K PROBLEMATIKE VECNEJ PRÍSLUŠNOSTI POLICAJTOV A PRÁVNEHO PONÍMANIA ČASU PRI VYKONÁVANÍ OBHLIADKY MIESTA ČINU
23.10.2019
Zákonom o športe bola zavedená možnosť, aby športový odborník podľa § 6 ods. 1 písm. a) až d) Zákona o športe mohol vykonávať športovú činnosť ako dobrovoľník (porovnaj § 6 ods. 3 a § 80 ods. 7 Zákona o športe). Zároveň s prijatím Zákona o športe došlo k novelizácii Zákona o dobrovoľníctve v tom zmysle, že s dobrovoľníkom zapísaným v informačnom systéme športu je možné v zmluve o dobrovoľníckej činnosti dohodnúť náhradu za stratu času dobrovoľníka, a to za každú hodinu vykonávania dobrovoľníckej činnosti v športe najviac vo výške hodinovej minimálnej mzdy. Zákonodarca naviazal na túto novelu Zákona o dobrovoľníctve novelou Zákona o dani z príjmov, keď v § 9 ods. 1 písm. m) ustanovil, že náhrada za stratu času dobrovoľníka je oslobodená od dane z príjmov, ak úhrn týchto príjmov nepresiahne v zdaňovacom období (kalendárnom roku) 500 eur, pričom ak takto vymedzené príjmy presiahnu 500 eur, do základu dane sa zahrnú len príjmy nad takto ustanovenú sumu.
MGR. IGOR ŠUMICHRAST
ADVOKÁT
JUDR. ALEXANDRA ŠUMICHRAST VICOVÁ
ADVOKÁTKA
UČPS TÍM
Zákonom o športe bola zavedená možnosť, aby športový odborník podľa § 6 ods. 1 písm. a) až d) Zákona o športe mohol vykonávať športovú činnosť ako dobrovoľník (porovnaj § 6 ods. 3 a § 80 ods. 7 Zákona o športe). Zároveň s prijatím Zákona o športe došlo k novelizácii Zákona o dobrovoľníctve v tom zmysle, že s dobrovoľníkom zapísaným v informačnom systéme športu je možné v zmluve o dobrovoľníckej činnosti dohodnúť náhradu za stratu času dobrovoľníka, a to za každú hodinu vykonávania dobrovoľníckej činnosti v športe najviac vo výške hodinovej minimálnej mzdy. Zákonodarca naviazal na túto novelu Zákona o dobrovoľníctve novelou Zákona o dani z príjmov, keď v § 9 ods. 1 písm. m) ustanovil, že náhrada za stratu času dobrovoľníka je oslobodená od dane z príjmov, ak úhrn týchto príjmov nepresiahne v zdaňovacom období (kalendárnom roku) 500 eur, pričom ak takto vymedzené príjmy presiahnu 500 eur, do základu dane sa zahrnú len príjmy nad takto ustanovenú sumu.
V nadväznosti na vyššie uvedené možno dôvodne predpokladať, že výkon dobrovoľníckej činnosti v športovej obci bude posilňovať. Otázkou však ostáva, akým spôsobom je potrebné nastaviť vzťahy pri výkone dobrovoľníckej činnosti v športovej obci tak, aby bol výkon dobrovoľníckej činnosti čo najviac efektívny a ekonomicky únosný. Predovšetkým pre malé športové kluby, ktoré nemajú finančné prostriedky a ani kapacity na všetku administratívu spojenú s dobrovoľníkmi, je dobrovoľnícka činnosť bytostne dôležitá.
Tento manuál má za cieľ pomôcť národným športovým zväzom a športovým klubom pri budovaní systému využívania pomoci dobrovoľníkov v súlade s právnym poriadkom, ako aj vlastnej internej siete dobrovoľníkov, ktorí sú neodmysliteľnou integrálnou súčasťou vykonávania, organizovania, podpory a rozvoja športu aj na Slovensku.
