logologo_small

Koncepcia práce so športovo talentovanou mládežou na roky 2015 až 2020

piatok, 26.01.2018|Posledná aktualizácia 23.10.2019 22:24
Autor: UčPS tím

Prinášame vám znenie Koncepcie práce so športovo talentovanou mládežou na roky 2015 - 2020.

Materiál je dostupný na stránke Úradu vlády SR - TU

Návrh

Koncepciapráce so športovo talentovanou mládežou na roky 2015 – 2020

            V súlade s Koncepciouštátnej politiky v oblasti športu – Slovenský šport 2020, ktorá bolaschválená uznesením vlády SR č. 726 z 19. decembra 2012, je cieľom v tejtooblasti skvalitnenie prípravy športovo talentovanej mládeže, zvýšenie efektivityvýberu športových talentov a kvality ich prípravy do 23 rokov, najmä prepotreby športovej reprezentácie SR a to diferencovane, so strategickýmzámerom do roku 2020. Ďalej je to prehĺbenie spolupráce príslušných štátnychinštitúcií, samospráv a športových organizácií.

            Športová prax potvrdzuje, ževrcholný výkon môže dosiahnuť len talentovaný jedinec za priaznivých podmienoka optimálnej starostlivosti o jeho prípravu. Talent predstavuje súborpriaznivých vlôh (biologických, motorických, psychických aj sociálnych) predosahovanie vrcholového športového výkonu v príslušnom športe.     

            Výber športovo talentovanej mládežeje dlhodobý vedecky zdôvodnený proces, ktorý sa realizuje na všetkých etapáchšportovej prípravy a je zameraný na vyhľadávanie vhodných jedincov, ktorísa uplatnia vo vrcholovom športe.

            Systém výberu a podporyšportovo talentovanej mládeže charakterizujú nasledovné podmienky:

  • etapovitosťvýberu talentovanej mládeže,
  • postupnosťa nadväznosť športovej prípravy,
  • profesionálnetrénerské, organizačné a odborné zabezpečenie,
  • kontrolaplnenia stanovených cieľov vo všetkých etapách a na všetkých úrovniach.

            V súčasnosti, musímekonštatovať, že sa tieto charakteristiky v systéme podpory športovotalentovanej mládeže, z rôznych príčin, dôsledne nedodržiavajú.

         Zmeny v spoločnosti za ostatnédve desaťročia sa postupne premietli aj do systému starostlivostio športovo talentovanú mládež. Medzi pozitíva, ktoré tieto zmeny priniesliurčite patrí otvorenie sa svetu a možnosti pre našich športovcovpripravovať sa a súťažiť v zahraničí v lepších podmienkach,dovoz kvalitného športovo technického vybavenia pre športové odvetvia, vzniknárodných športových zväzov a ich etablovanie sa v medzinárodných športovýchštruktúrach a iné. Bohužiaľ, viac bolo asi negatív, ktoré sa premietli dosúčasného slovenského športu. Prišlo k zrušeniu jednotlivých článkovsystému športovej prípravy mládeže (tréningových stredísk mládežea školských športových stredísk), k znižovaniu hodín a hlavnekvality vyučovania telesnej výchovy v školách, nezáujem detía mládeže o šport a pohybovú aktivitu. Prišlo k zmenám v podporešportu a inflácii cien v športe, privatizácii a rušeniušportovísk, na druhej strane sa ale rokmi postupne zvyšujú nároky pre športovúprípravu v rôznych športových odvetviach.

            Preto, aj na základe diskusiís odborníkmi z praxe, vedeckými pracovníkmi vysokých škôla taktiež dlhoročnými trénermi mládeže, sme prišli k záveru, že jepotrebné pripraviť systémové zmeny v starostlivosti o športovotalentovanú mládež a začať nastavovať systém na efektívny, ktorý budepostavený na celoplošnom výbere detí, s postupnosťou a nadväznosťoušportovej prípravy, s profesionálnym trénerským, organizačnými odborným zabezpečením a kontrolou plnenia stanovených cieľov vovšetkých etapách a úrovniach. Je preto potrebné pripraviť koncepciu, ktorámôže pomôcť zlepšiť súčasný nedobrý stav v slovenskom športe a navrhneopatrenia pre všetkých zainteresovaných v danej oblasti.

         V súlade s Čl. 24 DohovoruOSN o právach osôb so zdravotným postihnutím[1] sav materiáli snažíme uvedenú problematiku starostlivosti o športovotalentovanú mládež riešiť komplexne, vrátane rozvoja osobnosti, talentua tvorivosti osôb so zdravotným postihnutím, ako aj rozvoj ich duševnýcha telesných schopností v maximálnej možnej miere.

         Zároveň v materiáli dodržiavame princíprovnosti príležitostí a podpory športovo talentovaných detí a mládežezo sociálne znevýhodneného prostredia a športovo talentovaných detía mládeže v náhradnej inštitucionálnej starostlivosti kde sanavrhuje, aby štát podporoval aj tieto športové talenty.

1. Súčasný stav

Systémstarostlivosti o športovo talentovanú mládež tvorí kombináciu trochsystémov - školský systém,  systém starostlivosti o športovotalentovanú mládež národných športových zväzov a systém starostlivostio športovo talentovanú mládež troch rezortných športových stredísk –Národného športového centra v Bratislave, Športového centra polície Ministerstvavnútra SR a Vojenského športového centra Dukla Banská Bystrica. Tieto trisystémy nedostatočne medzi sebou komunikujú a spolupracujú.

1a) Školský systém

            Školský systém výchovya vzdelávania športovo talentovanej mládeže tvoria v súčasnosti centrávoľného času, ktoré zabezpečujú záujmové športovanie detí a mládeže na tejnajnižšej úrovni a podieľajú sa na organizovaní školských športových súťažívyhlasovaných Ministerstvom školstva, vedy, výskumu a športu SR (ďalej len„ministerstvo“). Ďalej sú to športové triedy na základných a strednýchškolách a športové školy.   

  • Centrávoľného času (ďalej len „CVČ“) sú školské zariadenia,ktoré vytvárajú podmienky na záujmovú športovú činnosť detí a mládeže a podieľajúsa na organizovaní školských športových súťaží vyhlasovaných ministerstvom.Spoločne so športovými krúžkami na základných školách vytvárajú základňu prešportové vyžitie detí a následný výber športových talentov.

  • Športovétriedy (ďalej len „ŠT“) sú útvary, do ktorých sa uskutočňuješpecializovaný výber na konkrétny druh športu. Praxou sa ukázalo, že sú vhodnénajmä na kolektívne športy, kde je možné vytvoriť triedu zo športovcov jednéhoalebo dvoch športov.

  • Športovéškoly – športové gymnáziá (ďalej len „ŠŠ“) sú vzdelávacieinštitúcie, ktoré poskytujú stredné všeobecné vzdelanie a zároveň športovúprípravu, ich zriaďovateľom je príslušný samosprávny kraj (ďalej len„VÚC“), štátom uznaná cirkev, náboženská spoločnosť, iná právnická osoba alebofyzická osoba.

            Novelizáciou zákona č. 245/2008 Z.z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmenea doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len„školský zákon“) v roku 2013 (v § 103 ods. 11), prišlo k vypusteniu školskýchstredísk záujmovej činnosti zo siete školských zariadení a ichtransformácii na CVČ, ktoré podporujú aj inštitucionálny rozvoj športovéhonadania. CVČ vykonávajú svoju činnosť vo všetkých 79 okresoch Slovenskejrepubliky a zabezpečujú pravidelnú záujmovú činnosť a podujatiapríležitostnej záujmovej činnosti so športovým zameraním. Podľa údajovzískaných k 31.12.2014[2], pravidelnúzáujmovú činnosť so športovým zameraním vykonávalo v roku 2014 celkom80 532 žiakov a podujatí príležitostnej záujmovej činnosti sošportovým zameraním sa zúčastnilo celkom 370 493 účastníkov. Celkom CVČzorganizovali viac ako 18 000 podujatí so športovým zameraním.

            Vzdelávanie športovo nadaných detí ažiakov upravuje v § 103 až 106 školský zákon. Na základe získaných štatistických údajov k 31.12.2014, je v súladeso školským zákonom realizované vzdelávanie v 12-tich ŠŠ, v 130-tichzákladných školách so ŠT, v 30-tich stredných školách so ŠT a celkom v 759-tichŠT. V ŠŠ sa vzdelávalo 3 276 žiakov približne v 40-tich športových odvetviach apôsobilo 195 trénerov, z toho 6 trénerov I. stupňa, 22 II. stupňa, 22 III.stupňa, 75 trénerov IV.  stupňa, 68V. stupňa a bez kvalifikácie boli 2 tréneri.

