FAQ00080 - 12. Zamestnávanie hráčov mimo EÚ Hráči vykonávajú v prospech klubu športovú činnosť a to na základe zmluvy o profesionálnom výkone športu. Činnosť hrá...
1.3.2022
Článok poskytuje stručný úvod do niektorých otázok trestnoprávnej zodpovednosti za tzv. environmentálne delikty. Autorka príslušnú tému skúma však v obmedzenom rozsahu aj v kontexte správneho práva, ale napr. aj v rovine občianskeho práva. V článku autorka skúma aj predpoklady vzniku trestnej zodpovednosti na príslušnom úseku a osobitne sa tejto téme venuje v rovine zásady ultima ratio.
ELEMENTS OF CRIMINAL LIABILITY FOR DAMAGING THE ENVIRONMENT
MGR. ET MGR. LILLA GARAYOVÁ
MINISTERSTVO ZAHRANIČNÝCH VECÍ A EURÓPSKYCH ZÁLEŽITOSTÍ SLOVENSKEJ REPUBLIKY
FAKULTA PRÁVA, PANEURÓPSKA VYSOKÁ ŠKOLA, DENNÁ DOKTORANDKA
E-MAIL: GARAY.LILLA@GMAIL.COM
KĽÚČOVÉ SLOVÁ:
životné prostredie, trestné právo, trestnoprávna zodpovednosť, správne právo, právo životného prostredia
KEY WORDS:
environment, criminal law, criminal liability, administrative law, environmental law
ABSTRAKT:
Článok poskytuje stručný úvod do niektorých otázok trestnoprávnej zodpovednosti za tzv. environmentálne delikty. Autorka príslušnú tému skúma však v obmedzenom rozsahu aj v kontexte správneho práva, ale napr. aj v rovine občianskeho práva. V článku autorka skúma aj predpoklady vzniku trestnej zodpovednosti na príslušnom úseku a osobitne sa tejto téme venuje v rovine zásady ultima ratio.
ABSTRACT/SUMMARY:
The article provides a brief insight into the topic of criminal liability for environmental offences. However, the author studies the topic also from the point of administrative law and civil law as well. Most importantly, she addresses the relevance of criminal law when protecting the environment and she discusses some issues relating to the topic from the point of ultima ratio.
Priaznivé životné prostredie je základnou podmienkou existencie života. Zem je jedinou planétou Slnečnej sústavy, na ktorej existujú vhodné životné podmienky pre ľudskú existenciu. Kým vyše štyri miliardy rokov tieto podmienky ohrozovali výnimočne len kozmické objekty, v posledných storočiach sa objavilo oveľa závažnejšia hrozba – človek. Vďaka ľudskej činnosti bolo nenávratne zničených mnoho biotopov a vyhynulo veľké množstvo druhov zvierat a rastlín. S plynúcim časom si však samotní ľudia začali uvedomovať dôležitosť ochrany životného prostredia a v 21. storočí už všetky vyspelé krajiny – vrátane Slovenska – chránia životné prostredie aj prostriedkami práva.
V súčasnej dobe sme svedkami hroziacej ekologickej katastrofy nielen v lokálnom, ale aj v globálnom meradle. Hrozba zmeny klímy, nekontrolované znečisťovanie ovzdušia a vodstva, poškodzovanie ozónovej vrstvy, znižovanie biodiverzity organizmov, neregulované využívanie biotických a abiotických zdrojov, nedostatok potravín a mnoho ďalších problémov neustále zvyšujú ekologickú uvedomelosť obyvateľstva. Rastúce zhoršovanie kvality životného prostredia prinúti štát zaviesť nové, ekologicky orientované riadiace mechanizmy.
Právo na priaznivé životné prostredie patrí medzi základné ľudské práva. Na zabezpečenie tohto práva a na zabezpečenie účinnej starostlivosti o životné prostredie ustanovujú právne predpisy konkrétne a presne vymedzené povinnosti nielen právnickým a fyzickým osobám, ale aj štátu a ďalším subjektom. Dôležitosť ochrany životného prostredia v našej právnej kultúre odráža aj skutočnosť, že právo na priaznivé životné prostredie zakotvuje priamo Ústava Slovenskej republiky.
