.pod lampou s prokurátorom Jánom Šantom: Ako sa Slovensko vyrovnáva s uneseným štátom?
5.5.2022
Včera (8.9.2020) bol v Zbierke zákonov SR zverejnený zákon č. 241/2020 Z.z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 153/2001 Z. z. o prokuratúre v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony. Tento zákon nadobudol účinnosť dňom vyhlásenia, t.j. 8.9.2020.
Legislatívny proces v Národnej rade SR pred vrátením zákona prezidentkou SR:
(parlamentná tlač 108): https://www.nrsr.sk/web/Default.aspx?sid=zakony/zakon&ZakZborID=13&CisObdobia=8&CPT=108
Legislatívny proces v Národnej rade SR po vrátením zákona prezidentkou SR:
(parlamentná tlač 183): https://www.nrsr.sk/web/Default.aspx?sid=zakony/cpt&ZakZborID=13&CisObdobia=8&ID=183
Za generálneho prokurátora bude môcť byť vymenovaná osoba, ktorá bude spĺňať tieto podmienky:
Splnenie uvedených podmienok overuje príslušný výbor národnej rady pred hlasovaním o návrhu na vymenovanie.
Návrh na voľbu jedného kandidáta na generálneho prokurátora budú môcť Národnej rade SR podať tieto subjekty:
Ustanovuje formálne náležitosti, ktoré musí obsahovať návrh kandidáta na generálneho prokurátora vrátane listín, ktoré majú byť k návrhu pripojené, preukazujúcich, že uchádzač o funkciu generálneho prokurátora spĺňa podmienky na vymenovanie za generálneho prokurátora.
Formálnymi obsahovými náležitosťami návrhu sú:
Ako listiny preukazujúce, že uchádzač o funkciu generálneho prokurátora spĺňa podmienky na vymenovanie za generálneho prokurátora je potrebné predložiť:
Ustanovuje sa, že návrh na voľbu kandidátov na generálneho prokurátora musí byť odôvodnený (rozsah ani iné kritéria, ktoré by odôvodnenie návrhu malo spĺňať zákon neustanovuje, t.j. bude vecou navrhovateľa, aby svoj návrh zdôvodnil čo najlepšie, aby aj tým podporil možnosť úspešnosti nim navrhnutého kandidáta).
Prílohami návhru musia byť motivačný list a koncepcia riadenia a ďalšieho rozvoja prokuratúry, ktoré vypracuje osoba navrhovaná na kandidáta na generálneho prokurátora.
Z týchto podkladov bude možné pomerne dobre posúdiť mieru poznania kandidáta o fungovaní prokuratúry Slovenskej republiky a jej pôsobnosti vrátane oprávnení generálneho prokurátora, ako aj smerovanie, ktoré by prokuratúra dostala v prípade zvolenia a vymenovania kandidáta za generálneho prokurátora.
Dopĺňa sa pravidlo, podľa ktorého „Ak je za generálneho prokurátora vymenovaná osoba, ktorá nie je v čase vymenovania prokurátorom, stáva sa dňom zloženia sľubu prokurátorom generálnej prokuratúry; po uplynutí funkčného obdobia generálneho prokurátora alebo zániku výkonu funkcie generálneho prokurátora zostáva prokurátorom generálnej prokuratúry.”
Do § 8 ods. 4 bolo doplnené pravidlo, podľa ktorého „Prezident si pred rozhodnutím o odvolaní generálneho prokurátora z funkcie môže vyžiadať stanovisko Rady prokurátorov Slovenskej republiky, ktoré Rada prokurátorov Slovenskej republiky predloží prezidentovi v lehote do siedmich dní odo dňa doručenia žiadosti o vydanie stanoviska.”.
Zákon č. 241/2020 Z. z. nezmenil rozsah ani pravidlá zastupovania generálneho prokurátora prvým námestníkom generálneho prokurátora, ktoré sú ustanovené v § 9 zákona č. 153/2001 Z.z.
