logologo_small

Nedomyslené dopady novely Trestného zákona … alebo štát “pomáha” DPH-čkárom na úkor všeobecného záujmu občanov na ochrane verejných rozpočtov ?

štvrtok, 04.09.2025|Posledná aktualizácia 4.9.2025 16:59
Autor: Peter Sepeši

Jedným z dopadov Trestného zákona je vytvorenie právneho stavu, ktorý podstatne zlepšuje prostredie pre páchanie daňových podvodov - podvodným uplatnením nároku na vrátenie DPH (tzv. nadmerný odpočet DPH napr. na základe fiktívnych obchodných operácií) alebo nároku na vrátenie spotrebnej dane.

Posúďte sami na základe zhromaždených faktov, či takéto nové pravidlá zavedené novelou Trestného zákona (zákon č. 40/2024 Z.z.) schválenou v skrátenom legislatívnom konaní bez pripomienkového konania, ktorej predkladateľom bol minister Boris Susko, sú v súlade s verejným záujmom na ochrane verejných prostriedkov, ako aj s Vašou predstavou o nastavení účinného systému zabezpečenia spravodlivosti trestným stíhaním a postihom daňových podvodov, ako jednej z najrozšírenejších foriem hospodárskej kriminality, ktorej páchatelia podvodným konaním získavajú zo štátneho rozpočtu prostriedky ako nepoctivo získaný ekonomický príjem, ktorý používajú na úhradu nákladov často nadštandardnej životnej úrovne, nákladov na zakrytie ich trestnej činnosti, vrátane úplatkov, a v neposlednom rade ich tento nepoctivý príjem zvýhodňuje v hospodárskej súťaži s poctivými podnikateľmi.

Na dokreslenie reálneho stavu si môžete pozrieť počty útokov a počty osôb stíhaných / obžalovaných za trestný čin daňového podvodu podľa § 277a TZ za minulé roky.

Počty útokov a počty osôb stíhaných za trestný čin daňového podvodu od roku 2016

Zdroj informácií: Štatistické prehľady o stíhaných a obžalovaných osobách za jednotlivé roky dostupné na stránke GP SR: https://www.genpro.gov.sk/statistiky/ 

Za rok 2016:
stíhaných 56 / 56 útokov / obžalovaných 40

Za rok 2017:
stíhaných 56 / 171 útokov / obžalovaných 41

Za rok 2018:
stíhaných 79 / 102 útokov / obžalovaných 56

Za rok 2019:
stíhaných 76 / 90 útokov / obžalovaných 57

Za rok 2020:
stíhaných 54 / 131 útokov / obžalovaných 43

Za rok 2021:
stíhaných 60 / 709 útokov / obžalovaných 54

Za rok 2022:
stíhaných 99 / 300 útokov / obžalovaných 74

Za rok 2023:
stíhaných 36 / 48 útokov / obžalovaných 22

Za rok 2024:
stíhaných 88 (77 FO + 11 PO) / 352 útokov / obžalovaných 65 (59 FO + 6 PO) 

Za rok 2025 (do 31.7.2025):
stíhaných 38 (36 FO + 2 PO) / 78 útokov / obžalovaných 22 (22 FO)

Znenie Trestného zákona účinné do 5.8.2024 (do účinnosti zákona č. 40/2024 Z.z., ktorého súlad s Ústavou posudzoval Ústavný súd SR):
§ 277a Daňový podvod

(1) Kto neoprávnene vo väčšom rozsahu (2.660 až 26.600 eur) uplatní nárok na vrátenie dane z pridanej hodnoty alebo spotrebnej dane v úmysle zadovážiť sebe alebo inému neoprávnený prospech, potrestá sa odňatím slobody na jeden až päť rokov.

(2) Odňatím slobody na štyri roky až desať rokov sa páchateľ potrestá, ak spácha čin uvedený v odseku 1

a) a už bol za taký čin odsúdený,

b) v značnom rozsahu (26.600 až 133.000 eur), alebo

c) závažnejším spôsobom konania.

(3) Odňatím slobody na sedem rokov až dvanásť rokov sa páchateľ potrestá, ak spácha čin uvedený v odseku 1

a) vo veľkom rozsahu (133.000 eur a viac), alebo

b) ako člen nebezpečného zoskupenia.

Premlčanie trestného stíhania do 5.8.2024 (ak nedošlo k prerušeniu plynutia doby premlčania):

Pri § 277a ods. 1 (2.660 až 26.600 eur) – premlčané po uplynutí 5 rokov

Pri § 277a ods. 2 (26.600 až 133.000 eur; recidíva; organizovaná skupina) – premlčané po uplynutí 20 rokov

Pri § 277a ods. 3 (133.000 eur a viac; zločinecká skupina) – premlčané po uplynutí 20 rokov

Znenie Trestného zákona účinné od 6.8.2024 (od účinnosti zákona č. 40/2024 Z.z., ktorého súlad s Ústavou posudzoval Ústavný súd SR):
§ 277a Daňový podvod

(1) Kto neoprávnene vo väčšom rozsahu (20.000 až 250.000 eur) uplatní nárok na vrátenie dane z pridanej hodnoty alebo spotrebnej dane v úmysle zadovážiť sebe alebo inému neoprávnený prospech, potrestá sa odňatím slobody na šesť mesiacov až tri roky.