Nakoľko priemyselné procesy sú stále zložitejšie, komplikovanejší je aj ich následný vplyv na životné prostredie, a tak potreba pochopiť a riadiť ich vplyv na životné prostredie je čoraz naliehavejšia. Zložitejšou sa stáva aj oblasť environmentálnej legislatívy. Vzhľadom na rastúcu závažnosť ochrany životného prostredia sa v poslednej dobe viaceré protiprávne konania v tejto oblasti stali trestnými činmi a do ochrany životného prostredia v našom právnom poriadku sa tým zapojili okrem noriem správneho a občianskeho práva i normy trestného práva. Tieto normy za relatívne krátky čas svojej existencie v našom právnom poriadku stihli vyvolať množstvo polemík o efektívnosti využitia trestnoprávnej zodpovednosti na úseku ochrany životného prostredia. Niektorí tento nástroj odsudzujú, iní ho však považujú za nenahraditeľný.
Pojem zodpovednosť možno vo všeobecnej rovine vymedziť ako nevyhnutnosť subjektu zodpovedať za svoje protiprávne konanie, niesť dôsledky svojho konania. Právnou zodpovednosťou všeobecne rozumieme uplatnenie nepriaznivých sankcií stanovených právnou normou voči tomu, kto túto právnu normu porušil. Pri ochrane životného prostredia sa stretávame s rôznymi formami právnej zodpovednosti. Sú to: občianskoprávna zodpovednosť, administratívnoprávna zodpovednosť, ekologická zodpovednosť a trestnoprávna zodpovednosť. Kým následkom uplatnenia občianskoprávnej zodpovednosti je spravidla povinnosť narušiteľa nahradiť spôsobenú škodu, pri uplatnení administratívnoprávnej zodpovednosti ide najčastejšie o povinnosť narušiteľa zaplatiť pokutu. V prípade uplatnení ekologickej zodpovednosti je najčastejším následkom povinnosť narušiteľa obnoviť predchádzajúci stav alebo povinnosť vykonať kompenzačné opatrenie. Jednotlivé zodpovednostné vzťahy sa navzájom nevylučujú a môžu sa uplatňovať paralelne.
Dôležitým nástrojom presadzovania záujmov ochrany životného prostredia je aj právna regulácia zodpovednosti právnických a fyzických osôb. Takisto ako v iných oblastiach práva, aj v oblasti práva životného prostredia je hlavnou úlohou právneho poriadku zabezpečiť stabilitu právom regulovaným spoločenským vzťahom, prostredníctvom regulácie správania sa subjektov práva a dosiahnutia súladu ich správania s právnymi normami ustanoveným žiaducim stavom. Môže sa to realizovať normami rôznych právnych odvetví, na úseku ochrany životného prostredia sú dominantné administratívnoprávne normy – samotná právna úprava by nebola úplná bez mechanizmu vynútenia plnenia príkazov i zákazov obsiahnutých v právnych normách. Nie všetky subjekty totiž rešpektujú právne normy a veľakrát je na odstránenie protiprávneho stavu potrebný zásah štátnej moci. Či už je konanie týchto subjektov motivované zištnými záujmami alebo len neznalosťou právnych predpisov, ich škodlivé následky na životnom prostredí sú dostatočným dôvodom na ich represívne potláčanie.
Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že administratívnoprávna, občianskoprávna a ekologická právna zodpovednosť spolu vytvárajú účinný systém ochrany životného prostredia, ktorý dokáže efektívne zabrániť ničeniu a znečisťovaniu životného prostredia, a nie je potrebné chrániť životné prostredie aj prostredníctvom trestnoprávnej zodpovednosti. Z princípu „ultima ratio“ totiž vyplýva, že trestné právo je poslednou inštanciou, ktorá nastupuje len vtedy, keď sa ostatné prostriedky práva ukázali ako neefektívne. Znamená to nielen povinnosť orgánov činných v trestnom konaní dať prednosť inému typu právnej zodpovednosti pred trestnoprávnou zodpovednosťou, ale aj povinnosť zákonodarcu nekriminalizovať takéto konanie. Z toho vyplýva, že „tam, kde postačia k regulácii prostriedky správneho alebo civilného práva, sú trestnoprávne prostriedky nielen nadbytočné, ale z pohľadu princípu právneho štátu taktiež neprípustné.“[1]
Slovenská republika takisto ako väčšina vyspelých krajín kriminalizuje niektoré konania, ktoré sú spôsobilé narušiť alebo ohroziť životné prostredie. Z toho teda jednoznačne vyplýva, že zákonodarca nepovažuje v daných prípadoch uplatnenie zvyšných foriem právnej zodpovednosti za dostatočné.
Pojem zodpovednosť možno vo všeobecnej rovine vymedziť ako nevyhnutnosť subjektu zodpovedať za svoje správanie, niesť dôsledky svojho konania. Právnou zodpovednosťou rozumieme povinnosť strpieť právom ustanovené nepriaznivé následky protiprávneho konania, spája sa to vždy s porušením práva, v dôsledku čoho dochádza k vzniku novej právnej povinnosti, ktorá má prevažne povahu sankcie. Sankcia je teda sekundárnou právnou povinnosťou, ktorá vznikla ako následok nesplnenia primárnej právnej povinnosti.[2] Právna zodpovednosť je tak úzko spojená s donucovacou silou, mocou štátu, t. j. s aplikovaním sankcií vo vzťahu k delikventovi. Je mocenským nástrojom v boji proti všetkým formám porušovania práva, osobitne proti trestnej činnosti a jej príčinám.[3]
Trestnoprávnu zodpovednosť môžeme vymedziť ako povinnosť strpieť trestným právom ustanovené nepriaznivé následky protiprávneho konania. Vyjadruje to právny vzťah medzi osobou (páchateľom), ktorá svojím protiprávnym konaním vyvolala následok predpokladaný trestnoprávnou normou a štátom. Záujmy štátu na odstránení protiprávneho stavu a uložení sankcie sú v tomto konaní zastupované štátnymi orgánmi, ktoré prešetrujú porušenie noriem trestného práva v rámci zákonom upraveného procesného postupu, s cieľom uložiť zaň páchateľovi deliktu trest, prípadne uložiť povinnosť odstránenia protiprávneho následku svojho konania.[4] Trestné právo primárne slúži na ochranu najvýznamnejších hodnôt a spoločenských vzťahov pred najviac nebezpečnými útokmi. Životné prostredie je natoľko významným verejným statkom, že bez neho nie je možný samotný život. Akú by teda malo logiku chrániť trestným právom život, ak by sme zároveň takýmto spôsobom nechránili aj podmienky, ktoré sú nevyhnutné pre vznik života a jeho ďalší zdravý vývoj?
Ďalší dôležitý fakt zdôrazňujúci nevyhnutnosť trestnoprávnej ochrany životného prostredia súvisí s preventívnou funkciou trestného práva. Je nevyhnutné si uvedomiť, že len hrozba pokuty, vyplývajúca z administratívnoprávnej zodpovednosti nemá na potenciálnych narušiteľov životného prostredia dostatočnú odstrašujúcu funkciu. Veľkým priemyselným spoločnostiam produkujúcim obrovské množstvo znečisťujúcich látok, sa oveľa viac oplatí znečisťovať životné prostredie a prípadne občas zaplatiť pokutu ako vynakladať značné finančné prostriedky na ekologickejšie zariadenia a legálnu likvidáciu znečisťujúcich látok. Trest odňatia slobody, ktorý páchateľom trestných činov na úseku životného prostredia vďaka trestnoprávnej úprave hrozí, má preto oveľa vyššie účinky z pohľadu prevencie ako len administratívnoprávna pokuta.