Právny základ pre realizáciu dobrovoľníctva v športe upravuje Zákon o športe v § 3 písm. k) bod 6, § 6 ods. 1 v spojení s § 6 ods. 3 písm. c), § 80 ods. 7.
Športový odborník môže vykonávať svoju činnosť športového odborníka ako dobrovoľník za predpokladu, že ide o:
Práve vyššie uvedené písm. d) umožňuje zahrnúť pod výkon dobrovoľníckej činnosti pomerne široký okruh športových odborníkov, ktorých činnosť je pri realizácii športových podujatí dôležitá. Z hľadiska zaradenia týchto osôb ako športových odborníkov je však dôležité, aby športový zväz vo svojich predpisoch zadefinoval druhy športových odborníkov bez požadovanej odbornej spôsobilosti podľa špecifík športu, ktorý zastrešuje. Pôjde najmä o tzv. technické, či pomocné činnosti v danom športe, ako napr. hlásateľ, hospodár pretekov, časomerač, zberač lôpt či iná osoba podieľajúca sa na zabezpečovaní organizácie súťaže, na výkon činnosti ktorej sa nevyžaduje odborná spôsobilosť. Pre každý športový zväz bude okruh týchto športových odborníkov spravidla odlišný - kým v prípade jedného športového zväzu bude napr. hlásateľ športovým odborníkom podľa § 6 ods. 1 písm. d), v prípade druhého športového zväzu bude hlásateľ spadať pod § 6 ods. 1 písm. c) Zákona o športe.
Ak športový odborník vykonáva svoju činnosť ako dobrovoľník, v zmysle § 80 ods. 7 Zákona o športe sa do registra fyzických osôb v športe sa okrem údajov podľa § 80 ods. 2, 3 a 6 Zákona o športe zapisujú aj údaje podľa ods. 7, a to:
Zákon o športe v § 99 ods. 2 ustanovuje, že ak úkon, ktorý má byť vykonaný prostredníctvom informačného systému športu nemožno takto vykonať, povinná osoba (príslušná športová organizácia) ho vykoná v listinnej forme. Ak nie je možné zverejnenie v informačnom systéme športu, povinná osoba (príslušná športová organizácia) informáciu zverejní na svojom webovom sídle [napr. zverejnenie vyššie uvedených údajov pod písm. a) až e)]. Za webové sídlo je možné považovať aj stránku na webovom sídle www.facebook.com, avšak len za predpokladu, že je táto stránka a informácie na nej prístupné verejnosti.
Dobrovoľníckym vzťahom k športovej organizácii (napr. športový zväz alebo športový klub) sa zároveň zakladá príslušnosť k tejto športovej organizácii.
Zákon o dobrovoľníctve upravuje vo svojich ustanoveniach postup pri uzatváraní zmluvných vzťahov a základné náležitosti zmlúv medzi dobrovoľníkmi a prijímateľmi dobrovoľníckej činnosti resp. vysielajúcimi organizáciami, zmluvné vzťahy medzi prijímateľmi dobrovoľníckej činnosti a vysielajúcimi organizáciami, práva a povinnosti prijímateľov dobrovoľníckej činnosti a vysielajúcich organizácii vo vzťahu k dobrovoľníkom a ďalšie základné náležitosti pre zabezpečenie riadneho výkonu dobrovoľníckej činnosti.
Zákon o dobrovoľníctve rozlišuje tri základné druhy vzťahov pri vykonávaní dobrovoľníckej činnosti, a to vzťah medzi:
Vzťah dobrovoľník - prijímateľ dobrovoľníckej činnosti (ktorým je napr. športový klub alebo iná športová organizácia) predstavuje v podmienkach slovenskej športovej obce najčastejší zmluvný vzťah pri výkone dobrovoľníckej činnosti. V tomto prípade sa uzatvára zmluva o dobrovoľníckej činnosti medzi dobrovoľníkom a športovou organizáciou, pre ktorú sa dobrovoľnícka činnosť vykonáva.