            V ŠT na základných školáchsa vzdelávalo spolu 12 918 žiakov približne v 26-tich športovýchodvetviach. Najviac žiakov bolo vo futbale 3 452, v ľadovom hokeji 1 922,vo volejbale 1 857 a v atletike 1 480. V ŠT v základnýchškolách pôsobilo 249 trénerov, z toho 65 trénerov I. stupňa, 72 II.stupňa, 64. III. stupňa, 25 IV. stupňa, 20 V. stupňa a 3 bez kvalifikácie.

            V ŠT na stredných školáchsa vzdelávalo spolu 1 867 žiakov približne v 32 športových odvetviach.Najviac žiakov bolo vo futbale 1 042, vo volejbale 209 a v ľadovom hokeji140. V ŠT v stredných školách pôsobilo 60 trénerov, z toho 15 I.stupňa, 18 II. stupňa, 12 III. stupňa, 6 IV. stupňa, 6 V. stupňa a 3 bezkvalifikácie.

Podrobnejšieštatistické údaje za rok 2014 budú verejne prístupné na http://www.cvtisr.sk/cvti-sr-vedecka-kniznica/informacie-skolstva/mladez-a-sport/sport.html?page_id=10269.

            V školskom systéme jev súčasnosti možné, v súlade s § 26 školského zákona, pre mimoriadnenadaných športovcov zabezpečiť na základných školách a stredných školáchvzdelávanie podľa individuálneho učebného plánu, na základe žiadosti zákonnéhozástupcu alebo plnoletého žiaka.

            Financovanie školského systému –  športových tried a športových škôl,legislatívne upravuje zákon č. 597/2003 Z. z. zo 6. novembra 2003o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení v zneníneskorších predpisov (ďalej len „zákona č. 597/2003 Z. z.“) a Nariadenievlády SR č. 630/2008 Z. z. z 10. decembra 2008, ktorým sa ustanovujúpodrobnosti rozpisu finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu pre školya školské zariadenia. V súlade s uvedeným ministerstvokaždoročne rozpisuje normatívnym spôsobom finančné prostriedky pre zriaďovateľovŠŠ a ŠT.

           Financovanie činnosti CVČ sa uskutočňuje z rozpočtu územnej samosprávy.Územnej samospráve sa na tento účel poskytujú finančné prostriedkyprostredníctvom podielových daní. Spôsob rozdeľovania a poukazovania výnosudane do rozpočtu obcí a VÚC upravuje zákon č. 564/2004 Z. z. o rozpočtovomurčení výnosu dane z príjmov územnej samospráve v znení neskorších predpisov.Kritériá rozdeľovania výnosu dane do rozpočtu obcí a VÚC upravuje nariadenievlády SR č. 668/2004 Z. z. o rozdeľovaní výnosu dane z príjmov územnejsamospráve v znení neskorších predpisov. Podľa § 7a zákona č. 597/2003 Z. z. sauskutočňuje zber údajov potrebných na rozdeľovanie a poukazovanie výnosu daneobciam pre školstvo. Financovanie CVČ upravuje zákon č. 596/2003 Z. z. oštátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorýchzákonov v znení neskorších predpisov (spôsob poskytovania finančnýchprostriedkov obcou (§6 ods. 12) a VÚC (§9 ods.12).

Hlavné problémy školského systému pripríprave športovo talentovanej mládeže:

  • nedostatočná legislatívna úpravadefinovania ŠT a ich podmienok zriaďovania, čo spôsobuje živelnosťa nárast ich vzniku, bez informovanosti národného športového zväzu,súčasná sieť útvarov talentovanej mládeže je zbytočne širokáa neefektívna,
  • absentuje celoplošné testovaniea identifikácia športového talentu u detí a celoštátnyzber/zverejňovanie výsledkov testovania, taktiež poradenstvo pre rodičov preaký druh športu má dieťa talent/predpoklady,
  • nízky počet hodín telesnej výchovy (10 –16 hodín/semester) pre študentov učiteľského štúdia I. stupňa na pedagogickýchfakultách, následne je potrebné vynakladať ďalšie verejné zdroje a zdrojez európskych fondov na ich ďalšie vzdelávanie,
  • nedostatočne zohľadnené špecifikáa náročnosť v zabezpečení výchovno-vzdelávacieho procesu, najmäv ŠT a ŠŠ, zriaďovanie ŠT a ŠŠ je výlučne v kompetenciisamosprávy, ktorá nezohľadňuje požiadavky národných športových zväzova tým aj štátnej športovej reprezentácie,
  • absentuje inštitúcia/útvar, ktorý byzabezpečoval analytické údaje o činnosti ŠT a ŠŠ a využití finančnýchprostriedkov vynakladaných na prípravu športovo talentovanej mládeže, taktiežinštitúcia/útvar, ktorý by zabezpečoval nákup tovarov a služiebv súlade so zákonom č. 25/2006 Z. z. o verejnom obstarávanía o zmene niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
  • v rezortnom systéme chýba odbornýorgán, ktorý by koordinoval činnosť, hodnotil by výkonnostnú úroveň zaradenýchšportovcov a metodicky by riadil tieto útvary,
  • športové gymnázium je druh školy, ktorý jezameraný na športovcov so študijnými predpokladmi, ktorí spájajú svojupredstavu o športovej výkonnosti s prípravou na povolanies predpokladaným vysokoškolským vzdelaním. V súčasnosti absentujúštudijné odbory so športovou prípravou pre žiakov s odborným  zameraním s maturitou a bez maturity,v súlade s duálnou kariérou[3]v športe.

1b) Zväzový systém – centrátalentovanej mládež

V súlade s § 8 ods. 2 písm. c) zákonač. 300/2008 Z. z. o organizácii a podpore športu a o zmenea doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov národnýšportový zväz (ďalej len „NŠZ“) zabezpečuje starostlivosť o športovétalenty a v rámci tejto kompetencie je oprávnený si zriaďovať útvaryšportovo talentovanej mládeže, alebo ich nezriaďovať a starať saindividuálne o športové talenty. NŠZ môže pri výchove športovotalentovanej mládeže spolupracovať so športovými klubmi, školami, rezortnýmišportovými strediskami a ministerstvom, ktoré podporuje formou dotácií zoštátneho rozpočtu aj oblasť športovo talentovanej mládeže. Pre rok 2015 je preNŠZ na športovo talentovanú mládež alokovaná suma v rámci štátnehorozpočtu z Programu 026 Národný program rozvoja športu v SR približne7 663 000 eur. Percentuálny podiel prostriedkov použitých na športovotalentovanú mládež si zo schválenej dotácie na rozvoj športového odvetvia NŠZurčujú sami.

Centrálny zber štatistických údajovsa realizuje iba za centrá talentovanej mládeže, z tohto dôvodu uvádzame tietoúdaje zozbierané k 31.12.2014[4].

  • Centrátalentovanej mládeže (ďalej len „CTM“) – sú útvary zriaďovanépri športových kluboch a telovýchovných jednotách. Proces výberua športovej prípravy je riadený športovými klubmi, s cieľomzabezpečiť účasť v celoslovenských športových súťažiach. V CTM sa doprocesu riadenia významne zapája aj športový zväz.

V CTM bolo podľa získanýchštatistických údajov k 31.12.2014 spolu celkom 6 445 športovcovz toho 1 087 dievčat. Z tohto počtu bolo 1 694 kadetov, 1 687juniorov a 3 064 športovcov inej kategórie. Zo ŠT prišlo do CTM 173športovcov, zo ŠŠ 300 športovcov, z iných športových klubov 635 športovcova najviac bolo vlastných odchovancov športových klubov 1 059. Do rezortnýchšportových stredísk bolo z CTM zaradených 75 športovcov, do najvyššíchsúťaží bolo zaradených 90 a do štátnej športovej reprezentácie spolu 653športovcov. V CTM pracovalo spolu 1 271 zamestnancov. Z tohto počtu bolospolu 997 trénerov (153 trénerov V. stupňa, 146 trénerov IV. stupňa, 284trénerov III. stupňa, 196 trénerov II. stupňa a 218 trénerov I. stupňa),z toho 86 trénerov štátnej športovej reprezentácie. Ďalej v CTM pracovalospolu 200 iných zamestnancov (51 lekárov, 60 masérov, 11 diagnostikov, 24metodikov a 54 ostatných). Zamestnancov CTM podľa vzdelania – 593zamestnancov malo stredoškolské vzdelanie, 238 zamestnancov malo vyštudovanúFakultu telesnej výchovy a športu UK v Bratislave, 132 zamestnancov malovyštudovanú vysokú školu s pedagogickým zameraním, iné vzdelanie malo 217zamestnancov. V CTM pracovalo 221 interných zamestnancov a 1 598externých zamestnancov, z toho bolo 448 dobrovoľných zamestnancov.

