Základné právne východiská:
Ústava Slovenskej republiky
Podľa čl. 1 ods. 1 Ústavy SR:
"(1) Slovenská republika je zvrchovaný, demokratický a právny štát. Neviaže sa na nijakú ideológiu ani náboženstvo."
Podľa čl. 2 ods. 1 a 2 Ústavy SR:
"(1) Štátna moc pochádza od občanov, ktorí ju vykonávajú prostredníctvom svojich volených zástupcov alebo priamo.
(2) Štátne orgány môžu konať iba na základe ústavy, v jej medziach a v rozsahu a spôsobom, ktorý ustanoví zákon."
Podľa čl. 51 ods. 2 Ústavy SR:
"(2) Podmienky a rozsah obmedzenia základných práv a slobôd a rozsah povinností v čase vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu a núdzového stavu ustanoví ústavný zákon."
Podľa čl. 102 ods. 1 písm. k) a m) Ústavy SR:
"(1) Prezident
a) ...
k) je hlavným veliteľom ozbrojených síl,
l) ...
m) môže na návrh vlády Slovenskej republiky nariadiť mobilizáciu ozbrojených síl, vyhlásiť vojnový stav alebo vyhlásiť výnimočný stav a ich skončenie,".
Ústavný zákon č. 227/2002 Z. z. o bezpečnosti štátu v čase vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu a núdzového stavu
Podľa čl. 5 ods. 4 ústavného zákona č. 227/2002 Z. z.:
"(4) V čase núdzového stavu môže prezident na návrh vlády
a) nariadiť výkon mimoriadnej služby profesionálnym vojakom, vojakom v zálohe povolaným na pravidelné cvičenie alebo na plnenie úloh ozbrojených síl a vojakom dobrovoľnej vojenskej prípravy,
b) povolať na výkon mimoriadnej služby vojakov v zálohe."
Zákon č. 321/2002 Z. z. o ozbrojených silách Slovenskej republiky
Podľa § 4 ods. 2 zákona č. 321/2002 Z. z. upravujúceho "Úlohy a použitie ozbrojených síl":
"(2) Ozbrojené sily sa podieľajú na zachovaní bezpečnosti Slovenskej republiky.5) Povinnosťou ozbrojených síl je podieľať sa aj na plnení úloh v čase výnimočného stavu alebo núdzového stavu,5a) pri ktorom sú ohrozené životy a zdravie osôb alebo majetok."
Poznámka pod čiarou k odkazu 5a znie:
"5a) Čl. 4 a 5 ústavného zákona č. 227/2002 Z. z. v znení neskorších predpisov."
Podľa § 4 ods. 4 písm. b) zákona č. 321/2002 Z. z. upravujúceho "Úlohy a použitie ozbrojených síl":
"(4) Ozbrojené sily možno použiť na
a) ...
b) odstraňovanie následkov výnimočného stavu alebo núdzového stavu5a) a na riešenie mimoriadnych udalostí,7)"
Poznámka pod čiarou k odkazu 5a znie:
"5a) Čl. 4 a 5 ústavného zákona č. 227/2002 Z. z. v znení neskorších predpisov."
Podľa § 6 ods. 1 a 2 písm. e) zákona č. 321/2002 Z. z. upravujúceho "Riadenie ozbrojených síl":
"(1) Riadenie ozbrojených síl je proces, v ktorom vláda a ministerstvo obrany v rozsahu svojej pôsobnosti rozhodujú o použití ozbrojených síl, usmerňujú činnosť ozbrojených síl, určujú celkové početné stavy vojakov a zamestnancov, rozmiestnenie ozbrojených síl a vo vymedzenom rozsahu vykonávajú kontrolu ich činnosti.
