KONTROLÓR ŠPORTOVEJ ORGANIZÁCIE – NEVYHNUTNOSŤ, ALEBO ZBYTOČNÁ BYROKRACIA?
12.4.2020
Od 1.1.2016 vstúpil do platnosti a účinnosti z.č. 440/2015 Z.z. Zákon o športe a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Okrem iného, zákon prináša podstatnú zmenu v normatívnej úprave športových klubov, ktoré - či chceme, alebo nie - patria medzi najpočetnejšie a najvýznamnejšie subjekty v športe, ktoré vytvárajú konkrétne podmienky pre výkon športovej činnosti či už profesionálnym, amatérskym - no mnohokrát aj voľnočasovým športovcom. Zákon o športe podstatne mení ich postavenie, stanovuje im nové práva, ale aj povinnosti. Autor predkladaného príspevku si preto stanovil za cieľ vytvoriť akýsi zjednodušený prehľad nového postavenia, nových práv a povinností športového klubu, ako aj ďalších súvisiacich normatívnych spojitostí v zákone, čím sa snažil uľahčiť funkcionárom a pracovníkom týchto klubov orientáciu v novom zákonnom predpise.
SPORT CLUBS IN THE NEW ACT ON SPORT: SHORT VIEW TO THEIR STATUS,
RIGHTS AND OBLIGATIONS
JUDR. JAROSLAV ČOLLÁK ML.
PRÁVNICKÁ FAKULTA UPJŠ V KOŠICIACH – KATEDRA OBČIANSKEHO PRÁVA, ASISTENT / KATEDRA OBCHODNÉHO PRÁVA A HOSPODÁRSKEHO PRÁVA, EXTERNÝ DOKTORAND
ČLEN LEGISLATÍVNO-PRÁVNEJ A ETICKEJ KOMISIE SFZ, ČLEN KOMORY SFZ PRE RIEŠENIE SPOROV
ČLEN PRACOVNEJ SKUPINY PRIPRAVUJÚCEJ NÁVRH „ZÁKONA O ŠPORTE“
ČLEN RADY UČPS
ADVOKÁTSKA KANCELÁRIA ČOLLÁK – WEICZEN – VANKO & PARTNERI, ADVOKÁTSKY KONCIPIENT
E-MAIL: JAROSLAV.COLLAK@STUDENT.UPJS.SK/JAROSLAV.COLLAK@GMAIL.COM
KĽÚČOVÉ SLOVÁ:
športový klub, nový zákon o športe, status športových klubov, právna úprava športu
KEY WORDS:
sports club, act on sport, status of sport clubs, legal regulation on sport
ABSTRAKT:
Od 1.1.2016 vstúpil do platnosti a účinnosti z.č. 440/2015 Z. z. Zákon o športe a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Okrem iného, zákon prináša podstatnú zmenu v normatívnej úprave športových klubov, ktoré – či chceme, alebo nie – patria medzi najpočetnejšie a najvýznamnejšie subjekty v športe, ktoré vytvárajú konkrétne podmienky pre výkon športovej činnosti či už profesionálnym, amatérskym – no mnohokrát aj voľnočasovým športovcom. Zákon o športe podstatne mení ich postavenie, stanovuje im nové práva, ale aj povinnosti. Autor predkladaného príspevku si preto stanovil za cieľ vytvoriť akýsi zjednodušený prehľad nového postavenia, nových práv a povinností športového klubu, ako aj ďalších súvisiacich normatívnych spojitostí v zákone, čím sa snažil uľahčiť funkcionárom a pracovníkom týchto klubov orientáciu v novom zákonnom predpise.
ABSTRACT/SUMMARY:
From 1.1.2016 is binding act no. 440/2015 Z. z. the act on sport. Among other things, the acton sport brings the substantial change in the regulation of sports clubs, which – whether we want to or not – are the most numerous and the most important subjects in sport, and which create specific conditions for the exercise of sporting activities, whether for professionals, amateurs – but often also free time athletes. Act on sport significantly changing their position, sets them new rights, but also the legal obligations. Author of the present article tries to create a simplified overview of this new legal regulation, about the new rights and obligations of sports clubs, as well as other related normative consequences in that act on sport, which seeks to facilitate the work of officials and other staff of the sport clubs especially in orientation in the new legal regulation in sport.