Hlavné problémy zväzového systému pripríprave športovo talentovanej mládeže:

  • chýba jednotná metodika, kritériávýberu a identifikácie športových talentov, národné športové zväzy majúrozdielne kritériá a spôsob výberu, absentujú vypracované modely úspešnéhošportovca/reprezentanta,
  • útvary športovo talentovanej mládeže súdlhodobo finančne poddimenzované, okrem nízkej podpory národnýchšportových zväzov a členského príspevku je náročné zabezpečovať iné zdrojepodpory,
  • mzdy trénerov mládeže nedosahujú anipriemernú mzdu v Slovenskej republike, aj preto je problematickézabezpečiť, aby so športovo talentovanou mládežou pracovali tí najlepšítréneri,
  • útvary športovo talentovanej mládežehradia komerčné náklady za využívanie športovísk, ktoré sú majetkom samosprávy,
  • väčšina útvarov športovo talentovanejmládeže je zriadená pri športových kluboch a telovýchovných jednotácha ich činnosť často nepresahuje miestny rámec záujmu, chýbajú štruktúry,napr. krajských výberov, najmä v kolektívnych športoch. 

1c) Rezortné športové strediská

Národné športové centrum (ďalejlen „NŠC“) – je priamoriadenou rozpočtovou organizáciou ministerstva, ktorávznikla k 1.1.2004 zlúčením Národného inštitútu športu a Centraakademického športu. V súlade s Koncepciou štátnej politikyv oblasti športu - Slovenský šport 2020, sú strategické úlohy NŠCdefinované predovšetkým v oblasti starostlivosti o talentovanú mládež. NŠCzabezpečuje komplexnú starostlivosť v príprave vrcholových športovcov,športových reprezentantov Slovenskej republiky a športovo talentovanejmládeže do 23 rokov vo vybraných športoch, rozvoj vzdelávacích, výchovných, diagnostických,informačných a odborno-metodických činností pre potreby športu vSlovenskej republike, poskytuje zdravotnú starostlivosť, zabezpečuje zavedeniea uplatňovanie metodík zdravotnej kontroly športovcov, ako aj metodíkdiagnostického sledovania funkčných zmien a trénovanosti športovcov,spracovanie a podporu systému vzdelávania v oblasti športu, vypracovanie asprávu jednotného informačného systému v oblasti športu. V rámciidentifikácie športového talentu vypracovalo NŠC v spolupráci so športovýmizväzmi testovacie batérie v športoch: biatlon, bežecké lyžovanie, alpské lyžovanie, snowbording, akrobatickélyžovanie, sánkovanie, rýchlokorčuľovanie, krasokorčuľovanie, ľadový hokej,vodný slalom, rýchlostná kanoistika, veslovanie, plávanie, vodné pólo,triatlon, judo, zápasenie, taekwondo, box, šerm, atletika, cyklistika,bedminton. NŠC zabezpečilo vydanie publikácie „Rozvoj a diagnostika pohybových schopností detí a mládeže (Laczo akol. 2013)[5],ktorej súčasťou je aj aplikácia testovacích batérií pre identifikáciušportového talentu využiteľnú v podmienkach školského športu, ktorá vznikla vrámci projektu  „Zvyšovaniekvalifikovanosti učiteľa telesnej a športovej výchovy“ realizovaným NŠC. NŠC jesprávcom Informačného systému slovenského športu (ďalej len „ISŠ“), ktorý  je súčasťou informačného systému verejnejsprávy. Obsahom ISŠ je športový register, ktorý sústreďuje údaje v jednotlivýchšportových odvetviach. Základnými úlohami ISŠ je vytvorenie kľúčových registrovmapujúcich reálny rozsah pôsobenia jednotlivých osôb a subjektov v oblastišportu, vytvorenie informačného zdroja pre potreby širokej odbornej i laickejverejnosti, taktiež evidencia finančných prostriedkov verejnej správyalokovaných v oblasti športu v rámci SR. Z dôvodu lepšej informovanostiobčanov SR o športových súťažiach žiakov vyhlasovaných ministerstvom, bolod 6. októbra 2010 verejnosti sprístupnený webový portál, ktorý je prístupný naadrese www.skolskysport.sk.ISŠ ako aj webové sídlo www.školskysport.sk súvýznamným článkom pri realizácií aktivít na podporu detí a mládežev športe. NŠC taktiež zabezpečujeosvetu a propagáciu športu v SR v rôznych oblastiach, naškolách, na súťažiach, cez športovcov-ambasádorov, propagačno-osvetovéprojekty, edičnú a informačnú činnosť. V súčasnosti je vekovýpriemer športovcov v podpore NŠC 20 rokov. V roku 2014 bolo zaradenýchdo NŠC 75 športovcov v individuálnych športoch a 54 športovcovširšieho tímu ľadového hokeja do 20 rokov. Desať z týchto športovcov máuzatvorený pracovný pomer v NŠC. Športovci NŠC v roku 2014 získalicelkom 7 medailí na vrcholných podujatiach typu - majstrovstvá sveta,majstrovstvá sveta juniorov do 23 rokov, majstrovstvá Európy, majstrovstváEurópy juniorov do 23 rokov. Okrem toho dosiahli tri medailové umiestnenia naletnej olympiáde mládeže. Celkové výdavky na činnosť NŠC a plnenie úlohv kontrakte medzi ministerstvom a NŠC boli v roku 2014 v sume 1577 667,24 eur. Bližšie údaje o činnosti a hospodárení NŠC je možnézískať vo zverejnenej Správe o výsledkoch rozboru hospodárenia NŠC do31.12.2014[6].

Športové centrum polície (ďalejlen „ŠCP“) vzniklo od 1.1.2015, pôvodný názov organizácie bol Stredisko štátnejšportovej reprezentácie Ministerstva vnútra SR. ŠCP je samostatná rozpočtováorganizácia Ministerstva vnútra SR (ďalej len „MV SR“). Hlavnou činnosťou ŠCPje zabezpečenie prípravy športovcov na vrcholné športové podujatia (olympijskéa paralympijské hry, majstrovstvá sveta a majstrovstvá Európy). Cieľom tejtočinnosti je úspešné vystúpenie slovenských športovcov na uvedených podujatiacha prezentácia vyspelosti a rozvoja slovenskej spoločnosti. V súlade s toutohlavnou činnosťou a jej cieľov ŠCP zabezpečuje realizáciu tréningového procesu- plánovanie a vyhodnocovanie športovej prípravy a športových výsledkov,organizáciu a zabezpečenie materiálnych, priestorových a personálnych potriebšportovej prípravy, vyhľadávanie talentov, spoluprácu so školami, rodičmi aďalšími partnermi športového hnutia, plánovanie, prípravu a organizovaniedopravy, ubytovania, stravovania a ostatných nevyhnutných zložiek zabezpečeniatréningového procesu, komplexnú zdravotnú starostlivosť pre vrcholovýchšportovcov vrátane zabezpečenia špeciálnej výživy a podporných prostriedkov,testovanie, regeneračný a rehabilitačný proces, sledovanie a zabezpečeniedodržania antidopingových zásad a pravidiel, štart športovcov na súťažiacha podujatiach doma i v zahraničí. Zároveň sa stará o ekonomickézabezpečenie činnosti, plánovanie a rozpočtovanie potrebných finančnýchprostriedkov, peňažné a finančné operácie na zabezpečenie prevádzky a činnosti,vedenie materiálovej evidencie, pracovnoprávnej, personálnej agendy a ostatnejzákonnej evidencie s dôrazom na individuálnu potrebu športovcov a jednotlivýchdruhov športu a športových disciplín. ŠCP ďalej komplexne zabezpečuje akoordinuje činnosti v oblasti vrcholového športu, výkonnostného športu avýchovy športovo talentovanej mládeže v podmienkach MV SR. Dlhodobú podporu apomoc talentovaným juniorom poskytuje ŠCP na základe inštitútu „zabezpečovaníšportovci“. V roku 2014 ŠCP získalo na majstrovstvách sveta  a majstrovstvách Európy dospelých 13medailových umiestnení. Celkový upravený rozpočet pre rok 2014 ŠCP bol v sume 2181 021 eur spolu za bežné aj kapitálové výdavky. Bližšie údaje je možné získaťzo zverejnenej Výročnej správe ŠCP za rok 2014[7].

