logologo_small

MYŠLIENKOVÝ ZÁMER projektu UčPS s názvom: e-PUBLIKACIE.gov.sk

piatok, 26.10.2012|Posledná aktualizácia 19.10.2019 15:17
Autor: JUDr. Peter Sepeši | ID článku: 17426

Podstatou projektu je aktívna podpora budovania znalostnej spoločnosti vytvorením verejného bezplatne prístupného internetového portálu "e-Publikacie.gov.sk" (portál typu web 2.0), kde budú môcť jeho používatelia (občania SR) bezplatne zdieľať a rozvíjať:

výsledky skúmania odborných tém (odborných diel), ktoré sú výsledkami projektov financovaných z verejných prostriedkov,

preklady slovesných diel, právnych predpisov, zmlúv, vzorov podaní a formulárov z/do slovenského jazyka financovaných z verejných prostriedkov.

Vydávanie tlačených publikácií financovaných z verejných prostriedkov - súčasný stav:

Za posledné roky sa dostali do našej odbornej knižnice viaceré knižné tituly z odboru práva, ktoré obsahovali znenie väčšieho množstva vybraných ustanovení právneho poriadku EÚ, či SR. Nezriedka sa jednalo aj o celé znenie právnych predpisov (texty právnych dokumentov EÚ, medzinárodných zmlúv a pod.), ktoré podotýkam sú pomerne ľahko a spravidla bezplatne dostupné na internete.

Pred niekoľkými týždňami sa nám dostala do rúk knižná publikácia s názvom “Schengenské acquis Európskej únie” (autori: V. Turáková, D. Ivanová-Žiláková; vydané v r. 2010, projekt “Norway grants”), ktorú sme si začali listovať s veľkým profesijným záujmom, keďže sa jedná o problematiku, ktorá súvisí s každodennou agendou, ktorej sa venujeme. Keď sme však zistili, že je v nej iba cca 50 stránoriginálneho textu vytvoreného autormi (prvých 9 strán je úvod a obsah), z ktorých významná časť je najmä všeobecne známafaktografia a ďalších 685 stránsú výňatky (doslovné znenie ustanovení právnych predpisov) z právnych aktov primárneho a sekundárneho práva EÚ súvisiace s témou Schengenského acquis, uvedomujúc si dynamický vývoj Schengenského acquis, bol som dosť sklamaný z časovej hodnoty uvedenej publikácie z hľadiska jej aktuálnosti.

Na jednej strane si uvedomujeme, že aj tematicky zostavená databáza právnych predpisov a ich častí má svoju originálnu pridanú hodnotu a dalo určite nemalú prácu zostaviť ju. Na druhej strane je však zrejmé, že tlačená forma publikácie možno už v čase publikovania na trhu nebola stopercentne aktuálna, vzhľadom na pomerne dynamický vývoj práva EÚ v predmetnej oblasti.

Tlačenú formu pri takomto type diela, bez publikovania elektronickej verzie, považujeme za veľmi nevhodné riešenie. Kniha je napriek tomu dostupná iba v tlačenej forme a to za cenu cca 30 Euro v e-shope Martinusu.

Viaceré tituly odbornej knižnice (printovej) svojou konštrukciou podobné ako “Schengenské acquis EÚ” nás primäli k tomu, aby sme sa zamysleli nad tým, ako by bolo možné systémovo docieliť, aby sme deklarované budovanie “znalostnej spoločnosti” oveľa lepšie premietli aj do každodennej praxe.

Považujeme za potrebné uviesť, že v tomto článku však vôbec neide o vyššie uvedenú publikáciu, ktorej pozitívom pre náš projekt bolo nepochybne to, že sa stala impulzom pre zamyslenie a navrhnutie efektívnejšieho systému nakladania s verejnými financiami a znalosťami, ktoré za ne boli vyprodukované. 

Na základe profesijnej skúsenosti v Justičnej akadémii nám je známe, že v SR sa ročne realizuje viacero projektov v odbore práva i súvisiacich vedných odboroch, ktoré sú (spolu)financované z prostriedkov štátu alebo z prostriedkov Európskej únie (ďalej len “verejné prostriedky”). 

Tlačené média majú stále svoje miesto ako tradičný nosič informácie, avšak v rámci budovania znalostnej spoločnosti 21. storočia dynamika vývoja/spracovania právnych tém, ako aj iných odborných tém, predurčuje tieto témy k ich paralelnému spracovaniuv elektronickej forme. V takejto forme je možné odbornú tému pri minimálnych nákladoch ďalej aktualizovať a udržiavať, či dokonca zvyšovať jej hodnotu.