Do pôsobnosti ústavnoprávneho výboru podľa § 59 písm d) sa doplnila kompetencia prerokúvať a odporúčať národnej rade aj
Na základe zmeny ustanovenia § 115 ods. 2 voľba kandidátov na sudcov ústavného súdu už nebude “tajná” zo zákona ale “verejná”. Tajnú voľbu/hlasovanie si však poslanci Národnej rady SR môžu schváliť „ak sa na tom na návrh najmenej 15 poslancov bez rozpravy uznesie národná rada” (§ 39 ods. 8 zákona č. 350/1996 Z. z.)
Pri vypočutí kandidátov na sudcov ústavného súdu (§ 116a ods. 3), kandidátov na generálneho prokurátora alebo kandidát na špeciálneho prokurátora (§ 125 ods. 3) bude kandidát povinný odpovedať na otázky poslancov prítomných na schôdzi ústavnoprávneho výboru a prezidenta republiky, prípadne jeho zástupcu.
Podľa nového znenia § 123 ods.1 zákona Národnej rady SR č. 350/1996 Z. z. sa návrhy kandidátov na generálneho prokurátora podávajú ústavnoprávnemu výboru Národnej rady SR, ktorý ich predloží so svojím stanoviskom predsedovi národnej rady. Následne predseda národnej rady navrhne zaradenie voľby kandidáta na generálneho prokurátora a voľby kandidáta na špeciálneho prokurátora na najbližšiu schôdzu národnej rady.“.
Kandidáta na vymenovanie generálneho prokurátora navrhuje prezidentovi republiky národná rada. Navrhnutý je kandidát, ktorý získal vo voľbách nadpolovičnú väčšinu hlasov prítomných poslancov.
Ak kandidát na generálneho prokurátora alebo špeciálny prokurátor nebol zvolený (žiadny z navrhnutých kandidátov nezískal nadpolovičnú väčšinu prítomných poslancov), vykoná sa opakovaná voľba. Na opakovanej voľbe sa zúčastnia dvaja navrhovaní kandidátí, ktorí získali najväčší počet hlasov. V prípade rovnosti počtu hlasov viacerých kandidátov sa na opakovanej voľbe zúčastnia všetci navrhovaní kandidáti, ktorí tento počet hlasov získali.
Ak kandidát na vymenovanie generálneho prokurátora nebol zvolený ani v opakovanej voľbe, vykonajú sa nové voľby. Zákonná úprava nevylučuje neúspešnych kandidátov z možnosti kandidovať aj v novej voľbe.
Návrh na odvolanie špeciálneho prokurátora (rovnako ako pri generálnom prokurátorovi) môže písomne podať najmenej pätina poslancov. Návrh sa podáva ústavnoprávnemu výboru, ktorý ho so svojím stanoviskom predloží predsedovi národnej rady. Predseda národnej rady navrhne návrh na odvolanie so stanoviskom ústavnoprávneho výboru na program najbližšej schôdze národnej rady. Špeciálnemu prokurátorovi (rovnako ako generálnemu prokurátorovi) musí byť umožnené vyjadriť sa o návrhu na jeho odvolanie.
Návrh na odvolanie špeciálneho prokurátora bude schválený (rovnako ako pri generálnom prokurátorovi), ak zaň hlasovala nadpolovičná väčšina prítomných poslancov.
Proces voľby kandidáta na generálneho prokurátora a návrhu kandidáta na voľbu špeciálneho prokurátora je upravený obdobne ako pri voľbe kandidátov na sudcov ústavného súdu (§ 116a zákona NR SR č. 350/1996 Z.z.)
Voľbu kandidáta na generálneho prokurátora a voľbu kandidáta na špeciálneho prokurátora vyhlasuje predseda národnej rady, ktorý zároveň uvedie náležitosti vyžadované pre kandidáta na generálneho prokurátora a pre kandidáta na špeciálneho prokurátora.
Súčasťou návrhu na voľbu kandidáta na generálneho prokurátora a návrhu kandidáta na voľbu špeciálneho prokurátora je aj životopis, ktorý obsahuje
Táto úprava v zákone NR SR č. 350/1996 Z. z. (§ 125 ods. 1) obsahuje iba základné náležitostí, súčasti a prílohy návrhu kandidáta na generálneho prokurátora a návrhu kandidáta na voľbu špeciálneho prokurátora, ktoré sú doplnené v prípade voľby kandidáta generálneho prokurátora o ďalšie náležitosti, súčasti a prílohy ustanovené v § 7 ods. 5 a 6 zákona č. 153/2001 Z. z. a v prípade voľby špeciálneho prokurátora v § 24a ods. 4 a 5 zákona č. 154/2001 Z. z. o prokurátoroch a právnych čakateľoch prokuratúry.