Vojenské športové centrum Dukla Banská Bystrica (ďalejlen „VŠC BB“) – je samostatná rozpočtová organizácia Ministerstva obrany SR(ďalej len „MO SR“). Poslaním VŠC BB je zabezpečenie profesionálnejstarostlivosti a prípravy športovcov na športovú reprezentáciu ozbrojených sílSR a štátnu športovú reprezentáciu s cieľom dosahovať popredné umiestnenia naolympijských hrách, majstrovstvách sveta a Európy, ako i na inýchmedzinárodných a vrcholových celoštátnych súťažiach, ktoré sú príležitosťou napropagáciu krajiny, kultúry a života občanov SR, organizovanie športovýchpodujatí pre domácich a zahraničných športovcov, zabezpečenie starostlivosti ozverený hnuteľný a nehnuteľný majetok (budovy, zariadenia, telovýchovnéobjekty, pozemky) s maximálnym využitím pre zlepšenie športovej výkonnosti, spoluprácaso športovými zväzmi, športovými klubmi, združeniami a organizáciami v oblastišportu s cieľom poskytnutia profesionálnych podmienok pre najlepšíchtalentovaných športovcov, aby bola zabezpečená kontinuita ich výkonnostnéhovrcholu. VŠC BB v spolupráci s príslušnými NŠZ zabezpečujestarostlivosť o športovcov v atletike, biatlone, cestnej cyklistike,džude, rýchlostnej kanoistike, športovej streľbe, vo vodnom slalome, vzpieraní,v zápasení, plávaní, zjazdovom lyžovaní, kulturistike, vo vodnom motorizme, vkarate, triatlone, modernom päťboji a v športovej gymnastike. VŠC BBmá zamestnaných 90 profesionálnych športovcov, cca 110 zmluvných športovcov voveku 15 – 23 rokov. Tréneri športových oddielov sa ďalej starajú ajo športovo talentovanú mládež a deti. Na týchto trénerov jenaviazaných ďalších cca 400 – 500 športujúcich detí a mládeže.

ŠportovciVŠC BB získali v roku 2014 na vrcholných majstrovských súťažiach spolu 47medailí, čo je oproti roku 2013 nárast o 18. Celkový upravený rozpočet VŠC BBpre rok 2014 bol čerpaný v sume 4 224 776 eur. Bližšieúdaje je možné získať zo zverejnenej Výročnej správy VŠC BB za rok 2014[8].

Hlavné problémy rezortných športových stredískpri príprave športovo talentovanej mládeže:

  • absentujú jednotné pravidláa kritériá na zaraďovanie športovcov do rezortných športových stredísk, každý rezort másvoje pravidlá/predpisy a rôzny počet tabuľkových miest pre športovcov,
  • príprava štátnej športovej reprezentácieje nedostatočne koordinovaná štátom (ministerstvom),
  • nedostatočný(nízky) počet zaradených mladých talentovaných športovcov, možno pre nízkyrozpočet stredísk, čo v budúcnosti môže znamenať aj nižší počet seniorovreprezentantov,
  • rezortné športové strediská zabezpečujú starostlivosť o športovcovv jednom športe všetky tri, napr. všetky tri strediská zabezpečujústarostlivosť o rýchlostných kanoistov, tréningový proces neprebiehaspoločne, nakoľko je riadená a financovaná z rôznych zdrojov, čo môžebyť neefektívne,
  • nedostatočný počettabuľkových miest na zaradenie športovcov a  športových odborníkov(tréneri, členovia realizačných tímov – masér, lekár, technik a pod.).

2. Analýza údajov získaných z dotazníkov

         Ministerstvo realizovalo zber údajova iných informácií o útvaroch talentovanej mládeže prostredníctvomelektronických dotazníkov v termíne od 16. apríla do 7. mája 2015. Cieľomzberu údajov bolo získať ďalšie informácie od NŠZ a ÚTM o ichčinnosti, vyhodnotiť a sprístupniť verejnosti získané informácie a zároveň tietovyužiť pri formulovaní opatrení tejto koncepcie. Dotazníky ako aj spracovanieúdajov je verejne prístupné na internetovej stránke ministerstva[9].

2.a Údaje poskytnuté NŠZ

Zo spracovaných údajov z dotazníkov boloNŠZ identifikovaných 17 293 športových talentov, zo 61 148 zaradenýchšportovcov. NŠZ uviedli, že v ÚTM celkom pracuje 1 360 trénerov apočet identifikovaných športových talentov na trénera je 13. Celková suma,ktorou NŠZ prispievajú na ÚTM je 2 395 553 eur.          Maximálna suma, ktorou NŠZ prispel naÚTM je 427 071 eur (Slovenský tenisový zväz). Suma, ktorou NŠZ prispievajúna jeden ÚTM je od 2 200 eur do 9 818 eur.

Zaujímavá je situácia v prípadeštátom zriadených ÚTM (ŠŠ a rezortných športových stredísk). NŠZreportovali existenciu spolu 17 vlastných štátom (spolu) financovaných ÚTM a uvádzajú,že v 12 prípadoch by vedeli lepšie využiť prostriedky, ktorými sa uvedenéÚTM financujú. Len v prípade 5 športových odvetví zaradených štátom(spolu) financovaných ÚTM sú NŠZ v tomto ohľade spokojné.

NŠZ zároveň reportovali, žez celkového počtu 1 360 trénerov je 311 I. stupňa, 324 II. stupňa, 421III. stupňa, 155 IV. stupňa a 149 V. stupňa. Podľa mienky NŠZ v ÚTMpracujú prevažne najlepší tréneri pre športové talenty. Až 58 % NŠZ by vedeloprostriedky z verejných zdrojov, ktoré boli poskytnuté priamo na ÚTMštátom, využiť lepšie, ak by boli poskytnuté priamo ich NŠZ. Veľmi malépercento odpovedí „nie“ znamená, že na rozhodovaní o činnosti ÚTM sapodieľajú NŠZ aj zriaďovatelia spoločne v rôznom pomere, najmenší vplyvmajú NŠZ na rozpočet a výber pracovníkov ÚTM. Prevažná väčšina NŠZhodnotila športové priestory ako lepšie, ako majú športovci, ktorí nie súzaradení v ÚTM.

Väčšina NŠZ vykonáva identifikáciušportových talentov v rôznej forme. Pri nástupe do ÚTM je športový talentidentifikovaný prevažne na základe svojich športových výsledkov, zväzy priidentifikácii menej využívajú plošné testovanie športovcov. Následné sledovanieidentifikovaných športových talentov sa uskutočňuje prevažne sledovaním ichvýsledkov, menej už vykonávaním testov, prevažuje orientácia na výsledky v mládežníckomveku. Zo získaných odpovedí NŠZ vyplýva, že len 67 % zväzov jednoznačneumiestňuje svoje talenty do ÚTM, až 20 % zväzov svoje športové talenty do ÚTMneumiestňuje. Ďalej pri starostlivosti o športové talenty NŠZ volia miernečastejšie preplatenie nákladov športovca ako priame zabezpečenie služieb.

2.b Údaje poskytnuté samotnými ÚTM

Údaje poskytlo celkom 356 ÚTM podľašportových odvetví. ÚTM reportovali, že majú zaradených celkom 19 374športovcov, z toho mužov v individuálnych športoch 2 639, žienv individuálnych športoch 2 422, mužov v kolektívnych športoch11 460 a žien v kolektívnych športoch 2 853. Najviac športovcov12 087 je vo veku 14 rokov a mladší, najmenej je športovcov 759 voveku 21 – 23 rokov. Počet trénerov celkovo udávajú ÚTM 1 222, z toho 178I. stupňa (NŠZ uviedli v súčte 311 trénerov, čo je o 75 % viac),z toho 238 II. stupňa (NŠZ uviedli v súčte 324 trénerov, čo jeo 36 % viac), z toho 371 III. stupňa (NŠZ uviedli v súčte 421trénerov, čo je o 13 % viac), z toho 254 IV. stupňa (NŠZ uviedliv súčte 155 trénerov, čo je o 39 % menej) a 181 trénerov V.stupňa (NŠZ uviedli v súčte 149 trénerov, čo je o 18 % menej). Podľavzdelania má najviac – 753 trénerov vysokoškolské vzdelanie, stredoškolskévzdelanie má 481 trénerov a 11 má základné vzdelanie. Väčšina trénerov –445 pracuje v ÚTM ako dobrovoľník, 306 trénerov pracuje na dohodu, 241 akoživnostník a 212 trénerov je priamo zamestnaných v ÚTM. Početzaradených športovcov v ÚTM na jedného trénera je 16.