Za predpokladu, že má športový klub záujem o pomoc zo strany dobrovoľníka, je povinný splniť viaceré zákonné povinnosti uložené Zákonom o dobrovoľníctve, napríklad:
Vzťah dobrovoľník - vysielajúca organizácia (ktorým je napr. športový klub, iná športová organizácia resp. iný subjekt uvedený v § 4 ods. 1 Zákona o dobrovoľníctve) predstavuje v podmienkach slovenskej športovej obce menej frekventovaný zmluvný vzťah. V tomto prípade sa uzatvára zmluva o dobrovoľníckej činnosti medzi dobrovoľníkom a vysielajúcou organizáciou, ktorá organizuje alebo sprostredkúva dobrovoľnícku činnosť pre inú osobu s jej súhlasom v jej prospech (teda pre športovú organizáciu ako prijímateľa dobrovoľníckej činnosti). Ako vyplýva z vyššie uvedeného, predpokladom realizácie takéhoto postupu je zosúladenie troch subjektov - dobrovoľníka, vysielajúcej organizácie a prijímateľa dobrovoľníckej činnosti.
Za predpokladu, že dobrovoľníka pre športový klub za účelom realizácie dobrovoľníckej činnosti v jeho prospech zabezpečí vysielajúca organizácia (napr. národný športový zväz), športovému klubu odpadajú povinnosti uvedené v časti manuálu „VZŤAH DOBROVOĽNÍK - PRIJÍMATEĽ DOBROVOĽNÍCKEJ ČINNOSTI“ v celom resp. čiastočnom rozsahu v nadväznosti na vzájomnú dohodu s vysielajúcou organizáciou.
Takýto postup je predovšetkým pre menšie športové kluby výhodným variantom.
Ako prvú vec je potrebné vyriešiť vzťah medzi národným športovým zväzom (ako vysielajúcou organizáciou) a športovým klubom (ako prijímateľom dobrovoľníckej činnosti). Obe zmluvné strany musia mať na pamäti, že táto dohoda musí byť v súlade so zmluvou o dobrovoľníckej činnosti, ktorú národný športový zväz uzatvorí/uzatvoril s dobrovoľníkom.
Zákon o dobrovoľníctve neustanovuje obsahové náležitosti dohody o podmienkach výkonu dobrovoľníckej činnosti. Okrem spôsobu, rozsahu a obsahu výkonu dobrovoľníckej činnosti v prospech športového klubu v nej možno dohodnúť ďalšie, detailnejšie podmienky realizácie dobrovoľníckej činnosti, napr.:
Príklad: Výsledkom takejto dohody medzi národným športovým zväzom a športovým klubom môže byť napr. uzatvorenie rámcovej dohody o podmienkach výkonu dobrovoľníckej činnosti (teda dohody pre bližšie neurčený počet prípadov vzájomnej spolupráce na určité časové obdobie) na jeden rok, v zmysle ktorej sa národný športový zväz zaviaže zabezpečiť športovému klubu dobrovoľníkov pre prípad, že športový klub bude organizovať športovú súťaž určitého druhu/stupňa/kategórie, pričom športový klub musí ohlásiť národnému športovému zväzu vznik potreby zabezpečenia dobrovoľníkov najneskôr dva mesiace pred začiatkom športovej súťaže prostredníctvom interného formulárového systému národného športového zväzu. Zároveň sa v zmysle tejto dohody zaviaže národný športový zväz zabezpečiť všetky potrebné školenia, inštruktáže či výcviky dobrovoľníkov, vedenie právnej a ekonomicko-účtovnej dokumentácie súvisiacej s dobrovoľníkmi a preplatenia 70 percent nákladov spojených s materiálnym zabezpečením dobrovoľníkov, ktoré však vopred zabezpečí športový klub.