Na podanie perfektného návrhu kandidáta tak musia byť predložené:
Návrhy kandidátov prerokuje ústavnoprávny výbor verejne (§ 125 ods. 2)
Ústavnoprávny výbor prerokuje návrhy na voľbu kandidátov na generálneho prokurátora alebo návrhy na voľbu kandidátov na špeciálneho prokurátora na verejnej schôdzi, na ktorej umožní každému navrhnutému kandidátovi na generálneho prokurátora a kandidátovi na špeciálneho prokurátora vystúpiť bez účasti ostatných navrhnutých kandidátov.
Na schôdzu ústavnoprávneho výboru, na ktorej sa prerokúvajú návrhy kandidátov na generálneho prokurátora alebo návrhy kandidátov na špeciálneho prokurátora pozve predseda ústavnoprávneho výboru navrhnutých kandidátov a prezidenta.
Prezidenta môže na schôdzi ústavnoprávneho výboru zastúpiť vedúci pracovník Kancelárie prezidenta SR, ktorému sa udelí slovo, kedykoľvek o to požiada. So súhlasom výboru môže vystúpiť splnomocnený pracovník Kancelárie prezidenta SR.
Navrhnutý kandidát sa v rozprave predstaví, pričom uvedie najmä
Po svojom úvodnom vystúpení navrhnutý kandidát na generálneho prokurátora alebo kandidát na špeciálneho prokurátora odpovedá na otázky poslancov prítomných na schôdzi ústavnoprávneho výboru a prezidenta, prípadne jeho zástupcu.
Po skončení rozpravy ústavnoprávny výbor rozhodne o tom, či navrhnutí kandidáti spĺňajú podmienky podľa osobitného predpisu vyžadované na výkon funkcie generálneho prokurátora alebo na výkon funkcie špeciálneho prokurátora. Tieto podmienky sú upravené v § 7 zákona č. 153/2001 Z. z. (pre generálneho prokurátora), respektíve v § 24a zákona č. 154/2001 Z. z. (pre špeciálneho prokurátora).
Materiály, ktoré sú súčasťou návrhu na voľbu kandidáta na generálneho prokurátora alebo na voľbu kandidáta na špeciálneho prokurátora, zverejňuje národná rada na svojom webovom sídle najmenej 20 dní pred schôdzou ústavnoprávneho výboru, na ktorej sa prerokujú návrhy na voľbu kandidátov na generálneho prokurátora alebo na voľbu kandidáta na špeciálneho prokurátora; niektoré osobné údaje možno pred zverejnením anonymizovať.
Zo schôdze ústavnoprávneho výboru, na ktorej sa prerokúvajú návrhy kandidátov na generálneho prokurátora alebo návrhy kandidátov na špeciálneho prokurátora uskutočňuje kancelária Národnej rade SR verejne dostupný audiovizuálny prenos.
Na základe doplnenej právnej úpravy sa výkon funkcie sudcu prerušuje aj dňom, keď sa sudca stal generálnym prokurátorom alebo špeciálnym prokurátorom. Touto zmenou sa vytvorili podmienky na to, aby sa generálnym prokurátorom alebo špeciálnym prokurátorom mohol stať aj sudca, ktorého výkon funkcie sudcu bude počas obdobia výkonu funkcie generálneho prokurátora alebo špeciálneho prokurátora prerušený. Takýto sudca sa po dobu jedného roka od skončenia prerušenia výkonu funkcie sudcu nemôže uchádzať o funkciu predsedu súdu alebo podpredsedu súdu.
Zánikom funkcie generálneho prokurátora alebo špeciálneho prokurátora prerušenie výkonu funkcie sudcu skončí a aktivuje sa výkon funkcie sudcu. Zároveň sa však generálny prokurátor pri zániku funkcie stáva zo zákona prokurátorom generálnej prokuratúry (§ 7 ods. 10 zákona č. 153/2001 Z.z.).