Z údajov poskytnutých ÚTMvyplýva, že celkový rozpočet ÚTM je v sume 11 391 163 eur,priemerná suma nákladov na jedného športovca v ÚTM za rok je 588 eur.Počet umiestnení športovcov ÚTM do ôsmeho, resp. dvanásteho miesta navýznamných podujatiach mládeže, resp. dospelých je 316. Priemerná teoretickácena úspešného výsledku na jeden rok je teda 36 047 eur. Najviac výdavkovna činnosť ÚTM zo sumy 11 391 163 eur tvoria mzdy trénerov vrátaneodvodov (3 825 935 eur).

Zvyšovanie odbornosti trénerovv ÚTM sa najčastejšie uskutočňuje samoštúdiom a školeniamiorganizovanými NŠZ, ktoré väčšinou nestanovujú povinnosť trénerom zvyšovať sisvoju odbornosť.

ÚTM ďalej uviedli, že najčastejšiesa na riadení ich útvaru podieľa športový klub, NŠZ a škola. Vyšší územnýcelok (ďalej len „VÚC“) – zriaďovateľ športových škôl, sa na riadení ÚTMpodieľa len nepatrne. S úrovňou tréningových podmienok je väčšina ÚTMspokojná, najnižšie hodnotenie dostali materiálne podmienky za personálnymia priestorovými podmienkami.

Najčastejším spôsobom získavaniašportovcov do ÚTM je cielený výber, ÚTM pri výbere takmer vôbec neprihliadajúna finančné možnosti rodičov. Najčastejšími kritériami pre zaradenie do ÚTM súaktuálny zdravotný stav, testy všeobecnej a špeciálnej výkonnostia aktuálna športová výkonnosť. Menej sa prihliada na ostatné vyšetrenia,najmenšiu váhu má rodinná anamnéza.

Za najlepšie opatrenie, ktoré bymohlo skvalitniť výber do ÚTM, považujú útvary jednotnú metodiku zo stranyzväzov, spracovanie koncepcie výberu, zavedenie kritérií a spracovaniemodelu reprezentanta do 23 rokov. Za najväčšie prekážky vo vlastnej činnosti(existencii), považujú ÚTM okrem nedostatku financií aj nízku úroveň všeobecneja špeciálnej pohybovej výkonnosti detí a nedostatočný záujemo športové odvetvie.

Zaujímavý rozdielv odpovediach, ktoré uviedli ÚTM je, že do riadenia ÚTM najviac zasahuješportový klub, na druhom mieste je NŠZ. Pri hodnotení ich činnosti je na prvommieste NŠZ a na druhom mieste je športový klub. Čiastočne hodnotia činnosťÚTM aj ich zriaďovatelia. Hodnotenie činnosti ÚTM bolo najviac zamerané naobsah tréningového procesu, organizáciu a riadenie útvarua personálne zabezpečenie. Kontrolu a hospodárenie ÚTMv prevažnej miere kontroluje zriaďovateľ a NŠZ. Väčšina ÚTM uviedla,že je od ich útvaru každoročne vyžadované samohodnotenie ich činnosti.

Z priemerných počtov umiestnenído ôsmeho miesta v kategórii mládeže a do 12. miesta v kategóriidospelých za rok 2014 vyplynulo, že z celkového počtu 19 374športovcov je úspešných 415, t. j. 2,14 % (1:47 športovcov). Po odrátanívýsledkov v turnajoch olympijských nádejí je pomer úspešnosti práce ÚTMlen 1,63 % (1:61 športovcov).

Zdravotné zabezpečenie športovcovÚTM v danom športovom odvetví väčšina útvarov vyhodnotila ako nedostatočné a spoluprácu ÚTMs telovýchovným lekárom vyhodnotila ako jednorazovú. Počet základnýchlekárskych prehliadok u telovýchovného lekára na jedného športovca za rokvychádza na hodnotu 0,8. Počet základných lekárskych prehliadok u inéhoako telovýchovného lekára vychádza na hodnotu 0,46 na jedného športovca.

Za rozhodujúce, aby nastalikvalitatívne zmeny v oblasti výberu a prípravy športových talentovtieto uviedli na prvom mieste financovanie ÚTM, zlepšenie materiálnychpodmienok, ohodnotenie trénerov ÚTM, odbornú prípravu trénerov mládeže,metodiku tréningového procesu, zdravotné zabezpečenie športovcov, hodnoteniečinnosti, skvalitnenie procesu výberu do ÚTM, organizáciu a riadenie ÚTMa ich kontrolu. Ďalej za rozhodujúce „iné“, ktoré neboliv možnostiach dotazníka ÚTM uviedli, že za rozhodujúce považujú centrálnyvýber športových talentov na základných školách, financovanie športu,vytvorenie spádových centier ÚTM, komplexnú koncepciu športu, motivovanierodičov a firmy, aby vkladali finančné prostriedky do športovania napr.prostredníctvom odpočítateľnej položky z dane, atď.

3. Návrh systému starostlivosti ošportovo talentovanú mládež

Zámeromministerstva, v spolupráci s národnými športovými zväzmi, školami,samosprávnymi orgánmi obcí a krajov je, aby bolo umožnené čo najväčšiemupočtu detí venovať sa športovým aktivitám pod odborným vedením kvalifikovanýchučiteľov telesnej výchovy a trénerov športových klubov. V súlades prioritami v oblasti štátnej športovej reprezentácie vytvoriťefektívny systém starostlivosti o športovo talentovanú mládež, ktorý budeschopný pripravovať športovcov pre potreby štátnej športovej reprezentáciea bude pružne reagovať na jej meniace sa potreby.

Novým aspektom vo výbere športovotalentovanej mládeže je aj nový pohľad štátu na problematiku elitného športu.V programovom vyhlásení vlády SR na roky 2012-2016 sa uvádza, že vláda presadí vytváranie podmienok naprípravu športových talentov a predloží novú koncepciu práces talentovanou mládežou.

V rámci tejto koncepcie je potrebné zdôrazniť,že jednu z najdôležitejších úloh v tomto systéme plní nepochybne rodina, ktorá má jedinečný podiel medzičiniteľmi, ktoré zohrávajú úlohu v orientácii dieťaťa na šport (MEDEKOVÁ2002)[10]a to hlavne v prenose biologických predpokladov (somatických,motorických, psychických), ďalej vo váhe sociálneho dedičstva (výchova, rannépohybové stimuly, napodobňovanie rodičov, súčasť životného štýlu, hygienickénávyky, hodnotový systém, formovanie vlastností osobnosti. Rodina vytvárasociálne zázemie športovcovi, zabezpečuje finančné a materiálne podmienky,určuje životný štýl a spolupracuje pri riadení športovej prípravy svojhodieťaťa.

Demografickývývoj jasne naznačuje trend, ktorý v zásadnej miere ovplyvňuje kvalitu populáciea možnosti stratifikovaného výberu detí s predpokladmi budúcejúspešnosti v širokom diapazóne spoločenského života. Evidentným signálomje stav detskej a mládežníckej populácie nielen na Slovensku, ale ajv susedných krajinách. Je potrebné si priznať, že štátna politika nie vždyreflektuje na prvý pohľad banálnu skutočnosť o potrebe pohybovej aktivityako prevencie nárastu počtu obéznych detí, s čím bezprostredne súvisírozšírenie civilizačných ochorení. Rôzni autori uvádzajú, že počet športujúcichdetí sa oproti roku 1987 znížil o 30%. Toto priamo ohrozuje programštátnej politiky, ktorá zahŕňa aj reprezentáciu štátu na rôznych úrovniach.Najviditeľnejšou je sféra športovej reprezentácie, ktorej úspešnosť je podmienenáprimárnym výberom v detskom a žiackom období. Na základe toho sastáva významnou indikácia, na ktorý šport má dieťa pohybové predpoklady, ktoréje možné nazvať ako štruktúrou talentovanosti. V súčasnosti nielenv Slovenskej republike, ale aj vo svete neexistuje ucelený systémevaluácie jednotlivca, ktorý by umožňoval diagnostikovať predpoklady pre určitéšportové zameranie.

