logologo_small

Priestupková recidíva s cezhraničným rozmerom - príklady a právne názory

streda, 23.05.2012|Posledná aktualizácia 19.10.2019 15:17
Autor: JUDr. Peter Sepeši

Prinášame pohľad na trestnosť priestupkovej recidívy s cezhraničným rozmerom formou otázok, dvoch praktických príkladov a odpovede.

Zadanie problému:

Vážení kolegovia, keďze v dnešnej dobe má každý veľa povinností, nechcel som Vás vyrušovat pri Vašej práci telefonicky, ale rozhodol som sa, že Vám napíšem email so žiadostou o poskytnutie rady - či podľa Vášho názoru môžeme trestne stíhať slovenského občana, ktorý sa v cudzine dopustí protiprávneho konania, ktoré napĺňa znaky skutkovej podstaty priestupku, ktorý by v spojení s predchádzajúcim priestupkom spáchaným i právoplatne postihnutým na Slovensku zakladal zodpovednosť za trestný čin podľa Trestného zákona (tzv. priestupková recidíva rovnorodá):

Praktický príklad 1:

V žiadosti o prevzatie trestnej veci žiadajú orgány dožadujúceho štátu o prevzatie trestnej veci (trestného oznámenia) vedenej proti slovenskému občanovi, ktorý mal v septembri roku 2011 na území Českej republiky viesť motorové vozidlo po požití alkoholu (3,22 g/kg). Lustráciou dotknutej osoby sa však zistilo, že táto osoba mala v tom čase právoplatne uloženú sankciu Dopravným inšpektorátom Kysucké Nové Mesto (bola právoplatne postihnutá) za priestupok, ktorého podstata rovnako spočívala v tom, že dotknutá osoba viedla osobné vozidlo pod vplyvom alkoholu.

Z okolností prípadu, ktorý bol predmetom žiadosti o prevzatie trestnej veci, bolo zrejmé, že vedenie vozidla pod vplyvom alkoholu na území ČR by samo o sebe (bez ďalšej právnej skutočnosti, resp. okolnosti) nebolo možné na území SR posúdiť ako trestný čin. Vyvodenie trestnej zodpovednosti prichádzalo do úvahy len za situácie, že podozrivý bol v minulosti (v posledných 24 mesiacoch) postihnutý za priestupok.

Ide o to, či môžeme prevziať takúto vec alebo nie, a či podľa Vás sa podozrivý dopustil trestného činu ohrozenia pod vplyvom návykovej látky podľa § 289 odsek 3 písm. b)[1] Tr. zákona účinného v čase spáchania skutku.

Praktický príklad 2:

Páchateľ vo februári 2012 odcudzil v TESCU tovar v hodnote 10,- €, bol pristihnutý pri čine. Páchateľ je po zadržaní odovzdaný policajtom, pričom policajti by mu za bežných podmienok udelili pokutu. Ale ak by podozrivého vylustrovali v dostupných policajných systémoch a databázach a zistili by, že v ČR minulý rok mal obdobný pristupok proti majetku, za ktorý bol postihnutý, jeho konanie vykazuje znaky prečinu krádeže podľa § 212 odsek 2 písmeno f)[2] Tr. zákona. 

Ďalšia otázka: 

Okrem toho sa chcem spýtať, (ak odpoviete kladne na moju prvú otázku), či by v podobnych prípadoch nemali policajti lustrovať osobu, ktorá sa dopustila na území SR priestupku proti majetku, alebo na úseku dopravy a ak áno či je na to vytvorený systém lustrácie.

Doplňujúce informácie k problému:

V tejto súvislosti dávam do pozornosti ustanovenie § 91 ods. 2 zákona č.372/1990 Zb. o priestupkoch[3] v zmysle ktorého, rozhodnutia vydané v konaní o priestupkoch správnym orgánom Českej republiky platia aj na území Slovenskej republiky.