(2) Vláda pri riadení ozbrojených síl
a) ...
e) rozhoduje v ustanovenom rozsahu o použití vojakov,"
Vyhlásenie núdzového stavu:
UZNESENIE VLÁDY SLOVENSKEJ REPUBLIKY č. 587 z 30. septembra 2020 k návrhu na vyhlásenie núdzového stavu podľa čl. 5 ústavného zákona č. 227/2002 Z. z. o bezpečnosti štátu v čase vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu a núdzového stavu v znení neskorších predpisov
Materiály na rokovanie vlády SR: (ústny návrh uznesenia; bez zverejnenia podkladov)
https://rokovania.gov.sk/RVL/Material/25338/1
Schválené uznesenie vlády SR: https://rokovania.gov.sk/RVL/Resolution/18730/1
Schválenie celoplošného testovania:
UZNESENIE VLÁDY SLOVENSKEJ REPUBLIKY č. 665 z 18. októbra 2020 k návrhu na prípravu a vykonanie celoštátneho testovania obyvateľstva na území Slovenskej republiky na prítomnosť ochorenia COVID-19 v čase núdzového stavu
Materiály na rokovanie vlády SR: https://rokovania.gov.sk/RVL/Material/25396/1
Schválené uznesenie vlády SR: https://rokovania.gov.sk/RVL/Resolution/18810/1
Čo nám z toho vyplýva:
Z uvedených ustanovení a právnych aktov vyplýva, že pre právne posúdenie kompetencií vlády SR a prezidenta SR vo vzťahu k ozbrojeným silám počas obdobia núdzového stavu je rozhodujúce, či išlo o
- nariadenie výkonu mimoriadnej služby profesionálnym vojakom, ktoré je podľa čl. 5 ods. 4 ústavného zákona č. 227/2004 Z. z. vo výlučnej kompetencii prezidenta SR alebo
- použitie vojakov na odstraňovanie následkov núdzového stavu podľa § 4 ods. 2, ods. 4 písm. b) zákona č. 321/2002 Z. z., ktoré je podľa § 6 ods. 2 písm. e) v pôsobnosti vlády SR (t. j. bez nariadenia mimoriadnej služby).
Ak teda rozhodnutie o vyčlenení do 8000 príslušníkov ozbrojených síl SR do integrovaných tímov vedených profesionálnymi vojakmi ozbrojených síl SR pôsobiacich na odberových miestach a ich použitie na celoštátnom testovaní na prítomnosť ochorenia/vírusu COVID-19 fakticky i právne znamenalo nariadenie výkonu mimoriadnej služby profesionálnym vojakom, takéto rozhodnutie v čase núdzového stavu mal vydať prezident SR na návrh vlády SR.
Bez ohľadu na uvedené, prezident SR je na základe čl. 102 ods. 1 písm. k) Ústavy SR v každom období (aj počas krízovej situácie) vrchným veliteľom ozbrojených síl SR. To treba rešpektovať, slovom i skutkom.
Ak aj došlo k rozdielnemu výkladu a aplikácii vyššie citovaných právnych ustanovení, je potrebné to vecne s rozvahou rozobrať, prediskutovať a prijať závery na úrovni najvyšších ústavných činiteľov tak, aby sa do budúcnosti pri obdobných závažných rozhodnutiach vydaných počas krízových situácií minimalizovala možnosť vzniku pochybností o ich súlade s ústavou alebo ústavnými zákonmi.
Spochybňovanie závážnych rozhodnutí (ex post už často najmä v politickej rovine, v médiách a na sociálnych sieťach) slovenská spoločnosť (ani) v krízových situáciách rozhodne nepotrebuje. Odoberá nám to energiu a sústredenie na podstatu riešeného problému, odpútava našu pozornosť od spoločného cieľa a v neposlednom rade pôsobí negatívne aj na pohodu obyvateľstvu a dôveru v právny štát.
Javí sa byť rozumné až nevyhnutné v záujme ochrany autority právneho štátu a jeho orgánov v súlade so zásadou spolupráce štátnych orgánov poučiť sa z každej situácie / skúsenosti a využiť ešte lepšie možnosť či dokonca sa dá povedať, že aj povinnosť komunikácie a konzultácií ústavných činiteľov a expertov s cieľom, aby zásadné rozhodnutia (nielen) v krízových situáciách netrpeli právnymi či vecnými nedostatkami, ... a slovenská spoločnosť (odborná i laická verejnosť) následne ich komentovaním a spochybňovaním v médiách.
„Je obrovskou chybou teoretizovať predtým, ako človek má dáta.
Nepochybne, človek potom začne krútiť faktami tak, aby zapadli do teórií,
namiesto toho, aby vytváral teórie, ktoré sú založené na faktoch.“
(Arthur Conan Doyle)