V súvislostis celoplošným testovaním detí, ako aj úlohou rodiny pri výberea príprave detí do športovej prípravy bude zachovaný princíp vypočutiaa zohľadnenia názoru samotného dieťaťa v zmysle č. 12 Dohovoruo právach dieťaťa[11].

3a) Identifikácia talentov ako súčasťštátnej politiky v oblasti športovej úspešnosti

            Požiadavka posúdenia možnejperspektívy športovca už v rannom veku kladie extrémne nároky nadiagnostické prostriedky, kvalitu hodnotenia a minimalizáciu chybnejpredikcie. Na základe toho je celá oblasť identifikácie talentov veľmi zložitoučinnosťou, ktorá si vyžaduje vysokú mieru erudovanosti, dôkladné inštitucionálnezabezpečenie a dobrú nadväznosť ďalších oblastí športového tréningu. Jednouz významných súčastí výberového procesu je cieľ, pre ktorý sú daní jedincivyhľadávaní a vyberaní. Výber talentov nie je homogénny proces, môže saveľmi významne odlišovať v zámeroch, pre ktoré experti športovcovvyhľadávajú. Je možné rozlíšiť tri základné roviny výberu športovcov:

  • stanovenie a určenie vhodného jednotlivca pre konkrétnu športovú disciplínu - posúdenie primárnych predpokladov. Toto posúdenie môže byť:
    • vo všeobecnej rovine – napr. výber pre plávanie, atletiku, športové hry,
    •  v špeciálnej rovine – výber pre šprinty, či vrhy, pre krauliarske, či prsiarske disciplíny.
  • identifikácia a stanovenie predpokladov pre dosiahnutie maximálnej výkonnostnej úrovne v danej disciplíne – sleduje sa len hľadisko výkonnostné a predikujú sa možnosti daného jednotlivca z hľadiska absolútnej výkonnosti. Vybraní sú len jedinci s najvyššou mierou perspektívy. Týmto spôsobom sú zvyčajne vybraní jedinci napr. do športových centier mládeže.
  • výber jednotlivca do konkrétneho tímu – v tejto rovine nemusí platiť pravidlo výberu  najlepšieho či najperspektívnejšieho jedinca, ale tréner či expert vyberie toho, kto najviac zapadá do koncepcie vrcholového športového výkonu.

            Preto, za jednu z najdôležitejšíchúloh pre ministerstvo, v spolupráci s verejnými vysokými školami športovéhozamerania a NŠC, považujeme celoštátne testovanie detí vo veku 6 – 7 rokova identifikáciu ich športového talentu, ďalej kontrolné testovaniešportového talentu vo veku 9 rokov dieťaťa a celoštátny zber údajov ztestovania, ktorého výsledky budú verejne prístupné a zároveň môžu byťvyužité nielen pre výber športových talentov, ale aj pre výskumnú činnosťzdravotného stavu a kondície detskej populácie v SR. Začiatokrealizácie uvedeného projektu je plánovaný v roku 2015, ukončenie projektusa plánuje s výhľadom do roku 2018 a následne by mala prebiehaťceloplošná identifikácia športových talentov a zber údajov v rámciSlovenskej republiky. Spracúvanie osobných údajov športových talentov, prípadnejej zákonných zástupcov, či iných fyzických osôb bude vykonávané v súladeso zákonom č. 122/2013 Z. z. o ochrane osobných údajov a o zmenea doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 84/2014 Z. z. Predbežnénáklady na projekt na tri roky sa predpokladá približne vo výške 150 000eur. Projekt bude realizovaný v súlade s platným právnym poriadkom SRa bude riešený verejnou súťažou. Podrobnosti projektu uvádzamev prílohe 1.

3b) Návrh štruktúry útvarovstarostlivosti o športovo talentovanú mládež

            Štruktúru útvarov športovotalentovanej mládeže budú aj v budúcnosti tvoriť útvary v školskomsystéme, zväzovom systéme a rezortné športové strediská.

A. Základnouúrovňou útvarov a podhubie pre výber športovotalentovanej mládeže budú v budúcnosti tvoriť športové strediská, ktoré budú môcťv súlade s návrhom zákona o športe zriaďovať samosprávne krajea obce v spolupráci so športovým zväzom a športovým klubom podvedením športového odborníka. Vyššou základňou úrovňou útvarovv budúcnosti budú ŠT v základných školách. Športové triedy nastredných školách nebudú zriaďované, vzhľadom na to, že po 15 roku talentovaníšportovci budú zaradení buď vo zväzových útvaroch, alebo budú žiakmistrednej športovej školy.                                                                                                                                                                                                                                      ŠTbudú zriaďované len na základných školách, môžu byť zmiešané pre chlapcova dievčatá, budú zriaďované z viacerých športových odvetví. Trénerišportovej prípravy by mali byť finančne motivovaní NŠZ a mali by byť zamestnancamiškoly. Zriaďovateľ bude zodpovedať za materiálno – technické podmienky, školaza organizáciu vyučovacieho procesu a patronátny športový klub zazabezpečenie účasti na športových súťažiach.  Zriaďovanie ŠT bude upravenéprísnejšou legislatívnou reguláciou zo strany štátu. Do praxe ministerstvo zavediezmluvy o vzájomnej spolupráci a úlohách pri zabezpečovaní činnosti ŠTmedzi zriaďovateľom,  športovým kluboma NŠZ. Vzor zmluvy pripraví ministerstvo.

B. Vyššiuúroveň útvarov budú tvoriť centrá talentovanej mládežezriaďované NŠZ, taktiež zriadené na zmluvnej báze, medzi NŠZ a príslušnýmšportovým klubom s CTM. Vyšším školským útvarom budú športové školy, ktorév budúcnosti budú pretransformované so športových gymnázií na stredné športovéškoly. Navrhovaná transformácia by mala nadobudnúť účinnosť k 1. januáru2019. Stredná športová škola (ďalej len „SŠŠ“) bude vnútorne diferencovanástredná škola, ktorá bude pripravovať žiakov so športovým nadanímv štvorročnom vzdelávacom programe alebo najmenej v trojročnoma najviac štvorročnom vzdelávacom programe príslušného odboru vzdelávania.Okrem úplného stredného všeobecného vzdelania bude poskytovať stredné odbornévzdelanie a tiež úplné stredné odborné vzdelanie, podľa potrieb športovejpraxe. Pri prijímacom konaní na SŠŠ bude podmienkou pre uchádzača predložiťk prihláške potvrdenie národného športového zväzu, že je v zoznametalentovaných športovcov.

C. Najvyššiu úroveň útvarovbudú tvoriť rezortné športové strediská - Národné športové centrumv rezorte školstva, Vojenské športové centrum Dukla Banská Bystrica v rezorteobrany a Športové centrum polície v rezorte vnútra. Vzhľadom naodborné, materiálne a sociálne zázemie, ktoré dokážu, v rámci svojichmožností, vytvárať rezortné športové strediská pre športovcov reprezentantov,je efektívne, ak pri týchto reprezentantoch môžu trénovať a využívať tietopodmienky aj mladí, talentovaní športovci. V súlade s návrhom zákonao športe bude Vláda SR (ďalej len „vláda“) riadiť a koordinovať ministerstvá (školstva, vnútra a obrany) priplnení úloh v oblasti športovej reprezentácie v rezortných športovýchstrediskách. Za týmto účelom ustanoví nariadením vlády SR jednotné pravidlá prezaraďovanie a vyraďovanie jednotlivých športov, športovcova športových odborníkov do rezortných športových stredísk. Ďalej vládazabezpečí vzájomnú spoluprácu rezortných športových stredísk, poskytovaniezdravotnej starostlivosti, testovanie športovcov, ako aj ekonomickézabezpečenie starostlivosti o športovcov a športových odborníkovv rezortných športových strediskách.

Schémusystému starostlivosti o športovo talentovanú mládež uvádzame v prílohe2.