"Pomôcť inému znamená vedieť prekročiť svoj vlastný tieň.."
Hneď na úvod si musíme položiť zásadnú otázku: Čo prináša zákon o športe pre športové kluby?
V Zbierke zákonov Slovenskej republiky bol dňa 30. decembra 2015 pod číslom 440/2015 Z.z. publikovaný zákon o športe a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len “zákon”), ktorý nadobudol účinnosť 1. januára 2016. Nový zákon nanovo upravuje aj postavenie športových klubov ako významnej záujmovej skupiny v športe. Zákon o športe je postavený na koncepte, že športový klub rovnako ako športovec sú základom pre vykonávanie športu, a pre samotnú organizáciu športového odvetvia. Športový klub vytvára pre športovcov čo najlepšie podmienky pre vykonávanie športu, a preto je primerané priznať mu postavenie základnej inštitucionálnej bunky moci v športe, ktorú uplatňuje prostredníctvom zástupcu športového klubu v rámci národného športového zväzu, ktorému štát novým zákonom o športe zveril zodpovednosť za rozvoj príslušného športu na Slovensku v súlade s ustanoveným verejným záujmom v športe (§ 3 zákona o športe).
V ľudskej spoločnosti sa najlepšie rozvíjajú tie oblasti, v ktorých sa podarí nájsť pomyselnú rovnováhu dotknutých práv, záujmov, vzťahov a hodnôt. Pri snahe o nastavenie takejto rovnováhy v športe je názor športových klubov ako významnej záujmovej skupiny v oblasti športu nepochybne potrebný a dôležitý. Aj za účelom uvedeného predkladá autor tohto príspevku stručné zhrnutie postavenia a statusu športového klubu v zmysle Zákona o športe.
K samotnému obsahu zákona o športe z pohľadu športových klubov:
Športové kluby sú najpočetnejším druhom športových organizácií, preto sa naň vzťahujú všetky práva a povinnosti vyplývajúce zo všeobecnej úpravy športových organizácií uvedené v § 8 až 14 zákona o športe a osobitná právna úprava uvedená v § 15 zákona. Dá sa teda jednoznačne tvrdiť, že jeho
Netreba zabudnúť, že zákonodarca sa snažil unifikovať právnu formu športových klubov, ale zároveň reagovať na aktuálne požiadavky praxe. Zákonodarca preto ustanovil v ustanovení § 15 ods. 2 ZoŠ, že “na účely účasti v súťaži, disciplinárne účely a účely riešenia sporov sa za športový klub považuje aj združenie osôb na základe zmluvy o združení, ak má určeného zodpovedného zástupcu.” Športovým klubom je preto pre účely účasti súťažiach v určitých prípadoch aj zmluva o združení. Ide predovšetkým o mnohé mestské ligy, či iné súťaže organizované na princípe združenia sa členov istého tímu za účelom účasti v súťaži.
Zákon o športe prináša pre športové kluby mnohé pojmy, ktorými zákonodarca charakterizoval nosné činnosti a nosné oblasti, v ktorých športové kluby v podmienkach Slovenskej republiky vykonávajú svoju činnosť. Prinášame prehľad tých najvýznamnejších:
Na účely zákona o športe sa rozumie:
Ak sme na začiatku tohto príspevku uviedli, že športový klub sa v zmysle ZoŠ považuje za športovú ogranizáciu, potom sa na športový klub vzťahujú všetky zákonné ustanovenia, ktoré normujú tento typ subjektu. V ustanovení § 8 ZoŠ uvádza, že športová organizácia sa povinne zapisuje do registra právnických osôb v športe v IS športu vedenom na Ministerstve školstva, vedy, výskumu a športu. Športová organizácia vedie zdrojovú evidenciu osôb s jej príslušnosťou (spravidla je vedená v informačnom systéme národného športového zväzu alebo národnej športovej organizácie).