Obdobie výkonu funkcie generálneho prokurátora alebo špeciálneho prokurátora, počas ktorého je výkon funkcie sudcu prerušený,
Do právnej úpravy sa dopĺňa, vzhľadom na rozšírenie okruhu kandidátov na vymenovanie za generálneho prokurátora aj na neprokurátorov, aj nový spôsob vzniku služobného pomeru prokurátora - zložením sľubu generálneho prokurátora podľa § 10 ods. 7 zákona č. 153/2001 Z.z. Osoba, ktorá nie je v čase vymenovania za generálneho prokurátora prokurátorom, sa stáva dňom zloženia sľubu prokurátorom generálnej prokuratúry.
Vzhľadom na ustanovenie možnosti, aby sa prokurátorom generálnej prokuratúry stal generálny prokurátor, ktorý nebol pred vymenovaním a zložením sľubu prokurátorom sa takáto situácia upravuje ako výnimka z ustanovených pravidiel pre funkčný postup prokurátorov na prokuratúru vyššieho stupňa, ktoré takúto možnosť nepripúšťali.
Špeciálneho prokurátora volí a odvoláva národná rada.
Funkčné obdobie špeciálneho prokurátora je sedem rokov; začína plynúť dňom zloženia sľubu špeciálnym prokurátorom. Toto funkčné obdobie sa predlžuje až do zloženia sľubu novým špeciálnym prokurátorom.
Tá istá osoba nemôže byť opakovane zvolená za špeciálneho prokurátora.
Za špeciálneho prokurátora môže byť zvolená osoba, ktorá spĺňa tieto podmienky:
Splnenie týchto podmienok overuje príslušný (ústavnoprávny) výbor národnej rady pred hlasovaním o návrhu na zvolenie na základe návrhu, jeho súčastí a príloh, ktoré sú ustanovené v § 24a ods. 4 a 5.
Okruh subjektov oprávnených navrhnúť kandidáta na špeciálneho prokurátora je rovnaký ako pri navrhovaní kandidátov na generálneho prokurátora.
Návrh na voľbu jedného kandidáta na špeciálneho prokurátora budú môcť Národnej rade SR podať tieto subjekty:
Oproti návrhu kandidáta na generálneho prokurátora sa k návrhu kandidáta na špeciálneho prokurátora musia pripojiť navyše aj
Prílohou návrhu, ktorý musí byť odôvodnený rovnako ako aj pri navrhovaní kandidáta na generálneho prokurátora, musí byť aj motivačný list osoby navrhovanej na kandidáta na špeciálneho prokurátora
Naopak na rozdiel od návrhu kandidáta na generálneho prokurátora pri návrhu kandidáta na špeciálneho prokurátora nie je súčasťou návrhu kandidáta koncepcia riadenia a ďalšieho rozvoja prokuratúry, ktorú vypracúva iba osoba navrhovaná na kandidáta na generálneho prokurátora.
Bezúhonnosť špeciálneho prokurátora je upravená rovnako ako bezúhonnosť generálneho prokurátora.
Špeciálny prokurátor skladá do rúk predsedu národnej rady tento sľub:
„Sľubujem na svoju česť a svedomie vernosť Slovenskej republike. Budem dodržiavať Ústavu Slovenskej republiky, ústavné zákony, zákony a medzinárodné zmluvy vyhlásené spôsobom ustanoveným zákonom a presadzovať a upevňovať zákonnosť.“.
Zložením sľubu sa špeciálny prokurátor ujíma výkonu funkcie.
Odmietnutie zloženia sľubu alebo zloženie sľubu s výhradou má za následok neplatnosť zvolenia za špeciálneho prokurátora.
Ak je za špeciálneho prokurátora zvolený prokurátor, ktorý v čase vymenovania nie je prokurátorom generálnej prokuratúry, stáva sa dňom zloženia sľubu prokurátorom generálnej prokuratúry.
Ak je za špeciálneho prokurátora zvolená osoba, ktorá nie je v čase zvolenia prokurátorom, stáva sa dňom zloženia sľubu prokurátorom generálnej prokuratúry.
Po uplynutí funkčného obdobia špeciálneho prokurátora alebo zániku výkonu funkcie špeciálneho prokurátora zostáva taká osoba prokurátorom generálnej prokuratúry.