(2) Odňatím slobody na dva roky až osem rokov sa páchateľ potrestá, ak spácha čin uvedený v odseku 1

a) a už bol za taký čin odsúdený,

b) v značnom rozsahu (250.000 až 650.000 eur), alebo

c) závažnejším spôsobom konania. 

(3) Odňatím slobody na tri roky až desať rokov sa páchateľ potrestá, ak spácha čin uvedený v odseku 1

a) vo veľkom rozsahu (650.000 eur a viac), alebo

b) ako člen nebezpečného zoskupenia.

Premlčanie trestného stíhania od 6.8.2024:

Pri § 277a ods. 1 (20.000 až 250.000 eur) – premlčané po uplynutí 3 rokov

Pri § 277a ods. 2 (250.000 až 650.000 eur; recidíva; organizovaná skupina) – premlčané po uplynutí 10 rokov

Pri § 277a ods. 3 (650.000 eur a viac; zločinecká skupina) – premlčané po uplynutí 10 rokov

My v tom máme jasno … na základe porovnania faktov a kritického myslenia si vytvorte svoj názor aj vy sami, aby ste vedeli definovať a vyjadriť svoje očakávania od dočasných držiteľov verejnej moci - dočasných správcov vecí verejných v našej krajine.

Nasleduje verzia upravená pomocou AI (ChatGPT 5):

Nedomyslené dopady novely Trestného zákona … alebo štát „pomáha“ DPH-čkárom na úkor všeobecného záujmu občanov na ochrane verejných rozpočtov?

Abstrakt

Novela Trestného zákona č. 40/2024 Z. z., účinná od 6. augusta 2024, zásadne zmenila trestnoprávny rámec postihu daňových podvodov podľa § 277a TZ. Zvýšením hraníc trestnosti z 2 660 € na 20 000 €, posunutím skutkov v rozsahu 133 000 – 250 000 € z kategórie závažných zločinov do kategórie prečinov, znížením trestných sadzieb a skrátením premlčacích dôb sa výrazne oslabuje ochrana verejných financií. Závažným dôsledkom je, že za činy, za ktoré musel byť pred novelou vždy uložený trest odňatia slobody bez možnosti podmienečného odkladu jeho výkonu, možno dnes ukladať podmienečné tresty, trest domáceho väzenia či dokonca peňažné tresty. Pri škodách do 250 000 € už nie je možné využiť ani odposluchy (odpočúvanie a záznam telekomunikačnej prevádzky) podľa § 115 ods. 1 Trestného poriadku. Tieto zmeny podstatne znižujú odstrašujúci účinok trestného práva a vytvárajú priaznivejšie prostredie pre páchanie daňových podvodov na úkor verejných rozpočtov.


Úvod

Jedným z dopadov novely Trestného zákona je vytvorenie právneho stavu, ktorý podstatne zlepšuje prostredie pre páchanie daňových podvodov – najmä podvodným uplatnením nároku na vrátenie DPH alebo spotrebnej dane. Tieto skutky predstavujú jednu z najrozšírenejších foriem hospodárskej kriminality. Páchateľ nimi získava neoprávnené finančné prostriedky zo štátneho rozpočtu, ktoré následne využíva na luxusný život, krytie svojej trestnej činnosti či na úplatky, čím deformuje hospodársku súťaž.


Štatistické údaje

Vývoj počtu stíhaných, obžalovaných osôb a počtu útokov podľa § 277a TZ (2016 – 2025):

(tab. a graf – budú súčasťou PDF)


Porovnanie právnej úpravy
Pred novelou (do 5. 8. 2024)
  • Základná skutková podstata: od 2 660 € (trest odňatia slobody 1–5 rokov, premlčanie 5 rokov).
  • Značný rozsah: od 26 600 € (4–10 rokov, premlčanie 20 rokov).
  • Veľký rozsah: od 133 000 € (7–12 rokov, premlčanie 20 rokov).
  • Pri dolnej hranici 7 rokov musel byť vždy uložený trest odňatia slobody bez možnosti podmienečného odkladu jeho výkonu, a to aj pri dohode o vine a treste.
Po novele (od 6. 8. 2024)
  • Základná skutková podstata: od 20 000 € (0,5–3 roky, premlčanie 3 roky).
  • Značný rozsah: od 250 000 € (2–8 rokov, premlčanie 10 rokov).
  • Veľký rozsah: od 650 000 € (3–10 rokov, premlčanie 10 rokov).
  • Dolná hranica pri veľkom rozsahu klesla z 7 na 3 roky, čo zásadne zmenilo podmienky pre ukladanie trestov.