3.c) Športy v systémestarostlivosti o športovo talentovanú mládež

            Za ostatné tri roky Slovenská republika (ďalej len „SR“) dosiahladobré výsledky v mládežníckych kategóriách na významných medzinárodnýchšportových súťažiach (MEJ, ME U, MSJ, MS U, OHM, EYOF, GS). V roku 2014 získalaSR v individuálnych športoch 15 zlatých medailí (z toho olympijské športy- 1), 19 strieborných medailí (z toho olympijské športy – 4) a 29 bronzovýchmedailí (z toho olympijské športy – 8). V kolektívnych športoch získala SR3 zlaté medaily v neolympijských športoch. Pre porovnanie v roku 2013v individuálnych športoch to bolo 26 zlatých (z toho olympijské športy – 9), 15strieborných (z toho olympijské športy  –2) a 7 bronzových (z toho olympijské športy  – 2). V kolektívnych športoch smev roku 2013 nezískali žiadnu medailu. V roku 2012 získala SR vindividuálnych športoch – 15 zlatých (z toho olympijské športy  – 4), 15 strieborných (z toho olympijskéšporty  – 1) a 7 bronzových (z toho olympijskéšporty  – 4). V kolektívnychšportoch sme v roku 2012 nezískali žiadnu medailu.

            Z uvedeného vyplýva, že v posledných rokochzískavame medailové umiestnenia hlavne v neolympijských športocha najmenej v kolektívnych športoch. Preto je nevyhnutné nastaviťzámery a hlavne financovanie športu tak, aby boli motivované športy, ktorésú úspešné v mládežníckych kategóriách na významných medzinárodnýchšportových podujatiach.

3.d)Financovanie systému starostlivosti o športovo talentovanú mládež

            Financovaniesystému starostlivosti o športovo talentovanú mládež bude zabezpečené z viacerýchzdrojov:

- z verejných zdrojov MV SR, MO SR (rezortnéšportové strediská) a ministerstva,

- z verejnýchzdrojov samospráv,

- zo súkromnýchzdrojov (rodičia a sponzori),

- zo zdrojovnárodných športových zväzov,

- zo zdrojovšportových klubov.

            Finančnéprostriedky poskytované ministerstvom na športovo talentovanú mládež budúposkytované uznanému športu ako finančný príspevok z Programu 026.Príspevok uznanému športu bude priamo úmerný pridanej hodnote uznaného športupre Slovenskú republiku a vypočíta sa podľa vzorca na základe parametrov,ktoré vyjadrujú záujem o uznaný šport v Slovenskej republikea v zahraničí, dosiahnuté športové výsledky športovcov alebodružstiev v kategórii dospelých a v kategóriách mládežea počet aktívnych športovcov vo veku do 18 rokov.

            Z vypočítanéhopríspevku bude môcť NŠZ vyčleniť ľubovoľný objem prostriedkov na podporušportových talentov podľa potrieb NŠZ. Pri svojom rozhodnutí bude musieť NŠZzvoliť takú stratégiu, aby sa investované prostriedky premietli do čonajlepších výsledkov v mládežníckych kategóriách, nakoľko tieto budú maťvplyv následne  na výšku celkovéhopríspevku, ktorý bude automaticky vypočítaný na základe dosiahnutých športovýchvýsledkov v príslušnej mládežníckej kategórii.

3.e) Zdravotné zabezpečenie a výživa športovcov

Z údajov získaných z dotazníkov o zdravotnom zabezpečení športovcov v ÚTM sme získali informácie, že zdravotné zabezpečenie mladých športovcov je nedostatočné. Niektoré prípady o úmrtiach mladých športovcov zo zahraničia sú výstrahou a tieto skúsenosti nie je možné podceňovať, preto, aj v súlade s pripravovaným zákonom o športe, bude potrebné legislatívne upraviť pravidelné telovýchovno-lekárske prehliadky u všetkých registrovaných športovcov, minimálne jeden krát ročne.

Do zdravotnéhozabezpečenia mladých športovcov sa odporúča NŠZ zakomponovať výživovú politikuštátu pre žiakov športových tried a športových škôl z hľadiska finančnejpodpory školského stravovania a navýšenia podľa odporúčaných výživových dávokschválených vo Vestníku MZ SR Číslo: HDM/5238/16209/2011, ktoré tvoria prílohu 3.Dôležitou súčasťou prevencie chronických ochorení predovšetkým u športovcov jevhodný pitný režim, ktorý navrhujeme riešiť v rámci stravovania, ale ajsamostatne počas tréningových procesov. Zdrojom financovania môžu byť ajpríspevky NŠZ na športovú prípravu mladých športovcov, ktoré budú poskytovanéministerstvom v rámci podpory športovo talentovanej mládeže NŠZ.

3.f) Vzdelávaniemládežníckych trénerov

Získavanie odbornej spôsobilostiv oblasti športu v trénerských kvalifikáciách budú zabezpečovaťnaďalej verejné vysoké školy (IV. a V. kvalifikačný stupeň) v rámciformálneho vzdelávania a NŠZ (I., II. a III. kvalifikačný stupeň)v rámci neformálneho vzdelávania. V rámci formálneho vzdelávania budemožné získať kvalifikáciu trénera I.,  II. a III. stupňa aj na  stredných športových školách, ale aj naverejných vysokých školách. NŠC bude ďalej zabezpečovať semináre, workshopya školenia za účelom získania nových poznatkov a moderných tréningovýchmetód v športovej príprave mladých športovcov. Ďalej bude zabezpečovať publikačnúčinnosť venovanú vedám o športe a športovému tréningu. Antidopingováagentúra Slovenskej republiky bude v súlade so svojím poslaním a cieľmizabezpečovať vzdelávanie športovo talentovanej mládeže a trénerov mládeže v oblastiantidopingu.

4. Záver 

            Súčasný vrcholový šport jecharakteristický rýchlym rastom športových výkonov, úzkou špecializáciou a neustálymzdokonaľovaním systému športovej prípravy športovcov, vrátane veľkej pozornostišpecializovanému výberu talentov. Problematika starostlivosti o športovotalentovanú mládež si preto vyžaduje náležitú pozornosť, fungujúciefektívny systém financovania, ktorý môžeme zabezpečiť iba spoločným úsilím a spoluprácouštátu, športových organizácií, samosprávnych orgánov a taktiež politikov.

Vo vzdelávaní a v športovej príprave je potrebné tiežbrať do úvahy podnety, ktoré majú významný vplyv na športovú kariéru športovcova ich hodnotové vzory. Profesionálni športovci sú jedným z málarelevantných vzorových podnetov, čo vyplynulo aj z výskumu, ktorý bolrealizovaný v roku 2011 a 2012 v SR[12].Z hľadiska atraktívnosti vzorov majú u mnohých dospievajúcich najväčšiupríťažlivosť, pričom k oceňovaným atribútom nepatrí iba atraktívny zovňajšok čizáujem o špičkové športové výkony. Časť mladých ľudí ako pozitívne vzorovýpodnet hodný nasledovania vníma okrem nadania a talentu aj spoločenskúzodpovednosť, vytrvalosť, cieľavedomosť a úprimnosť. Mimoriadne pozitívne jehodnotená skromnosť spojená so štedrosťou, úsilie športovca pomáhať v rámcirôznych charitatívnych projektov a iniciatív, pri organizácii zbierok, pomocimladým športovým talentom a podobne.

            Šport je dynamické a rýchlorastúce odvetvie s podceňovaným makroekonomickým dosahom, ktoré môžeprispieť k vytváraniu pracovných miest, môže slúžiť ako nástroj miestnehoa regionálneho rozvoja, obnovy miest alebo rozvoja vidieka. Šport napomáharozvoju cestovného ruchu a môže stimulovať modernizáciu infraštruktúrya vznik nových partnerstiev na financovanie športu. Hocio hospodárskom význame športu neexistuje dostatok spoľahlivýcha porovnateľných údajov, bol tento význam potvrdený štúdiamia analýzami vnútroštátnych účtovných dokladov, ziskov z veľkýchšportových podujatí a nákladov spôsobených nečinnosťou vrátane starnutiaobyvateľstva. Zo štúdie, ktorá bola predložená počas rakúskeho predsedníctvav roku 2006, vyplynulo, že šport v širšom význame vygenerovalv roku 2004 pridanú hodnotu v objeme 407 miliárd eur, ktorázodpovedala 3,7 % HDP EÚ, a pracovné miesta pre 15 miliónov ľudí, teda 5,4% pracovnej sily[13].Tento príspevok športu by sa mal v politikách EÚ zviditeľňovať viaca propagovať, najmä v oblasti získavania zdrojov pre šport, ktoré bymali byť použité aj na prípravu športovo talentovanej mládeže. Investíciedo prípravy mladých talentovaných športovcov a športovkýň v kvalitnýchpodmienkach a podpora mládežníckeho športu, je v súčasnosti kľúčová pretrvalo udržateľný rozvoj športu na všetkých úrovniach.