Športová organizácia, ktorá uzavrela so športovcom zmluvu o profesionálnom vykonávaní športu, zmluvu o amatérskom vykonávaní športu alebo zmluvu o príprave talentovaného športovca, je povinná do 30 dní od uzavretia zmluvy predložiť zmluvu na účely jej vedenia v evidencii zmlúv a dohôd vedenej národným športovým zväzom alebo športovou organizáciou, ktorej je členom.
Športový klub má povinnosť evidovať profesionálneho a amatérskeho športovca v zdrojovej evidencii.
Športová organizácia - teda aj športový klub, môže byť prijímateľom verejných prostriedkov v prípade, ak spĺňa predpoklady ustanovené v ustanovení § 66 ZoŠ.
Novou povinnosťou športových organizácií s právnou formou občianskych združení, ale pozor - iba tých, ktoré sa stanú prijímateľom verejných financií je povinnosť vyberať od svojich členov členské. Podľa názoru zákonodarcu to je legitímny nástroj, ktorý dokáže motivovať členov športových organizácií byť aktívne zapojení do jej činnosti, a zúčastňovať sa jej aktivít. Je samozrejmé, že športové organizácie si môžu výšku členského upraviť podľa svojho uváženia.
Športová organizácia, ktorá má právnu formu občianskeho združenia a je prijímateľom verejných prostriedkov, vyberá od svojich členov ročný členský príspevok na svoju činnosť.
Túto povinnosť má športový klub v prípade, ak je športový klub prijímateľom verejných prostriedkov a ak spĺňa v zákone uvedené podmienky:
Výročná správa obsahuje:
Ak športová organizácia podľa odseku 4 je zakladateľom alebo spoločníkom obchodnej spoločnosti a má podiel na obchodnej spoločnosti alebo akcie obchodnej spoločnosti, výročná správa športovej organizácie obsahuje aj údaje podľa odseku 5 o tejto obchodnej spoločnosti.
Výročná správa sa vypracúva v termíne určenom najvyšším orgánom športovej organizácie alebo v termíne určenom zakladajúcim dokumentom, najneskôr do šiestich mesiacov od skončenia účtovného obdobia. Výročná správa musí byť do 15 dní po prerokovaní najvyšším orgánom športovej organizácie zverejnená a uložená v registri účtovných závierok podľa osobitného predpisu,[9] najneskôr do 31. júla nasledujúceho kalendárneho roka po skončení účtovného obdobia.
Športový klub je v zmysle zákona o športe športovou organizáciou, a preto sa na neho vzťahujú aj povinnosti stanovené pre športové organizácie jednak v ustanovení § 8, a aj hospodárenie v rozsahu § 9.
Medzi tieto povinnosti patrí:
Športový klub je športová organizácia, a preto pre klub platí povinnosť za splnenia istých podmienok zriadiť pozíciu kontrolóra.
Podmienky, ktoré musí klub pri vytvorení kontrolóra splniť sú stanovené v ustanveniach §§ 11-14.
Zákonodarca upravil praktickú oblasť monitorovania športovca športovým klubom, pričom zlegalizoval situácie, kedy je športovec monitorovaný za konkrétnym účelom. Účelom však môže byť iba posudzovanie športového výkonu športovca, prípravy športovca alebo majetkového zhodnotenia záznamov športovou organizáciou.
Monitorovanie športovca podľa odseku 6 je možné iba na účely posudzovania športového výkonu športovca, prípravy športovca alebo majetkového zhodnotenia záznamov športovou organizáciou. Použitie záznamov nesmie byť v rozpore s oprávnenými záujmami športovca, a nesmie bezdôvodne zasahovať do jeho práva na ochranu súkromia nad rámec nevyhnutný na dosiahnutie účelu monitorovania a zaznamenávania športového výkonu športovca. Takto definovaný účel monitorovania športovca by si mali kluby a športovci zadefinovať priamo v zmluve (odporúčanie).