Podmienky a rozsah toho, čo zabezpečí národný športový zväz a čo športový klub je možné modifikovať napr. od významu alebo rozsahu súťaže. Je len na národnom športovom zväze a športovom klube, aby našli vzájomnú rovnováhu v rozsahu práv a povinností, ktoré budú plniť vo vzťahu k dobrovoľníkom. Práve primerané nastavenie tohto vzťahu a správne nastavenie procesov (napr. nahlasovanie potreby dobrovoľníkov športovým klubom na národný športový zväz) môže viesť k zefektívneniu výkonu dobrovoľníckej činnosti v športe a k odbremeneniu malých športových klubov od nadmerných povinností.
Odpoveď na túto otázku dáva § 4 ods. 11 Zákona o dobrovoľníctve. V jeho zmysle môže vysielajúca organizácia uzatvoriť dohodu o podmienkach výkonu dobrovoľníckej činnosti s prijímateľom dobrovoľníckej činnosti. Táto dohoda však musí byť v súlade so zmluvou o dobrovoľníckej činnosti, ktorú vysielajúca organizácia uzatvorila s dobrovoľníkom. Zákon o dobrovoľníctve neustanovuje obsahové náležitosti dohody o podmienkach výkonu dobrovoľníckej činnosti. Okrem spôsobu, rozsahu a obsahu výkonu dobrovoľníckej činnosti v prospech športového klubu v nej možno dohodnúť ďalšie podmienky výkonu dobrovoľníckej činnosti, napr. spolupodieľanie sa športového klubu na úhrade časti nákladov vynaložených národným športovým zväzom na dobrovoľníka, vedenie právnej a ekonomicko - účtovnej agendy národným športovým zväzom alebo to, že pracovný odev, pomôcky a pod. zabezpečí pre dobrovoľníkov športový klub.
Je len na národnom športovom zväze a športovom klube, aby našli vzájomnú rovnováhu v rozsahu práv a povinností, ktoré budú plniť vo vzťahu k dobrovoľníkom. Práve primerané nastavenie tohto vzťahu a správne nastavenie procesov (napr. nahlasovanie potreby dobrovoľníkov športovým klubom na národný športový zväz) môže viesť k zefektívneniu výkonu dobrovoľníckej činnosti v športe a k odbremeneniu malých športových klubov od nadmerných povinností.
Zákon o dobrovoľníctve neustanovuje obsahové náležitosti dohody o podmienkach výkonu dobrovoľníckej činnosti. Okrem spôsobu, rozsahu a obsahu výkonu dobrovoľníckej činnosti v prospech športového klubu ako prijímateľa dobrovoľníckej činnosti v nej možno dohodnúť ďalšie podmienky výkonu dobrovoľníckej činnosti, napr. spolupodieľanie sa športového klubu na úhrade časti nákladov vynaložených vysielajúcou organizáciou (napr. národným športovým zväzom) na dobrovoľníka, vedenie právnej a ekonomicko - účtovnej agendy vysielajúcou organizáciou alebo to, že pracovný odev, pomôcky a pod. zabezpečí pre dobrovoľníkov športový klub.
Je len na vysielajúcej organizácii a prijímateľovi dobrovoľníckej činnosti, aby našli vzájomnú rovnováhu v rozsahu práv a povinností, ktoré budú plniť vo vzťahu k dobrovoľníkom. Práve primerané nastavenie tohto vzťahu a správne nastavenie procesov (napr. nahlasovanie potreby dobrovoľníkov športovým klubom na národný športový zväz) môže viesť k zefektívneniu výkonu dobrovoľníckej činnosti v športe a k odbremeneniu malých športových klubov od nadmerných povinností.
POUŽITÉ PRÁVNE PREDPISY:
22.4.2020
19.10.2019
6.10.2024
7.9.2020
19.10.2019
2.5.2020
23.10.2019
23.10.2019
23.10.2019
23.10.2019
23.10.2019
23.10.2019
24.3.2022
23.10.2019
23.10.2019
23.10.2019
23.10.2019
23.10.2019
23.10.2019
23.10.2019
23.10.2019
23.10.2019
2.5.2020
22.4.2020
23.10.2019
23.10.2019
18.3.2020
23.10.2019
23.10.2019
23.10.2019