Viem, že v Českej republike toto ustanovenie po tom, čo došlo k rozdeleniu federácie, vypustili, u nás zostalo platné, preto vyvstáva otázka či zákonodarca toto ustanovenie ponechal v platnosti vedome, alebo nevedome, či teda sme povinný prihliadať na české rozhodnutia alebo nie, lebo to má podstatný význam aj pre trestné konanie. Prokurátor je povinný postupovať podľa zákona. 


Právny názor:

Pozdravujem Vás pán kolega,

trestné stíhanie za daných okolností prípadu je možné, aj keď pripúšťam, že sa na vec dá pozrieť spôsobom, ktorý by nás priviedol k inému záveru.

Tento záver by však mal urobiť súd a podľa možnosti, na čo najvyššej úrovni (najvyšší súd).

Ak sa dopustil protiprávneho konania (jazda pod vplyvom alkoholu) občan SR, je daná personálna pôsobnosť Trestného zákona SR, aj keď sa konania dopustil v cudzine.

Závažnosť protiprávneho konania osoby nachádzajúcej sa v personálnej jurisdikcii SR by sa nemala posudzovať podľa toho, či sa protiprávneho konania táto osoba dopustila na území SR alebo mimo neho.

Takže je rovnako závažné/nebezpečné, keď sa osoba postihnutá v minulosti za priestupok recidivuje (dopustí sa obdobného protiprávneho konania, za aké už bola v SR postihnutá) na území SR alebo mimo neho.

Ak Trestný zákon s takouto recidívou protiprávnych konaní spája trestnoprávnu zodpovednosť je potrebné ju uplatniť.

Keď si to rozdelíme na jednotlivé znaky skutková podstata trestného činu podľa 289 odsek 1 písm. b/ Trestného zákona účinného do 31.10.2011 zistíme, že všetky znaky boli naplnené.

Samozrejme vo vzťahu k cudziemu štátu musí byť dodržaná obojstranná trestnosť/postihnuteľnosť (aspoň in abstracto).

A úplne najlepšie by bolo mať na túto vec dve protichodné právoplatné rozhodnutia súdov a predložiť ich trestnoprávnemu kolégiu Najvyššieho súdu SR na zjednotenie praxe.

A čo sa týka krádeže zastávam obdobný názor.

Dôležité je, aby ten predchádzajúci postih za priestupok bol zo strany orgánov SR, prípadne ČR (vzhľadom na znenie § 91 odsek 2 Priestupkového zákona), resp. mohlo by sa jednať aj o postih iného štátu, ktorý by však musel byť v súlade s naším právnym poriadkom uznaný za trestný postih v zmysle slovenského právneho poriadku (prostredníctvom uznávacieho konania).

1.
§ 289 - Ohrozenie pod vplyvom návykovej látky 
(3) Kto vykonáva v stave vylučujúcom spôsobilosť, ktorý si privodil vplyvom návykovej látky, zamestnanie alebo inú činnosť, pri ktorých by mohol ohroziť život alebo zdravie ľudí alebo spôsobiť značnú škodu na majetku,
a) hoci bol za taký čin alebo za čin uvedený v odseku 2 v predchádzajúcich dvadsiatich štyroch mesiacoch odsúdený alebo z výkonu trestu odňatia slobody uloženého za taký čin alebo za čin uvedený v odseku 2 prepustený,
b) hoci bol za obdobný čin spáchaný pod vplyvom návykovej látky alebo za čin uvedený v odseku 2 v predchádzajúcich dvadsiatich štyroch mesiacoch postihnutý, alebo
c) spôsobil čo aj z nedbanlivosti inému ublíženie na zdraví alebo väčšiu škodu na cudzom majetku,
potrestá sa odňatím slobody až na dva roky. ^
2.
§ 212 - Krádež
(1) Kto si prisvojí cudziu vec tým, že sa jej zmocní a spôsobí tak malú škodu, potrestá sa odňatím slobody až na dva roky.
(2) Rovnako ako v odseku 1 sa potrestá, kto si prisvojí cudziu vec tým, že sa jej zmocní a

