • Tradičné vysielacie nástroje: Pokračovať v využívaní tradičných komunikačných kanálov - ako je rozhlas, televízia, miestna správa a sociálne organizácie - na oslovenie všetkých segmentov obyvateľstva a aktívne zapojenie jednotlivcov, ktorí nie sú zastúpení online.
  • Technologické nerovnosti: Zvýšiť prístup na internet a počítač, aby sa zabezpečila inkluzívna účasť na virtuálnom riadení prostredníctvom poskytovania služieb alebo odpustenia poplatkov. Aktívne sa snažte zahrnúť skupiny, ktoré čelia prekážkam virtuálnej účasti, ako sú seniori, ženy a vidiecke komunity.

Otvorte program Obnova a reforma

Otvorené ozdravné a reformné opatrenia stavajú transparentnosť, zodpovednosť a participáciu do centra prebiehajúcich snáh siahajúcich po strednodobom a dlhodobom horizonte obnovy v nadväznosti na COVID-19. Podobne otvorené reformné iniciatívy zabezpečujú, že verejnosť je v postpandemickom svete jadrom vlády.

  • Jasný dátum ukončenia: Obmedzenia účasti verejnosti a rokovania v reakcii na pandémiu musia mať jasný a vopred stanovený konečný bod.
  • Virtuálna občianska účasť: Technologické úpravy vlád v reakcii na COVID-19, ako napríklad organizovanie virtuálnych verejných fór, by sa mali hodnotiť a implementovať do tej miery, aby zvyšovali účasť verejnosti na tvorbe právnych predpisov v budúcnosti.
  • Technické a právne rámce: Vlády by mali uzavrieť partnerstvo s občianskou spoločnosťou, technológmi a inými záujmovými skupinami s cieľom vybudovať právnu a technickú infraštruktúru potrebnú na implementáciu inovatívnych nástrojov účasti verejnosti.
  • Digitálne vzdelávanie: Investujte do digitálnej gramotnosti a zabezpečte, aby boli verejní činitelia vybavení nástrojmi a poznatkami na využitie nástrojov virtuálnej účasti verejnosti.
  • Inkluzívna účasť: Rozšíriť prístup občanov k internetu a počítačom s cieľom zvýšiť inkluzívnosť virtuálnej účasti verejnosti.

Naďalej využívať výhody virtuálnej občianskej angažovanosti na zapájanie skupín, ako sú ľudia do 18 rokov, ženy, občania bez občianstva a ľudia nedávno uväznení.




Prokurárorské fórum
Mohlo by vás zaujímať

2/2020 PRÍSPEVOK DO DISKUSIE O NÚDZOVOM STAVE, PRIJÍMANÝCH OPATRENIACH, ... SLOBODE A DEMOKRACII

1.3.2022

2/2020 NOVÉ VÝZVY OCHRANY OSOBNÝCH ÚDAJOV PROSTREDNÍCTVOM OBJEKTÍVU COVID-19

1.3.2022

Kompetencie generálneho prokurátora vo vzťahu k vyhláškam Úradu verejného zdravotníctva

4.7.2021

NÁLEZ Ústavného súdu Slovenskej republiky PL. ÚS 2/2021-80 o návrhu skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky a o návrhu generálneho prokurátora Slovenskej republiky

20.4.2021

1/2020 "NECHCETE BYŤ V NAŠEJ PRACOVNEJ SKUPINE?!": AKO ORGANIZO(VÁ)VAŤ SKUTOČNÚ, NIE IBA SIMULOVANÚ PARTICIPÁCIU POČAS LEGISLATÍVNEHO PROCESU AKO DÔLEŽITÚ HODNOTU PRI TVORBE LEPŠEJ A UDRŽATEĽNEJŠEJ LEGISLATÍVY

25.2.2022

„NECHCETE BYŤ V NAŠEJ PRACOVNEJ SKUPINE?!“: AKO ORGANIZO(VÁ)VAŤ SKUTOČNÚ, NIE IBA SIMULOVANÚ PARTICIPÁCIU POČAS LEGISLATÍVNEHO PROCESU AKO DÔLEŽITÚ HODNOTU PRI TVORBE LEPŠEJ A UDRŽATEĽNEJŠEJ LEGISLATÍVY

6.3.2021

Deklarácia otvoreného vládnutia

30.1.2021

Rozhovor Pavla Dinku s básnikom a sudcom Najvyššieho súdu Slovenskej republiky Martinom Vladikom

30.1.2021

Správa o činnosti prokuratúry SR (za rok 2019) bola prerokovaná v Národnej rade SR

24.1.2021

Rozhovor s JUDr. Ladislavom Hamranom, znovuzvoleným prezidentom Agentúry Európskej únie pre justičnú spoluprácu v trestných veciach - Eurojust

10.12.2020

Sloboda prejavu má svoj rub aj líc - poslanec Baránik si svojimi výrokmi koleduje o hromadnú žalobu zo strany prokurátorov

29.4.2022

Štát chce meniť ústavný zákon tak, aby umožňoval predĺžiť núdzový stav

25.11.2020