Základnými prostriedkami na dosiahnutie účelu trestného práva sú samotné tresty – ukladanie a výkon trestov a ochranných opatrení. Účelom trestného práva nie je len represia, t. j. ujma, ktorú je páchateľ za spáchaný trestný čin povinný strpieť, ale aj hrozba touto ujmou. Hrozba trestnou sankciou má pôsobiť preventívne, je to najefektívnejší spôsob predchádzania páchania trestných činov. Trestné právo tak môžeme charakterizovať zásadou jednoty represie a prevencie.[5] Trest je jedným z prostriedkov štátneho donútenia, ktoré štát používa pri plnení svojich funkcií. Štát hrozbou trestom, ukladaním a výkonom trestov poskytuje ochranu základným právnym hodnotám. Trest je ujma na osobnej slobode, majetkových alebo iných právach odsúdeného, ktorú môže uložiť páchateľovi len súd podľa Trestného zákona za spáchaný trestný čin Moderné trestné právo je budované na princípe pomocnej úlohy trestnej represie – štátne donútenie trestnoprávnymi prostriedkami treba používať až vtedy, keď neexistuje iná možnosť na dosiahnutie súladu správania ľudí s žiadaným právnym stavom. Trest má teda povahu ultima ratio.
V súčasnosti dominuje moderné poňatie trestného práva a samotných trestov. Zo zásady humánnosti trestov vyplýva, že trest má spôsobiť iba takú ujmu, aká je nevyhnutná na splnenie účelu trestu. To znamená, že ujma, ktorá je obsiahnutá v treste, nemá prevyšovať nevyhnutnú mieru, ktorá je potrebná pre ochranu spoločnosti. Preto ak je možné treba použiť tresty, ktoré nesúvisia s trestom odňatia slobody. Trestný zákon v §32 obsahuje výpočet trestov, z ktorých viaceré, tzv. alternatívne tresty, majú široké možnosti využitia aj pri aplikácii trestnej zodpovednosti v oblasti životného prostredia.
Aj keď účelom trestu v trestnom práve je predovšetkým ochrániť spoločnosť pred páchateľmi trestného činu, resp. postihnúť páchateľa takého činu, pričom absentuje dôraz aj na odstránenie ujmy, ktorú škodca spôsobil na životnom prostredí. Možnosti trestného práva odradiť ostatných od páchania trestných činov (tzv. generálna prevencia) dostatočne nahrádzajú tento nedostatok. Na rozdiel od administratívnoprávnej alebo občianskoprávnej zodpovednosti má trestnoprávna zodpovednosť, aj vzhľadom na prísnejší charakter sankcií, odstrašujúci účinok v širokých skupinách obyvateľstva.[6]
Predpokladmi vzniku deliktuálnej zodpovednosti sú:
Pre vyvodenie trestnoprávnej zodpovednosti je nevyhnutné, aby subjekt svojim protiprávnym správaním naplnil skutkovú podstatu trestného činu. Skutkovou podstatou trestného činu rozumieme súhrn konkrétnych znakov, ktoré charakterizujú určité ľudské správanie ako trestný čin.[7] Týmito znakmi sú:
Ochrana životného prostredia nie je výlučne len vnútroštátnou záležitosťou. Zložky životného prostredia nepotrebujú cestovné doklady na cezhraničný prechod a znížená kvalita životného prostredia v jednej krajine môže mať bezprostredné negatívne následky na kvalite životného prostredia v inej krajine, na kontinente alebo aj na celom svete. Z tohto dôvodu bol logickým vývojom, že sa medzinárodné organizácie začali od druhej polovice 20. storočia seriózne zaoberať s ochranou životného prostredia.
Trestné činy proti životnému prostrediu majú veľmi často cezhraničný charakter alebo cezhraničné dôsledky. Súčasná situácia umožňuje páchateľom, aby využívali existujúce rozdiely v právnych predpisoch jednotlivých členských štátov vo svoj prospech. Preto by bolo nevyhnutné riešiť tento problém prostredníctvom akcie na úrovni Európskej únie. O dôležitosti ochrany životného prostredia pre Európsku úniu nemožno pochybovať. Je to jasné z mimoriadne veľkého počtu smerníc, nariadení a rozhodnutí, ktorými pravidelne zásobuje členské štáty už niekoľko desaťročí. Európska únia sa však životnému prostrediu nevenuje len v sekundárnom práve. Zmluva o Európskej únii[21] uvádza zlepšovanie kvality životného prostredia ako jeden z cieľov Únie a v Zmluve je životnému prostrediu dokonca venovaná samostatná Hlava XX.