Návrh zákona o športe zavádza normatívne nové, zásadné zákonné pravidlo možnosti zmeny klubovej príslušnosti športovca, ktorá je závislá jedine od rozhodnutia konkrétneho športovca. Uvedené v zmysle zákona (ustanovenie § 5 ods. 1) platí v prípade, ak tento nevykonáva športovú činnosť pre konkrétnu športovú organizáciu na základe platného a účinného zmluvného dojednania. Takáto úprava je snahou o zabránenie nekalých praktík známych v športovom odvetví, kedy sa prestupom nezmluvných - iba registrovaným - športovcom bránilo v prestupe do inej športovej organizácie podmieňovaním udelenia súhlasu s prestupom športovca športovým klubom subjektívne vyčísleným finančným protiplnením. Pri týchto praktikách dochádzalo mnohokrát k možnosti obchádzania daňových a odvodových povinností subjektov účastných týchto aktivít, či možným - z toho plynúcim trestnoprávnym dôsledkom.
Návrh zákona o športe v tomto smere pôsobí výrazne preventívne. Samozrejme, s prihliadnutím a s nutnosťou rešpektovania osobitosti športu je potrebné umožniť subjektom organizácie a správy športového odvetvia (športové zväzy, národné športové zväzy a pod.) možnosť čiastočnej regulácie takto definovaného „voľného pohybu nezmluvných športovcov“ (ustanovenie § 5 ods. 3). Dôležitým sa javí opatrenie zákonodarcu, ktorým ustanovuje povinnosť pre športové organizácie zosúladiť svoje stanovy, alebo iné vnútorné predpisy s ustanovením § 5 ods. 2 a 3 (prechodné ustanovenia, ustanovenie § 128 ods. 1) najneskôr do 30. júna 2016.
Právo športovca podľa odseku 1 je obmedzené, ak:
Športový zväz môže v záujme ochrany integrity športu v rozsahu svojej pôsobnosti obmedziť právo športovca podľa odseku 1 predpismi športového zväzu, ktorými určí
Od 1.1.2016 môže športový klub vstupovať do zmluvných vzťahov so športovcami, to jednak s profesionálnymi športovcami, a jednak so športovcami amatérskymi.
S profesionálnymi športovcami môže športový klub vstupovať do nasledujúcich zmluvných vzťahov:
S amatérskymi športovcami môže športový klub vstupovať do nasledujúcich zmluvných vzťahov:
Je potrebné upozorniť, že športové kluby a športovci sú viazaní aj ustanoveniami o predzmluvných vzťahoch v súlade s ustanovením §§ 31 a 34 ZoŠ. Ide predovšetkým o:
Športovec môže vykonávať šport pre športový klub aj bez zmluvy, no iba v pozícii amatérskeho športovca (ustanovenie § 4 ods. 4 písm. d). V tomto prípade si však treba uvedomiť, že takémuto športovcovi, ktorý je v prípade výkonu športovej činnosti pre klub bez zmluvy (len na základe registračného vzťahu) nepatrí právo na odmenu za vykonávanú športovú činnosť. Zákon súčasne stanovuje, čo klub môže takémuto športovcovi uhrádzať, ale za odmenu sa to považovať na strane športovca nebude.
Športový klub môže byť príjimateľom sponzorského v zmysle zmluvy o sponzorstve v športe (§ 50 a nasl. NZOŠ). Klub teda na základe využitia zmluvy o sponzorstve v športe môže prijať priame alebo nepriame peňažné plnenie alebo nepeňažné plnenie (ďalej len „sponzorské“) ak je členom národného športového zväzu, národnej športovej organizácie alebo medzinárodnej športovej organizácie (ďalej len „sponzorovaný“). Športový klub sa v tomto prípade zaväzuje umožniť sponzorovi spájať názov alebo obchodné meno sponzora alebo označenie sponzora alebo jeho výrobku so sponzorovaným a využiť sponzorské na dohodnutý účel súvisiaci so športovou činnosťou vykonávanou sponzorovaným.