Pri vydaní tlačenej verzie diela je stav nasledovný:

Odborné diela sú vydávané spravidla v nižších nákladoch (počet vytlačených kusov). K tlačenému dielu (knižnej publikácii) sa je možné dostať v rámci vzdelávacieho projektu (napr. “odovzdaním/darovaním” knihy účastníkom seminára) alebo si dielo môžeme kúpiť v kníhkupectve (hoci bolo financované z verejných prostriedkov) alebo vyhľadať v knižnici.

Dielo takého typu, aké je predmetom záujmu tohto príspevku, často už v čase vydania jeho tlačenej verzie nie je úplne aktuálne. Autori odovzdaním diela do tlače splnili svoju rolu, pripíšu si dielo do zoznamu diel vo svojom profesijnom životopise a o pár týždňov obdržia autorský honorár. Ich dielo je v ďalšom období konfrontované okrem odbornej kritiky najmä s časom - dielo postupne stráca na aktuálnosti.

Tlačené diela majú často písané recenzie na poslednú chvíľu, v časovej tiesni, čoho dôsledkom sú povrchné recenzie bez potrebnej primeranej kritiky, ktorej spracovanie si vyžaduje primeraný čas. Efektívna kontrola kvality diela a tým aj primeranosti vynaložených nákladov z verejných prostriedkov je takto značne sťažená/obmedzená.

Takýto stav podľa nášho názoru nie je v súlade s deklarovaným zámerom politických i odborných špičiek smerovať budúci vývoj Slovenskej republiky k “znalostnej ekonomike/spoločnosti”.

Čo by sme mohli/mali urobiť inak?

Návrh sytémového opatrenia:

Zabezpečiť, aby všetky tlačené diela, vytvorené v rámci tvorivých duševných projektov financovaných z verejných prostriedkov boli povinne vyhotovené aj v elektronickej verzii v stanovených parametroch, pričom autor by sa zaviazal tému udržiavať aktuálnu na webe najmenej po určité časové obdobie (napríklad 2 roky od dátumu prvého vydania). 

Povinnú aktualizáciu diela (samozrejme autor dostane za to odmenu) považujeme za rovnako dôležitý benefit ako samotnú existenciu elektronickej verzie publikácie. Toto by sa malo prijať ako systémové opatrenie na najvyššej úrovni, pričom dôležitú rolu by v tomto smere mal mať Úrad splnomocnenca vlády pre informačnú spoločnosť, ktorý by takéto systémové opatrenie mohol podporiť, resp. iniciovať/navrhnúť legislatívne riešenie pre zavedenie do každodenného života - do každého projektu.

Na jeho základe by sa v rámci podmienok a kritérií akéhokoľvek projektu financovaného z verejných prostriedkov obligatórne stanovilo, že diela (napr. odborné publikácie, tematické databázy predpisov, prezentácie, prednášky a iné video/audio záznamy a pod.), budú odovzdané v elektronickej forme na publikovanie a ďalšie spracovanie určenému subjektu (SAV alebo právnická fakulta niektorej univerzity), ktorý bude tieto informácie spravovať na portáli napr. “e-Publikacie.gov.sk”, kde budú tieto informácie prístupné pre registrovaných užívateľov bezplatne za (nekomerčným) účelom ich štúdia, zdieľania, odbornej diskusie, pripomienkovania a dopĺňania.

Databáza by mala byť budovaná tak, aby umožňovala efektívny prístup k informáciám o určitej téme, t.j. mal by byť vytvorený znalostný systém usporiadania a vyhľadávania informácií v databáze elektronických diel s využitím popisných dát, ktoré by mali podľa presného návodu dodávať autori diel.

Takéto systémove opatrenie by sa malo týkať aj všetkých odborných prezentácii a článkov, za vytvorenie ktorých bola uhradená odmena z verejných prostriedkov (napr. prezentácie a odborné vystúpenia lektorov Justičnej akadémie a iných inštitúcií v štátnom i treťom sektore).