Vedúcich prokurátorov (okrem špeciálneho prokurátora, ktorého volí národná rada) a prokurátorov Úradu špeciálnej prokuratúry vymenúva do funkcie v Úrade špeciálnej prokuratúry generálny prokurátor na základe výberového konania na návrh špeciálneho prokurátora a po predchádzajúcom súhlase rady prokurátorov.
Za vedúceho prokurátora a za prokurátora Úradu špeciálnej prokuratúry môže byť vymenovaný iba prokurátor generálnej prokuratúry.
Oprávnenie vykonávať funkciu v Úrade špeciálnej prokuratúry vzniká dňom určeným v rozhodnutí generálneho prokurátora o vymenovaní do funkcie v Úrade špeciálnej prokuratúry.
Ak rada prokurátorov odmietne udeliť súhlas na vymenovanie do funkcie vedúceho prokurátora Úradu špeciálnej prokuratúr alebo do funkcie prokurátora Úradu špeciálnej prokuratúry, uskutoční sa nové výberové konanie.
Výkon funkcie špeciálneho prokurátora sa končí uplynutím jeho funkčného obdobia (7 rokov).
Pred uplynutím funkčného obdobia zaniká výkon funkcie špeciálneho prokurátora len
a) vzdaním sa funkcie,
b) odvolaním z funkcie, (dôvody sú ustanovené v § 24aa ods. 3)
c) smrťou alebo vyhlásením za mŕtveho.
Špeciálny prokurátor sa môže vzdať svojej funkcie písomným oznámením národnej rade.
Výkon funkcie špeciálneho prokurátora v takom prípade zaniká uplynutím dvoch kalendárnych mesiacov nasledujúcich po mesiaci, v ktorom bolo oznámenie špeciálneho prokurátora o jeho vzdaní sa funkcie doručené národnej rade.
Národná rada sa so špeciálnym prokurátorom môžu dohodnúť aj na skoršom dni zániku výkonu funkcie špeciálneho prokurátora.
Národná rada odvolá (obligatórne) špeciálneho prokurátora, ak špeciálny prokurátor
Národná rada si pred hlasovaním o odvolaní špeciálneho prokurátora z funkcie vyžiada stanovisko rady prokurátorov a generálneho prokurátora, ktoré rada prokurátorov a generálny prokurátor predložia národnej rade v lehote do siedmich dní odo dňa doručenia uznesenia národnej rady, ktorým žiada o vydanie stanoviska.
Do výberového konania na funkciu vedúceho prokurátora a na funkciu prokurátora Úradu špeciálnej prokuratúry sa môže prihlásiť
Na výberové konanie na funkciu vedúceho prokurátora a na funkciu prokurátora Úradu špeciálnej prokuratúry a na výberovú komisiu sa primerane použijú ustanovenia § 21 a § 21a upravujúce výberové konanie pri funkčnom postupe prokurátora (na funkciu vedúceho prokurátora alebo na funkciu prokurátora na prokuratúre vyššieho stupňa).
Pred vymenovaním prokurátora inej ako generálnej prokuratúry do funkcie v Úrade špeciálnej prokuratúry, ktorý spĺňa podmienky na preloženie na generálnu prokuratúru, generálny prokurátor takého prokurátora preloží na generálnu prokuratúru, ak spĺňa podmienky na vymenovanie do funkcie v Úrade špeciálnej prokuratúry.
Na výkon funkcie v Úrade špeciálnej prokuratúry možno preložiť iba prokurátora, ktorý má platné osvedčenie Národného bezpečnostného úradu na oboznamovanie sa s utajovanými skutočnosťami stupňa utajenia Prísne tajné.
Ak je za prokurátora Úradu špeciálnej prokuratúry vymenovaný prokurátor, ktorý v čase vymenovania nie je prokurátorom generálnej prokuratúry, stáva sa dňom zloženia sľubu prokurátorom Úradu špeciálnej prokuratúry.
12.11.2024
24.9.2024
24.9.2024
25.8.2024
15.8.2024
30.4.2024
3.2.2024
16.1.2024
13.1.2024
1.1.2024
18.2.2024
9.10.2022
18.7.2022
5.5.2022
12.1.2024