Zákon o športe ako moderný právny predpis zavádza do slovenského právneho poriadku na medzinárodnom športovom fóre už známy a existujúci zákaz tzv. “multiple ownership rule”. Zavedenie tohto zákonného ustanovenia si vyžadoval záujem na ochrane integrity jednotlivých športových súťaží, ako aj ochrana nepredvídateľnosti športových podujatí a športových výsledkov. Účastníci športových klubov - predovšetkým obchodných spoločností by preto pri nadobúdaní účasti v iných športových kluboch nemali zabúdať práve na obmedzenie nadobúdania účastníctva - získavania obchodných podielov v iných športových kluboch pôsobiacich v rovnakých súťažiach. Ustanovenie § 15 ods. 6 ZoŠ uvádza nasledovné:
Zavádza sa nová povinnosť športových klubov, aby sa (i) vrcholový športovec a (ii) talentovaný športovec s príslušnosťou k športoveému klubu (pozri pojmy --> príslušnosť k športovej organizácii) najmenej raz ročne podrobili lekárskej prehliadke podľa ustanovenia § 5 ods. 8 ZoŠ. Túto zdravotnú spôsobilosť vrcholového športovca a talentovaného športovca na vykonávanie príslušného športu posudzuje lekár so špecializáciou v špecializačnom odbore telovýchovné lekárstvo na základe lekárskej prehliadky, ktorú vykonal. Pre športový klub je dôležité sledovať, či národný športový zväz, národná športová organizácia alebo iný organizátor súťaže predpisom alebo v pravidlách súťaže neurčil ako podmienku účasti na súťaži preukázanie zdravotnej spôsobilosti športovca na vykonávanie príslušného športu. Zdravotné výkony, ktoré sú súčasťou lekárskej prehliadky vrcholového športovca a talentovaného športovca, sa neuhrádzajú z prostriedkov verejného zdravotného poistenia;
Zákonodarca z tejto povinnosti vyčlenil amatérskych športovcov, keďžde uvádza, že amatérsky športovec, ktorý nie je vrcholovým športovcom ani talentovaným športovcom a športovec športu pre všetkých vykonáva šport na vlastnú zodpovednosť.
V rozsahu uzatvárania zmlúv so športovcami by mal klub pamätať aj na to, že ZoŠ zakazuje dojednanie si takých ustanovení, ktoré by športovcovi po skončení platnosti a účinnosti zmluvy zakazovali vykonávať športovú činnosť napr. pre konkurenčný mestský športový klub, alebo definovať akékoľvek iné obmedzenie výkonu športovej činnosti.
Takýto zákaz obmedzenia činnosti sa vzťahuje aj na športového odborníka v zmysle ustanovenia § 31 ods. 4 ZoŠ.
V športovej obci je známe, že pri prestupe športovca si môže uplatňovať materský klub od klubu, do ktorého prestupuje športovec istí protiplnenie za náklady spojené s výchovou športovca, samozrejme obmedzené vekom športovca - zväčša nazývané ako "výchovné". Zákon o športe preto zavádza výchovné ako zákonný mechanizmus vyrovnania istej ekonomickej asymetrie pri prestupe mladého športovca medzi nákladmi materského klubu, ktorý ho vychoval a invsetoval do neho, oproti výhodám "hotového" hráča ktorého získava nový športový klub. Výchovné sa uhrádza pri prestupe (zmene klubovej príslušnosti športovca) za hráča do dovŕšenia 23 roku života, pričom zákon o športe charakterizuje zároveň aj systematiku a zloženie výchovného. Do výchovného sa podľa názoru predkladateľa nemajú započítavať náklady, úhradu ktorých vykonal alebo zabezpečil športovec, zákonný zástupca športovca, alebo jeho iná blízka osoba.Výchovné sa uhrádza pri zmene klubovej príslušnosti športovca do dovŕšenia 23 rokov veku športovca mimo situácie, ak športovec neuzavrie skôr svoju prvú zmluvu o profesionálnom vykonávaní športu. Uvedené ustanovenie prirodzene vytvára predpoklady, aby si športové zväzy mohli upraviť úhradu výchovného nad stanovenú aj nad hranicu 23 rokov.