a) čin spácha vlámaním,
b) bezprostredne po čine sa pokúsi uchovať si vec násilím alebo hrozbou bezprostredného násilia,
c) čin spácha na veci, ktorú má iný na sebe alebo pri sebe,
d) takou vecou je vec z úrody z pozemku, ktorý patrí do poľnohospodárskeho pôdneho fondu, alebo drevo z pozemku, ktorý patrí do lesného pôdneho fondu, alebo ryba z rybníka s intenzívnym chovom,
e) čin spácha na veci, ktorej odber podlieha spoplatneniu na základe osobitného predpisu, alebo
f) bol za obdobný čin v predchádzajúcich dvanástich mesiacoch postihnutý. ^
3.
§ 91(1) Ak postúpi správny orgán Českej republiky priestupok správnemu orgánu Slovenskej republiky preto, že v jeho územnom obvode sa páchateľ priestupku zdržiava alebo má pracovisko, prejedná sa priestupok podľa tohto zákona.(2) Rozhodnutia vydané v konaní o priestupku správnym orgánom Českej republiky platia aj na území Slovenskej republiky.^
Mohlo by vás zaujímať

Odpovede na otázky Transparency International Slovensko k novele Trestného zákona v plnom znení - časť 2.

1.2.2024

Odpovede na otázky Transparency International Slovensko k novele Trestného zákona v plnom znení - časť 1.

16.1.2024

Trestanie organizovaných skupín miernejšie ale stíhanie náročnejšie, organizované podvody do 350.000 eur z verejných alebo EÚ zdrojov iba prečinom

9.1.2024

Zmeny pravidiel trestania a trestnosti sú revolučné - riadne zavedenie zmien do praxe potrebuje čas na prípravu

18.2.2024

Zvýšenie hraníc škody/prospechu/rozsahu činu má zásadný dopad na trestnosť a kvalifikáciu skutkov

1.1.2024

Ochrana súkromného vlastníctva prísnejšia ako ochrana európskych, štátnych a iných verejných prostriedkov; organizovaná skupina už iba ako prečin - toto by chceli občania ?

18.2.2024

K vypusteniu „automatu” na úpravu výšky trestných sadzieb (§ 38 ods. 3, 4 a 5 Tr. zákona) ... alebo je takýto „automat” súladný s cieľom novely Tr. zákona: ukladať odsúdeným “Sankcie na mieru” ?

27.7.2023

2/2020 PRÍSPEVOK DO DISKUSIE O NÚDZOVOM STAVE, PRIJÍMANÝCH OPATRENIACH, ... SLOBODE A DEMOKRACII

1.3.2022

Návrh zákona o sídlach a obvodoch súdov a o zmene a doplnení niektorých zákonov - stanovisko

30.5.2021

Pripomienky Generálnej prokuratúry SR k návrhu reformy súdnej mapy

1.3.2021

FAQ00435 - 1. K § 51 ods. 1 a 4, § 65 ods. 6, § 80, 81 a § 99 ods. 2 ZoŠ: Zákon o športe bol schválený koncom novembra 2015. Bude informačný systém šport...

19.3.2021

FAQ00434 - 2. K § 4: Športový klub – hokejový klub chce zaradiť juniora do A tímu seniorskej kategórie, pričom klub chce športovca motivovať aj finančnou...

23.10.2019

FAQ00433 - 3. K § 12: Aký bude status kontrolóra športovej organizácie, bude na zväzoch kontrolór zamestnaný?

19.3.2021

FAQ00432 - 4. Dobrý deň prajem, chcem požiadať o usmernenie týkajúce sa výkladu nového zákona o športe. Konkrétne na situáciu v našom meste, kde športové oddiely...

23.10.2019

FAQ00431 - 5. K § 10 ods. 1: Dokedy majú zriadiť športové organizácie funkciu kontrolóra športovej organizácie?

23.10.2019