Predpokladaný prínos:

  1. Odborné diela, ktoré sú výsledkom tvorivej duševnej práce najlepších slovenských odborníkov, za ktoré bolo “nie v zanedbateľnej výške” zaplatené z verejných prostriedkov, vďaka ich dobrej dostupnosti, významne prispejú k budovaniu znalostnej spoločnosti.
  2. Štát de facto zabezpečí, že odborná informácia, za ktorej vytvorenie zaplatil štát prípadne EÚ, bude využitá oveľa efektívnejšie ako doposiaľ.
  3. Väčšia/širšia verejná odborná kontrola toho, čo vznikne za verejné prostriedky.
  4. Aktuálne poznatky k téme udržiavané aktuálne niekoľko rokov od publikácie témy v rámci publikovaného diela.
  5. Široká možnosť zdieľania a ďalšieho rozvíjania poznatkov a skúseností získaných spracovateľmi témy.
  6. Prehľad subjektov podieľajúcich sa na projektoch financovaných z verejných prostriedkov a prehľad diel, ktoré boli v rámci projektov vytvorené.
  7. Vytvorenie jednotného štandardu pre evidenciu, správu, vyhľadávanie a ďalšie rozširovanie poznatkov.

Realizácia projektu:

Projekt by bolo vhodné realizovať v spolupráci:

  • SAV - odborný garant projektu (za štát)
  • Vysoká škola (oblasť IT) alebo výskumné pracovisko - vývoj funkcionality/systému organizácie dát  
  • Právnická fakulta - napĺňanie obsahu portálu (výskumné pracovisko)
  • UčPS - občianske združenie (expertná skupina)

Dodatok - nadstavba projektu:

Ako nadstavba projektu by sa pre potreby štátnych/verejných orgánov, inštitúcií, univerzít, ale aj cudzích subjektov mohla postupne vytvoriť databáza prekladov:

  1. ustanovení právnych predpisov (Ústava SR, TZ, TP, OZ, OSP a iné)
  2. cudzojazyčných formulárov,
  3. poučení,
  4. žiadostí,
  5. doručeniek a pod.

V súčasnosti sú tieto texty štátnymi orgánmi (prokuratúra, súdy, polícia) opakovane zadávané na preklad prekladateľom, čoho dôsledkom sú X-násobne, neekonomické úhrady za preklad úplne identických textov, z verejných prostriedkov.

Prínosom nadstavby projektu by bolo:

  • výrazná úspora finančných prostriedkov vynakladaných ročne z verejných prostriedkov na preklady tých istých textov
  • skvalitnenie prekladov v dôsledku zjednotenia používanej právnej terminológie v rámci prekladov (poznámka: v súčasnosti existujú medzi prekladmi rôznych prekladateľov významné odchýlky v dôsledku odlišného prekladu právnych pojmov)
  • zrýchlenie prekladov, nakoľko texty, ktoré budú preložené v databáze prekladov by sa znovu neprekladali
  • vytvorenie aktívnych cudzojazyčných formulárov, ktoré by zjednotili texty i procesy aj pre orgány iných štátov, čím by sa zjednodušilo/uľahčilo pochopenie, čo by pomohlo k správnemu vybaveniu dožiadaní o právnu pomoc slovenských orgánov
Mohlo by vás zaujímať

Zvýšenie hraníc škody/prospechu/rozsahu činu má zásadný dopad na trestnosť a kvalifikáciu skutkov

1.1.2024

Ochrana súkromného vlastníctva prísnejšia ako ochrana európskych, štátnych a iných verejných prostriedkov; organizovaná skupina už iba ako prečin - toto by chceli občania ?

18.2.2024

2/2020 PRÍSPEVOK DO DISKUSIE O NÚDZOVOM STAVE, PRIJÍMANÝCH OPATRENIACH, ... SLOBODE A DEMOKRACII

1.3.2022

Návrh zákona o sídlach a obvodoch súdov a o zmene a doplnení niektorých zákonov - stanovisko

30.5.2021

Počet aktívnych športovcov. Jeden z parametrov vzorca na výpočet príspevku uznanému športu alebo prvok kreativity?

10.3.2021

Pripomienky Generálnej prokuratúry SR k návrhu reformy súdnej mapy

1.3.2021

FAQ00435 - 1. K § 51 ods. 1 a 4, § 65 ods. 6, § 80, 81 a § 99 ods. 2 ZoŠ: Zákon o športe bol schválený koncom novembra 2015. Bude informačný systém šport...

19.3.2021

FAQ00434 - 2. K § 4: Športový klub – hokejový klub chce zaradiť juniora do A tímu seniorskej kategórie, pričom klub chce športovca motivovať aj finančnou...

23.10.2019

FAQ00433 - 3. K § 12: Aký bude status kontrolóra športovej organizácie, bude na zväzoch kontrolór zamestnaný?