Zákonodarca týmto obmedzením reflektoval prax v športovej obci, ktorá pristupovala k uzatváraniu zmlúv s odložením účinnosti na neskoršiu dobu, a tým dokázali zmluvné strany obchádzať predpisy športových zväzov, ktoré hovorili v niektorých prípadoch napr. o obmedzení "trvania" zmluvy. Toto ustanovenie sa však vzťahuje aj na akékoľvek iné zmluvy, ktoré so športovcami uzatvárajú športové kluby. Kluby by preto nemali zabúdať, že zmluva by nemala byť platná (napr. podpísaná) ale jej účinnosť v zmluve dohodnutá na moment neskorší ako 12 mesiacov. Takáto zmluva by bola absolútne neplatná pre rozpor so zákonom.
Zákonodarca vytvoril prechodný režim už uzatvorených zmlúv (zväčša uzatváraných podľa § 51 OZ alebo 269 ods. 2 ObZ --> poznámka: bol to stav v rozpore so Zákonníkom práce) medzi klubmi a profesionálnymi športovcami.
Ak sa na výkon športovej činnosti vyžaduje odborná spôsobilosť, športová organizácia (klub) je povinná zabezpečiť vykonávanie tejto športovej činnosti odborne spôsobilým športovým odborníkom. V prípade športového klubu pôjde najmä o lekárov, fyzioterapeutov a ďalších športových odborníkov, ktorí vykonávajú odborné špecializované činnosti, na ktoré sa vyžaduje odborná spôsobilosť.
Športová organizácia - teda aj športový klub je povinný umožniť osobe s jej príslušnosťou účasť na športovej reprezentácii. Prirodzene, osoba s príslušnosťou k športovému klubu nemusí byť len športovec, môže to byť aj iný športový odborník, ktorý sa prirodzene tohto práva na účasť v športovej reprezentácii môže od klubu domáhať.
Na športový klub sa vzťahujú ustanovenia o hospodárení športovej organizácie v § 8 ZoŠ. Hospodárenie športovej organizácie upravuje možnosť dosahovať výkonom činnosti súvisiacej s výkonom športovej činnosti príjem. Je to faktické zavedenie možnosti pre športové kluby vo forme obchodných spoločností podnikať, a pre ostatné formy športových organizácií (ako napr. občianske združenia) dosahovať príjem. Túto možnosť dnes platný a účinný zákon o športe č. 300/2008 Z. z. neumožňoval.
Prirodzene, že tento príspevok nemôže suplovať znalosť zákona v jeho absolútnej a kompletnej verzii a obsahu. Snahou autora však bolo zosumarizovať všetky ustanovenia zákona o športe, ktoré sa priamo alebo nepriamo - akýmkoľvek spôsobom dotýkajú postavenia či práv, alebo nárokov na aktivity športových klubov. V prípade, ak sa adresát tohto príspevku pozrie na jednotlivé podnadpisy, ktorými je príspevok rozdelený, získa základnú orientáciu posatavenia športového klubu v zákone o športe, ktorá by mu na prvý pohľad nemusela byť úplne zrejmá.
Členovia pracovnej skupiny zodpovedali priebežne už niekoľko praktikých otázok zo športovej obce, a snažia sa ich jednotne udržiavať na jedinom mieste. Pre tieto účely boa využitá stránka Učenej právnickej spoločnosti, kde môžu predstavitelia športových klubov kedykoľvek nájsť tieto otázky, a odpovede členov pracovnej skupiny (http://www.ucps.sk/zakon_o_sporte_FAQ_vseobecne)
19.10.2019
19.10.2019
19.10.2019
23.10.2019
19.10.2019
30.12.2019
23.10.2019
25.12.2019
9.9.2020
23.10.2019
23.10.2019
23.10.2019
23.10.2019
23.10.2019
23.10.2019
23.10.2019
23.12.2019
23.10.2019
23.10.2019
23.10.2019
23.10.2019
23.10.2019
23.10.2019
23.10.2019
23.10.2019
23.10.2019
23.10.2019
23.10.2019
12.4.2020
23.10.2019