logologo_small

Závery strategického hodnotenia obrany Slovenskej republiky

Materiál Závery strategického hodnotenia obrany SR bol predložený na rokovanie vlády SR. 

Ide o kľúčový výstup strategického hodnotenia obrany SR, ktoré je realizované v súlade s Programovým vyhlásením vlády SR.

Cieľom je dosiahnuť politické rozhodnutie vlády SR o jednej z troch navrhovaných strategických volieb, ako základný a nevyhnutný predpoklad ďalšieho postupu.

Materiál Závery strategického hodnotenia obrany SR bol predložený na rokovanie vlády SR v súlade s Plánom práce vlády SR na rok 2011 a s uznesením vlády SR č. 805/2010. Ide o kľúčový výstup strategického hodnotenia obrany SR, ktoré je realizované v súlade s Programovým vyhlásením vlády SR schváleným Národnou radou SR 10. 8. 2010.

Politické vedenie štátu k nemu pristúpilo na základe zmeny základných podmienok pre naplňovanie stanovených cieľov, priorít, ambícií a úloh v oblasti obrany SR.

Hlavným dôvodom pre strategické hodnotenie obrany SR je narastanie nerovnováhy medzi zvyšujúcim sa rozsahom a náročnosťou úloh, ktoré pre rezort obrany vyplývajú z právnych predpisov SR a medzinárodných zmlúv v oblasti obrany, na strane jednej a znižujúcim sa zdrojovým rámcom na realizáciu týchto úloh na strane druhej. Toto dlhodobé zdrojové poddimenzovanie sa v dôsledku skokového znižovania obranných výdavkov v ostatných dvoch rokoch premietlo do súčasnej krízovej situácie rezortu obrany.

Vonkajším determinantom pre strategické hodnotenie obrany SR je dynamický vývoj bezpečnostného prostredia a nová Strategická koncepcia NATO z roku 2010 reflektujúca tento vývoj kvalitatívne novými požiadavkami na obranné úsilie členských štátov vrátane SR.

Strategické hodnotenie obrany je štandardným nástrojom strategického riadenia obrany v demokratických krajinách, ktorý obvykle trvá 2 – 3 roky a cyklicky sa opakuje. Uvedomujúc si naliehavosť riešenia tejto kritickej situácie bol tento proces v podmienkach SR bezprecedentne urýchlený.

Rezort obrany a predovšetkým Ozbrojené sily SR (ďalej len „OS SR“) sú dnes na historickej križovatke. Situácia je taká vážna, že vláde SR boli zároveň predložené návrhy na okamžité zníženie dostupnosti a použiteľnosti viacerých útvarov a zariadení OS SR, čo predstavuje výrazné obmedzenie rozsahu a kvality plnenia úloh v oblasti obrany štátu vyplývajúcich zo zákonov a medzinárodných záväzkov. Bez systémového, koncepčného riešenia tejto situácie je už v najbližších rokoch neodvratná postupná strata viacerých spôsobilostí OS SR s negatívnymi dôsledkami pre úroveň zaručovania obrany SR a jej medzinárodnú kredibilitu a v končenom dôsledku pre bezpečnosť SR.

Cieľom strategického hodnotenia obrany SR je preto definovať politicko-strategický rámec pre dlhodobý rozvoj obranného potenciálu SR a ozbrojených síl vrátane zabezpečenia stabilného zdrojového rámca s ambíciou vyrovnania nerovnováhy medzi stanoveným rozsahom úloh a prideľovanými zdrojmi.

Predkladaný materiál predstavuje jeho prvý, základný výstup, vyjadruje výsledky analytickej fázy strategického hodnotenia obrany, ktorá zodpovedala otázky, v akom stave sa OS SR nachádzajú, čo sú dôvody tohto stavu a aké sú východiská.

Cieľom predloženého materiálu je dosiahnuť politické rozhodnutie vlády SR o jednej z troch navrhovaných strategických volieb, ako základný a nevyhnutný predpoklad ďalšieho postupu.

Prijatá strategická voľba bude odpovedať na základnú otázku, aké ozbrojené sily si SR môže a chce do budúcnosti dovoliť a ako chce pristupovať k plneniu svojich spojeneckých záväzkov. Komplexné rozpracovanie konkrétnej strategickej voľby budúcich ozbrojených síl a ostatných súčastí rezortu obrany vrátane postupu implementácie bude v Bielej knihe o obrane SR, ktorá bude vypracovaná do konca októbra 2011.

Strategické hodnotenie obrany SR má vytvoriť možnosť, aby sa riešenie rozhodujúcich otázok obrany štátu stalo predmetom celospoločenského konsenzu.

Materiál prešiel skráteným predbežným a medzirezortným pripomienkovým konaním a na rokovanie vlády SR je predkladaný bez rozporov. Materiál má vplyv na rozpočet verejnej správy a sociálne vplyvy, nemá vplyv na podnikateľské prostredie, vplyvy na životné prostredie ani na informatizáciu spoločnosti. 


Štádium materiálu: Medzirezortné pripomienkové konanie

Materiály na stiahnutie:

 

Mohlo by vás zaujímať

Ani Európska prokuratúra nebude mať po novele rozviazané ruky

1.1.2024

Premlčanie trestného stíhania - porovnanie právnej úpravy SR s inými štátmi

1.1.2024

Návrh na zníženie rizika výtržností na verejných alebo športových podujatiach a nie iba o nich

15.12.2022

Restoratívna justícia a jej aplikácia v podmienkach SR

23.11.2022

.pod lampou s prokurátorom Jánom Šantom: Ako sa Slovensko vyrovnáva s uneseným štátom?

5.5.2022

Pripomienky GP SR k návrhu na uzavretie Dohody o spolupráci v oblasti obrany medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Spojených štátov amerických

5.1.2022

Európska komisia (EK) rozhodla o sfunkčnení úradu Európskej prokuratúry v plnom rozsahu k dátumu 1. jún 2021.

4.6.2021

Kompletné znenie zákona o odškodnení za výkon policajného oprávnenia - Gesamte Rechtsvorschrift für Polizeibefugnis-Entschädigungsgesetz, Fassung vom 27.3.2021

30.5.2021

Zákon o zodpovednosti pri výkone verejnej moci úradmi (súdnictvo a správa)

30.5.2021

Právna úprava náhrady škody vzniknutej v dôsledku trestného stíhania v Slovenskej republike a vo vybranom členskom štáte EÚ - Rakúskej republike

22.4.2021

PROCESNOPRÁVNE ASPEKTY NÁSTROJA JUDICIAL REVIEW V ANGLICKU (AJ V KONTEXTE PRÁVNEJ ÚPRAVY SR) – PRIMÁRNE INŠTITÚTY – „POVOLENIE“/„SÚHLAS“ NA PRIJATIE VECI NA MERITÓRNE KONANIE A „PREDŽALOBNÉ ROKOVANIA“ V SPRÁVNOM SÚDNICTVE

19.10.2019

(VNÚTORNÁ) INTEGRITA ORGÁNU VEREJNEJ SPRÁVY A LEGITÍMNE OČAKÁVANIA AKO ELEMENTY ČINNOSTI SPRÁVNYCH ORGÁNOV V KONTEXTE SÚDNEHO PRIESKUMU (ANGLICKO/SLOVENSKÁ REPUBLIKA) – INTERPRETAČNÁ KOMPARÁCIA

19.10.2019