19.3.2021

FAQ00432 - 4. Dobrý deň prajem, chcem požiadať o usmernenie týkajúce sa výkladu nového zákona o športe. Konkrétne na situáciu v našom meste, kde športové oddiely...

23.10.2019

FAQ00431 - 5. K § 10 ods. 1: Dokedy majú zriadiť športové organizácie funkciu kontrolóra športovej organizácie?

23.10.2019

FAQ00430 - 6. K § 6 ods. 2 a 3 ZoŠ: Chcel by som Vás poprosiť o oficiálne stanovisko a výklad nového Zákona o športe na povinnosti týkajúce sa vzdelávania tréner...

23.10.2019

FAQ00429 - 7. K § 16 ods. 2 ZoŠ: Kto vypracúva zoznamy telentovaných športovcov, na základe ktorých majú športové kluby uzatvárať zo športovcami do 23 rokov zmlu...

23.10.2019

FAQ00428 - 8. Aké sú úlohy a kompetencie kontrolóra podľa zákona o športe? Môže vydávať kontrolór pri zistení nedostatkov rozhodnutia namiesto orgánov, v ktorýc...

23.10.2019

FAQ00427 - 9. Prečo nebol do prechodného ustanovenia § 102 ods. 7 Zákona o športe uvedený aj titul "vzorný rozhodca", ktorý udeľoval Československý svaz tělesné ...

23.10.2019

FAQ00426 - 10. Ktoré športy sa považujú za kolektívne športy a ktoré športy sú individuálnymi športmi? Existuje nejaká definícia na odlíšenie kolektívnych a indi...

23.10.2019

FAQ00425 - 11. Môže byť kontrolór navrhnutý Výkonným výborom a následne zvolený členskou základňou?

19.3.2021

FAQ00424 - 12. Ako by mali postupovať školy, ktoré zriadil samosprávny kraj alebo obec pri prenajímaní športovej infraštruktúry? Zmenil niečo Zákon o športe vo v...

23.10.2019

FAQ00423 - 13. Existuje nejaký zoznam špecializovaných športových činností (ako bol doteraz, napr. aerobik, fitnes, jóga, pilates, atď) alebo už je iba zoznam uz...

19.3.2021

Správa o činnosti prokuratúry SR (za rok 2019) bola prerokovaná v Národnej rade SR

24.1.2021

FAQ00363 - 2. Môže mať profesionálny športovec v klube iný status, keď je nominovaný do športovej reprezentácie?

23.10.2019

FAQ00364 - 1. Športovci, ktorí reprezentujú SR a odmeny, ktoré dostávajú na základe reprezentácie: Ak som správne pochopila aj v prípade ak športovec, či už zame...

23.10.2019

FAQ00359 - 6. Chceli by sme opýtať na príspevok športovému reprezentantovi, ktorý žije v SR viac ako 50 rokov, no nie je občanom SR. Športový reprezentant spĺňal...

23.10.2019

FAQ00360 - 5. Dobrý deň, pokiaľ má športovec s klubom zmluvu o profesionálnom vykonávaní športu a počas trvania tejto zmluvy je povolaný do reprezentácie, kde mu...

23.10.2019

FAQ00362 - 3. Aké sú základné a nevyhnutné body pre štatút reprezentanta? Štatútov je veľa, takže príkladov je dosť, len by sme chceli vedieť, či má štatút repre...

23.10.2019

FAQ00361 - 4. Je škola povinná uvoľniť žiaka/študenta na sústredenia, prípravné súťaže a významné súťaže, ktoré sú v pláne práce reprezentačného družstva a na kt...

23.10.2019

FAQ00351 - 4. Veta "Členské príspevky sú príjmom športovej organizácie oslobodeným od dane z príjmov." platí len za predpokladu, že na tieto členské príspevky my...

23.10.2019

FAQ00350 - 5. Čo musí študent pri uzatvorení zmluvy o profesionálnom vykonávaní športu splniť? Musí sa registrovať na daňovom úrade? Je povinný platiť odvody do ...

23.10.2019

FAQ00345 - 10. Dobrovoľník neprekročil na našom projekte stanovený limit počtu hodín resp. výšku príjmu do 500 Eur. Sú príjmy z takýchto zmlúv o...

23.10.2019

FAQ00344 - 11. Na základe akých ustanovení je považovaný nárok zahraničných hráčov na zdravotné poistenie za zákonný? Nakoľko klubom odmietajú poisťovne poistiť...

23.10.2019