Na tomto mieste považujem za dôležité spomenúť aj Európsku agentúru pre životné prostredie (European Environment Agency), ktorá pracuje ako špeciálna agentúra Európskej únie od roku 1994 na úseku životného prostredia. Jej poslaním je podporovať udržateľný rozvoj v Európe.
Slovenská republika je od roku 2004 členským štátom Európskej únie a naše vnútroštátne právo je obrovskou mierou ovplyvnené právom EÚ. Trestnoprávna ochrana životného prostredia nie je výnimkou a preto je vhodné na tomto mieste uviesť tie najvýznamnejšie právne akty Únie z danej oblasti.
Prvým právny aktom, ktorým Únia upravovala trestnoprávnu ochranu životného prostredia bolo Rámcové rozhodnutie Rady 2003/80/SVV z 27. januára 2003 o ochrane životného prostredia prostredníctvom trestného práva. V tomto rozhodnutí Rada konštatovala, že narastajúce množstvo trestných činov v oblasti životného prostredia predstavuje serióznu hrozbu a vyžaduje okamžitú reakciu.
V rozhodnutí sa taxatívne vymedzilo aké konania musia štáty považovať za trestné, aké sankcie sú prípustné a rovnako sa v ňom riešila aj zodpovednosť právnických osôb. Toto rámcové rozhodnutie však bolo na návrh Komisie Európsky súdnym dvorom rozsudkom[22] zrušené. Dôvodom bolo, že rámcové rozhodnutie Rady zasahovalo do právomocí, ktoré článok 175 Zmluvy o ES zverilo Spoločenstvu a tým porušovalo článok 47 Zmluvy o EÚ. Harmonizácia trestnoprávnej ochrany životného prostredia sa tak odložila o niekoľko rokov.
Opakujúce sa katastrofy spôsobené ľudskou činnosťou prinútili Európsku úniu presadzovať voči právnickým osobám zodpovedným za závažné ekologické škody princíp „znečisťovateľ platí.“ Princíp „znečisťovateľ platí“ zavádza článok 130 ods. 2 Zmluvy o EÚ a tento článok slúži ako základ pre Smernicu o environmentálnej bezpečnosti. Smernicu schválili Európsky parlament a Rada ministrov v roku 2004 po vášnivých rokovaniach o niektorých ustanoveniach navrhovanej Smernice. Tieto ustanovenia sa týkali predovšetkým opravných prostriedkov, harmonizácie finančnej bezpečnosti a námorných požiadaviek.
Smernica o environmentálnej zodpovednosti sa týka škôd spôsobených na vode, pôde, chránených druhoch, alebo prirodzených biotopoch. V určitých prípadoch taktiež zahŕňajú škody spôsobené prvkami prenášanými vzduchom. Všeobecne platí, že prevádzkovateľ, ktorý škodu spôsobil alebo bezprostredne ohrozuje životné prostredie, by mal plne hradiť náklady na preventívne a nápravné opatrenia. Príslušný orgán tiež môže prijať nevyhnutné opatrenia sám, ale len ako poslednú možnosť, a mal by zabezpečiť, aby náklady, ktoré mu vzniknú, získal od prevádzkovateľa späť. Náprava sa dosiahne, ak príslušný orgán rozhodne, že sa dosiahol pôvodný alebo takmer pôvodný stav.
V praxi vidíme nízke využitie tejto smernice, ktoré podľa môjho názoru je zapríčinené komplikovanými technickými požiadavkami súvisiacimi s ekonomickým zhodnotením a metódami náprav.