Kľúčové dôsledky novely
1. Zvýšenie hranice trestnosti z 2 660 € na 20 000 €

Mnohé menšie podvody, ktoré boli predtým trestné, sú po novele už len správnym deliktom. Štát tak stratil trestnoprávny nástroj proti častým a kumulatívne významným podvodom.

2. Preklasifikovanie skutkov 133 000 – 250 000 €

Pred novelou: závažný zločin, trest odňatia slobody 7–12 rokov, premlčanie 20 rokov, trest odňatia slobody musel byť vždy uložený bez možnosti podmienečného odkladu jeho výkonu, možnosť odposluchu (odpočúvania a záznamu telekomunikačnej prevádzky).

Po novele: prečin, trest 0,5–3 roky, premlčanie 3 roky, možnosť podmienečného trestu, odposluch (odpočúvanie a záznam telekomunikačnej prevádzky) nie je možný (§ 115 ods. 1 TP).

3. Dopad zníženia dolnej hranice sadzby

Rozhodujúca je dolná hranica. Kým pred novelou pri 7 rokoch musel byť uložený trest odňatia slobody bez možnosti podmienečného odkladu jeho výkonu, po novele pri 3 rokoch možno uložiť aj podmienečný trest, domáce väzenie či peňažný trest. Tento posun je zásadný, pretože oslabuje odstrašujúci účinok trestného práva.

4. Ukladanie trestov pri miliónových škodách

Po novele je možné podmienečný trest odňatia slobody, domáce väzenie alebo peňažný trest ako samostatný trest aj pri skutkoch veľkého rozsahu (od 650 000 €). Pred novelou bolo takéto konanie vždy kvalifikované ako závažný zločin s dolnou hranicou 7 rokov, čo vylučovalo podmienečný trest.

5. Skrátenie premlčacích dôb

Premlčanie kleslo z 5 – 20 rokov na 3 – 10 rokov, čo opäť znižuje možnosť efektívne postihovať rozsiahle podvody, kde vyšetrovanie býva časovo náročné.


Záver

Novela č. 40/2024 Z. z. zásadným spôsobom oslabila trestnoprávnu ochranu verejných financií. Zvýšenie hraníc trestnosti, zníženie trestných sadzieb, skrátenie premlčania a umožnenie alternatívnych trestov aj pri miliónových škodách vytvárajú priaznivé prostredie pre páchateľov daňových podvodov.

Citát na záver

„Najväčším trestom za ľahostajnosť k verejným veciam je, že vám budú vládnuť zlí ľudia.“ – Platón

(The heaviest penalty for indifference to public affairs is to be ruled by evil people.)

PHOTO-2025-09-03-09-47-59.jpg


Mohlo by vás zaujímať

Ochrana verejného záujmu právnikmi, ... alebo prečo by mal byť prokurátor hoden zvýšenej pozornosti, úcty aj ochrany zo strany spoločnosti ?

12.7.2025

Analýza rozdeľovania štátnych prostriedkov na šport v Slovenskej republike: (Ne)súlad s § 77 Zákona o športe

12.7.2025

Je svojvoľné rozdelenie prostriedkov určených na šport ministerstvom porušovaním povinností pri správe cudzieho majetku ?

9.6.2025

Pripomienky UčPS k novele Zákona o športe - k pojmom a legislatívnym nedostatkom

31.5.2025

Môžeme očakávať novú Ligu majstrov na európskom kontinente ?

20.5.2025

A JE TO ! … NOVELA ZÁKONA O ŠPORTE VRÁTILA ZÁVISLÚ PRÁCU ŠPORTOVCOV DO OBLASTI PRACOVNÉHO PRÁVA …

11.5.2025

Ochrana súkromného vlastníctva prísnejšia ako ochrana európskych, štátnych a iných verejných prostriedkov; organizovaná skupina už iba ako prečin - toto chceli občania či podnikatelia ?

7.5.2025

Čerpanie prostriedkov z Fondu na podporu športu (ale aj iných fondov) bez projektovej dokumentácie a bez stavebného rozhodnutia

5.5.2025

Pozvánka na XVI. ročník medzinárodného šachového turnaja „ADVOKÁT CHESS OPEN BRATISLAVA 2025“

4.5.2025

Rozhovory a diskusie Petra Sepešiho k novele Trestného zákona

23.4.2025

K problematike zohľadňovania odchýlky analyzátora dychu pri trestnom čine podľa § 289 Tr. zákona

19.2.2025

Faktografia k príprave a verejnej prezentácii tzv. Karasovej - restoratívnej novely Trestného zákona

20.7.2025

Ochrana verejného záujmu právnikmi, ... alebo prečo by mal byť prokurátor hoden zvýšenej pozornosti, úcty aj ochrany zo strany spoločnosti ?

14.7.2025

Program konferencie "Prokuratúra: potrebuje evolúciu alebo revolúciu?"

17.10.2024

Pripomienky UčPS k novele Zákona o športe - Zníženie administratívnej záťaže v športe

7.10.2024