Preto je aj ambícioutejto koncepcie pomôcť vytvoriť efektívny a fungujúci systém, v rámcipodmienok Slovenskej republiky, ktorý nám v budúcnosti môže priniesťúspechy našich elitných športovcov na významných medzinárodných športovýchpodujatiach, zviditeľniť tak Slovenskú republiku na medzinárodnej scénea získať nové hodnotové vzory pre našu mladú generáciu.

5. Návrhopatrení

Ministerstvos cieľom zefektívnenia a skvalitnenia činnosti útvarov športovotalentovanej mládeže navrhuje tieto opatrenia:

1. Realizovaťprojekt „Identifikácie talentov ako súčasť štátnej politiky v oblastišportovej úspešnosti“ podľa prílohy 1 materiálu a zaviesť celoplošné testovaniedetí vo veku 6 – 10 rokov, výsledky testovania sprístupniť verejnostia NŠZ.

Ministerstvos cieľom zefektívnenia a skvalitnenia činnosti útvarov športovotalentovanej mládeže navrhuje tieto opatrenia:

1. Realizovaťprojekt „Identifikácie talentov ako súčasť štátnej politiky v oblastišportovej úspešnosti“ podľa prílohy 1 materiálu a zaviesť celoplošné testovaniedetí vo veku 6 – 10 rokov, výsledky testovania sprístupniť verejnostia NŠZ.

                                                                       T:do 31.12.2020

                                                                       Z:MŠVVaŠ SR

2. V zákone o športe legislatívneupraviť vzdelávanie na strednej športovej škole a v športovej triede nazákladnej škole.

                                                                                   T:do 31.12.2015

Z:MŠVVaŠ SR

3. Pripraviťnariadenie vlády SR k vzájomnej spolupráci a činnosti rezortnýchšportových stredísk v súlade s princípmi Koncepcie práce so športovotalentovanou mládežou na roky 2015 – 2020 a zákonom o športe.

                                                                       T:k termínu účinnosti zákona o športe

                                                                       Z:MŠVVaŠ SR, MV SR, MO SR

4. Vspolupráci s Ministerstvom zdravotníctva SR pripraviť všeobecne záväznýprávny predpis o zdravotných výkonoch, ktoré budú súčasťou lekárskejprehliadky talentovaných športovcov.

                                                                       T:k termínu účinnosti zákona o športe

                                                                       Z:MŠVVaŠ SR

5. V spolupráciso Slovenským paralympijským výborom a inými športovými organizáciami,ktoré združujú zdravotne postihnutých športovcov, zabezpečovať rozvoj osobnostia športového talentu športovcov so zdravotným postihnutím.

                                                                       T:priebežne do roku 2020

                                                                       Z:MŠVVaŠ SR

6. V spoluprácis národnými športovými zväzmi podporovať športovo talentované detia mládež zo sociálne znevýhodneného prostredia a športovo talentovanédeti a mládež v náhradnej inštitucionálnej starostlivosti.

                                                                       T:priebežne do roku 2020

                                                                       Z:MŠVVaŠ SR

7. Pripraviťvzor zmluvy pre činnosť športových tried a zväzových útvarov športovotalentovanej mládeže.

                                                                       T:do 30.06.2016

                                                                       Z:MŠVVaŠ SR a NŠZ

8. Zriadiť oddelenie športovo talentovanejmládeže pri NŠC s cieľom zberu analytických údajov a metodickéhousmerňovania útvarov športovo talentovanej mládeže.

                                                                       T:do 31.12.2016
                                                                       Z:NŠC

9. Vytvárať priestorové podmienky pre činnosťšportovo talentovanej mládeže na základných školách a stredných školách a umožniťvyužívanie športových areálov deťom a mládeži do 18-tej hodiny najviac zanáklady s tým spojené.

                                                                       T:priebežne do roku 2020
                                                                       Z:obce, mestá a VÚC

10. Oceňovaťmládežníckych trénerov za dosiahnuté športové výsledky mladých športovcova osobnosti, ktoré sa zaslúžili o propagáciu a rozvoj príslušnéhošportu.

                                                                       T:priebežne do roku 2020
                                                                       Z:NŠZ

11. Hodnotiťsystém starostlivosti o športovo talentovanú mládež pravidelne po letnýcholympijských hrách/ letných paralympijských hrách a zimnýcholympijských hrách/zimných paralympijských hrách a informácius hodnotením predkladať na rokovanie vlády SR.

                                                                       T:priebežne do roku 2020
                                                                       Z:MŠVVaŠ SR


Použitéskratky:

MEJ– Majstrovstvá Európy juniorov

MEU – Majstrovstvá Európy v príslušnej vekovej kategórii

MSJ– Majstrovstvá sveta juniorov

MSU - Majstrovstvá sveta v príslušnej vekovej kategórii

OHM– Olympijské hry mládeže

EYOF– Európsky mládežnícky olympijský festival

GS– Grand Slam – séria turnajov v individuálnych športoch

ŠŠI– Štátna školská inšpekcia


[2]Štatistická ročenka „Šport v číslach“, CVTI 2014 

[3]Článok 16 NARIADENIA EURÓPSKEHO PARLAMENTU A RADY (EÚ) č. 1288/2013z 11. decembra 2013, ktorým sa zriaďuje „Erasmus+“, program Únie prevzdelávanie, odbornú prípravu, mládež a šport, a ktorým sa zrušujúrozhodnutia č. 1719/2006/ES, č. 1720/2006/ES a č. 1298/2008/ES

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/SK/TXT/PDF/?uri=CELEX:32013R1288&from=SK

[4]Štatistická ročenka „Šport v číslach“, CVTI 2014

[10]MEDEKOVA, H. 2002. Determinanty pohybovej aktivity detí a mládeže. In:Vybrané aspekty pohybovej činnosti obyvateľov SR. Bratislava: FTVŠ UK, 2002.

[12]https://www.iuventa.sk/sk/Vyskum-mladeze/Vyskumy-katalog-dat/2013/Vplyvy-medialnej-komunikacie-na-nove-vzory-mladeze.alej

[13]D. Dimitrov/C. Helmenstein/A. Kleissner/B. Moser/J. Schindler: Diemakroekonomischen Effekte des Sporsts in Europa, Studie im Auftrag desBundeskanzleramts, Sektion Sport, Wien, 2006

UčPS tím
Mohlo by vás zaujímať

Šport a spoločnosť 2023 - príhovor Petra Sepešiho aj za UčPS

5.11.2023

FAQ00490 88. Tréner, živnosť a zamestnanie

3.10.2023

Rada Európy 1976 - O ZÁSADÁCH POLITIKY ŠPORTU PRE VŠETKÝCH

30.8.2023

Odpovede na otázky Róberta Kotiana v celom znení

2.9.2023

Návrh na zníženie rizika výtržností na verejných alebo športových podujatiach a nie iba o nich

15.12.2022

Najdôležitejšie zmeny zákonov k 30. 6. 2022 týkajúce sa športu / športových organizácií

10.8.2022

Odborníci po tretíkrát otvoria témy športu a médií na Slovensku

3.6.2022

FAQ00489 58. Riešime otázku oprávnených delegátov na blížiacej sa konferencii.

18.5.2022

Konferencia "Šport a médiá 2022"

3.6.2022

Výber z judikatúry: Súdny prieskum športu: Najvyšší súd potvrdzuje hybridnú povahu národných športových zväzov - zväzy ako orgány verejnej správy

4.4.2022

FAQ00488 57. Chcel by som sa informovať na výklad, resp. čo znamená funkcia ,,Zástupca športovcov"

9.3.2022

FAQ00487 87. Žiadosť o výklad ustanovení zákona o športe v súvislosti s ukončením registrácie športových masérov do registra fyzických osôb v športe k 31.12.2021.

8.3.2022

2/2020 O PROMĚNÁCH A AMBICÍCH ROZHODČÍHO SOUDU PRO SPORT (CAS) V POZICI POMYSLNÉ SOUDNÍ MOCI SVĚTOVÉHO SPORTU

1.3.2022

FAQ00051 - 41. Už dva mesiace riešime otázku hráčskych zmlúv hokejistov podľa Zákona o športe. V januári až marci 2019 sme zdaňovali príjem hráčov podľa §5 ods. ...

1.3.2022

FAQ00052 - 40. Môže klub alebo zväz (zväzový predpis) podmieniť povolenie/vykonanie prestupu športovca do iného/nového klubu vykonaním úhrady výchovného materské...

1.3.2022