Ďalším komunitárnym predpisom bola Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2005/35/ES zo dňa 7. septembra 2005 o znečisťovaní mora z lodí a o zavedení sankcií za porušenie. Cieľom tejto smernice bolo zabezpečenie primeraného sankcionovania osôb zodpovedných za vypúšťanie látok. Rámcové rozhodnutie stanovovalo povinnosť aby štáty niektoré protiprávne konania upravené v smernici považovali za trestný čin. Okrem toho stanovilo i možné sankcie a zodpovednosť právnických osôb. Neskôr ho Európsky súdny dvor rozsudkom zrušil.[23] Tento rozsudok mal obrovský význam pre ďalší vývoj komunitárnej právnej úpravy trestnoprávnej ochrany životného prostredia, pretože v ňom Európsky súdny dvor vylúčil právomoc Spoločenstva zavádzať konkrétne druhy trestov a výšku trestných sankcií. Európska únia sa tak svojej vízie na harmonizáciu trestných sankcií musela vzdať.
Ako najdôležitejší predpis komunitárneho práva v tejto oblasti na tomto mieste treba uviesť Smernicu Európskeho parlamentu a Rady 2008/99/ES z 19. novembra 2008 o ochrane životného prostredia prostredníctvom trestného práva. Táto smernica si za cieľ kladie účinnejšiu ochranu životného prostredia.
Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2008/99/ES o ochrane životného prostredia prostredníctvom trestného práva sa zameriava na zabezpečenie toho, aby opatrenia trestného práva, prostredníctvom ktorých možno reagovať na závažné porušenia pravidiel EÚ, boli k dispozícii vo všetkých členských štátoch. V článku 3 vymedzuje, ktoré porušenia musia byť (v prípade, že boli spôsobené úmyselne alebo aspoň hrubou nedbanlivosťou) považované právom členských štátov za trestný čin. V prípade úmyselných protiprávnych činov má byť trestné aj navádzanie, podnecovanie a pomoc. Ide o nasledujúce protiprávne konania:
Táto smernica stanovila lehotu na svoju transpozíciu do národných úprav do 26.12.2010.[24] Do stanoveného termínu 12 štátov netransponovalo smernicu a ďalšie štáty, napriek transpozícii, ju nedokázali dodržať.
S neustálym zhoršovaním stavu životného prostredia rastie aj potreba zvýšenej ochrany životného prostredia. Z relatívne obmedzených možností, ktoré ponúka správne právo, došli sme k nevyhnutnosti trestnej zodpovednosti na tomto úseku. Síce trestné právo má povahu ultima ratio a trestná zodpovednosť by mala byť krajným riešením, prax v posledných desaťročiach nám ukázala, že ju nemôžeme obísť. Trestné sankcie predstavujú diametrálne odlišný prejav spoločenského nesúhlasu ako prostriedky správneho práva. Ich význam spočíva v tak v represii ako aj v prevencii. Trestné sankcie účinnejšie odrádzajú od spáchaniu trestných činov. Ide o prísnejšie spoločenské odsúdenie, ako v prípade administratívnoprávnych sankcií alebo občianskoprávnych mechanizmov.
Síce možnosti využitia trestnoprávnej zodpovednosti pri ochrane životného prostredia sú de iure pomerne široké, v praxi však vidíme mnohé nedostatky znemožňujúce efektívny výkon trestného práva pri ochrane životného prostredia. Som presvedčená, že dostatočne kvalitná trestnoprávna úprava a jej následná aplikácia môže mať mimoriadne pozitívny vplyv na kvalitu životného prostredia a poskytne účinný prostriedok na zabezpečenie jeho ochrany.
POUŽITÁ LITERATÚRA:
1.3.2022
1.3.2022
1.3.2022
1.3.2022
1.3.2022
1.3.2022
1.3.2022
1.3.2022
1.3.2022
1.3.2022
1.3.2022
1.3.2022
1.3.2022
1.3.2022
1.3.2022
1.3.2022
1.3.2022
1.3.2022
1.3.2022
1.3.2022
1.3.2022
1.3.2022
1.3.2022
1.3.2022
1.3.2022
1.3.2022
1.3.2022
1.3.2022
1.3.2022
1.3.2022